Gå til innhold

Ny BMW i3. Rekkeviddeangst?


Popza
 Share

Anbefalte innlegg

Interresant lesing. Synd med problemer så tidlig i bilens levetid. Det var jo nettopp en Tesla som brant opp under lading, så vi får håpe BMW ikke får samme problemer.

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/havarikommisjonen-undersoeker-tesla-brann/a/23591197/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de har flyttet bilen inn nå, og satt alt på vidt gap. Kanskje de har funnet ut av noe. Han på telefonen sa han skulle ringe meg litt senere(ca 09:30). Enda ikke hørt noe.

 

Angående det med hurtiglading, så var det ca 10min siden jeg hadde hurtigladet, og for andre gang den dagen. Da lukten kom. Kanskje det har noen sammenheng? Hvem vet  :ph34r:

post-70819-0-92255100-1452183991_thumb.p

post-70819-0-29963900-1452183995_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bilen tilbake i dag. De hadde sjekket kablene fra batteriet, ikke funnet noen feilkode, eller kjent noen lukt. Han på tlf snakket noe om at det kunne ha vært salt på bremsene eller noe sånt...? Fikk ikke helt med meg hva han sa i farta.

 

Merket ikke noe til den brente lukten på vei hjem. Men har en magefølelse på at den kommer tilbake veldig snart. Men krysser fingrene for at det bare var en bagatell som gjorde at det luktet svidd.  :-k

 

Google-søk av lignende i3-problemer har vært smeltet klimakontrollsensor, og en annen hadde en eller annen modul som hadde kortsluttet eller noe sånt, som gjorde at det luktet svidd plastikk/elektronikk i coupen.

 

Oppdateringer kommer etterhvert :)

post-70819-0-93229100-1452277494_thumb.j

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The snowmobile... or not?

 

Mye snøfall i natt. Veldig vanskelig å få grep, spinner veldig mye ettersom det er så mye kraft på hjula med en gang. Kom så vidt opp fra gården her vi bor(ikke veldig bratt bakke)

 

Vi kjørte først med min i3 opp bakken her vi bor, og litt rundt i nabolaget. Etterpå tok vi kameraten min sin VW Golf 6, mye bedre og langt fra like mye hjulspinn ved akselerasjon.

 

Men ellers er i3'en helt grei på vinterføre. Er bare når det er mye snø hvor det ikke er helt brøytet(altså mye løs snø i veien), at den sliter litt.

 

Har ikke følt det sånn før nå; som det kom masse snø. Ville nok ikke anbefalt BMW i3 til å kjøre i dypsnø/off road :)

 

Var litt kaldt i dag også. Fikk ikke 100% utnyttelse fra batteriene. Ca 70/80% bare. Men det som er litt mer bekymringsfullt er at jeg skal snart kjøre ca 230km, og da jeg tok på varmeapparatet istad mistet jeg 40km(!) fra total rekkevidde... Skal kle på meg godt og ta med noen hansker på turen :)

post-70819-0-48560000-1452430547_thumb.j

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har e-up på jobben og når vi nå hadde -15 ish grader, da var rekkevidden stort sett delt i to! Så istedenfor maks 140 km så ble det maks 70 km. Men pga by kjøring så klarer den rundt 4-5 mil.

Dette var bare en sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e-up! mangler i motsetning til i3 varmepumpe, slik at kaldt vær gjør ganske stygge innhogg i rekkevidden.

 

Det virker ellers som om varme- og ventilasjonsanlegget er en av de tingene det har vært mest problemer ved på elektriske biler - kanskje delvis pga. at elmotoren gir lite overskuddsvarme som kan benyttes til oppvarming, slik at kupeen må varmes på andre (og mer komplekse?) måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ihvertfall forstå at eco pro+ er fint å kjøre med, for gassrespons i vanlig modus er sinnsvakt følsom. Man får nesten følelsen av å kjøre gyngehest over humper og man ikke flytter foten bort fra pedalen...

Jeg liker best gassresponsen i eco modus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra en tur på 230km som jeg trodde skulle gå ganske smertefritt, noe som den ikke var.

 

Bor og studerer i Bø, og skulle hjem til mine foreldre i Holmestrand for å hente slalåmskiene mine. Jeg pleier å lade i Kongsberg på Kiwi. Jeg sjekker selvfølgelig på forhånd at ladestasjonen er i orden, noe den var i følge Forutm.

