Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

On 14.12.2017 at 19.17, awt skrev:

Det er dessverre ikke så mange gode løsninger til de.

Den beste løsningen er å kjøpe en ny Professional-spiller («lik», men med litt større display) med innebygget DAB+.

Må det koding til da; eller er det bare å nappe ut den gamle og inn med den nye?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er fort gjort, men du må legge opp antenne til DAB og slikt. @asv gjorde dette på sin 1-serie og her skrevet litt om det.

Anbefaler å finne en spiller med handsfree og USB også, greit å ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har du noen erfaring med denne eller lignende typer android baserte spillere? 

Hvis jeg må ut med 7500,- inkl. montering for mobridge. Som da bare gir meg DAB+, vil jo dette være et veldig godt alternativ.

Her får jeg mye flere muligheter. Men er generelt litt skeptisk til slike løsninger da jeg alltid føler noe ikke fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har noen montert GS-Bildelers helintegrerte DAB+ "ting", Kufatec Fistune, i en F11? 

Har litt lyst å montere den inn bak, for å slippe den "stygge" antenne-saken i frontruta, men er på andre sida usikker mtp at jeg planlegger soting av bakrutene.  Finns d andre "lure" plasser å plassere antenna og fortsatt beholde optimalt mottak?

Bilen heter BS70449 - om noen vil sjekke specs. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør montere mObridge, ikke Kufatec om du skal gå for en slik modul.

Ellers er det ikke usannsynlig at det allerede finnes DAB-antenne i et av vinduene dine (det gjør det på en rekke andre modeller), men det er ikke helt rett frem å utnytte disse dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, awt said:

Du bør montere mObridge, ikke Kufatec om du skal gå for en slik modul.

Ellers er det ikke usannsynlig at det allerede finnes DAB-antenne i et av vinduene dine (det gjør det på en rekke andre modeller), men det er ikke helt rett frem å utnytte disse dessverre.

klarer ikke å finne ett M0bridge-adapter som er kompatibelt med F1x BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, largund skrev:

klarer ikke å finne ett M0bridge-adapter som er kompatibelt med F1x BMW. 

De til e-serie fungerer til F-serie også, men det må kodes litt mer. Disse integreres mye bedre enn Kufatec.

1 time siden, MGunders skrev:

Mener å huske at jeg leste her på forumet at CIC-enheten kunne pantes inn for å få en med DAB+?

For 8500,- eller noe sånt. Bedre enn modul og ikke så mye dyrere (hvis jeg husker prisen riktig da :D)

Dette er uten tvil den beste løsningen. Noe mer kostbart, men absolutt verdt det etter min mening. Hovedproblemet her er nok å finne noen til å gjøre det, men om du bor på Østlandet (eller er villig til å kjøre dit) kan nok @Saltkjelen hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang montering av dab antenne i bakvindu med soting så er dette hle uproblematisk på min e61. Virker som bare det. Ramler ut i et sekund eller så noen få plasser I Trondheim og inni garasjen, ellers gulle godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å kjøpe ny spiller fra graviton.no . Virker som en god løsning, men spørsmålet er hvor antennen bør festet på en F11? Graviton anbefaler at den monteres i bakvindu. Må jeg da dra kabelen helt fra spilleren og bak? Noen som har erfaring med dette og evnt bilder?

Eller er det like greit at antennen monteres i fronvindu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips til de som ikke vil bruke sinnsykt mye penger på ny Head Unit eller DAB+ adaptere.

Siden NBT’en ble stjålet, og jeg ikke hadde cash til å kjøpe ny, så har jeg gjort det så enkelt at jeg kjøpte en liten dings som heter «ROIDMI» denne saken setter man i sigarettenneren/12V og kobler til via Bluetooth på mobilen. Deretter finner man en uforstyrret FM frekvens og setter via ROIDMI appen, samme sin frekvens på dingsen. Etter det kan du spille musikk fra mobilen! Null Aux, ingen «Tiny Audio DAB adapter» eller lignende! Lydkvaliteten er bra, og du får ladet mobil samtidig ;) 

kostet 150,- på EBay og ser egentlig veldig bra ut. Kommer også med en egen app som egentlig fungerer veldig bra! 

https://itunes.apple.com/no/app/roidmi/id1103661140?l=nb&mt=8

Anbefales om du ikke lenger har Aux på mobilen. iPhone fra 7’ern og opp til X’en har jo ikk det. Så enten må man ha USB interface i bilen som støtter mobilen, eller bruke overgangen fra Lightning til Aux som dog gjør at man ikke får ladet samtidig.

All radio kan jo streames via app :) TuneIN har jo alle kanaler, i tillegg til at mange av de norske radiokanalene har egen app!

E1FC8359-2CC4-4986-93C4-486D919A4F9A.jpeg

D7E6860D-5CEF-4621-8BFE-6996E404B5BA.jpeg

ED932739-A859-42C7-8DCA-2CD2176803E0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...