TRF Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 1) Aner ikke, har ingen erfaring med Agip olja. Jeg vet dog at det er "inn" på s50 om dagen fra folk som ikke liker Castrol. Sikkert en kjempe olje 2) Det stemmer nok det ja. 3) Vet ikke hva du mener er "OEM" olje. Den gode Castrol 10w60 olja, altså "TWS" finnes ikke lengre såvidt jeg forstår. De lager andre billigere 10w60 oljer som til og med har påskriften "TWS" i beskrivelsen, men det er ikke samme olja. Tror noen i USA kjørte noen lab tester som viser dette ganseke greit. Har desverre ikke link. Eller så er det mulig at en av de nye 10w60 er den samme. Castrol har rota så mye med navnene at de selv (forhanldere) later til ikke å vite hva som er hva lengre. Ang termostat, og valg av olje, hør med noen av de som har brukt disse motorne masse på bane. Øyvind er en av dem, Tommy hadde også s50 i sin før (har er dog ikke så aktiv på forumet). Også viktig at dem man tar råd av har nok teknisk forståelse til å kunne gi riktige råd, og ikke bare videreformidle det de har hørt.
quandt1960 Skrevet September 5, 2015 Skrevet September 5, 2015 (endret) Er det noen sammenheng? Bestemte meg for å kjøre med Castrol 10W-60 denne sommeren. Bilen er en E36 M3 3,2 1996. Opplever nå at oljetemperaturen blir veldig høy (150 grader ved hard banekjøring). Greit nok at denne oljen har gode egenskaper ved høy temperatur, men hvis den selv sørger for høy oljetemp er det jo litt bortkastet synes jeg?! Har sett denne påstanden på div forum. S50 B32 motoren er fleksibel på oljeviskositet så jeg er ikke låst til 10W-60. Kan jeg få lavere oljetemp ved å bruke tynnere olje som: 5W-30, 10W-40 eller 15W-40 el.? Mitt tips er følgende så kan du legge all tvil til side vedr. selve oljen for det er den jeg har fokusert på og det er jo det du egentlig spør om. Jeg har prøvd å gi deg svar for jeg jobber mye med olje og hydraulikk som ingeniør men skjønner det kan være forvirrende fordi det er det ofte for meg også. Det er et mylder av oljer på markedet med forskjellige ingredienser men som hovedregel er det SAE som har definert forskjellige spec som alle produsentene MÅ holde seg innafor om de skal få lov å stemple oljen med f.eks 10W-40: Ring til Invicta AS, telefon: 22 90 13 80, mail: post@invicta.no. Disse bruker vi på jobben mye og alle de andre store norske oljeselskapene og jet-turbin brukerne. Be de sende deg et prøveglass for olje som ca er en 250ml eller noe. Prøven kan du tappe når du har varmet opp bilen og kjørt en 10-15 min med denne: http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Oljeskiftpumpe-2000019997/ Du sender prøven til de og be de analysere den, kommer til å koste deg 5-600 kr per prøve. Du får tilbake en utfyllende rapport og på forhånd kan du be de måle den spesifikke varmekapasiteten til oljen, dette måler ikke vi vanligvis men du kan høre med de om de kan fikse det, burde klare det fint. Dette er et tall på hvor mye energi du må tilføre et kg av materialet for at temperaturen skal stige 1K, eller en grad Celsius om du vil, google gjerne Heat Capacity eller les denne artikkelen om du gidder: http://www2.eng.cam.ac.uk/~mpfs/papers/articles/WTC2005/pdfs/t-3/WTC2005-64316.pdf. Dette kan du gjøre med et par forskjellige typer oljer. Du vil da se at de fleste oljer BMW anbefaler til denne motoren ligger i omtrent samme sjikt på ca 2.5J/g*C eller 2,5kJ/kg*C. Du vil og se at kjølevannet holder temperaturen i motoren i sjakk i samarbeid med oljen, men som du ser har kjølevannet dobbel så høy varmekapasitet og mer så det er viktig du primært har godt kjølevann men også god olje iht produsentens anbefalinger. Så til sist, S50 motoren er bra for vanlige trackdays men det er ikke en race motor og takler ikke temperaturer like bra som nyere M motorer...det er jo betinget av hva den egentlig er designet for og den er ikke designet for trackdays. Den nye M3/4 den er designet for trackdays og om du vil så kan du hive den rundt ringen i rundesvis uten problem. Så det spørs jo og litt hvilke forventninger folk egentlig har til S50 motoren og hva BMW har lovet den kan gjøre. Endret September 5, 2015 av FJPopp
Komfort Skrevet September 6, 2015 Forfatter Skrevet September 6, 2015 Takker for mange gode svar. Jeg forventer bare at jeg kan kjøre en runde på Nurburgring på max uten temp issues! Hvis ikke det går må oljekjøler modifiseres. Kjører med 10W-60 olja først, ved behov bytter jeg til 5W-30. Hvis oljetemp blir like høy på begge blir det ny olje termostat eller bypass med manuell ventil. Blir spennende å se. Har noen viskositet tallene for Castrol 10W-60 @ 150grader? Sent fra min D5803 via Tapatalk
