Gå til innhold

Hvilken BMW - 3 eller 5 serie


Anbefalte innlegg

Hei,

Er ny på forumet og har noen spørsmål vedrørende kjøp av bmw for første gang. Begynte i fjor å se etter "ny" bil til å kjøre på vinteren og dårlige sommer dager da jeg i dag kun har en liten Mazda MX5 cab.

 

Etter mye surfing på finn.no ble jeg betatt av bmw og i hovedsak e60. Jeg er nå ute etter en bil jeg kan bruke til pendling da jeg kjører nærmere 40.000 i året.

 

Jeg har sett en del både på 5 serie og 3 serie men er ganske usikker. Skal jeg velge bensin eller diesel, og hvilket utstyrs nivå må jeg legge meg på?

 

Tenkte kanskje det var noen på forumet her som kunne komme med noen tips, har lest en del her og ser det er mange skarpe hoder :).

 

Tenkte i utgangspunktet å legge max 150-160.000 i bilen. Og den bør ikke være eldre enn 2005.

 

Regner med å kjøpe i aug-sept i år.

 

Setter pris på alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å ha mål, men 8-9 måneder til du skal kjøpe? Du får vel E60 530d/525d til den prisen. Siden du skal kjøre så mye hadde jeg forsøkt å se etter en med komfortseter. Dersom det blir strammere dieselpolitikk, og/eller du holder til nært byer som skal forby diesel, bør du vurdere bensin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det spørs litt hva du er ute etter i kjøringen din om du velger 5 eller 3-serie. 5-serien er en mer behagelig cruiser, mens 3-serien er litt mer leken(om du skjønner). 5-serien vil nok virke mer lukseriøs enn 3-serien, men i ditt prisområde tror jeg du vil finne et bedre eksemplar, samt mer utstyr av 3-serien. Fram til 2009 var det mye problem med motorene på 320d/520d, noe registergreier og swirlflaps, uten at jeg har mye peiling der. Det skal være utbedret etter 2009, selv om det har vært endel tilfeller etter det også. Utstyrsmessig er egentlig etter behov, anbefaler å styre unna biler med takluke, mye problem med tett drenering som skaper oversvømmelse i sidene på bagasjerommet. 5-serien har jeg ikke store erfaringene med, men hanzhe har gode poeng der :) Det er mer + - med de forskjellige selvfølgelig!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt, for menge kan nok 8-9 mnd virke lenge til og for tidlig å bestemme seg for bil. Men for meg som har familie så trengs det en del planlegging. Legger jo ikke skjul på at jeg liker å være forberedt :).

 

Er absolutt ute etter tips som du nevner Marius2002, hvilke modeller jeg bør styre unna med tanke på kjente "problemer", har sett litt på 2006-2007 525da. Tanken er uansett at jeg skal ha en grei bil til vinteren og kanskje så tidlig som i sommer hvis lommeboka tilsier det :)

 

Er det noen  spesielle modeller jeg blør styre unna etter 2004 av 5 serien og 3 serien som har automat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt, for menge kan nok 8-9 mnd virke lenge til og for tidlig å bestemme seg for bil. Men for meg som har familie så trengs det en del planlegging. Legger jo ikke skjul på at jeg liker å være forberedt :).

 

Er absolutt ute etter tips som du nevner Marius2002, hvilke modeller jeg bør styre unna med tanke på kjente "problemer", har sett litt på 2006-2007 525da. Tanken er uansett at jeg skal ha en grei bil til vinteren og kanskje så tidlig som i sommer hvis lommeboka tilsier det :)

 

Er det noen  spesielle modeller jeg blør styre unna etter 2004 av 5 serien og 3 serien som har automat?

 

5-serien har jeg ikke stort teknisk peiling på, men mange andre på forumet har det. Samtidig kan du lese om det her: https://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/

Der står det litt om feil og sjekkliste osv. på E60.

