Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Fant ut av hvorfor den overoppheter ved start fra INPA da. Siden start fra INPA starter et uavhengig testprogram i Webastoen, så åpner den ikke ventilene til kupéen om de er stengt. Jeg hadde slått av klimaanlegget for å spare på batteriet, og da var duo-ventilene stengt og sirkulasjonspumpa på webastoen pumpet mot stengte ventiler (og dermed ingen sirkulasjon). Bare startet klimaanlegget på minimum viftehastighet og satte opp set-temperaturen så varmet webastoen som normalt :D.

Har forøvrig fått start på varmeren ved spenning på pin 1, som nevnt i egen tråd her på forumet. Problemet tror jeg var en feilmelding om en ikke-eksisterende sirkulasjonspumpe i motorrommet som hindret start av varmeren. Kodet bort pumpa, og alt er nå i skjønneste orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå som høsten nærmer seg så tenkte jeg å sjekke tilstand på Webasto på min e39 525dat, satt på timer, og begynte å blinke rødt i panelet som det skal, men ikke noe tegn til liv i Webastoen.

Sjekket sikring, den ser bra ut, hjalp heller ikke å "nullstille" Webasto med å ta ut sikring.

Koblet til diagnose laptop, og ikke overraskende så var det rødt på Webastoen (STH), er jo gjerne problemer annenhvert år...

58616250_Merknad2020-08-26102736.png.19d2b85a56299f45c81a8650b2c23408.png

Sist gang så var det ledningsbrudd, og short to ground som jeg fikset med å bytte plugg inn til Webasto, denne gangen ser det mer alvorlig ut; "No communication possible with indep/aux. heater" - The control unit do not respond, så her er det noe ille galt...

521290887_Merknad2020-08-26102737.thumb.png.b8bc892c59f5c14662b6408bcbc89c57.png

Da var det bare å kjøre inn i garasjen å begynne å demontere, fant fort første problem, det har irret i kontakten, i tillegg har 2 av pinnene i kontaken sagt takk for seg.

20200826_111622.thumb.jpg.420fc9338cf3860c1c745cd316fbca25.jpg

Heldigvis har jeg kjøpt en del brukt når anledningen har vært tilstede, så noen deler har jeg liggende, og har 2 hjerner til liggende, men vet ikke om de virker... Å demontere denne var ikke bare greit 1 skrue kom hel ut, de tre andre knakk... Har av en eller annen grunn 4 like liggende i Webastodelekassa :-)

20200826_124959.thumb.jpg.f4f95f9936e8f2576595e8117c1e788a.jpg

En sveisetang gjør nytten på knekte skruer etter å ha sprøytet på litt Jamacia oil.

20200826_132729.thumb.jpg.1a207101427aad1b28b8b6c80b4ca62f.jpg

Brennkammeret så helt jævlig ut inni, hadde heldigvis ett nytt et liggende, måtte kappe noen cm på eksosutløpet, men det gikk greit. 

20200826_140626.thumb.jpg.369affb9a0b08cd5d21b77cb4555512f.jpg

20200826_140628.thumb.jpg.c4e9126f4b65137dabf172a55b92dd44.jpg

Så var det bare å flytte over tennrør og glødeplugg, skrapet bort litt sot inni tennrøret når jeg først hadde muligheten.

20200826_140642.thumb.jpg.4794d536f52176ff588173f9b8ae0c32.jpg

Slik så vifte delen ut, ikke bra, må ha vært en innvendig lekkasje for det var fuktig overalt., startende tæring på utsiden også.

892462607_20200826_141244(1).thumb.jpg.274b880e9d48bf922660a87ac40a8f1c.jpg

Hadde tilfeldigvis en ekstra (brukt) vifteenhet som jeg fikk til gibort pris av Heatco for noen år siden. Krysser fingre for at den virker.

20200826_141249.thumb.jpg.e8847174bba692eb7bb90405a9242aa2.jpg

Så var det på med pumpa og "ny" hjerne, prøvde 2 stk. Den ene ga feilmelding på short to ground, den andre ga ingen feilmeldinger, så da kjører vi på med den uten, selv om den ikke ser helt lik ut som de andre...

20200826_151246.thumb.jpg.d71f41616b20b33be5f29300f1d76e0e.jpg

20200826_144758.thumb.jpg.4d3031ee1479b98023ad68656084072b.jpg

Koblet på slanger til kjølevann og diesel, startet bilen, lot den stå litt på tomgang før jeg kjørte meg en halvtimes tur for å få opp vamen i motor. 

Jaggu ser det ut til at den virker som den skal på direct heating og timer, kjørt en av hver og går som den skal i ca 30 min.

PS! husk å sjekk at alle slangeklemmer er stramme, jeg glemte en så det lakk litt væske ut når jeg kjørte Webasto, så måtte etterstramme litt... Men nå er alt tett og gulle godt, så da er jeg klar for vinteren, får bare håpe at den ikke slår seg vrang før den tid igjen...
 

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann!

