Gå til innhold

Vegardb17's BMW 323i E21


Vegardb17
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig handlet meg eldre bmw! begynte å bli lei av å hatt E34 sista 4 åra! skal bli moro med noe mindre og lettere i form av E21

Såg den på finn.no på fredag i arbeidstida, ringte og ordna samme dag og stakk avgårde med bilhenger på vei mot trondheim tidlig lørdag morgen :) Bilen såg meget fin ut og det ble handel :)

Litt om bilen:
Original 323i automat
Blått interiør, meeget pene stoler og gulvtrekk
BBS spoiler
Originale 13" hjul
Mye nytt i motorrom pga motorbrann tidligere, stålomspunnede bensinslanger osv,
Meget bra for rust etter min mening, har vært mye under bilen å ikke funnet ett eneste hull, en del lett overflaterust pga at bilen ikke har ett gram tectyl under :P Litt smått av rust her og der, men ikke noe alvorlig. eneste hullet jeg har funnet er ett 0,5x0,5cm stort hull i bagasjerommet..

Holder for øyeblikket på å prøver å få start på den.. første problemet var att det manglet en dings for å regulere spenninga til coilen(usikker på hva dette er) fikk tips av en lokal e21 ekspert :) andre var att bensinslangene var lagt opp litt feil.. 

Fikk til slutt gnigst og bensin, og da spruutet det bensin under bilen, viste seg og være en morkna bensinslange som lå over bensintanken, tok ned tankene for å komme til, viste seg att det ikke var vits, men var veldig glad jeg gjorde det fordiom. Veldig mye rust i tankene.. kom ut først mye ren bensin og tilslutt kom det ut sikkert en halv kilo med løsrust og brun bensin :D skal renses med rustfjerner og monteres, blir forhåpentligvis oppstart da

 

Et bilde fra turen hjem:

upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

upload_-1.jpg



upload_-1.jpg



upload_-1.jpg


upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

Endret av Vegardb17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får gratulere deg her og :).

Tenker det er gøy å få seg en sånn ja.

Denne husker jeg lå på Finn for noen årsiden og for salg.

Ser du nevner lei av e34,der kan jeg støtte deg.Alltid gøy med noe annet og e21 er jo et reinspikka leketøy..

Vær obs når du skal ut og leke,disse glipper lett bak ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt planer for bilen:

Begynne smått, ta en ting av gangen. hadde egentlig ikke tenkt å foreta noen helrestaurering, men er nok sikkert litt rust som tas og slitedeler som må skiftes, men tenkte å holde bilen mest mulig original foreløpig utenom noen småting:

Gromme felger: BBS RS (ikke akkurat noe nytt, men er bare det jeg synes blir mest riktig på en slik bil)
Bygge om til manuell, en e21 må ha manuell
Flytte batteri bak og fjerne batterikassa
tårnstag foran og bak, bak skal jeg ha ett med feste til batteri
Senk som senker mere



I første omgang blir å få start og få kjørt den litt før jeg setter den inn for vinteren :)

I vinter blir det å ta ned bakstilling, forstilling, motor kasse og få slipt vekk det som er av overflaterust i understell og behandle det og få tectylert under.

Noen dårlige bilder av interiør, bagasjerom osv

upload_-1.jpg

upload_-1.jpg


upload_-1.jpg

Er dette originalt? såg lars-nord hadde dette på sin også:
upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

Kanal bak fra innsiden:
upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

kanalen førerside rett bak døra:
upload_-1.jpg

største flekken med overflaterust jeg fant, ikke funnet hull enda:
upload_-1.jpg

traversfeste såg meget bra ut:
upload_-1.jpg

Bensinslange over tanken i orden :) båt slanger fra biltema som skal være brannsikre står det
upload_-1.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-khjYZnl8n24/VkER28Q_fQI/AAAAAAAABu8/zf5IyOkpP-w/s640-Ic42/upload_-1.jpg
upload_-1.jpgde

komplett verktøyboks
upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

Bakplate fra innsida:
upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske grei for rust ja! Ikke verst i det hele tatt :) 

Idag har jeg fått oppi bensintankene og prøvd å starte, men ble ikke idag heller. Men bensinsystemet er heldigvis tett og fint, er bare noe tull nedi motorrom jeg må ordne. Mangler en såkalt ballast resistor, som skal være ved siden av sikringboks, er visst for å ikke brenne coilen ved kjøring, også mangler jeg noe vakumslanger og så er det litt feilkobla bensin og vakum, har heldigvis meeeget god hjelp av Dtalstad98 her på forumet som har god peiling på e21 og k-jetronic! all creds til han :)

Er visstnok en slik en jeg mangler
s-l500.jpg

Finner også bilde av noen som ser slik ut:
s-l225.jpg

Endret av Vegardb17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter fortsatt med å få start på bilen. skjedde noe jævlig rart lørdags kveld :D Hadde plukka ut hele luftmengdemålern og demontert bensinfordeleren for å sjekke om stempelet hadde satt seg fast og det var det ikke.... Satt inn igjen hele driten og skrudde på kun tur og retur slanger og kaldstart dyse og varmeregulator. tok å skulle kjinne bilen litt for å få litt bensin fram og plutselig så begynte den å hoste litt.. hadde ikke vært livstegn tidligere.. 

Tok deretter og festet alle slanger og monterte på igjen innsugbelgen, prøvde å starte igjen, hosta litt da også, prøvde med startgass og det var nummeret før den starta. I morgen blir det å handle nye plugger og gå over dysene og få sjekka kaldstartdysa og styr så kanskje det blir oppstart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått gjort litt idag også! tok å testet spruten på dysene.. var ifølge youtube videoer ikke slik det skulle være! en eller 2 var grei, resten var dårlig og 1 var helt ødelagt, kom bare en spiss stråle og noen dråper ut av, stoppet ikke å renne heller når jeg hadde lagt ned igjen spjeldet.

O-ringene var også meget veldig dårlig, bare smuldret opp når jeg drog opp dysene. Så idag er det bestilt inn en del småtteri

Nye dyser på ebay
Brukte originale dyserør fra privatperson
o-ringer og pakninger
innsugpakning
tennplugger
regreim
slanger og t-stykker

upload_-1.jpg

upload_-1.jpg

Rattet som snart havner i posten, luisi versilia, kjøpt på ebay til 250kr :) Bilen har allerede rattnav så var ganske greit med ett sånt, tenkte å finne hornknapp med bmw logo
upload_-1.jpg

Endret av Vegardb17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...