CrZyWiz Skrevet September 6, 2015 Skrevet September 6, 2015 (endret) Takker for mange gode svar. Jeg forventer bare at jeg kan kjøre en runde på Nurburgring på max uten temp issues! Hvis ikke det går må oljekjøler modifiseres. Kjører med 10W-60 olja først, ved behov bytter jeg til 5W-30. Hvis oljetemp blir like høy på begge blir det ny olje termostat eller bypass med manuell ventil. Blir spennende å se. Har noen viskositet tallene for Castrol 10W-60 @ 150grader? Sent fra min D5803 via Tapatalk At dere ikke får sjekket at den org. oljekjøleren faktisk fungerer, før dere begynner å feil ende å løse problemet, er meg ett mysterium. Dropp dette pjattet fra "ingeniøren" over her, og begynn i rett ende som Øyvind L postet helt i starten. Forøvrig så er det bare tull at S50 ikke er en "race motor". SXX motorene til BMW er konstruert for det, men det forutsetter at alt er i orden. Å hevde noe annet er historie og kunnskapsløst. Ang. oljen så finner du disse opplysningene i databladet til hver olje. Endret September 6, 2015 av CrZyWiz Øyvind L. reagerte på dette 1
Komfort Skrevet September 6, 2015 Forfatter Skrevet September 6, 2015 Jeg finner bare viskositet ved 100grader i databladet!? Der er 10W-60 nesten dobbelt så tykk som 5W-30! Tror forskjellen er mindre ved 150grader?! Sent fra min D5803 via Tapatalk
CrZyWiz Skrevet September 6, 2015 Skrevet September 6, 2015 (endret) Jeg finner bare viskositet ved 100grader i databladet!? Der er 10W-60 nesten dobbelt så tykk som 5W-30! Tror forskjellen er mindre ved 150grader?! Sent fra min D5803 via Tapatalk Det er det nok vanskelig å si noe om, visst ikke det er dokumentert der. Men ville styrt unna tynn longlife olje på en eldre S motor, de var ikke konstruert for slik olje. Hvorfor ikke bare benytte det som de med erfaring anbefaler? Å feilsøk oljekjøleren. Endret September 6, 2015 av CrZyWiz
Komfort Skrevet September 6, 2015 Forfatter Skrevet September 6, 2015 S50B32 var konstruert for BMW 5W-30 så det skal gå fint. Vet du hvor mange velbegrunnede anbefalinger jeg har funnet til den motoren?? Det er ikke så enkelt som nyere M-motorer Sent fra min D5803 via Tapatalk
CrZyWiz Skrevet September 7, 2015 Skrevet September 7, 2015 (endret) S50B32 var konstruert for BMW 5W-30 så det skal gå fint. Vet du hvor mange velbegrunnede anbefalinger jeg har funnet til den motoren?? Det er ikke så enkelt som nyere M-motorer Sent fra min D5803 via Tapatalk Kom gjerne med noen kilder mens du er i gang Men igjen, hvorfor ikke følge råd fra de som har driftet en slik motor år etter år. Øyvind over her begynner vell å nærme seg 10 år på denne bilen nå. Endret September 7, 2015 av CrZyWiz
Komfort Skrevet September 7, 2015 Forfatter Skrevet September 7, 2015 Jo jeg skal følge gode råd fra Øyvind og sjekke oljekjøleren. Det er mest sannsynlig feilkilden. Når det kommer til motorolje er det masse kvalifiserte anbefalinger: Agip 10W-60 er notert, og vil bli en sterk kandidat når jeg får reparert oljekjøleren. Her er noen av kildene: http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1003372-The-Ultimate-Engine-Oil-Guide-for-E36-M3-First-stop-for-any-information-questions http://www.bmwforums.info/bmw-3-series-forum/4168-oil-to-use-s50b32-engine.html http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=161387 Her er det masse anbefalinger fra M3 eiere, alle har gode erfaringer med nesten hele spekteret med olje. Og det stemmer nok også at man kan kjøre med det meste på S50B32 uten at den raser. 10W-60 er tykk og gjør problemene med oljekjølingen værre med dårligere flow gjennom oljekjøler. Jeg bytter ikke til en annen 10W-60 olje for å få ned oljetemperaturen??!! Jeg må ha flere liter/min gjennom oljekjøleren. Da må det tynnere olje til, men tykk nok. 5W-30 ser ut til å være den tynneste olja som er tykk nok til å bruke på S50B32 Otis reagerte på dette 1
TRF Skrevet September 7, 2015 Skrevet September 7, 2015 Vil bare påpeke at US e36 m3 ikke er det samme som vanlig m3. Videre har du allerede spersifisert at det er hardkjøring på bane du sliter med, så da er det nok også anbefalinger ihht til det du får. At motoren spiser det meste tviler jeg ikke på, men 5w-30 tror jeg ikke er løsningen på hard bruk på bane.
