Gå til innhold

Nytt statsbudsjett - hvordan slår det ut på nybil- og importpriser av BMW?


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Nytt statsbudsjett - hvordan slår det ut på nybil- og importpriser av BMW?

 

Er det noen som har sett på dette ennå?

 

Det blir jo spennende å se hvordan det påvirker både nypriser og import av gamle grombiler.

 

 

Leste dette eksempelet, uten å ha regnet på det selv:

 

importavgiften på Porsche 911 Turbo med utslipp på 227 gram co2, GÅR NED Kr 211.000,-
importavgiften på f. eks. Ford Focus EcoBoost med 105 gram co2, GÅR OPP nesten Kr 3.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e46 m3:

 

i dag:

 

Egenvekt: 82 477
Motoreffekt: 376 422
CO2 utslipp: 453 752
NOx utslipp: 2 403

 

Nytt forslag:

Egenvekt: 74 606
Motoreffekt: 193 036
CO2 utslipp: 570 211
NOx utslipp: 2 955

 

ca 75.000 i diff i rett retning.

 

Aldersfratrekk tar jo ikke denne kalkulatoren høyde for, men det lover jo bra! (gitt at jeg hadde rett tall på co2 og nox)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersfratrekket vil jo være såppas at det ikke har så grusomt mye å si i praksis. De 30 000 man evt. sparer er jo penger det, men neppe noe som hadde vært en dealbreaker uansett hvilken retning det hadde gått (min personlige mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90, on 24 Nov 2015 - 10:46, said:

Det ser jo ikke så dårlig ut dette, selv om det skulle vært enda mer. Selv med disse nye avgiftene har vi ett vanvittig høyt avgiftsnivå i Norge, men det går riktig vei. Om to år er vakta giften helt borte og da vil de se enda bedre ut enn i dag :)

Jeg ser at M4 nå legger seg på rundt millionen,

F10 530d går ned 60 000,- og

F10 550I synker med 140 000 kr.

M235I legger seg på 690 000 kr og

F30 330d kryper ned mot 600 000 kr.

Artig nok så vil F10 528I synke til ca 550 000 kr og det er ikke galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersfratrekket vil jo være såppas at det ikke har så grusomt mye å si i praksis. De 30 000 man evt. sparer er jo penger det, men neppe noe som hadde vært en dealbreaker uansett hvilken retning det hadde gått (min personlige mening)

 

Ja, om aldersfratrekker regnes ut slik så vil det ikke ha så mye å si. Er ikke helt inne i hvordan det regnes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relevant artikkel:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=45071

 

Siterer det viktige, iallfall med tanke på fremtidig nybilkjøp:


Som eksempel trekker vi frem nye Volvo XC90 T8 som med sin hybride drivlinje har en samlet effekt på 400 hestekrefter, mens CO2-utslippet ifølge EU-syklusen er beskjedne 49 gram per kilometer.

I dag utløser denne modellen cirka 350.000 kroner i engangsavgift! den avgiften reduseres med 100.000 kroner fra 2016.

Fint for deg som får den nye bilen levert i 2016, men kanskje du burde utsette kjøpet et år til når vi vet at avgiften reduseres med ytterligere 100.000 kroner når effektavgiften fjernes helt fra 2017?

 

Trekk dette mot kommende 225xe og 330e, 7-serien kommer jo også som ladbar hybrid. At det blir tusenlapper å spare på dette, rår det neppe noen tvil over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å like dette, selv om jeg "aldri" får råd til å kjøpe noen av de bilene som synker mest.

 

Artig å se at av de 100 som stiger mest i pris er bort i mot alle typiske håndverk-/kassebiler.

 

Stas å vite at når du kjører på jobb i den nye XC90en din har du tapt MINIMUM 200.000 de neste 2 årene. (Og da er du bare på ny nypris...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at politikerene endelig gjør noe med effektavgiften. Generelt så er dette en god ting for bilentusiaster siden nyere M-biler f.eks blir betydelig rimeligere. Selvsagt litt kjipt for de som akkurat har byttet ut noe eldre og kjøpt en ny/nyere BMW med stor motor og tilhørende (effekt)avgift.
En 15 år gammel bil har f.eks 88% fradrag på engangsavgiften så der utgjør ikke avgifsendringene noen store summer lengre.

Aldersfradrag kalles bruksfradrag. Oversikt finner man her.

 

Allerede neste år vil en bil som MX-5 ND 2.0 få en økning i engangsavgiften på ca 14k.

Året etter vil nok en slik bil øke enda mer, så førsteårs kjøpere vil i et slikt tilfelle ha en viss fordel.

Siden avgiftenen endres ganske drastisk over to år så lurer jeg litt på hvem som hopper på vinnere første året. En M3 f.eks får redusert engangsavgiften med 130k i 2016. Om den får oppimot et like stort fradrag året etter så vil ytterst få ønske å registrere en slik i 2016 fremfor 2017.

 

På en annen side. I 2017 så er det jo også snakk om å erstatte dagens (NEDC) forbrukstall med en ny standard som viser mer realistiske forbrukstall. Det kan påvirke avgiftene veldig mye avhengig av hvordan og når de nye forbrukstallene skal integreres. Jeg tipper at nye M-biler f.eks vil kommer dårligere ut da enn gjenomsnittsbilen.

Forutsatt null effektavgift i starten på 2017 og tilhørende økning på forbrukstall som er basert på NEDC standarden så vil jeg tro at man kan komme best ut da dersom man vil ha en bil med ganske mye effekt som ikke er alt for gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...