Gå til innhold

Min E39 M5 - Pensjonert på ubestemt tid.


 Share

Anbefalte innlegg

Bruker ganske sterk avfetting før ny voks, vil helst unngå at det er noe på lakken som kan lage riper.

 

Legger ofte Prickbort så Surfex oppå der, legger på skum, lar det bli kaffelatte skum på bakken rundt bilen før jeg spyler av :) 

 

Går så over med Iron X eller Korrosol for å fjerne eventuelle metallpartikler, da ligger vannet som regel helt flatt på lakken. Da er det håndvask før rensing og påføring av voks.

 

(PS unngå å legge Prickbort ol på gummipakninger, eks rundt vindu, bruker bare Surfex fra vinduene og opp)

 

Ved claybar bør man bruke poleringsmaskin for å fjerne riper etter claybar, ikke nødvendigvis hver gang men det blir små riper av det. Bruk evt Cleaner Fluid (regular/medium) for å rense lakken dersom du ikke får brukt maskin, du kan faktisk korrigere lakken litt hvis lakken ikke er knallhard ved bruk av Cleaner Fluid. Regular vil ikke korrigere, men Medium er sterkere og renser bedre samt kan fjerne noen riper. Mye mer arbeid å fjerne riper for hånd, men kan ta lang tid å gå over hele bilen med maskin.

 

Har brukt CF Medium på felger jeg trodde ikke skulle bli rene igjen, det tok heftig inngrodd asfaltstøv som antagelig hadde vært der i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

 

Du blir nok fornøyd uansett, men har man ei krukke med Crystal Rock vil man være ekstra forsiktig med unødvendig produktsløsing da ei sånn krukke er dyyyr..

Men sammenligner man med billigere vokser hvor man smører godt på vil det nok ikke bli så kostbart pr behandling.

 

Også har du en bil som fortjener gode produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i skauen på østlandet i helgen, så har ikke hatt dekning eller internett før nå :P

 

ei sånn krukke er dyyyr..

Men sammenligner man med billigere vokser hvor man smører godt på vil det nok ikke bli så kostbart pr behandling.

Ja, det kan du trygt si! Hehe. Stiv pris, men den er nok veldig god, og god på å bli brukt i mindre drøye lag. Har fortsatt ikke bestemt meg helt, men tror kanskje jeg skal prøve concorso først. Har lyst på solfilm også, i nærmeste fremtid :)

 

Grattis med fin M skute! :) Fin fargekombo  :headbang:

Jo, takk for det! Blir alltid litt kompromisser. Denne gangen sto det kun på interiørlistene, så de var jo bare å bytte i noe annet :) Føler meg fornøyd med fargekomboene nå. 

 

 

Ellers fikk jeg tatt meg en tur på verkstedet før helgen som var. Er fortsatt under oppussing og har ikke vært der på en stund. Litt pussing og maling, så kommer det seg. Må også støpe litt tykkere gulv og skjære hull i taket, slik at bukken løfter bilen delvis opp på loftet :P

 

20160114_212430_zpsa1mbzz31.jpg

 

Har et stort verktøysrom til venstre for panseret på bilen her. Ca bak trappen opp til loftet, er det et rom med kompressor. Der inne er alt ferdig, så må bare legge opp slangetrommel og bore litt hull til dette. Ellers er det gang med vask og skuremiddel, 2 toaletter, en stue med sofa osv. Et par ledige rom, som har vært soverom før i tiden. Disse blir vel bare brukt til lagringsplass. Og så er det stort kjøkken med hvitevarer og en spisegruppe. Kan ikke klage :)

 

Fikk hvert fall fikset forbremsen. Gikk tom for strøm, så rakk bare å ta ett bilde. Hehe. Problemet var at verken glidere eller stempel hadde noe som helst smøring, og de hadde et fint lag med støv og småstein og litt begynnende rust. Demonterte bremsen helt, skurekost og pussepapir og så smørte jeg godt på med silikonbasert "bremsesylinderfett" som biltema kalte deg. Gikk bra og bilen ble en drøm å kjøre igjen. Ingen vibrasjoner, ulyder eller noe. Fikk også tatt på litt kobberpasta på klossene, da et par av dem skrek litt, innimellom. 

 

Pumpet sylinderen i bremsen litt for langt ut, så stresset litt med å få den på plass igjen. Vanligvis har det holdt med rørtang, men nå måtte jeg bite i det sure eplet og bare fjerne bremseslangen og sette caliper i hydraulisk presse (elsker den. Reddet meg mange ganger! Haha)

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg endelig god lyd foran, og ikke minst lyd på førersiden i det hele tatt :P

2-veis frontsett (Focal Flax) fra Nautiluz, og Ground Zero dempematter.

Begynte med å ta av dørpanelene.

Koblet til frontsett på førerdør og testet, men kom ikke lyd. Fikk litt hjelp av Nautiluz til å klargjøre hvilke kabler jeg skulle skjøte og fant ut at jeg hadde brukt de riktige. Tok frem multimeter og beepet kablene og det var brudd i både + og - (ved belgen mellom dør og ramme.) Strakk nye kabler forbi skjøten og voila! God lyd var et faktum :)

Her har jeg begynt å legge mattene:

post-49688-0-77935200-1453534902_thumb.j

Så var det å montere moddet "basskasse." Diskanten plasserte jeg der den originale sto, bak dekselet i hjørnet av vinduet.

post-49688-0-86927100-1453535033_thumb.j

Glemte å ta ferdigbilde av dempemattene, kom litt mer på.

