vegard89 Skrevet Oktober 13, 2015 Skrevet Oktober 13, 2015 Hei. Er det noen som vet om man må betale toll på feks baklykter til bmw e46 inn til norge? Mvh. Vegard
awt Skrevet Oktober 13, 2015 Skrevet Oktober 13, 2015 Man må betale moms på 25% om totalsummen (vare pluss frakt) om overstiger 350kr. I tillegg tar som regel ekspedisjonsselskapet et gebyr for å utføre fortollingen, normalt noen hundrelapper.
Reef89 Skrevet Oktober 13, 2015 Skrevet Oktober 13, 2015 (endret) Dette har jo blitt diskutert her mange ganger før og etter mine 11år nå i år på ebay har jeg kun fått to tollregninger. Så det kommer litt anpå Jeg har jo kjøpt hundrevis av varer som overstiger de 350.- som for eks bremseskiver til 1299 NOK + 300 i frakt og det er kun da 1599.- som er blitt trukket fra kontoen min. Aldri fått noe tollregninger ol. i etterkant. Vet ikke om selger merker det som gave eller noe annet. ? Endret Oktober 13, 2015 av Reef89
awt Skrevet Oktober 13, 2015 Skrevet Oktober 13, 2015 At det finnes unntak er det ingen tvil, men reglene er likevel ganske klare, så da er det best å referere til de. Så får det heller være en bonus om pakken glipper igjennom.
vegard89 Skrevet Oktober 13, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2015 Takk for svar Da vet jeg litt mere.
awt Skrevet Oktober 13, 2015 Skrevet Oktober 13, 2015 Normalt kommer slike ting fra Asia eller USA, og da hjelper det ikke så veldig mye å sende til Sverige.
Slavearbeider'n Skrevet Oktober 13, 2015 Skrevet Oktober 13, 2015 Joda. Bare å opprette adresse i Sverige det og hente på Posten der. Gjort det flere ganger.
awt Skrevet Oktober 13, 2015 Skrevet Oktober 13, 2015 Ja, du kan fint gjøre det, men du blir likevel ikke fritatt for moms (i teorien). Svenskene må på lik linje med nordmenn betale moms på varer de også, men de slipper på varer som blir sendt innen EU, da de er medlem av EU selv. Ettersom verken USA eller så veldig mange asiatiske land er medlem av EU tilkommer det derfor moms der også. ...og så handler det naturligvis om hvor en bor. For min egen del er det dyrere å kjøre til Sverige enn å betale moms. I tillegg kan man normalt trekke fra momsen der man handler, så da blir ikke regnestykket så aller verst til slutt. Reef89 reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Oktober 13, 2015 Skrevet Oktober 13, 2015 Enkelte selgere kan også gå med på å skrive ned verdien på pakken, men det blir fort et problem om pakken blir borte underveis. F.eks at en vare til 500$ blir merket med 40$ for å havne under momsgrensen og forsvinner i posten. Da vil posten gi en erstatning på 40$ til selgeren og ikke 500$. Derfor gidder mange ikke å gjøre dette lenger. Da jeg kjøpte felger fra utlandet i sommer ble jeg kontaktet av tollavdelingen til fraktselskapet for å ettersende min kvittering på betalingen ifm momsberegning.
^B^M^W^ Skrevet Oktober 13, 2015 Skrevet Oktober 13, 2015 (endret) Enkelte selgere kan også gå med på å skrive ned verdien på pakken, men det blir fort et problem om pakken blir borte underveis. F.eks at en vare til 500$ blir merket med 40$ for å havne under momsgrensen og forsvinner i posten. Da vil posten gi en erstatning på 40$ til selgeren og ikke 500$. Derfor gidder mange ikke å gjøre dette lenger. Da jeg kjøpte felger fra utlandet i sommer ble jeg kontaktet av tollavdelingen til fraktselskapet for å ettersende min kvittering på betalingen ifm momsberegning. Jeg regner med at dette ikke var Postnord, da jeg nettopp hadde en sak med de der de holdt igjen en pakke på tollager og insisterte på at "manglende" informasjon måtte komme fra avsenders fraktselskap (DPD) som de samarbeider med - de ville ikke engang fortelle meg hva som manglet. Pakken ble til slutt levert etter 3 uker på tollager uten noen forklaring og min adresse og faktura så ut til å ha vært fullt leselig i en plastlomme hele tiden . De krevde i det minste ikke noen tullegebyr som de gjorde før i tiden, kun vanlig utleggsprovisjon 224,- og moms på vareverdi. Min erfaring med handel fra utlandet, på Ebay og andre steder, er at bedrifter og andre som driver fulltid med salg som oftest spesifiserer full vareverdi og sender med korrekt faktura, mens mindre selgere oftere skriver en lav verdi og/eller krysser av for vareprøve i stedet for salgsvare. Har også erfart noen asiatiske nettbutikker som tilbyr lavt spesifisert verdi som et tilvalg ved betaling. Endret Oktober 13, 2015 av Christian S
Basse Lusk Skrevet Oktober 13, 2015 Skrevet Oktober 13, 2015 En relativt ny tjeneste lar deg betale moms til selgeren sammen med varen, som så betaler til norske myndigheter. Husker ikke hva tjenesten heter, men fikk valget forrige gang jeg handlet på eBay fra en selger i USA. Veldig praktisk, og du slipper dette ekstra gebyret som kommer på toppen når moms blir innkrevd fra befrakteren. Muligens er det befrakteren som tilbyr dette, ikke selgeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå