Gå til innhold

Merkelig farge på olje, e46

Havardd
 Share

Anbefalte innlegg

Min så slik ut på min 530i E39 med M54 motoren og det var på grunn av tett veivhusventilasjon.

Jeg kjøpte inn nytt veivhusventilasjon filter og alt mulig av rør som var koblet til det. Jeg anbefaler på det sterkeste å bytte dette, hvis du har slikt(ikke sikker på hvilken motor du har). Min var helt tett i røret fra filteret og ned til bunnpannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min så slik ut på min 530i E39 med M54 motoren og det var på grunn av tett veivhusventilasjon.

Jeg kjøpte inn nytt veivhusventilasjon filter og alt mulig av rør som var koblet til det. Jeg anbefaler på det sterkeste å bytte dette, hvis du har slikt(ikke sikker på hvilken motor du har). Min var helt tett i røret fra filteret og ned til bunnpannen.

Har bytta toppdekselpakning, og har samme problemet. Vil et slikt problem opprette en feilkode? Har mye problemer med at bilen ikke går reint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bytt veivhusventilasjon før du har sjekket om den er tett.

For å sjekke veivhusventilasjon, så starter du motor og skrur av lokket til olje påfylling til motor, da skal du egentlig ikke kjenne noe som helst, dvs meget svakt vakuum. Har du det,så er veivhusventilasjon ok.

Alt annet tyder på tett veivhusventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke veivhusventilasjon, så starter du motor og skrur av lokket til olje påfylling til motor, da skal du egentlig ikke kjenne noe som helst, dvs meget svakt vakuum. Har du det,så er veivhusventilasjon ok.

Jaaokei, takk :) daa skal jeg sjekke ut dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom dette sjekker at veivhusventilasjonsfilteret ikke er tett vil jeg uansett anbefale å skru dette fra hverandre å se. 

Jeg hadde slik gulfarge og et svakt vakum når jeg sjekket ved oljelokket. Selve ventilasjonsfilteret var ikke 100% tett hos meg men slangen opp til filteret var potte tett. 

Så ved at man har et svakt vakum, kan fortsatt ventilasjonen være klar for utbytting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom dette sjekker at veivhusventilasjonsfilteret ikke er tett vil jeg uansett anbefale å skru dette fra hverandre å se.

Jeg hadde slik gulfarge og et svakt vakum når jeg sjekket ved oljelokket. Selve ventilasjonsfilteret var ikke 100% tett hos meg men slangen opp til filteret var potte tett.

Så ved at man har et svakt vakum, kan fortsatt ventilasjonen være klar for utbytting.

Jaokei, hvordan får jeg skrudd løst det på enklest mulig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke så godt siden det er en liten stund siden jeg gjorde dette. Men skal prøve

Ut med luftfilterboksen og alt av slanger til innsuget helt inn til gassspjeldet.

Ta av Polen på batteriet(så du ikke får feilmelding) og ta ut de ledningene du mener er i veien inn mot veivhusventilasjonsfilteret. Blant annet noen som går til disa boksen og annet. Merk ledningene så du vet hvor de skal tilbake(de er overraskende like de kablene).

Kan ta av innsuget for lettere tilgang men jeg lot den være på.

Så må man jobbe i blinde med å føle seg frem med hendene og koble av slanger, pass på de er veldig sprø og knekker fort(hvis ikke du har kjøpt alle nye) :D

Gå inn på GS og se på deletegninger, anbefaler å printe de ut.

Jeg fulgte disse videoene for å skru det fra hverandre og tilbake igjen:

https://m.youtube.com/watch?v=YWXtiCwRH-k

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...