Gå til innhold

Solgt BMW "støken" 4mnd etterpå har den girkasse feil. Hvem skal betale?

Martin Notland
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, dette er faktisk ikke riktig. Det er lovens utgangspunkt (kjøpsloven § 20) at kjøper skal kunne stole på selgers opplysninger, og likevel ha alle rettigheter i behold dersom man ikke har undersøkt tingen før avtaleinngåelse. Det er først når selger har oppfordret kjøper til å undersøke spesielle forhold ved produktet som gjør at kjøpers undersøkelsesplikt inntrer. Ergo er påstanden om at kjøper har undersøkelsesplikt feil. Kjøper bør derimot undersøke produktet før avtale sluttes.

Da skrev jeg feil, takk for rettelsen Saltkjelen. Fjerna det fra innlegget mitt =)!

Men resten av det jeg tørr jeg å påstå er riktig, med forbehold om at trådstarter er 100% ærlig såklart =)

Endret av hermanoo90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå "hijacka" jeg tråden til MartinKN her litt. Men nå er min sak over(håper jeg). Tok en telefon til han. Endte med å betale han 13000kr(solgte for ca 80000kr). Har viktige eksamener fremover, som er verdt mye mer enn de pengene. Så har ikke tid til å tenke på dette eller drive noe sak med han.

Seller beware! Pass på hvem du selger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå "hijacka" jeg tråden til MartinKN her litt. Men nå er min sak over(håper jeg). Tok en telefon til han. Endte med å betale han 13000kr(solgte for ca 80000kr). Har viktige eksamener fremover, som er verdt mye mer enn de pengene. Så har ikke tid til å tenke på dette eller drive noe sak med han.

:stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå?

Nei, dessverre. Var en sykt aggressiv bygde-kar. Har seriøst ikke tid til det her, så sånn ble det bare. Han hadde aldri gitt meg fred, i en tid jeg trenger litt fred. Orker ikke sitte å tenke på det heller i eksamensperioden. Får trøste meg med at jeg tjener det lett tilbake etter utdanning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre. Var en sykt aggressiv bygde-kar. Har seriøst ikke tid til det her, så sånn ble det bare. Han hadde aldri gitt meg fred, i en tid jeg trenger litt fred. Orker ikke sitte å tenke på det heller i eksamensperioden. Får trøste meg med at jeg tjener det lett tilbake etter utdanning...

Joda, du hadde fått fred, du må bare svare hakket høyere enn det han gjorde, så gir han seg. Det er jo nesten sånn man får ting gjort nå til dags vis noe er feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en slik ryggrad, så er det slettest ikke sikkert. Skikkelige jobber vokser ikke på trær, og det er mange om beinet.

Men kudos til trådstarter, for å håndtere slike tullinger som fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, pass på hvem du gir lillefingeren, før du vet ordet av det, tar han hele hånda. Regn med nye henvendelser fremover, med stadig mer horrible krav. :) Får håpe eksamensperioden er over før neste telefon kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, pass på hvem du gir lillefingeren, før du vet ordet av det, tar han hele hånda. Regn med nye henvendelser fremover, med stadig mer horrible krav. :) Får håpe eksamensperioden er over før neste telefon kommer.

Har tenkt den tanken der selv.

Men etter han fortalte meg i den siste telefonsamtalen at sønnen var bilmekaniker og faren var verksmester(eller noe lignende) så håper jeg de er litt fingernem og gjør litt selv om det oppstår noe på en gammel bruktbil fremover.

Men da man leser FTU sine gamle saker blir man litt skremt. Ser folk får medhold/delvis medhold på feil, på biler de har kjøpt for lenge siden. Som her om dagen satt jeg å skummet litt igjennom der. Da hadde noen fått delvis medhold med å klage på noen dyser på en gammel Land Rover Freelander ett år etter han hadde kjøpt den(selger måtte betale halve summen av nye dyser).

Endret av E92 Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Nå ringte min kjøper. Sykt aggressiv type.

Han hadde funnet rust på hjulbuene bak under plastikk-deksel og at støtdempere, og bremser foran måtte byttes. Han hadde tydligvis byttet støtdemperene og bremser allerede og nå ville han enten heve kjøpet og jeg skulle betale hans utgifter på nye støtdempere og bremser(Altså full pris på bilen, PLUSS at jeg skal betale han penger) eller få minst 20000kr i erstatning. Han skulle ringe advokater og det som var. Får se hvordan dette går.

SISTE GANG jeg selger til tullinger.

Velg din kjøper med varsomhet sier bare jeg.

2003 modell 235.000 km.

Kjøper har ingenting å fare med, han har plikt til å varsle deg og da har du som selger rett til å reparere feilen hvor du ønsker for din regning. Støtdempere og bremser er slitedeler og når bilen er så gammel kommer han ingen vei med erstatningskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En telefon til forbrukerrådet eller NAF kunne spart deg for 13000kr. La dette være en lærepenge til andre selgere som betaler blindt. Kjøper har plikt til å varsle selger og selger har rett til å reparere feilen hvor han ønsker for å unngå tvilsomme svindelaktige tilfeller som dette. Hvor han liksom har fått påvist en feil av noen i familien og fått reparert den av noen i familien. Kjøper burde vært avvist og fått beskjed om å kontakte juridisk bistand og kravet ville trolig blitt avvist i forliksrådet fordi dine rettigheter som selger ikke var innfridd. Hele saken stinker svindel. Om ikke det var nok så var bilen gammel og tilsynelatende ikke overpriset og nylig EU godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert sønnen hans eller noe sånt som har monga det til :P Bra det løste seg fra din side ivertfall.

Helt sikkert sønnen hans eller noe sånt som har monga det til :P Bra det løste seg fra din side ivertfall.

Disse bilene har vel adaptiv gearkasse, klart den girer merkelig hvis sønnen grisekjører og far vil ut å kjøre i rolig tempo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...