CrZyWiz Skrevet September 7, 2015 Skrevet September 7, 2015 (endret) Jo jeg skal følge gode råd fra Øyvind og sjekke oljekjøleren. Det er mest sannsynlig feilkilden. Når det kommer til motorolje er det masse kvalifiserte anbefalinger: Agip 10W-60 er notert, og vil bli en sterk kandidat når jeg får reparert oljekjøleren. Her er noen av kildene: http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1003372-The-Ultimate-Engine-Oil-Guide-for-E36-M3-First-stop-for-any-information-questions http://www.bmwforums.info/bmw-3-series-forum/4168-oil-to-use-s50b32-engine.html http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=161387 Her er det masse anbefalinger fra M3 eiere, alle har gode erfaringer med nesten hele spekteret med olje. Og det stemmer nok også at man kan kjøre med det meste på S50B32 uten at den raser. 10W-60 er tykk og gjør problemene med oljekjølingen værre med dårligere flow gjennom oljekjøler. Jeg bytter ikke til en annen 10W-60 olje for å få ned oljetemperaturen??!! Jeg må ha flere liter/min gjennom oljekjøleren. Da må det tynnere olje til, men tykk nok. 5W-30 ser ut til å være den tynneste olja som er tykk nok til å bruke på S50B32 US M3 er ikke sammenlignbart med den europeiske, førstnevnte har hydrauliske ventilløftere bla. Og har mer til felles med en 325, enn en europeisk M3 som du har. 10w-60 oljen er ikke "for tykk" når du har full oljetemperatur, problemet er mangel på oljekjøler. Men for all del, gjør hva du vil, men ikke fortell at du ikke ble advart. Endret September 7, 2015 av CrZyWiz
Komfort Skrevet September 7, 2015 Forfatter Skrevet September 7, 2015 Jeg ser den at 10W-60 er best egnet for den hardeste kjøringen. Testet oljekjøleren i kveld. Kan se ut som det går olje gjennom den!? Sent fra min D5803 via Tapatalk
Otis Skrevet September 7, 2015 Skrevet September 7, 2015 Det går jo sikkert olje igjennom, men hvor mye?
Espen Aass Skrevet September 7, 2015 Skrevet September 7, 2015 Nå er det vel ikke olje som er det som lager mest motorhavar/slitasjei, men feil tuning, forbrenning/tenning? Eller lavt oljenivå. Sist gang det var en "gjenganger", som jeg har hørt om, (Mobil 1) var vel på mitten av 2000 tallet i enkelte tuningmiljøer som fikk turbohavari? Der var det Mobil 1 som ble synderen, men om det var synderen vet jeg ikke. Oljekvalitet er det som står på kannen. Er den godkjent av BMW=ok. All olje tåler 150 grader, men oljen forvitres (mister egenskapene over tid) når slike tempraturer oppstår Kansje derfor folk på høyt racingnivå bytter olje etter hver racinghelg... Motorhavari pga. olje er enten lavt oljenivå, dårlig kvalitet eller lekasje/oljetrykk som er grunnen. Altså ikke oljens feil. quandt1960 reagerte på dette 1
CrZyWiz Skrevet September 8, 2015 Skrevet September 8, 2015 (endret) Nå er det vel ikke olje som er det som lager mest motorhavar/slitasjei, men feil tuning, forbrenning/tenning? Eller lavt oljenivå. Sist gang det var en "gjenganger", som jeg har hørt om, (Mobil 1) var vel på mitten av 2000 tallet i enkelte tuningmiljøer som fikk turbohavari? Der var det Mobil 1 som ble synderen, men om det var synderen vet jeg ikke. Oljekvalitet er det som står på kannen. Er den godkjent av BMW=ok. All olje tåler 150 grader, men oljen forvitres (mister egenskapene over tid) når slike tempraturer oppstår Kansje derfor folk på høyt racingnivå bytter olje etter hver racinghelg... Motorhavari pga. olje er enten lavt oljenivå, dårlig kvalitet eller lekasje/oljetrykk som er grunnen. Altså ikke oljens feil. Oljen blir tynnere ved høy temperatur, derfor er det lite gunstig med en i utgangspunktet veldig tynn olje. Oljens jobb er å opprettholde oljefilmen i motor, og en plass går grensen her. Du skriver "dårlig kvalitet", og for tynn olje går vell under kategorien "for dårlig kvalitet" når omstendighetene krever en tykkere. Det er indirekte oljens feil, men først og fremst eieren som har fylt feil type olje til bruken. Ellers er det slik at en motor er konstruert for en type viskositet, med klaringer deretter. For å dra ett motsatt eksempel: Min LS1 Corvettemotor er konstruert for tynn olje pga. miljøkrav. Pga. små klaringer kan for tykk olje føre til havari på disse motorene. Endret September 8, 2015 av CrZyWiz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå