Gå til innhold

BMW E91 318D 2009 LCI Black Sapphire Metallic


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

Det stemmer nok det ja. Usikker på hva som er den beste løsningen, men man kan jo sammenligne det litt med dashbordet til 1-serie. Det fungerer greit med det originale, men det fungerer likevel veldig mye bedre med et som er laget for navigasjon. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, awt skrev:

Det stemmer nok det ja. Usikker på hva som er den beste løsningen, men man kan jo sammenligne det litt med dashbordet til 1-serie. Det fungerer greit med det originale, men det fungerer likevel veldig mye bedre med et som er laget for navigasjon. :D

Haha du sier noe der, godt poeng! Funket veldig mye bedre med korrekt dashbord :D Får se hva det blir til, det hadde jo vært kult å fått til alle funksjoner som er mulig når man først er i gang, og i tillegg at alt blir 100% og ikke sånn "helt greit" som det var i 1 serien med det originale dashbordet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bekreftet nå fra han som selger enbt adapteren fra customretrofit, at får å få dynamic guidelines uten emulator som gir dette, så må man ha trsvc modulen, samt original bmw kamera :) Mens med uoriginalt kamera så kan man bruke emulatoren som simulerer de samme linjene på bakgrunn av rattets vinkel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp at det inerste venstre baklyset, altså det til venstre på bakluka lyste svakere enn de andre.. Mener å ha hørt at dette er et kjent problem på disse bilene? Noe BMW bytter gratis dette eller? Er det sånn service (puma) sak på det? :)  

 

Høyre:

image.thumb.jpeg.1abb79ee6f336af68f34ac6

 

Venstre (dårlig):

image.thumb.jpeg.dbd0d3ad30238a12447c7bc

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Gorg skrev:

Ingen anelse, lag tråd på teknisk. Da når du nok mer de som kan teknisk :)

Eventuelt er det en e90/e91 tråd på teknisk.

 

God idé! :)

16 timer siden, ahj skrev:

Byttet det samme på vår E91 LCI, men da gikk det på reklamasjon på lykta. :) Du får høre med der du kjøpte bilen :)

Ah skjønner, ja bilen er jo 7 år nå så er vel lite med reklamasjon.. ringte BMW og de sa det hadde vært en sak tidligere på de ytre lyktene men ikke på de indre.. så de ytre var allerede bytta på min, men er jo kjedelig å måtte betale for feil man ikke kan noe for hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bjorneoen skrev:

God idé! :)

Ah skjønner, ja bilen er jo 7 år nå så er vel lite med reklamasjon.. ringte BMW og de sa det hadde vært en sak tidligere på de ytre lyktene men ikke på de indre.. så de ytre var allerede bytta på min, men er jo kjedelig å måtte betale for feil man ikke kan noe for hehe :)

Har aldri hørt at det har vært noe med de ytre lyktene. Men er veldig lett å bytte lykta i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ahj skrev:

Har aldri hørt at det har vært noe med de ytre lyktene. Men er veldig lett å bytte lykta i det minste :)

Jeg mente det var de indre lyktene jeg hadde hørt noe om, men hun på BMW var fast bestemt på at det hadde vært en sak tidligere på de ytre lyktene, og at det var byttet på min. Om det stemmer eller ikke er jeg usikker på, hun hørtes veldig bestemt ut så turte ikke å tvile på henne hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka litt nå og funnet adapteren jeg kommer til å kjøpe! :) Blir den fra customretrofitgarage med dynamiske linjer :) I tillegg så har jeg planer om å kjøpe en TCB modul (combox telematics for NBT), som har relativt ny dato slik at internett tjenester og remote tjenester fortsatt er aktive, og dermed vil fungere i min bil med eNBT adapteren. Har også lest at RTTI - real time traffic information også er mulig på NBT via radio signalene, dette funket ikke på CICn så blir spennende å se om jeg kan få litt mer trafikk informasjon på denne, hvor det er kø, skjedd uhell osv :) om alt dette fungerer i norge er et annet spørsmål.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Blir spennende med NBT i E91´en din. Det er synd E6x/E7x har klimabetjening som er avhengig av iDrive, for hvis ikke hadde nok også jeg gått for NBT i min bil. Og side view camera.. go for it! :)

Håper det blir bra! :) synd adapteren er så dyr ellers hadde dette vært montert allerede.. Rart at det egentlig ikke støtter det,burde jo vært støtte for det :) Side view hadde hvert noe ja, må prøve å få til mest mulig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig. Man får jo emulatorer for klimastøtte til E6x/E7x, men der ser grafikken ut som 80-tallet, hvilket ikke er interessant i en bil som dette. Ei heller støtter det navigasjonsvisning i HUD. Blir spennende å se på ombyggingen din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ja, helt enig. Man får jo emulatorer for klimastøtte til E6x/E7x, men der ser grafikken ut som 80-tallet, hvilket ikke er interessant i en bil som dette. Ei heller støtter det navigasjonsvisning i HUD. Blir spennende å se på ombyggingen din! :)

Ja det ser utrolig gammelsdags ut.. :o Går vel ann å få navigasjonsvisning i HUD med eNBT med most?

Noen som vet hva som må til for å få til DAB forresten? Har jo DAB på NBT enheten og trenger ny takantenne med dab tilkobling, men trenger jeg noe form for antenne forsterker til den? Leste noe om at antenne diversity modulen er lik, men at jeg trenger 6933328 som er TV-forsterker med DAB inngang? Stemmer det?

 

EDIT: 
Fant dette i rheingold: "DAB tuner integrated in the headunit: In the current headunits (radio/Car Information Computer/multimedia platform), the digital radio function is being integrated into the headunit little by little. In this case, a separate DAB control unit is no longer installed in the vehicle. The function of the DAB unit is taken over by the headunit in this case. For the case where the DAB tuner is integrated into the headunit, the aerials for receiving the digital signal are connected to the headunit."

Så da regner jeg med at antennen skal kobles direkte i NBT uten først gjennom noe annet?

NBT har også to kontakter for FM radio, fordi i motsetning til CIC så har NBT såkalt phase diversity og tar inn 2 signaler og bytter mellom dem avhengig av hva som er best. I CIC så skjer dette bytte i "antenna diversity modulen" isteden. Så med andre ord så går det nå 2stk fm signaler inn på antenna diversity modulen og så går 1 signal videre til CIC/radio. Mens på NBT så skal 2 gå rett til NBTen, er det da bare å koble fm1 og fm2 fra hver sin antenne forsterker som ligger på hver side av bakruten og istedenfor at ledningene går opp til antenna diversity modulen så går de direkte til NBT? :)

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...