 

Jeg kjører da med varme, varmeseter og eco pro/comfort til Kongsberg. Da jeg kommer frem til Kiwi har jeg 44km igjen på "tanken". Som vanlig i er det en eller annen jævla bug med ladestasjonen "error", pleier å ringe inn og de restarter maskinen, og så fungerer den("fun" fact: Grovt regnet har jeg ringt inn til hjelpetelefonen ca 80-85% av gangene jeg har brukt hurtiglader, ettersom de har så mange bugs, Fortum er absolutt "verstingen" i min statistikk, kun fungert uten feil 3 ganger tror jeg. Har også lagret Fortum i kontaktlisten min på telefonen, ettersom jeg ringer de så mye... Zzzz)

.amxTL1NZ.jpeg

 

Jeg følger instruksjonen, og setter i ladekabelen. Men denne gangen fungerer den ikke, maskinen fryser og vil absolutt ikke starte, kommer masse feilmeldinger osv. Jeg står ute i vindt/snø i sikkert 20min, og det begynner å bli skikkelig kaldt. Til slutt sier svensken på telefonen at hun ikke kan hjelpe meg mer, og påstår at nærmeste hurtiglader er i Lier. Samtalen avsluttes etter dette.

 

Gode råd er dyre, og jeg begynner å lete på telefonen etter andre hurtigladere via: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet. Problemet er bare at en eller annen bug på telefonen gjør at jeg ikke kan trykke på de grønne prikkene, slik at jeg ser hva ladestasjonene er(hurtig CCS, kun hurtig CHAdeMO eller bare schuko lading). Så da må jeg finne på noe annet. Jeg laster ned i full fart Grønn Kontakt App'en og begynner å lete via den. Der står det at det er en hurtiglader i Kongsberg sentrum ved Drammensveien. Jeg kjører ditt. Men da jeg kommer frem ser jeg at det er kun to stykk CHAdeMO ladere der og tenker, nå har jeg kommet til feil ladestasjon, og sjekker app'en igjen. Men da ser jeg at det står "2 stykk CHAdeMO" på app'en... Hva gjør jeg nå? Kommer meg ikke hjem på strømmen jeg har igjen, og jeg har selvfølgelig ikke tatt med meg den vanlige laderen siden jeg skulle bare kjapt fram og tilbake for å hente skiene mine.

 

Jeg ser videre på Grønn Kontakt app'en. Der står det at nærmeste Grønn Kontakt hurtiglader er enda en CHAdeMO lader i Hokksund. Men neste har CCS Combo, det er Marienlyst i Drammen. Tar adressen inn på iDrive GPS'en. Der står det at det er 40km til Marienlyst. Så ser jeg på rekkevidde på batteriet. Det står 42km, men da må jeg være i  ECO Pro +, og skru av klimanlegget. Jeg er iskald etter å vært ute med Fortum på telefonen i ca 20 minutter og skal jeg nå gamble på å komme meg til Marienlyst? Etter litt tenkning blir det til at jeg tar sjansen.

 

På veien til Drammen blåser det, det snør og er jævlig kaldt. Har ikke vært så kald siden øvelse i militæret(skrev i posten før jeg dro at jeg skulle ta med hansker... Men selvfølgelig glemte jeg de i farta). Jeg starter med å kjøre ca 10km/t under fartsgrensen, alt virker greit. Men så begynner det selvfølgelig å dugge noe sykt. Jeg må bruke klimaanlegget litt, for å få vekk duggen også skynde meg å skru det av igjen. Holder på med denne praksisen resten av turen. Midtveis i turen ser jeg at jeg har klarte å lage en større "luke" på rekkevidden. Nå beregner den slik at jeg har ca 4/5km å gå på, før jeg er fremme. Ikke 2km som det først står. Dette hjelper på rekkeviddeangsten jeg har på å komme frem til Marienlyst. Men denne "luken" forsvinner plutselig igjen, og jeg må senke farten ytterligere. Nå kjører jeg 20-15km/t under fartsgrensen. Ser det er lang kø bak meg. "Heldigvis" er det dårlig føre, og det er ingen som har brøytet så det virker som alle bak synes det er helt "ok", ettersom kun én bil kjører forbi der det er forbikjøringfelt på veien til Drammen. Disse 2km som jeg har i margin holder akkurat frem til jeg kommer frem til Marienlyst! Var ganske lettet da jeg så lyset, og skjønte "Yes! Jeg klarer det". Da jeg fikk satt i laderen og den begynte å lade kunne jeg endelig senke skuldrene litt.

 

d1JpWjVL.jpeg

 

WFVDanJi.jpeg

 

 

Men fortsatt var jeg veldig kald. Kunne så vidt føle fingrene og tærne mine. Da jeg lader pleier jeg å sette på forhåndsvarmer i bilen for å varme meg. Men nå var batteriet så lavt at det kom opp melding om at dette var ikke mulig og kunne skade batteriene, osv. Blablabla. Ser meg rundt, ja... Gamle Maxi-mat kan jeg gå inn på. Går bort til døra, men faen... Det er jo søndag. Ok, hva gjør jeg nå, jeg må ha noe varme. Jeg sjekker om det er åpent på stadioen, og heldigvis er det åpent. Noen småjenter har en eller annen håndball-greie så jeg kommer innen for gangen og står der alene litt klein, men samme faen. Det er varmt her! Står da inne på Marienlyst en liten stund, og plutselig får jeg melding om "din lading har stoppet 16min". Skjønte ingenting og gikk bort til bilen. Ladingen var stoppet og jeg måtte faktisk ha noen minutter til for å komme trygt hjem med litt varme på(Heller litt for mye enn for lite er min "filosofi", når jeg hurtiglader). Jeg prøver å starte den igjen, men maskinen fryser da det står "sett i kabelen". Det resulterer da i at kabelen låser seg i bilen og jeg må vente ca 1-2 minutter før jeg får tatt den ut igjen. "Faen!" tenker jeg, nå er det noe bugs igjen. Men prøver enda en gang til, og denne gangen fungerer den heldigvis igjen!

 

VC8xTkd3.jpeg

 

aTlCWEhq.jpeg

 

Nå er batteriet på over 40% så jeg setter meg i bilen og skrur på varme via mobil app'en. Herfra går resten greit til jeg er hjemme. Men nå er det så sent, så jeg velger å bli over natten hos mine foreldre. Problemet er bare at jeg ikke har med meg den vanlige schuko laderen, så da velger jeg å lade bilen på hurtigladeren på Kiwi som er ca 1-2km fra huset vårt. Kjører bort for å lade, følger instruksjonen og hva skjer... Jo "Ladefeil, isolasjonsfeil. blablabla". Ringer inn på Fortum(burde ha de på speed-dail). De restarter maskinen, og nå fungerer den heldigvis. Lader i ca 30-35min så jeg har 84% strøm for morgendagens tur.

 

RGZnaGJ4.jpeg

 

Neste dag kjører jeg innom Kiwi og lader i 10 minutter før jeg kjører videre. Har på varme imens jeg lader :)))). Denne gangen fungerer hurtiladeren uten feil! Ble nesten litt imponert. Har gjort litt research før turen og oppdaget at det er en Grønn Kontakt hurtiglader i Notodden. Satser ikke på Kongsberg denne gangen!

 

Da jeg kommer til Kongsberg, kjører jeg innom Kiwi, bare for å sjekke om den fungerer nå. Fordi da slipper jeg jo å lade i Notodden. Men nei, den fungerer fortsatt ikke. Orker ikke ringe inn til Fortum igjen så bare rister oppgitt på hodet og kjører videre mot Notodden. Da jeg kommer frem til Notodden har de jo selvfølgelig ikke brøytet ned til parkering/rasteplassen hvor hurtigladeren er(ved Bergbys)...................... Hurra! #nei. Kjører igjennom en litt høy brøytekant ned mot parkeringsplassen og spinner og brøyter meg vei ned til hurtiladeren. Heldigvis hadde to-tre stykker kjørt der tidligere så det var noe spor å kjøre i, men sporene hadde nesten snødd igjen(trodde flere ganger på veien ned at jeg skulle sette meg fast, det var nemlig is under snøen. Men leste her på forumet før jeg la meg i går at jeg burde prøve Eco Pro + og DTC. Dette hjalp! Tror det er den eneste grunnen til at jeg kom meg frem faktisk. Takk for den!). Ser fra avstand at ledningen er ganske lang så stopper litt unna maskinen, ettersom jeg spinner veldig og er litt redd for å kjøre meg fast. Går ut av bilen og prøver å sette i kabelen. Men selvfølgelig, ca 20cm for kort! My god... Rygger tilbake i sporene jeg har laget og får tatt litt fart inn mot laderen. Det går, heldigvis bra. Går bort til hurtigladeren, følger prosedyren og setter kabelen i bilen. Venter litt på synkronisering og at den skal starte å lade. Men selvfølgelig... Etter 2 sekunder med lading får jeg opp "Feil på lading. Isolasjonsfeil. blablala". Jeg ringer inn til Grønn Kontakt og ber han restarte maskinen. Han gjør det, og på neste forsøk fungerer heldigvis hurtigladeren. Lader i ca 25min før jeg kjører til Bø. Herfra går resten av turen smertefritt, heldigvis. 