Har problemer med webasto. E61. Prøvde å starte opp her om dagen, men den ville ikke koble inn hverken med fjernkontroll eller i idriven. Det var null liv.  Sjekket så i ISTA, hadde da feil på sirkulasjonspumpa og lockout. Resatte minne og cancellerte lockout i ISTA. Testet så å kjøre sirkulasjonspumpa, og vifta til både webasto og kupe i ISTA. Alt fungerte uten problemer.  Men når jeg tester å starte med fjernkontroll og idrive så starter vifte i kupeen og sirkulasjonspumpa å gå, men ikke vifta på webasto. Jeg hører heller ikke at dieselpumpa går.  Det kommer ingen feilmeldiger? Når jeg leser av live data så får jeg opp at coolant temperature er 125 grader!??  Bilen har da stått hele natta og det er 9 grader ute.

Noen som har erfaring/tanker rundt dette?

Er vel kanskje derfor selve varmeren ikke vil starte?

Bytte temp føler hvis mulig?

Ista.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ohansen skrev:

Heisann!

Har problemer med webasto. E61. Prøvde å starte opp her om dagen, men den ville ikke koble inn hverken med fjernkontroll eller i idriven. Det var null liv.  Sjekket så i ISTA, hadde da feil på sirkulasjonspumpa og lockout. Resatte minne og cancellerte lockout i ISTA. Testet så å kjøre sirkulasjonspumpa, og vifta til både webasto og kupe i ISTA. Alt fungerte uten problemer.  Men når jeg tester å starte med fjernkontroll og idrive så starter vifte i kupeen og sirkulasjonspumpa å gå, men ikke vifta på webasto. Jeg hører heller ikke at dieselpumpa går.  Det kommer ingen feilmeldiger? Når jeg leser av live data så får jeg opp at coolant temperature er 125 grader!??  Bilen har da stått hele natta og det er 9 grader ute.

Noen som har erfaring/tanker rundt dette?

Er vel kanskje derfor selve varmeren ikke vil starte?

Bytte temp føler hvis mulig?

Ista.jpg

Defekt temptramsistor på ecu, kan byttes om du er flink med lodding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Defekt temptramsistor på ecu, kan byttes om du er flink med lodding

Skjønner. 

Har noe kunnskap ifh til lodding, og jeg kjenner folk som er bedre. Lol

Er ecu lett å komme til for å få ut? Og vet du om transistor er lett å få tak i? 

Eventuelt bytte ecu kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ohansen skrev:

Skjønner. 

Har noe kunnskap ifh til lodding, og jeg kjenner folk som er bedre. Lol

Er ecu lett å komme til for å få ut? Og vet du om transistor er lett å få tak i? 

Eventuelt bytte ecu kanskje? 

Skal være grei å få ut så sant skruene ikke knekker, noe de ofte gjør

 

resten kan @Alpejohn svare på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Otis skrev:

 Helt supert! Jeg må bare si takk skal du ha for at du har tatt deg bryet med å lage en slik beskrivelse av løsningen. Dette skal definitivt testes ut. 

Kan jeg spørre deg hvor sånn ca ecu sitter? 

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ohansen skrev:

 Helt supert! Jeg må bare si takk skal du ha for at du har tatt deg bryet med å lage en slik beskrivelse av løsningen. Dette skal definitivt testes ut. 

Kan jeg spørre deg hvor sånn ca ecu sitter? 

Takk skal du ha!

Sitter i selve webastoen som igjen sitt bak venstre forhjul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ohansen

Værsågod for det. Det er kjekt å kunne bistå andre. Vi får jo stort sett samme feil alle sammen!

ECU er montert på webasto, som sitter bak venstre forhjul. Inni hjulbuen. Du må koble av kjølevann, så kjøp gjerne noe verktøy som kan klemme på slangene. Biltema har noen fine tenger for det.

De fleste skruer på webasto pleier å knekke ved demontering, så vær forberedt på det verste.

Mye varme og evt helicoil er redningen. Alternativt kan du kjøpe webasto deler på feks ebay som reservedeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Otis skrev:

 

Flott beskrivelse! Se om jeg ikke får linket til den i første post. :) Mulig 10k ohm resistor gjør at den leser kaldere da, sånn du får mer varme. Mener jeg leste at 10-12k ohm var passe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alpejohn skrev:

 

Flott beskrivelse! Se om jeg ikke får linket til den i første post. :) Mulig 10k ohm resistor gjør at den leser kaldere da, sånn du får mer varme. Mener jeg leste at 10-12k ohm var passe. :)

Ja, det er nok mulig at man kan justere på dette sånn ja. Min frykt var at det enten blir for varmt eller for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Otis skrev:

@ohansen

Værsågod for det. Det er kjekt å kunne bistå andre. Vi får jo stort sett samme feil alle sammen!

ECU er montert på webasto, som sitter bak venstre forhjul. Inni hjulbuen. Du må koble av kjølevann, så kjøp gjerne noe verktøy som kan klemme på slangene. Biltema har noen fine tenger for det.

De fleste skruer på webasto pleier å knekke ved demontering, så vær forberedt på det verste.

Mye varme og evt helicoil er redningen. Alternativt kan du kjøpe webasto deler på feks ebay som reservedeler.

Ja, veldig kjekt å kunne hjelpe hverandre!

Da skulle det nok gå fint å få til dette her. Tipper wisegrip tang klarer brasene med slangene. Eventuelt så får jeg lage en midlertidig sløyfe for kjølevannet mens ecu er på benken. 

Har en del erfaring med vriene skruer og fester hvor både varme, helicoil og fantasi har vært nødvendig for at løsningen skulle komme på plass.  

Takk igjen, tar av meg hatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...