Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

@krini94

Det er 99% sannsynlig med defekt pumpe til webasto. Jeg har en fin tråd om akkurat dette en plass. For original webasto pumpe koster 3500,- eller der omkring. Mens den andre pumpen som sitter i motorrommet koster bare 1100,- sånn ca og den passer i steden for webasto pumpe mot at du bare flytter over pumpehuset og lodder på en annen kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.11.2017 at 19.58, Otis skrev:

@krini94

Det er 99% sannsynlig med defekt pumpe til webasto. Jeg har en fin tråd om akkurat dette en plass. For original webasto pumpe koster 3500,- eller der omkring. Mens den andre pumpen som sitter i motorrommet koster bare 1100,- sånn ca og den passer i steden for webasto pumpe mot at du bare flytter over pumpehuset og lodder på en annen kontakt.

Takk for tips! Det er jo fort mye penger spart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 8.12.2016 at 16.51, Alpejohn skrev:

Da må du nesten få koblet noe i mellom som gjør at den tror den er over 5 grader..
 

Dette blir da sansynligvis inn på kretskortet. Så da må du bryte den opprinnelige temp sensoren, med en motstand eller noe som gir verdi tilsvarende feks +15 grader.. Og når du flipper bryteren igjen kobler du inn den orginale temp måleren.

Men dette blir nok veldig mye styr og kanskje vanskelig og få til i praksis.
Så da kan du evt koble en bryter mellom der sikringa står, og flytte sikringa til ekstern holder.
Om du da har en garasjeport opner i speilet, eller knapper i taket, kan du kjøpe en universal mottaker som støtter den rette frekvensen, så kan du bruke denne som bryter. Da kan du programmere knappen på garasjeportopneren til og slå på og av webastoen (da tar du strømmen).

Det er mulighetene så vidt jeg vet. :)

Var på Bosch for feilsøk på min webasto ttc. (bmw 525d e61) Spurte hvordan man kunne få til og overstyre Bmw sitt program om når webasto skulle starte. Litt hemmelighetsfull svarte verksmesteren at løsningen ligger i temp sensor som sitter ett sted i front/ støtfanger. Der må du koble for å få til det du ønsker, men mer vil jeg ikke si, men er fullt mulig uten å rote det til, du får spørre noen hos Bmw, sa verksmesteren, Noen andre som utført dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

2011 F11 520d med Webasto.
Brukt i hele vinter, uten noen problemer. Alltid latt den gå i 30min før start av bilen.
Men, 21.01.18: Røyk som bare det, ut av innerskjerm, panser, framfanger osv. Hører viften går, men det høres ikke ut som den vil tenne?

Pratet med PCI bilformidling i Hønefoss, som driver med Webasto. De sier at dette er "låst" til BMW, og vil ikke ta på seg jobben.
BMW Hønefoss sier at de må bytte hele enheten, som koster 16.000kr pluss jobben.

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres underlig ut, men greit nok.

Du vil uansett ikke ha de til å ta jobben når de ikke kan bilen godt nok? Gud hva de finner på ellers tenker jeg.

Utifra eBay å bedømme så koster det egentlig lite penger for brukte webasto til denne modellen. Og med rett diagnose verktøy så kan man helt sikkert enkelt skifte den og slette feilkoder.

Nå har jeg riktignok ikke sjekke manualen om hva den sier om webasto bytte. Men det kan jeg gjøre om du insisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel muligens TT V som er på din bil MeSs?
Var i kontakt med en kar på ebay som sa at disse var en dårlig variant, med mye problemer.
Nå kan man sikkert ta dette med ei klype salt vel og merke.

Har du prøvd å starte den flere ganger? Om den feiler 3 ganger så låser den seg, og da ligger det nok en feilkode der som sansyneligvis kan si noe om problemet. 

Sånn jeg ser det, etter å ha opnet en del webastoer, så er det  som regel ikke det at den er kokset igjen som er en gjenganger.. :)
Er typisk ECU feil, glødeplugg, diesel/vann pumpe og vifta. Bare en jeg har opnet har vært ganske bra koksa, men den hadde også ECU feil, og oppførte seg meget merkelig.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Otis skrev:

Høres underlig ut, men greit nok.

Du vil uansett ikke ha de til å ta jobben når de ikke kan bilen godt nok? Gud hva de finner på ellers tenker jeg.

Utifra eBay å bedømme så koster det egentlig lite penger for brukte webasto til denne modellen. Og med rett diagnose verktøy så kan man helt sikkert enkelt skifte den og slette feilkoder.

Nå har jeg riktignok ikke sjekke manualen om hva den sier om webasto bytte. Men det kan jeg gjøre om du insisterer.

Nei de ville ikke det gitt.

Får ta diagnose først :)

15 timer siden, Alpejohn skrev:

Det er vel muligens TT V som er på din bil MeSs?
Var i kontakt med en kar på ebay som sa at disse var en dårlig variant, med mye problemer.
Nå kan man sikkert ta dette med ei klype salt vel og merke.

Har du prøvd å starte den flere ganger? Om den feiler 3 ganger så låser den seg, og da ligger det nok en feilkode der som sansyneligvis kan si noe om problemet. 

Sånn jeg ser det, etter å ha opnet en del webastoer, så er det  som regel ikke det at den er kokset igjen som er en gjenganger.. :)
Er typisk ECU feil, glødeplugg, diesel/vann pumpe og vifta. Bare en jeg har opnet har vært ganske bra koksa, men den hadde også ECU feil, og oppførte seg meget merkelig.. :P 

Aner ikke hvilken modell det er :) Den er iallfall ikke ettermontert.

Har prøvd flere ganger! Men i dag så prøvde den å starte av seg selv, når bilen sto på tomgang. Røyk noe inni helvete, igjen.

Er det enkelt å åpne de? Trengs det noe koding e.l for å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MeSs skrev:

Nei de ville ikke det gitt.

Får ta diagnose først :)

Aner ikke hvilken modell det er :) Den er iallfall ikke ettermontert.

Har prøvd flere ganger! Men i dag så prøvde den å starte av seg selv, når bilen sto på tomgang. Røyk noe inni helvete, igjen.

Er det enkelt å åpne de? Trengs det noe koding e.l for å gjøre det?


Jeg har aldri opnet TT V (som jeg antar du har), men tipper det ikke er mye mer styr en på TT Z/C.
Legger ved en manual for TT V, så kan du jo se på den. Tror de fleste nyere er ganske like denne. Så litt likt vil det nok være. :)

Workshop_Manual_Thermo_Top_V.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 24.1.2018 at 13.54, Alpejohn skrev:


Jeg har aldri opnet TT V (som jeg antar du har), men tipper det ikke er mye mer styr en på TT Z/C.
Legger ved en manual for TT V, så kan du jo se på den. Tror de fleste nyere er ganske like denne. Så litt likt vil det nok være. :)

Workshop_Manual_Thermo_Top_V.pdf

Hei,

Vi tok diagnose, slettet alle feilmeldinger. Etter det så startet den med en gang!... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, noen som vet hvilken sikring som må tas på en F10 2012mod for å prøve å resette Webasto?

Det går ikke å koble av batteriet litt for å resette eller hva?

Har hatt lite diesel på tanken noen dager nå i kulda, er det nok til at webasto låser seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da tror jeg jeg har funnet ut at det er 5 sikringer som har med varmesymbolet å gjøre i følge sikringsdiagrammet.

Men hvilken er det som skal tas ut for å resette tro? 2 stk på 5A (nr.44 og 48), 1 stk på 20A (nr.142) og 2 stk på 30A (nr.195 og 202).

Noen som vet?

Fuse Locations.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Otis. Ok, da får vi prøve noe annet. Har en slik Autophix ES910 scanner for BMW, men vet ikke om den kan nullstille, har ikke brukt den enda :? Men har lastet ned de VMware filene dine, men har ikke skjønt hvordan det skal installeres, har disse filene.

image.png.245c495239dc92a79e5cffb60f83fc44.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...