CrZyWiz Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Det er bare det at den delen vises uten aktuatoren, betyr ikke den kommer uten. N47 har swirl flaps i tangentialkanalen i innsuget. Den er elektrisk aktuert av DME. M47TU har også swirl flaps men med en annen og dårligere spindelfeste på butterflyventilen som gjør at disken kan falle av og inn M47TU2 motoren i f.eks 118d og 318d har fysisk IKKE disse flapsene.
quandt1960 Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 M47TU2 motoren i f.eks 118d og 318d har fysisk IKKE disse flapsene. Det kjenner jeg meg ikke igjen i mtp utformingen til M47TU motoren. Men ja det kan jo være små variasjoner utifra modell og slikt. Jeg har sett det før. På min E91 f.eks har jeg ikke LCI viskemotor og viskere selv om bilen er en midlife LCI modell (06.2009). Ofte gjør de det slik på biler som er i overgangen til en ny motor eller LCI og tømmer lageret sitt for gamle deler så blir det små variasjoner. Men i det store bildet så er M47TU motoren designet med swirlflaps så det er meget rart om 118d og 318d du har vært borti ikke hadde SF. Er du sikker på det var TU motoren?
TRF Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Otis og Crzywiz har selvfølgelig helt rett. Det dreier seg ikke om små varisasjoner, men hvordan de forskjellge motorene faktisk er desginet. CrZyWiz reagerte på dette 1
CrZyWiz Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Det kjenner jeg meg ikke igjen i mtp utformingen til M47TU motoren. Men ja det kan jo være små variasjoner utifra modell og slikt. Jeg har sett det før. På min E91 f.eks har jeg ikke LCI viskemotor og viskere selv om bilen er en midlife LCI modell (06.2009). Ofte gjør de det slik på biler som er i overgangen til en ny motor eller LCI og tømmer lageret sitt for gamle deler så blir det små variasjoner. Men i det store bildet så er M47TU motoren designet med swirlflaps så det er meget rart om 118d og 318d du har vært borti ikke hadde SF. Er du sikker på det var TU motoren? Iom. at du studerer det meste i teorien\datablad, så er det nok en del du ikke får kjennskap til. Gi meg en link til en preface E87 118D som ikke har TU2 motoren...
quandt1960 Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Som jeg sa tidligere er det hovedregelen men det finnes jo unntak/variasjoner av motoren som kommer i flere versjoner, M47 er spesiel på det. At du bare skriver vås uten å begrunne hva du egentlig snakker om er i beste fall barnslig. 118d kommer med flere motorer, alt fra M47 i TU2 versjon til N47. Bruk vin så vet du hvilken motor du har og kan google på nettet hvilke variasjoner og forandringer som er gjort på M47 motoren gjennom dens produksjonstid, det er en god del nemlig. At jeg studerer det meste i teorien kan så være men det er svært gode pensumbøker fra BMW universitetet. Et fint sted å begynne før man åpner en motor så vet du hva du faktisk holder på med. Du bygger ikke taket på huset før du støper grunnmuren. Kanskje du gjør det slik. Hvem vet, lykke til med huset ditt og det du ellers holder på med.
TRF Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Hvem er det som skriver vås her? Hva er greia? VIN ble brukt av Otis, det ble presisert at dette var innsug uten flaps, og du skjøyt det ned. Det står jo i delekatalogen at det er uten flaps. Det er ikke "spesielle" versjoner, det er sånn det er. Standard, på alle. ALLE "18d" m47n2 har innsuge uten spjeld, det samme gjelder "2.5d" m57n2, og det samme gjelder de nedstrupede n47 på e8x / e9x. Så da vet du det, så slipper du å fundere på "spesielle versjoner". Årsaken til at disse ikke har spjeld er også relativt åpenbar.
quandt1960 Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Hvem er det som skriver vås her? Hva er greia? VIN ble brukt av Otis, det ble presisert at dette var innsug uten flaps, og du skjøyt det ned. Det står jo i delekatalogen at det er uten flaps. Det er ikke "spesielle" versjoner, det er sånn det er. Standard, på alle. ALLE "18d" m47n2 har innsuge uten spjeld, det samme gjelder "2.5d" m57n2, og det samme gjelder de nedstrupede n47 på e8x / e9x. Så da vet du det, så slipper du å fundere på "spesielle versjoner". Årsaken til at disse ikke har spjeld er også relativt åpenbar. Ok for det første for heavens sake: fyren har en N47D20A motor, Vin han oppgir i første innlegg: A276322 så nå skjønner du kanskje hva jeg prater om at man må ikke ta det for gitt at alle er slik bare fordi du har skrudd på mange for det er ingen 100% gitt regel hos BMW, BMW har interne avvik av årsaken jeg skrev ned. Det er en 08 mod og M47TU2 utgikk fra E87 mars 07, med visse avvik. Man må alltid sjekke VIN. Når det gjelder N47D20U0 så er det eneste jeg vet at den ikke har elektrisk stilling på swirl flaps som øvre ytelse O0. Om den nedre har swirl flaps eller bare porter vet jeg ikke. Når det av og til vises ETK del så ble det slik jeg ser det vist uten aktuator på bildet, ikke nødvendigvis at den ikke har det. Jeg har ikke skutt noen jeg.
