Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Øyvind L. skrev:

Er du helt sikker på at optisk står riktig? At ikke du har byttet de rundt.

Da jeg installerte kufatec på min F11 måtte jeg kode inn cd veksler ved hjelp av kode dongle fra kufatec. Viktig at ingen andre enheter slik som ipoder o.l ikke er tilkoblet bilen når koding foregår. Om alt er riktig dukker daben opp som opsjon når du trykker på cd knappen på idrive'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Evopower skrev:

Kjørt i en time i dag, ingenting dukket opp. Det står at i noen tilfeller må software oppdateres... Spørsmålet da er om dette er noe bavaria vil rote borti? Iom at det er montert kufatec og ikke noe bmw origonal greier. Jeg tror jeg ringer gs i første omgang deretter bmw. 

Høres ut som det med software gjelder for pre LCI. Jeg holder meg til koding. Har gjort dette 2 ganger allerede. Noen ganger fungerer ikke auto koding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2021 den 22.03, Evopower skrev:

Kjørt i en time i dag, ingenting dukket opp. Det står at i noen tilfeller må software oppdateres... Spørsmålet da er om dette er noe bavaria vil rote borti? Iom at det er montert kufatec og ikke noe bmw origonal greier. Jeg tror jeg ringer gs i første omgang deretter bmw. 

Hei, jeg kjøpte og fikk montert min Kufatec hos Bavaria. De selger dette som ettermontering. Har funket fint, etter at de måtte flytte antennen fra frontrute til bakrute pga klimarute forand. Selve Kufatec boksen ble montert på venstre side i bagasjerom. Min bil er sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2021 den 22.03, Evopower skrev:

Kjørt i en time i dag, ingenting dukket opp. Det står at i noen tilfeller må software oppdateres... Spørsmålet da er om dette er noe bavaria vil rote borti? Iom at det er montert kufatec og ikke noe bmw origonal greier. Jeg tror jeg ringer gs i første omgang deretter bmw. 

Tror ikke du trenger rote med software. Er en enkel jobb med koding av dette på ccc. Har gjort det på flere biler, men er en stund siden sist nå så husker ikke helt hva jeg gjorde. Er ikke store jobben å finne ut av det. NCS er det som brukes. Kan evt fjernstyre pc for å prøve hjelpe deg. Alternativt kontakter du Bimmer Upgrade Norge, han kan hjelpe med alt av koding og oppdateringer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Håper jeg ikke spør om noe som allerede er besvart...

Bil: e70 2008 - med ustyrskode 654 (DAB). Denne har av tidligere eier fått montert en sånn Kufatec DAB+ sak.

Problemet: Veldig ofte opplever jeg at signalet kommer og går med 1-5sekunders frekvens. Noen få ganger har den derimot fungert i et par timer uten et enesete feilslag. Jeg sjekket koblinger, alt ser riktig ut (ikke så mange muligheter for å krølle noe til når det var DAB fra før).

 

- Er dette et kjent problem med kjente ting å sjekke?

- Peker dette mot en feil på bil/antenne, eller på selve Kufatec enheten?

 

hilsen en kjempenoob på dab (og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, TRF skrev:

Håper jeg ikke spør om noe som allerede er besvart...

Jeg vil bare anta feil på dab boksen. Men ccc er jo notorisk for å feile også. Dog så pleier den å feile mer permanent. Om man mistenker ccc, kan du jo bare enkelt teste med aux når dab lyden forsvinner. Da får du samtidig sjekket defekt forsterker. På 677 kan det visstnok gå i stykker, men mer sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

Jeg vil bare anta feil på dab boksen. Men ccc er jo notorisk for å feile også. Dog så pleier den å feile mer permanent. Om man mistenker ccc, kan du jo bare enkelt teste med aux når dab lyden forsvinner. Da får du samtidig sjekket defekt forsterker. På 677 kan det visstnok gå i stykker, men mer sjeldent.

Alle andre kilder fungerer helt fint (FM,CD, AUX). I DAB "menyen" står det også "no signal" når den kutter lyden :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TRF skrev:

Alle andre kilder fungerer helt fint (FM,CD, AUX). I DAB "menyen" står det også "no signal" når den kutter lyden :S

Har du aktiv dab antenne? I såfall, så er det en mikroskopisk sjanse for at den er defekt. Ellers høres det absolutt ut som defekt dab modul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har målt på min Kufatec og det mates ikke Phantom spenning fra den. Orginal DAB antenne og Kufatec tror jeg ikke er en bra match med mindre du finner ut hvilken spenning DAB antenneforsterkeren skal ha og mater dette gjennom en ekstern phantomkobler og spenningsforsyning. 

Det letteste er nok å montere en vanlig DAB antenne og koble denne til Kufatecenheten. Min enhet gir 88:00 i displayet ved bortfall av antennesignal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...