Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Otis skrev:

Lar du den brenne lenge nok hver gang du bruker den?

Den setter den på 15-20 min før avreise, så hopper jeg inn og Kjører.

Må den stå å gå min 30 min?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Alpejohn skrev:

@F 11 Jeg har opplevd dette selv et par ganger på 7 år. Den har fungert strøkent hele tiden, men ved et par tilfeller har det kommet en del røyk. Neste gang har alt vært fint, og den fungerte fint lenge.

Så det er ikke sikkert det er noe galt. :)


@jokkeeng Du får telefonstyring for litt over 1000 kr fra microguard.de, Du trenger også et usb telefon modem (i bunn av sida) Vis det er E39 du har. Mulig de har som passer andre modeller også, det har jeg ikke sjekket.

Okei, takk for svar!
Skal sjekke ut microguard, kan være en kjekk funksjon om jeg går for en ettermarkedsspiller i bilen:)
Ja er en E39 stv jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, F 11 skrev:

Den setter den på 15-20 min før avreise, så hopper jeg inn og Kjører.

Må den stå å gå min 30 min?

 

Neida. Da er det du gjør helt korrekt. Da var den bare litt vanskelig og det kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen som har vært borti retrofit av original Webasto på E9x? Har komt over en delebil jeg har lyst å plukke Webastoen av. Har M-ASK i bilen viss det har betydning. 

Understell nr: WBAVU31090KY08178

Screenshot_20170510-214409.thumb.png.d8befcd23ba7316d1969c881d9dfd258.png

Viss jeg plukker med meg alt det, så mangler jeg kun ekstra vannpumpe og ventilhus i motorrom? 

Er det noe anderledes inni bilen, bil med Webasto kontra uten Webasto? Må vell vær en hjerne eller noe en eller annen plass? 

For slik jeg har forstått så varmer Webastoen opp kjølevæska, så når den blir passe varm starter vifta inni bilen og blåser varmt luft. Stemmer dette? 😊 I såfall må det jo vær noe som gir beskjed en eller annen plass. 

Er klar over at dette må kodes inn. 

Endret av ErikTveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ErikTveit

Send en mail til en BMW forhandler så ber du om siste retrofit dokument ang webasto. Da har du manualen foran deg så ser du alt.

Men på generelt grunnlag så trenger du alt du ser der på det bildet. Mulig annen pumpe på diesel tanken for uttak til webasto, trekke nye slanger/rør før diesel. Noen andre kjøleslanger. Hjernen er i webasto, så når du koder faller alle biter på plass.

Merk! Dette er på generelt grunnlag. Trenger ikke å stemme helt med hva som faktisk er på e9x. Da trenger du det dokumentet jeg nevnte. Dokument nummer finnet du på delekatalogen under retrofit seksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Hei.

Holder på å blåse liv i webastoen på min e39. Har satt på den ny dieselpumpe og resett interlock med DIS. Den starter opp å viser gode verdier på livedata i INPA. Men plutselig kommer de opp FAN INTERUPTET i statusen og den switcher over på cooling.

Før denne meldingen kommer og avbryter hele brenninga etter ca. 4-5minutter ser alt greit ut. Glødeplugg ca. 16-1700grader. Flame er recognized og fuel blir pumpa o.s.v men så kommer altså denne meldinga. Etter den er ferdig med cooling så går den i interlock igjen. 

 

Kjører med bilen igang for sikkerhetskyld da for og stryke ut eventuelt spenningsfall. Halvfull tank med diesel ca. Kanskje litt over. 

Coolant temp kom opp til ca. 65grader da de skjedde ifølge status på inpa.

Dette er en bil i daglig drift uten temperatur problemer. 

Noen tips til hva som er gale ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan høres vifta ut da? 
Det kan være at motoren er utslitt og gir feil verdier etter hvert sånn den tror det er brudd i vifta elns.
Eller så kan det være feil på kretsen som styrer vifta..

Om du hadde fått testa med ei anna vifte så kunne du vel kanskje konkludert med at det må være kretskortet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de var litt merklig. Alt høres likt ut som tidligere e39 webastoer eg har hatt me og gjøre. Med unntak av at den guffer ikkje på skikkelig og spyr ut ein masse eksos :) vifta fortsetter å gå når den går over på cooling. Kan de være dårlig kontakt da trur du? 

Se om eg klarer få tak i en vifte så eg kan prøve men er de flere en den på toppen av enheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å sjekke kontakta for å utelukke det. :)
Jeg hadde en jeg fiksa på der vifta starta av seg selv med en gang jeg satt strøm på den, der mener jeg det også var feilkode på vifta, lignende den du har. Mener vifta var dårlig der. Kretskortet var også gåent, eller viftekretsen. Det fikk jeg fiksa, og problemet var borte etterpå. Husker ikke om jeg brukte gamle vifta eller hva.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får sjekke de da neste gong. Men eg såg no på en diagnose etter fan interuption at de kommer feil på circulation pump. Antar de er vannpumpen på webasto. Men den starter og går jo så skjønner ikkje helt denne sammenhengen. Er og noe kbus feil som eg ikkje hengte meg veldig oppi der og da. Men trur eg må undersøke ledninger og kontakt ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpa kan være "gåen" selv om den tilsynelatende funker.
Den orginale som sto på min trodde jeg virka, men jeg fikk periodisk feil på pumpa.. Men alt funka fint..
Før jeg plutselig begynte å plages med at den gikk i lås. Feilkoden sa da overoppheting.
Dette skjedde da bare en gang i blandt, så jeg var ikke sikker på om det var pumpa.

Men så begynte det å skje oftere og oftere, så jeg bytta pumpa. Da var problemet borte.
Men jeg fikk altså feil på pumpa ei go stund i forrveien.. 

Kbus feil kan være skummelt, jeg har hatt den periodevis selv, å her en dag begynte vifta å gå når jeg opna døra :evil:
Det er jo et typisk tegn på feil med styreenheten.. Jeg har en gåen skrue på ecuen, så jeg frykter det har kommet vann inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta kontakten til webasto.

De hjalp litt da eg fekk komme fram til combustion noe eg ikkje såg tidligere. Men så stiger temperaturen på coolant temp brått over 100grader. Så da ressonerte eg meg fram til at vannpumpa ikkje sirkulerte kjølevannet godt nok. Så bytta vannpompa og da var alt på stell. Nå fungerer den helt som den skal :) vinteren kan bare komme. Om ikkje bilen blir solgt før de da hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...