Gå til innhold

Problemer med senking av xDrive modeller?


Lars S
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 4 serie GC F36 xDrive som jeg tenkte å senke 25mm. og kontaktet Bilia iforbindelse med montering av senkesett. De ville ikke gjøre denne jobben og sa det absolutt ikke var å anbefale å senke xDrive utgaver. Fikk ikke noen skikkelig forklaring mer enn at de sa de hadde avvist reklamajoner fra kunder med senkesett. Jeg har jo tidligere senket både en F11 og en F31 xDrive uten problemer, men ble litt tankefull nå etter det Bilia sa.

Er det noen som har erfart eller hørt om problemer med senk av nyere xDrive modeller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du senker en bil så forandrer du geometrien litt jo mer du senker pluss at du forandrer bilens tyngdepunkt. Det er spesielt fremtredende på BMWr med variabel hjulgeometri ift belastning/vandring. 

 

Jeg prøver samtidig å tenke meg litt frem til hvorfor de nekter og kommer i grunnen frem til at det er på grunn av software og måten xdrive er designet og kalibrert. Du vil kanskje ikke merke det men jeg vil tro systemet ikke vil fungere optimalt som designet. I tillegg så har det og å gjøre med vinkelen på drivakslingene som har en toleranse den må holde seg innenfor i alle kjøresituasjoner. Når du senker så vil du ved visse situasjoner komme utenfor toleransen og det er ikke bra.

 

Jeg har alltid vært skeptisk til senk av xDrive biler men har aldri gjort det selv. Ser likevel på forumet her at mange gjør det uten at jeg kjenner til om det har ført til konsekvenser hos folk. Selv hadde jeg aldri senket da hele poenget med litt høyere er å komme seg bedre frem med høyere bakkeklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg gjorde det veldig klart når jeg kjøpte min X-drive at den ville bli senket umiddelbart ellers kjøper jeg en annen bil. Ikke aktuelt å kjøre en bil på stylter. 

 

Ble også 10 ganger bedre å kjøre med nye fjører sammen med de adaptive demperne.

 

Bmw sa at jeg kunne miste garantien på dempere osv. Men, who cares. Da blir det KW adaptivt da.

Endret av M3Turbo1000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper jo en xDrive nettopp for å få god fremkomlighet, hvorfor gjøre dette dårligere og atpåtil fraskrive seg garantien? KRapp er inne på noe ganske vesentlig her når han snakker om geometri, skal ikke klusse for mye med dette. Det går helt sikkert fint å senke en xDrive, det går bra helt til den dagen det ikke går bra lengere og da sitter man der med null garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper jo en xDrive nettopp for å få god fremkomlighet, hvorfor gjøre dette dårligere og atpåtil fraskrive seg garantien? KRapp er inne på noe ganske vesentlig her når han snakker om geometri, skal ikke klusse for mye med dette. Det går helt sikkert fint å senke en xDrive, det går bra helt til den dagen det ikke går bra lengere og da sitter man der med null garanti.

 

 

Jeg har aldri hatt noe problem med å komme frem noe sted selv med senk.

 

Veit bilia har levert X-Drive biler til flere jeg kjenner ferdig senka før utlevering. Så trur ikke de hadde krangla hadde man fått problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg senket min bil med hartge fjærer fikk jeg beskjed om at det ikke var greit ved garanti jobber. Så jeg byttet til BMW performance fjærer som senker så og si det samme som hartge og da vare det ikke noe problem. Så massiv senk vil nok påvirke, men med moderat senk tror ikke jeg det er noe problem i det hele tatt. Du skriver selv at du har gjort det før uten skader. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod på Hartge senkesett, godkjent i vognkort, når vi kjøpte vår E91. Jeg tok hjulstillingskontroll på den (se tråden på bilen for bilde av de forskjellige hjulvinklene), og da var et par av vinklene utenfor toleranse. Men ble rettet opp igjen på kontroll, og er nå innenfor toleransene til en vanlig E91 xDrive. At Strandveien Auto som autorisert BMW forhandler og tidligere importør av Hartge, har solgt mange xDrive på finn.no med Hartge-senk, og som nå er forhandler av H&R, ville montert på senkesett på nye xDriveutgaver om dette ikke var bra for drivverket, har jeg svært liten tro på. 

 

På verkstedet der jeg tok hjulstillingskontrollen spurte jeg såvidt rundt dette med senk og firehjulstrekk og hjulvinkler. Såvidt jeg husker sa de at sålenge det ble godkjent i vognkort (dvs. ved kontroll på en veistasjon) med TÜV papirer, skulle hjulvinklene være innenfor toleransene for original utgave. Ellers skulle det ikke kunne bli godkjent. Om de endrer seg såpass mye ved belastning i sving at de havner utenfor vet jeg ikke noe om, men med senkesett er det jo generelt mindre vandring på det meste. Dersom jeg ser etter, skal jeg innrømme å si at det ser ut som camber bak er mer negativ på vår enn på en original M-sport. Om det er synsbedrag vet jeg ikke.

Mulig jeg tar feil her, men det var dette jeg ble fortalt.

 

Ang. fremkommelighet - har hatt senka Galant 4x4 før, og aldri opplevd stå fast på buken med den. Og den fikk kjørt seg i 15-20cm snø på grusveier. Kommer jo generelt an på hvilke veier en kjører på, kan være mye is og glatte veier og bakker, men lite snø. Tror det skal være mye snø og spesielle forhold om det skal være et problem med fremkommelighet, selv med moderat senket xDrive.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke det er hjulvinkler som det er snakk om. Men vinkel på drivaksler.

 

Hjulvinkler er jo ikke noe problem med senka vil. Det er jo bare å justere. Tok selvfølgelig 4 hjulskontroll etter senk. (måtte justere noe).

 

Jeg tenker som så. Skulle jeg ødelegge noen drivknuter etter en stund så er det helt greit. Alt kan byttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke det er hjulvinkler som det er snakk om. Men vinkel på drivaksler.

 

Hjulvinkler er jo ikke noe problem med senka vil. Det er jo bare å justere. Tok selvfølgelig 4 hjulskontroll etter senk. (måtte justere noe).

 

Jeg tenker som så. Skulle jeg ødelegge noen drivknuter etter en stund så er det helt greit. Alt kan byttes. 

Selvfølgelig er det vinklene på drivakslene :) Tok meg 2 sekund å tenke gjennom fysikken i det og se med at det selvfølgelig er vinklene på drivakslene som blir "problemet". Jeg tenker som så: når så anerkjente BMW-hofftunere utvikler og selger, og BMW-forhandlere selv importerer, monterer og selger senkesett godkjent for xDrive, så kan det ikke være så galt. Dette gjelder dog kun for moderat senking, ikke ekstremsenking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert greit med litt senk, jeg har ikke regnet på det for å si det mildt :) Husker bare spesielt et notat et sted i TIS om det med drivhjulsaksler og at de har en endelig vinkel som må passe med maksvandring på demper både inn og ut. Så må det sies at BMW forhandlere bare er et eget selvskap med egne ansatte og de er opptatt av mersalg. Dessuten er det ikke alttid de vet best heller da det avhenger om de har folk som er spesielt kurset noe ikke alle har. Litt senk går sikkert fint men gjør en hjulstillingssjekk i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Vurderer å kjøpe meg F32, men har sett på vinteren at X-drive blir å foretrekke. Nå er jeg slik at jeg ønsker å senke bilene mine, da med coilovers. Ser dere alle før meg har skrivd moderat senking går fint, altså senkefjærer. Men har da sett flere gå over til coils med X-drive?

Går all garanti ut om det blir montert coilovers?

Hva anbefales? H&R? KW? Evt. bilder av høyden med kun fjærsenking? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...