Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

@awt  Jeg vurderte å skaffe en annen radio om det var en feil på den jeg har, men siden den nå ble kodet med en simpel obd dongle så er da den iorden.

Det skal bli spennende å se om det blir mere DAB spørsmål om disse Buisness radioene i siste utgave av E60 i tidene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har en 2010 E92 LCI med det jeg forstår er CIC (Navi professional) med original DAB radio.

Jeg leser litt forskjellig angående hva som må til for å få DAB+ på denne. Det nevnes her at den kan byttes inn mot en ny enhet hos BMW, men at dette er kostbart.

På et annet forum menes det at det er en softwareoppdatering som skal til...

I konfigurasjonsoversikten på bilen min står det, riktignok på tysk, at bilen har "DAB+ evne" (DAB+ Fähigkeit) jeg får dog ikke opp DAB+ kanaler.

Hva er riktig? Hva er beste alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et skille før og etter 09/2010 på enheter med DAB/DAB+. Enheter før nevnte dato har kun vanlig DAB og enheter etter denne dato har DAB og DAB+. BMW har kommet med en kompletteringssats hvor man leverer den gamle enheten i bytte mot en ny (ca 11.000kr) og hvor man i tillegg trenger en kompletteringssats (ca 1500kr). Hva denne kompletteringssatsen inneholder eller gjør vites ikke, men sannsynligvis er det en eller annen form for antenne, vil jeg tro. 

Den desidert rimeligste løsningen for ditt vedkommende vil nok være å gå for en tredjepartsløsning (mObridge). Denne integreres som "satellite radio" under radiomenyen din (du vil da få FM, AM, DAB, satellite radio (DAB+) i menyen). Det er ikke den beste løsningen, men den beste av alle tredjepartsløsninger. Gjør du det på originalt vis blør du nok på rundt 15.000kr når jobben er medregnet (muligens mer også hos autorisert forhandler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Sett litt på de ulike. Den mobridge er vel den som ser mest levelig ut foreløpig, men Kufatec oppgir såvidt jeg ser at sin løsning skal legge seg under DAB og fungere som helt original: https://www.kufatec.de/shop/de/fistune-dab-integration/fistune-dab-dab-integration-bmw-e-serie-cic

Kjenner du til hva den bytteløsningen BMW leverer kalles? Jeg finner ingen info om denne utenfor dette forumet ved nettsøk.

Vet du hva BMW evt. har ment når de skriver at min har "DAB+ Fähigkeit" i den konfigurasjons oversikten? Er det bare en feil som har sneket seg inn? Min er førstegangsregistrert 02/10 så kommer uansett inn før skillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kufatec sin variant integreres under "DAB" i mediadelen av CICen. Årsaken til dette er at CIC med DAB har integrert DAB-modul og ikke ekstern som blant annet CCC. Det medfører at integreringen ikke er mulig å få likt som originalt.

Jeg kjenner ikke til hva bytteløsningen heter, og jeg har til og med forsøkt å få forhandlere og importør til å uttale seg om hva og når kompletteringssatsen er leveringsklar, uten hell.

Jeg vet ikke hva BMW mener med det, med mindre konfigurasjonsoversikten din ikke er nyere enn bilens produksjonsdato (09/2010). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en billig, men god løsning til E39? Har helt originalt anlegg, standardpakke. Vil oppgradere, helst ikke dyrt (høyttalerne må byttes uansett de baki funker ikke, tenkte å ta det samtidig). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Dension eller Intravee vil fungere, men du vil ikke få noe særlig utbytte av dette så lenge du ikke har navigasjon, så det spørs om det er verdt kostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd med MYE info! Litt overveldene for min del da jeg ikke klarer å sortere ut hvilken info som er viktig og ikke... Har derfor noen spørsmål, takknemlig for svar! :) 

7 siste siffer i VIN er KC10101
Noen som har forslag på hvilke muligheter jeg har for å få DAB noenlunde integrert? Fungerende rattkontroll hadde jo vært et stort pluss også... 
Avspilling fra iPhone med spotify via USB eller blåtann og fungerende rattkontroll hadde jo også vært sexy å fått til i samme slengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se har du en 2007-modell med navigasjon business (M-ASK), og da vil Kufatec eller mObridge gjøre jobben.

For å få avspilling via USB kan du bytte ut din eksisterende bluetooth-modul med en MULF2-modul, eller evt. montere Dension.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

Såvidt jeg kan se har du en 2007-modell med navigasjon business (M-ASK), og da vil Kufatec eller mObridge gjøre jobben.

For å få avspilling via USB kan du bytte ut din eksisterende bluetooth-modul med en MULF2-modul, eller evt. montere Dension.

Noen dumme spørsmål til, men håper det går bra... 

Når det gjelder valg av Kufatec eller mobridge, er det noe for/mot om man skal gå for det ene eller det andre? Trenger vell programmering ved montering av dette, eller?

Når det gjelder montering av Dension for USB-avspilling, hvor monterer man denne? Med MULF2 må man vel ettermontere USB i midtkonsoll? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel igrunn mest på pris. Har også lest at mObridge skal ha bedre lydkvalitet, men hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke. Koding skal i utgangspunktet ikke være nødvendig da de egentlig skal kode seg selv, men det er ikke alltid denne prosessen virker slik den skal.

Dension monteres normalt bak hanskerommet, men man kan vel igrunn montere hvor man vil. Med MULF2 må man montere USB-kontakt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bluetooth på bilen og denne modulen er vel montert bak i bilen.

Er denne tilkoblet til MOST kablene så jeg evt kan koble meg til der ?

Ser at GS selger kufatec de har tre forskjellige modeller, men hvilken passer min bil ?

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e60-sedan-520d/tilbehor-stereo_multimedia-dab

Endret av Kruste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...