TRF Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Hva mener du "ingen 100% gitt regel hos BMW" ? Er det dagsformen til mekanikeren som avgjør dette? (nå prater jeg om swirl flaps, ikke hvilken motor som står i bilen). Naturligvis ikke, regelen er som jeg beskrev. Dette har med avgassklassifirsering å gjøre. Det er ikke et avvik at man ikke har swirl på disse, det er sånn det er. Teksten "without flap control" har alltid betydd "uten swirl flaps". Om man ikke har oversikt over akkurat hvilke modeller som har hva, eller er usikker, så sjekker man i ETK ved bruk av VIN, det gjør jeg selv støtt og stadig. Dette gjorde Otis, han la til og med ved bilde. "om den nedre har flaps eller bare porter vet jeg ikke".. Men du er tydeligvis ganske sikker litt tidligere her siden du greier å overbevise folk om at de tar feil.
ESER Skrevet September 4, 2015 Forfatter Skrevet September 4, 2015 Jeg bare prøver å henge med her, TRF.. Er det sånn at 320d med N47 har flaps, men ikke min som er 318d med N47?
CrZyWiz Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 (endret) Som jeg sa tidligere er det hovedregelen men det finnes jo unntak/variasjoner av motoren som kommer i flere versjoner, M47 er spesiel på det. At du bare skriver vås uten å begrunne hva du egentlig snakker om er i beste fall barnslig. 118d kommer med flere motorer, alt fra M47 i TU2 versjon til N47. Bruk vin så vet du hvilken motor du har og kan google på nettet hvilke variasjoner og forandringer som er gjort på M47 motoren gjennom dens produksjonstid, det er en god del nemlig. At jeg studerer det meste i teorien kan så være men det er svært gode pensumbøker fra BMW universitetet. Et fint sted å begynne før man åpner en motor så vet du hva du faktisk holder på med. Du bygger ikke taket på huset før du støper grunnmuren. Kanskje du gjør det slik. Hvem vet, lykke til med huset ditt og det du ellers holder på med. hehe, du klarte nok en gang å dumme deg loddrett ut! Kan igrunn bare la det innlegget ditt stå som eksempel, til spott og spe på hvordan man som "besserwisser" dummer seg totalt ut. TRF forklarte det hele ganske så greit, etter at du nekter å høre på andre som i motsetning til deg, faktisk konkret vet hva de prater om. Jeg bare prøver å henge med her, TRF.. Er det sånn at 320d med N47 har flaps, men ikke min som er 318d med N47? Det stemmer. Endret September 4, 2015 av CrZyWiz
Otis Skrevet September 4, 2015 Skrevet September 4, 2015 Det var greit med en oppklaring, fordi jeg begynte å tvile på meg selv og delekatalogen...