 

3-serien (E90) synes jeg personlig faceliften er penest, kom i 2008. Men man får greie pre-face til den prisen du lister til der. Jeg ville styrt unna de mindre dieselmotorene på såpass tidlige modeller, mye barndomssykdommer, men det gjelder vel uansett bil og merke. E90/E91(sedan/stasjonsvogn) har heller ikke verdens største bakseteplass, men den er "helt grei" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt min E60 520i i straks ett år og er kjempe fornøyd med den. har ikke vært noe tull eller problemer med den. Er helt enig med Marius2002, skal du kjøre mye så burde du velge komfort-stolene :) Kjørte fra larvik til stømstad og tilbake, for å så dra til tur/ retur grimstad senere på dagen. Hadde jeg hatt m sport stoler, så hadde jeg nok ikke klart så mange timer i førersete. 

 

E60/e61 er store og romslige biler, personlig så syntes jeg E91 ble for trang i baksete. men nå er jeg 197cm høy og da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60/e61 er store og romslige biler, personlig så syntes jeg E91 ble for trang i baksete. men nå er jeg 197cm høy og da :P

 

 

Jeg har 11´ E91 og er kjempefornøyd der, men som du sier, bakseteplassen er ikke å rope hurra for.

Uansett E60 får du ned i greie priser nå, og jeg tror ikke man burde bekymre seg for km-stand på en 6-syl med fullverdig servicehefte.

 

Denne f.eks.  tror jeg ikke jeg ville bekymret meg for å kjøpe, så ut som et velholdt eksemplar. Den har ikke M-sport-fangere, noe jeg foretrekker på E60/61, men det burde ikke på en slik bil være avgjørende (ettermontering...).

 

http://m.finn.no/69220617

 

Evnt denne:

http://m.finn.no/68967067

mye lavere km, samt at de kjente motorproblem er utbedret(manuell da..)

 

3-serie facelift, automat og navi. Navien syns jeg gjør seg interiørmessig, selv om man ikke har behov.

http://m.finn.no/63764169

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er langkjøring du kommer til å bruke bilen til så gå for all del for E60 5-serie. Dette er svært komfortable biler og som nevnt over, komfortsetene bør være ett must på en slik bil. Videre ville jeg kun sett etter seksylindrede modeller, det er uten tvil de mest solide og driftsikkre motorene i E60. Ville nok kanskje sett etter diesel men ikke undervurder bensinsekserene heller, de kan fint kjøres med moderat og fint forbruk ved langkjøring.

Se deg heller ikke blind på kilometerstand, kjøp gjerne en bil som har gått over 200 000 km så lenge service og vedlikehold er fulgt etter boka. Dette er en bil du kommer til å kjøre mye kilometer på så akkurat kilometerstand ville jeg ikke brydd meg om, vurder bil etter skikk og stand. E60 med seksermotor er solide biler som lett kan gå 500 000 km hvis de passes på og brukes med omhu (normalt bruksmønster). Styr unna de første årsmodellene, legg deg gjerne ifra 2005 og nyere. Når det gjelder motor så ville jeg basert meg på 525I eller 525d, det er godt utvalg på markedet og motorene passer E60 meget bra. Vær obs på at fra og med modellår 2005 så fikk 525I en ny motor som yter 218 hester mot 192 i den gamle. Den gamle motoren (M54) er dog vel så bra som den nye, om ikke bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40000+ Km årlig betyr nesten automatisk dieselmotor iom. at alt annet vil bli for dyrt i lengden. Med en slik relativ anselig kjørelengde pr. år ville jeg ha valgt en E90/91 (3-serien i perioden 2004-2012) ganske enket fordi alle oversikter viser at den er billigere å kjøre pr. km enn den samtidige 5-serien (E60/61). Billigere i denne sammenhengen betyr lavere drivstoffutgifter, service, deler, verditap og forsikring. Jeg ville i tillegg ha fokusert på en rekkefirer fordi de motorene generelt er like holdbare som rekkesekserne (vi snakker dieselmotorer) og ikke minst er de billigere pr. kjørte kilometer. Ergo handler det om 316d, 318d og 320d. Velger du en senere årsmodell handler det om 115 HK, 143 HK eller 184 HK. Jeg hadde helt klart valgt 320d med 184 HK. Selv dagens 320d har kun 6 HK og 20 Nm mer og dermed fremstår f.eks en 2011 som praktisk talt like hurtig som en 2016 modell. Forskjellen i ytelser er minimal og i realiteten ikke noe man merker. Altså bør du etter min mening fokusere på en 2011 E90/91 320d... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar, det er absolutt betryggende å høre at jeg ikke trenger å fokusere på KM, har sett mye på biler som har gått mindre enn 200 men da kan jeg utvide horisonten en del. Da jeg er 2 dager i uka mellom Drammen og Kongsvinger (ca 2,5 timer) er det fint med en bil som er gjerrig og konfortabel.

 

Blir vel å se litt mer på 525 og 320, har prøvekjørt en 520 og den var helt topp, kan si jeg ble "frelst" ved første tur :)

 

Ser det er mange som er glade i stasjonsvogn utgavene, er det noen betraktelige forskjeller på sedan og stasjonsvogn utenom plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... ikke vesentlige forskjeller utover litt mer vekt (ca. 75 Kg). Når dette er nevnt er selvfølgelig stasjonsvognene (Touring) mer praktiske iom. at de har en stor bakluke og lengere taklinje. Jeg synes at stasjonsvognene ser mer moderne og elegante ut, men dette er selvfølgelig subjektivt. 3-serien er imidlertid rundt 200 Kg lettere enn 5-serien og dette merker man veldig godt på alle måter spesielt med de mindre firesylindrede motorene (kjøredynamisk). En 5-serie med firesylindret motor vil alltid fremstå som et kompromiss mer enn en 3-serie pga. vekten (forutsatt at den firesylindrede motoren er reelt svakere enn en tilsvarende rekkesekser).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40000+ Km årlig betyr nesten automatisk dieselmotor iom. at alt annet vil bli for dyrt i lengden. Med en slik relativ anselig kjørelengde pr. år ville jeg ha valgt en E90/91 (3-serien i perioden 2004-2012) ganske enket fordi alle oversikter viser at den er billigere å kjøre pr. km enn den samtidige 5-serien (E60/61). Billigere i denne sammenhengen betyr lavere drivstoffutgifter, service, deler, verditap og forsikring. Jeg ville i tillegg ha fokusert på en rekkefirer fordi de motorene generelt er like holdbare som rekkesekserne (vi snakker dieselmotorer) og ikke minst er de billigere pr. kjørte kilometer. Ergo handler det om 316d, 318d og 320d. Velger du en senere årsmodell handler det om 115 HK, 143 HK eller 184 HK. Jeg hadde helt klart valgt 320d med 184 HK. Selv dagens 320d har kun 6 HK og 20 Nm mer og dermed fremstår f.eks en 2011 som praktisk talt like hurtig som en 2016 modell. Forskjellen i ytelser er minimal og i realiteten ikke noe man merker. Altså bør du etter min mening fokusere på en 2011 E90/91 320d... :)

Her jeg uenig i en del av hva du skriver.

For det første, så er ikke vanlige slitedeler noe særlig billigere til en 3-serie kontra en 5-serie (med lik motorisering). Jeg er med på at en 5-serie er mer teknisk komplisert og derfor er det flere ting som kan gå i stykker, E90 går for å være en del bedre enn E60 på dette området. Men hvis vi ser på helt vanlige slitedeler så er det ikke store forskjellene i pris. Jeg har sjekket litt priser på Koed for å finne ut av dette:

Bremseskive 525I: 578,- per stykk

Bremseskiver til 325I: 562, per stk

Hjullager E60: 385,-

Hjullager E90: 385,-

Bærearmer E60: 1446,-

Bærearmer E90: 1468,-

Når det gjelder vedlikehold så går det like menger olje på en 520d som det gjør på en 320d, filtere er de samme, de fleste deler i tilknyting til motor er de samme osv osv.

Videre er ikke verditapet noe særlig større på en 5-serie enn en 3-serie. Ettersom det er snakk om biler i 150 000 kr klassen så er uansett ikke verditap noe tema, men for 150 000 kr vil jeg påstå en E60 er langt mer bil for pengene enn hva en E90 er. 3-serie er en mer utpreget "ungdomsbil" som igjen gir høyere forsikringspriser, jeg betaler mindre i forsikring på min F10 530d enn hva jeg gjorde på min tidligere E90 325d.

Jeg sjekket litt forsikring på meg selv på henholdsvis 2005 525I og 2005 325I, samt 2006 320d og 2006 520d med fullkasko og 75 prosent bonus:

525I kostet 8200,- i året

325I koster 12100,- i året

320d koster 8600,- i året

520d koster 6200,- i året

Videre påstår du at de firesylindrede dieselmotorene er like holdbare som de sekssylindrede dieselmotorene. Du kan jo Google "N47 Timing chain" så ser du at disse motorene virkelig har slitt med registerhavari. Forgjengeren M47 var mye bedre men den hadde sine problemer den også. M57 dieselsekseren er langt mer driftsikker, særlig TU og TU2 som kom i henholdsvis 2004 og 2005 har vist seg å være svært driftsikkre og feilfrie. Selvsagt er ikke disse maskinene heller feilfrie, ingen motor er det dessverre.

Så vidt jeg vet så har du aldri eiet noen 5-serie, jeg mener det er en fordel å ha litt erfaring ifra begge modeller før man skal bedømme hvilken som fungerer best. Jeg mener på ingen måte at 3 serie er noen dårligere bil enn 5-serie, men min erfaring er at til langkjøring så er en 5-serie veldig mye bedre egnet. Når det gjelder sportslige og kompakte egenskaper så er det ingenting som slår en 3-serie....og det er nettopp det jeg savner i 5-serien jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg uenig i en del av hva du skriver.

... ... ...

Jeg tror ikke Fredrik mente at man får mindre bil ut av en E60, tvert imot. Men man får en del nyere og av samme grunn kanskje billigere bilhold(?) med en E90/E91, enn en eldre E60. :) Jeg ville også valgt E91, men med mine tre(!) tidligere innlegg prøvde jeg å være objektiv så godt som det lot seg gjøre.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Fredrik mente at man får mindre bil ut av en E60, tvert imot. Men man får en del nyere og av samme grunn kanskje billigere bilhold(?) med en E90/E91, enn en eldre E60. :) Jeg ville også valgt E91, men med mine tre(!) tidligere innlegg prøvde jeg å være objektiv så godt som det lot seg gjøre.

Isåfall så handler dette om noe som er høyst inviduelt :) E60en er eldre, men en mer komfortabel bil. E90 er nyere men byr ikke på samme komfort og plass. Så får man selv finne ut hvilke av disse aspektene man lar veie tyngst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90... du er alt for pedantisk. Selvfølgelig koster en 5-serie mer i både innkjøp og vedlikehold enn en 3-serie. Akkurat som en 7-serie tilsvarende koster mer enn en 5-serie. Noe annet ville ha vært dårlig butikk for BMW. Man kan finne enkeltvise unntak fra denne regelen, men overordnet er det faktisk slik det er. Jeg synes også at det er viktig å fortelle nye BMW eiere hva det i realiteten koster å ha en BMW. Husk at ikke alle vet eller har muligheten til å snu seg rundt med billigere deler fra f.eks Koed eller service hos Bauer i Flensborg. Bor du i Trondheim er normalt ikke Bauer i Flensborg et naturlig, bedre og billigere valg. Kjøper du deler fra f.eks Koed er du avhengig av å kunne skru selv, kjenne noen som kan skru eller vite om et verksted som aksepterer at du bringer deler med selv (de er det ikke mange av i Norge). Ergo bestiller de aller fleste service hos det lokale BMW verkstedet og der vil en 5-serie utvilsomt koste mer å reparere/servicere enn en 3-serie.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...