320d xdrive e91 Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 Hei Har tenkt å skifte motorolje + filter på bilen før vinteren slår inn. Har en 2012 320d e91 xdrive som har gått 178 000. Manuelt gir. Kan ikke se at girolje, og/eller olje på differensial er skiftet tidligere (mulig jeg har lest servicehefte feil). Det jeg lurer på, hvor ofte tenker dere at det er nødvendig å flushe giroljene på xdrive-systemet? Tenker i så fall å be om dette i samme slengen. Vet at enkelte sier at disse oljene skal være bilens levetid. Kan si at bilen forøvrig ikke gir noen symptomer på dårlig kvalitet eller lavt nivå på olje i differensial/girkasse. Bilen skal angivelig blitt brukt til daglig langkjøring på autobahn til og fra jobb av han som hadde bilen før meg. Det eneste jeg ønsker er å få drivverket til å vare lenge, da dette er en bil jeg kommer til å ha en del år fremover. Tenker at det er for sent når en begynner å høre ulyder. Er flushing av oljer på girkasse/differensial ved xdrive bortkastede penger tenker dere? Vedlagt servicehefte bmw service.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 Nei, jeg hadde fint gjort det bare for og være sikker. Olje blir jo dårlig etter hvert. Jeg sier kjør på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 (endret) Jeg har også evighetsolje på girkassen i min 645 ci cab. Jeg spurte om dette da jeg hadde service på BMW i Flensburg, der fikk jeg beskjed om at "evighetsoljen" burde byttes på 100.000 km. Så da ble det flushing og oljebytte på min som var gått 90.000 km. (640 eller 650 euro for girkassen) Endret Oktober 7, 2015 av Kjell 645ci (tidl. Z3) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 De kaller det evighetsolje fordi den varer helt kassa eller motoren raser. Også vil de gjerne at du bytter motor eller kasse på BMW verksted. Kjør på med oljeskift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320d xdrive e91 Skrevet Oktober 8, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2015 Takk for svar. Allerede fått et tilbud om motoroljeskift, flushing girkasse og oljeskift fremre og bakre diff (de flusher ikke diffene, sa de). Oppimot 10 lapper. Synes det høres rimelig ut. Et teknisk spm, stemmer det at fremfre og bakre diff trenger kun oljeskift?Antar da at en får skifta det meste av olja på diffene ved å åpne bunnpluggen. Eller er det slik som på girkasse,hvor en kun skifter 20-30% av olja på diffene ved oljeskift (ift flushing)? Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 8, 2015 Share Skrevet Oktober 8, 2015 Diffene har tappe plugg nederst så dette stemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet Oktober 8, 2015 Share Skrevet Oktober 8, 2015 Jeg synes 10 000,- var mye tatt i betraktning at du har manuell girkasse.. 2 liter olje á 250 kroner literen, pluss arbeid for girkassa. 1 liter pr. diff til samme pris og motoroljeskift. Bør ikke overstige 4-5000,- på verksted tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Det var jo inkl. motorolje og, du kan ikke få gjort alt det for 4-5 tusen på et normalt verksted iitala. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Spøker du med meg? Er bilen først på bukken tar det maks en time ekstra å bytte olje på manuell girkasse, diff foran, diff bak samt fordelingskasse. Motorolje og filter, kanskje 1500 i deler. 5 liter olje til 300 kroner literen for differ og girkasser gir totalt 3000,- i deler. Da har verkstedet 2000,- igjen for en jobb som bør ta under timen med rett verktøy.. Man flusher da ikke ei manuellkasse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Nei, jeg spøker aldri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320d xdrive e91 Skrevet Oktober 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2015 Hei Fått to tilbud på henholdsvis i overkant av ni lapper og det andre på nesten femten. Snakket med verkstedmesteren på det dyreste tilbudet, og det var snakk om etter prosedyrene må et filter skiftes i kirkassen samtidig som var dyrt (1800,-). Har prøvd å legge ved de anonymiserte tilbudene, så dere kan kikke litt. Nesten femten lapper hørtes dyrt og troverdig ut. Mvh Torgeir tilbud b.pdf New Doc 70.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 12, 2015 Share Skrevet Oktober 12, 2015 Jeg er ikke helt enig i flushing av manuelle kasser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320d xdrive e91 Skrevet Oktober 13, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2015 Hei Ser ut som det er motstridende oppfatninger om man skal flushe manuellkasser? Isåfall, rart verkstedmesterne gladelig vil flushe noe som egentlig ikke trengs å flushes uten å formidle dette til kunden...Om jeg ikke trenger det, så antar jeg det blir en god del billigere. Noen erfaringer om det er nødvendig å skifte filter på girkasse i samme slengen? Det skulle visstnok koste oppimot 2 lapper. Mvh T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 13, 2015 Share Skrevet Oktober 13, 2015 Kan ikke se at det er noen filter i verken ATC eller girkasse, og girkasse skal maks ha 2 liter olje. Så jeg er forstår ikke tilbudene du har fått. Også synes jeg de tar seg vel godt betalt for å skifte olje per diff, meget godt betalt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 13, 2015 Share Skrevet Oktober 13, 2015 Jeg tror det har vært en kommunikasjonssvikt her, og at han har fått tilbud på skifte av olje på automatkasse. Ingenting å "flushe" i en manuell kasse, ei heller er det noe filter\sil som en automatkasse derimot har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå