Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Kan jo være flere ting dette som Otis nevner. Men at ikke får høyerer temp etter 30 min på tomgang kan også være relatert til EGR thermostat også som vel er en gjenganger...

Litt usikker, men vil kanskje anbefale det servicekitet som er nevnt tidligere i tråden, med ny brenner og gløding etc som fungerte for meg, Var nesten umulig å tyde feilen fra Diagnose, ble ikke bra før jeg kjøpte servicekitet, jeg byttet også huset til brenneren da det var tæret så mye i godset at det ikke lenger var tett.

20160917_142641.jpg

Står litt om det på side 9 i denne tråden når jeg byttet deler på min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke i inpa hvilken temp den registrerer på kjølevannet, så får du hvertfall sjekket om den viser rett, eller er helt på bærtur, du vil naturligvis få overoppheting om temp sensoren på ECU viser alt for høy temp.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sondre skrev:

Kan jo være flere ting dette som Otis nevner. Men at ikke får høyerer temp etter 30 min på tomgang kan også være relatert til EGR thermostat også som vel er en gjenganger...

Litt usikker, men vil kanskje anbefale det servicekitet som er nevnt tidligere i tråden, med ny brenner og gløding etc som fungerte for meg, Var nesten umulig å tyde feilen fra Diagnose, ble ikke bra før jeg kjøpte servicekitet, jeg byttet også huset til brenneren da det var tæret så mye i godset at det ikke lenger var tett.

20160917_142641.jpg

Står litt om det på side 9 i denne tråden når jeg byttet deler på min.

 

Termostater er iorden får så snart bilen har nådd driftstemp så holder den 90 uansett selv ved 25 minus

1 time siden, Alpejohn skrev:

Du kan jo sjekke i inpa hvilken temp den registrerer på kjølevannet, så får du hvertfall sjekket om den viser rett, eller er helt på bærtur, du vil naturligvis få overoppheting om temp sensoren på ECU viser alt for høy temp.. :) 

Den registerer overheating uansett temp og temp ser ut til å vær riktig. Ser ut til at den viser i fahrenheigt

D916098B-4153-4A56-A437-32EACACD14BA.thumb.jpeg.ab54d5f506fb3e521451aedef1f4aa32.jpeg

ved oppstart så kommer det kommer det lys på vannpompe og einschaltsignal i et sekund før den går over i auszustand.  Overheating lyser konstant uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, men jeg er litt usikker på om det som vises der faktisk er sensoren i webasto og ikke sensoren på motoren..
Om du får sjekket med webasto diagnoseprogrammet så får du hvertfall lest ut tempen der.

Men mener å huske jeg har vært borti en med gåen temp, og da var den helt på trynet i inpa. Så mulig jeg blander litt. 😒

Men det må jo være noe som trigger overheating med en gang.. 🤔

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Otis skrev:

Ja, jeg er ikke helt sikker selv. På e6x så er det temperatur i webasto som vises ihvertfall.

Slik ser det ut på min andre e39, påstått defekt tempsensor, temp samsvarer ikke med temp som vises når jeg leser av status på motor1D64DF56-D924-4EFB-8FD2-245B47B93A2E.thumb.jpeg.1260ecaddf06cf83d930c9ff8b6aa883.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

e39 2002 525dat - Webasto har fungert klokkerent i ett drøyt år etter at jeg byttet div deler, brenner, gløding etc. som fulgte med i servicekit.

I helgen brukte samboer bilen fra ca 15 + 15 mil t/r Valdres og siden har ikke Webasto fungert, hun brukte ikke den til forvarming heller. Jeg har brukt den alle hverdager før kjøring til jobb uten noen problemer, satt den på timer som vanlig når hun kom hjem, men på morgenen hadde den ikke kjørt...

Kan ikke se noe brudd på sikring bak i bagasjerommet. Tips til hva og hvor og rekkefølge jeg bør feilsøke videre?Snag_19595e5.png.dd87e25bfc6e369c8b671ea64438540d.pngSnag_195ab9f.thumb.png.be2bfd1bbe771475f69c04f6ff9174b0.pngSnag_195bb3f.thumb.png.33f9861980543c7f253c9c6475e89a22.pngSnag_195da60.thumb.png.1b467f4e926e626451ebb51878306ba7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Får startet dieselpumpen til Webasto fra Rheingold, er den på en annen kurs/nett/sikring enn selve Webastoen?

2. Får fortsatt ikke kontakt med selve Webasto enheten, litt usikker på sikring, kan ikke se brudd, men har brent meg på det før. Er vel enklest å starte med å bytte den. Er den på samme kurs som Webasto så er vel sikringen ok, ref #1.

3. Er det noe rele eller annet knyttet til Webasto andre steder enn på selve brenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste.

Er ikke mulig å se på sikring at den har røket, ser helt fin ut, Webasto forsvant/dektivert fra diagnosetreet når sikring var tatt ut, kom tilbake når jeg satt inn sikring igjen.

Men siden en 20A sikring koster nada på Biltema, så kjøpte jeg en 10 pakk i går.

Rydda klart i garasjen, fant frem masse deler (har en dele Webasto hvor jeg tror hjernen er defekt), men har også flere nye  forskjellige ledningsnett med koblinger til Webasto liggende.

Før jeg kjørte inn bilen i garasjen, kan jeg jo bytte sikring, og teste om Webasto starter, og tro det eller ei, det gjorde den! :-)

Litt mye røyk i starten, siden jeg hadde trigget fra Rheingold dieselpumpa i 45 sek på fredag, så lå vel litt diesel klart til antenning i kammeret.

Dette problemet trigget jo at jeg måtte få Rheingold til å fungere på ny laptop som jeg har slitt med siden før jul, så dette ble 2 fluer i 1 smekk :-D 

Fortsatt Happy Camper

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge var Adam i Paradis...

Når jeg startet webasto direkte etter sikringsbytte startet den som normalt, 2 ganger gjorde jeg det i går.

Satte så på timer, til å starte 0640 i dag tidlig.

Satmtidig har den stått med batterilader på siste døgnet.

Den har ikke kjørt, prøvde å starte Webasto direkte, heltd dødt. sannsynligvis vil sirkingsbytte fungere, men det virker som om noe trigger at sikring ryker, mistenker at det da er i kombinasjon med timer start av Webasto, noen som har tips til hvor/hvordan starte feilsøking derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...