Ellers så jeg at det manglet en airbag i førerdør. Så ikke noen kabler i umiddelbar nærhet, så vet ikke hvor mye styr det blir å montere ny. Tror ikke det var noen i A-stolpene heller.

Anyways...Monterte dørpanelene igjen og da mistet jeg plutselig bass/mellomtone i passasjerdør :( Diskanten virket. Alt virket før dørpanelet kom på. Så lenge diskanten virker, skal også mellomtone virke, da de deler signal. Eneste det kan være, er at ledningene på elementet har løsnet. Må nok av igjen en dag :P Men det ble uansett et kraftig løft og jeg er strålende fornøyd med lyden nå. Ble fin balanse mot subben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe av det mest irriterende knotadritet :P 

Hadde tenkt å drøye noen dager med å ta av igjen dørpanelet på passasjersiden, men det irriterer noe vanvittig. 

Er ganske surt vær ute også. I går sto jeg i kjelleren til Vestkanten kjøpesenter og mekket. Haha. Tror jeg kjører tilbake i dag og fikser det en gang for alle. 

 

Fikk pakken fra bilnerden forleden og i dag var det plussgrader, så tenkte å ta en vask. Slangen var fortsatt stivfrossen, så måtte ta den inn i gangen og tine den. Fikk etter en halvtimes tid mulighet til å fyre opp høyttrykkspyleren og vasket bilen. Deilig å ha skikkelig såpe og skumkanonen i drift igjen :) Kjapt og enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Kappet i stykker hånden også. E39 spiller-rammen er noe drit å stikke hånden gjennom.

Fikk nappet av dørpanelet igjen og det viste seg at ene kabelen hadde løsnet i loddingen på mellomtoneelementet. En liten kabelsko og litt knot, så ble det endelig skikkelig lyd :)

Det er herlig skyv i bilen nå. Hadde det kjekt på veien hjem. Hehe. Tror den forbremsen har hengt en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sa at jeg ikke skulle senke denne, men på innfall bestilte jeg H&R 25/25+topplagre :P

Tror og håper originalfølelsen/komforten vedvarer, bare at det ser litt bedre ut. En ganske beskjeden senk. 

 

Videre mot sommeren blir det solfilm, litt lakk, ny detailing og så tenkte jeg å bygge x-pipe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Thundercoil skrev:

Sa at jeg ikke skulle senke denne, men på innfall bestilte jeg H&R 25/25+topplagre :P

Tror og håper originalfølelsen/komforten vedvarer, bare at det ser litt bedre ut. En ganske beskjeden senk. 

 

Videre mot sommeren blir det solfilm, litt lakk, ny detailing og så tenkte jeg å bygge x-pipe. 

Beskjeden senk er bedre enn ingen senk! :) (Smalt fra rett kjeft)

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det fort blir en del stivere med senk. Har 40/15 fra H&R på originaldempere på E36-en og man kjenner godt de fleste humpene. Antaglivis mindre merkbart på en 5-serie, men du skal ikke se bortifra at noe av komforten forsvinner. M-biler er generelt sett OK høydemessig med sitt understell, sammenlignet med enkelte "vanlige biler" der du har nesten 10 cm fra dekket til hjulbua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, DanielStance skrev:

Beskjeden senk er bedre enn ingen senk! :) (Smalt fra rett kjeft)

Haha. Det hender ofte at lommeboken ikke er enig med hva vi har lyst på. Men du prøvde vel, og fikk noe som ikke passet? :P

19 timer siden, E.C. skrev:

Tror det fort blir en del stivere med senk. Har 40/15 fra H&R på originaldempere på E36-en og man kjenner godt de fleste humpene. Antaglivis mindre merkbart på en 5-serie, men du skal ikke se bortifra at noe av komforten forsvinner. M-biler er generelt sett OK høydemessig med sitt understell, sammenlignet med enkelte "vanlige biler" der du har nesten 10 cm fra dekket til hjulbua.

Bare én måte å finne ut på! Haha. Har jo lest en del med nye 5ere som sier det ble liten forskjell i komfort med pittelitt senk, og bruk av Eibach eller H&R, så krysser fingrene :) Er enig. De fleste M-biler og M-sport understell synes jeg har pen kjørehøyde. Derfor det ble beholdt på f. eks. 330en, men E39 M5 er ganske høy, og spesielt foran. 

3 timer siden, Julianv skrev:

Jeg tror 25mm senk fra H&R vil bli veldig pent og jeg tror ikke forskjellen fra M-fjærene rent komfortmessig blir merkbart.

Blir gøy dette :)

Vi får satse på det! Om ikke får det bli et (forhåpentligvis ørlite) kompromiss. Haha. 

 

Ellers fikk jeg melding av han Latvieren som skulle renovere, pulverlakkere og selge de originale M5 felgene. Han sier det er noe rart på gang, og at delebilen ikke en gang har kommet fra Tyskland enda. Skulle vært hos ham i November. Han sier det aldri tar så lang tid, og spør om jeg vil vente litt til, eller få refundert kjøpesummen. Kjedelig. Foreløpig venter vi ut mars og ser om den dukker opp, eller om han finner noen andre. Har også sagt jeg kan være interessert i å endre ordren til M5 girkasse, om han kommer over en i god stand :P

Endret av Thundercoil
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Thundercoil changed the title to Min E39 M5 - Pensjonert på ubestemt tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...