 

RE1JdEg0.jpeg

 

eUMyZ2F6.jpeg

 

Er medlem i en i3 gruppe på Facebook, med folk fra hele verden som har i3. Der ser jeg bilder av at de har range-extender. Skulle gjerne hatt 131km ekstra!

 

MDNhUUhC.jpeg

 

Slenger ved to ekstra bilder også, før jeg kjørte. 

 

(Nå ble det veldig mye skriverier her. Så jeg orker ikke gjøre spell check alt jeg skrev. Deal with it.)

post-70819-0-05701600-1452543945_thumb.j

post-70819-0-78284100-1452544065_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dæven mye greier! virker ikke som norge er helt på topp når det gjelder elbil lading osv enda! :o

 

Nei, det er helt sikkert. Norge som liksom satser på elbiler, også er det kun noen få privat-eide selskap som setter opp noen få ladestasjoner. veldig dårlig. Ser at dette er mye bedre i USA, på i3 siden på Facebook.

 

Dette med bugs på maskinene og "isolasjonsfeil" ser jeg kommer opp rundt hele verden fra ABB-maskinene via Facebook-gruppen. Mange som poster om det, og flere skriver at i3 er spesielt utsatt for bugs i forhold til andre merker, tydeligvis. Ikke spør meg hvorfor.

 

Kom i snakk med en eier av Renault Zoe imens jeg ladet på Kiwi tidligere i dag. Han sa "Vi har nok kjøpt elbil litt for tidlig". Er litt enig med han faktisk. Om noen år er det nok mye mye bedre rekkevidde, infrastruktur til hurtiladere, osv.

 

Heldigvis kommer det 100 nye hurtigladere i 2016.

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i markedet for elbil med det første, men veldig interessant å lese erfaringer.

En av årsakene til at det ikke er aktuelt for meg ennå, er at dette er så ny teknologi at jeg rett og slett ikke gidder å være "prøvekanin". Har heller ikke et daglig kjøremønster (ute på landsbygda) som gjør at jeg får nyttiggjort meg noen av "godene" som fri bomring, fri parkering eller kollektivfelt, ikke en gang kjørelengde som gjør at drivstoffbesparelsen blir enorm.

Rekkeviddeangst er et annet punkt, om jeg ikke skal ha to biler så er det i praksis bare Tesla som er tema siden jeg flytter meg mellom landsdeler med bil noen ganger for året. Alternativet ville vært leiebil de gangene...

 

Du nevner at du gjerne skulle hatt de ekstra km med rekkevidde, men i3 Plug-in hybrid får ikke direkte skryt den: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article1629786.ece

 

For de som ikke gidder lese hele artikkelen:

Pluss: Smart drivlinje, potensielt svært miljøvennlig, rask akselerasjon

Minus: Ikke spesielt praktisk, komfort, ingen elbilfordeler, hybriddrift er «nødløsning»

 

Konklusjon: Konseptet er smart: En bil som i hovedsak er elbil, men som kan dempe rekkeviddeangsten og bygge bro over de hullene som finnes i ladestrukturen. I dag må mange ha to biler: En elbil til daglig småkjøring og en «vanlig» bil for alle andre oppgaver.

Teknologien i BMW i3 Plug-in hybrid gjør det mulig å tenke seg at to biler kan bli til en. I dag er det dessverre slik at det norske avgiftssystemet og det sære i3-konseptet gjør det til en kostbar og upraktisk øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...