Gå til innhold

Høy pris på toll og frakt via fraktselskap, må være feil?


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte noen bildeler på nettet for 125pund +65pund i frakt= altså 190totalt(ca2500kr)

Det ble fraktet med Kuhne nagel, så fikk jeg regning ifra de.

Fortolling import 295kr

Moms utlegg 625kr

Spedisjon 495kr

Betalingsformidling 275kr

= 1690kr

Og totalt --1758kr-- for det er mva på betalingsformidlingen 68kr også..

Syntes dette var ufattelig mye og betale for bildelene til 2500kr.

Vet moms på 625kr skal betales, men hva med det andre?

Men hvorfor må alt det andre betales? Må jo være noe feil der? Eller har de bare store neser og skal sniffe til seg penger på å ikke gjøre noe? Hadde det vært posten ville det kostet mye mindre mener jeg, så derfor vil jeg høre om noen har opplevd det samme? Eller om noen har peiling?

Når jeg har kjøpt på nett og fått fraktet via DHL, posten har jeg aldri fått noen regning som denne gangen på bildeler,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noe lignende en gang fra Norsk Trailerexpress, der 782,- var moms og 1914,- var fantasifulle gebyrer. Totalt 2696,-. Vareverdien var noenlunde det samme som din (litt høyere).

 

Gebyrene var:

Spesisjon: 276,-

Advisering: 248,-

Kontantprovisjon: 315,-

Ekspedisjonsgebyr: 114,-

Vareavgift: 141,-

Fortollingsgebyr: 810

 

Jeg skrev mail om at jeg ikke godtok dette, og at jeg aldri hadde tatt i mot pakken om jeg visste dette og blablabla. Endte opp med å betale 1592,- (moms og fortollingsgebyr). Fortsatt for høyt, men jeg godtok dette og gjorde ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett lignende for pakker levert av både DHL og Tollpost (Postnord) for 8-10 år siden, disse oppfinnsomme gebyrene er fordi de ikke har tilpasset virksomheten til eller ikke ønsker mindre forsendelser utenom til storkunder som får store rabatter. Både DHL og Postnord har nå tilpasset seg og jeg har bare fått et gebyr for fortolling/betalingsformidling på nivå med Postens fortollingsgebyr på de siste pakkene levert av disse, selv om i hvert fall Postnord fortsatt opererer med en prisliste med slike ekstra gebyrer som du har fått.

 

Jeg ville nok klaget, både til speditøren og til selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at mange speditører opererer med storbrukerrabatter, slik at det framstår som svært dyrt å sende noe som privatperson uten rabattavtale.

 

For fortolling har noen speditører derimot forskjellige satser for privatpersoner og firmaer, der firmagebyrene er størst.  Jeg mener at f.eks. DHL for noen år siden ble nødt til å innføre en egen, lavere sats for privatpersoner etter at firmaet begynte å distribuere pakke for flere store aktører, og standardberegningen av gebyrer ble betraktet som urimelig for små og enkle privatpakker.  En distributør som primært betjener bedriftsmarkedet kan mangle denne lave, forenklede satsen.

 

Det kan være lurt å klage, men det sikreste tipset er i framtiden å benytte distributører som har en kjent og gjennomsiktig gebyrpolitikk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at man ofte har null kontroll på hvem varen blir sendt med, og ihvertfall ikke hvem som tar seg av forsendelsen her til lands.

Selgeren bruker sine faste, så er det opp til kjøper om man vil ha varen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mottatt endel pakker til butikken min. Moms på et par hundre kroner blir fort til 600-700 kr. med pissgebyrer. Jeg må finne en løsning på å klare tollklarering selv, for hele avansen forsvinner jo opp i disse sinnsyke kostnadene. Det er rett og slett hårreisende hvor mye man blir nødt til å betale. DHL, Bring, spiller visst ingen rolle, de ber deg bøye over alle som en.

Endret av noekult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn det er å importere varer. Kunne Nagel er dog sinnsykt, og har alltid vært det. Tror jeg betalte noe over 3000 i gebyrer (altså utenom selve mva) sist jeg fikk varer fra dem. 1kolli, 1gjenstand, verdi ca 7k.

Men det er noe å tenke på når man alltid tror det er billigere å få alt fra utlandet. Naturligvis må man betale fortollingsgebyr(er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte de Mail og fikk svar

Hei.

Jeg har aldri opplevd å få en sånn faktura på alt mulig annet som skal betales av unødvendige utgifter som jeg har nå har på denne fakturaen

Jeg betalte frakt på hele 65pund, men skal i tillegg måtte betale 1758kr til dere for noe som kostet 125pund?

Dere skjønner hvor jeg vil?

Når jeg har brukt andre selskaper så har det kun vært moms og fortollingsgebyr. Både hos DHL,posten og andre tilsvarende selskaper..

Vil gjerne ha en forklaring på dette og alle tillegg dere legger på!

Blir siste gang jeg får noe fraktet med Kuehne Nagel med de fantasigebyrene dere legger på, kan virkelig ikke være lovlig drive sånn mot privat personer!

Kommer til å advare mange flere mot å bruke dere..

Venter på en tilbakemelding med en forklaring her!!

Mvh

Christian

Svaret jeg fikk ifra KN

Hei,

Moms er på 625 NOK det går rett til staten

Beklager men dette er det jeg kan gi i pris

Fortolling er fortolling

Betalings formidling er fordi du ikke har tollkreditt og vi bruker da våres tollkreditt på dette

Spedisjon er for papir arbeidet og jobbe vi gjør før fortolling

Endret av BmwChris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp faktura fra DHL, varevedi fra england på 2217(frakt på 110,-) momskrav på 554 og gebyr fra DHL på 235, synes ikke det var så ille.

Frakt på 110 for 4 bremskiver er ikke dyrt

Mitt skulle også vært nesten det samme som deg, men jeg måtte betale ekstra gebyrer og sånt på ting. Grunnet ræva fraktselskap.bsom egentlig bare frakter for firmakunder

Det jeg kjøpte var luftfilter, oljefilter og kupefilter til maserati 4200. Hadde forventet å betale moms og toll, men ikke alt det andre de har lagt på..

Men samme det, lært meg å ikke bruke Kuhne nagel. Tips til andre som bestiller ifra utlandet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...