quandt1960 Skrevet September 5, 2015 Skrevet September 5, 2015 Hva mener du "ingen 100% gitt regel hos BMW" ? Er det dagsformen til mekanikeren som avgjør dette? (nå prater jeg om swirl flaps, ikke hvilken motor som står i bilen). Naturligvis ikke, regelen er som jeg beskrev. Dette har med avgassklassifirsering å gjøre. Det er ikke et avvik at man ikke har swirl på disse, det er sånn det er. Teksten "without flap control" har alltid betydd "uten swirl flaps". Om man ikke har oversikt over akkurat hvilke modeller som har hva, eller er usikker, så sjekker man i ETK ved bruk av VIN, det gjør jeg selv støtt og stadig. Dette gjorde Otis, han la til og med ved bilde. "om den nedre har flaps eller bare porter vet jeg ikke".. Men du er tydeligvis ganske sikker litt tidligere her siden du greier å overbevise folk om at de tar feil. Jeg er ikke redd for å dumme meg ut jeg og stå med strak rygg. Ofte tar jeg rett noen ganger feil, er interessert i BMW og gidder faktisk lese stoffet til de som har suttet i Østerrike og Tyskland og designet disse. Ser ikke helt hvor jeg har tatt feil her da men, du snakket om M47 motoren, VIN sier N47 så jeg blir litt forvirret selv. Du prater om swirl flaps ikke hvilken motor som er i bilen, men det er jo ganske vesentlig hvilken motor som er i bilen mann. Jeg prøver å vise til kilder for det jo egentlig ganske vesentlig når man snakker om tekniske ting og ikke wikipedia eller andre ting. Kall meg besserwisser eller hva du vil, jeg prøver bare være behjelpelig og om jeg tar feil så er jo det helt ok. Du kan ikke bare komme inn i forumer slenge inn noe bullshit og stikke. L Det var greit med en oppklaring, fordi jeg begynte å tvile på meg selv og delekatalogen... Jeg bare ble forvirret når du nevnte M47 så såg jeg det var N47 i katalogen. Dette er en laveffektsversjon da (N47D20U0) som ikke har elektriske swirl flaps og meg bekjent ikke swirl flaps men bare swirl port, ser ikke ut til at noe kan løsne her nei som jeg ser nå. Beklager om jeg forvirret noen det er en jungel av små variasjoner på disse, spesielt M47 som kom i mange versjoner. Stol på VIN og etk, ikke bare om det er LCI, pre-LCI eller M47/N47, jeg prøvde bare være behjelpelig. Om du leser en hel rekke tråder vil du se at både TRF og Crzywiz slenger meg full i drit ganske ofte og admin har reagert før. hehe, du klarte nok en gang å dumme deg loddrett ut! Kan igrunn bare la det innlegget ditt stå som eksempel, til spott og spe på hvordan man som "besserwisser" dummer seg totalt ut. TRF forklarte det hele ganske så greit, etter at du nekter å høre på andre som i motsetning til deg, faktisk konkret vet hva de prater om. Det stemmer. Deg har jeg faktisk blokkert så jeg ser ikke hva du skriver. Så spar deg tiden med å forsøple forumet og bruk heller tiden din til AutoUnion bossbilen din samtidig som du er svært aktiv på et BMW forum. Ser du logikken eller? L [-o<
TRF Skrevet September 5, 2015 Skrevet September 5, 2015 Hva er det du prater om? "Kilder" bla bla bla.. du skjønner jo åpenbart ikke bæret av hva du prater om. Hva sier det deg når du gang på gang tar feil? Tror du min kunnskap kommer wiki? Nei, dette gidder jeg ikke. Begynn å oppfør deg. Det er ikke er "virvarr". Selvfølgelig er det n47 i trådstarters bil, har aldri sagt noe annet. Jeg dro inn noe tileggsinformasjon siden du "synes det var så uoversiktlig". Skal du fortsette med drittpratet ditt kan du ta det på pm. Tråden har fått det svaret den trenger, om enn etter en ganske kraftig omveg. "du ser ikke hvor du har tatt feil" ? virkelig? Jeg har heldigvis ikke slengt inn noe bullshit, jeg kom inn og gav et konkret svar på spørsmålet i tråden, som Otis også gjorde før meg. Det er ingen som er ute etter deg, du gjorde en feil, som er helt ok, nå legg det dødt.
CrZyWiz Skrevet September 5, 2015 Skrevet September 5, 2015 (endret) Det hele blir igrunn bare komisk! En kjapp titt tilbake på første side viser at det var "ingeniøren" over her, som først dro inn M47TU motoren(Som forøvringen ingen E8X E9X har). Du ligger som du reder, det blir bare for teit slik du holder på. Det er noe som heter "Less is more". Endret September 5, 2015 av CrZyWiz
quandt1960 Skrevet September 7, 2015 Skrevet September 7, 2015 Dere må gjerne sverte meg, couldn't care less, jeg misforsto fom #9.. Jeg prøver bare være behjelpelig og dele info jeg kan og lære nytt og gjerne av mine feil, da lærer en ofte mest. For å forstå min reaksjon, primært mot crzywyz, så må man se flere tråder i sammenheng over tid noe sikkert moderator kan bekrefte. fyren er blokkert så han kan skrive hva f han vil. Jeg har ikke slengt inn noe dritt til deg TRF (hvor har jeg gjort det?). Du må tåle kritiske spørsmål av og til og det normale er jo å henvise til noe sikkert og ikke gjøre narr av det om noen ber om det, det er jo ikke ondt ment. Jeg slenger ikke dritt til noen uten at begeret renner over, og det velbegrunnet i #27. Hvorfor gjør noen narr av manualene til BMW da og ingeniørene som har skrevet de? Ting jeg ikke har skrudd på selv har jeg lest om og deler det gjerne med andre her på forumet. Hvorfor gjør man narr av det da, det er jo helt latterligt...Hva er alderen deres egentlig?? Ellers må jeg beklage at dette hele ble usaklig overfor de andre. Denne er død for min del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå