Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

On 24.2.2017 at 12.25, Skulebollen skrev:

Jeg lurer også på dette med montering av antenne på siderute.. Mine ruter er ikke originalsotet, men lagt på film i ettertid. Hvordan blir evt. Dette?

Rekner med den uoriginale filmen er verre enn originalsotet ruter når det kommer til dette?

Bumper denne.. Ingen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.1.2017 at 21.40, Frode D skrev:

Den er god. Fant denne tråden etter litt mer googling og @K-E har etter hva jeg leser prøvd denne med godt resultat. Så da tror jeg at jeg prøver før jeg monterer vindusantenne. Kan legge inn litt erfaringer når jeg har fått prøvd det ut.

 

Fikk du prøvd splitteren for tilkobling av bilens FM-antenne til DAB? Kult om flere kan bekrefte at den faktisk virker på biler som har antenneforsterker, til tross for at produsenten fraråder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Basse Lusk skrev:

Fikk du prøvd splitteren for tilkobling av bilens FM-antenne til DAB? Kult om flere kan bekrefte at den faktisk virker på biler som har antenneforsterker, til tross for at produsenten fraråder det.

Jeg prøvde med splitter på min e61 2005, men der kommer og går signalet når bilen er i bevegelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Napoli skrev:

Da fikk Bavaria Arendal svar på hvilken løsning som skulle fungere på F20en min - og det var å bytte HU. For den nette sum av 16 000,- er det heeeelt uaktuelt. 

Så da blir spørsmålet - hva anbefaler folk til 2013 CIC? 

Head Unit fås på EBay (selvfølgelig spørre om bilder av donorbil og VIN) for 5000,- og oppover. Bytte er noe du KAN fikse selv, men kan by på mye tid i programmering om den ikke er "plug n' play". Men om det er samme programvare som du har per dags dato og ikke er en annen type HU enn den du har fra før, så bør det være passe greit å få til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sjekket det - men de jeg finner er fra baltikum (og vil ikke kjøpe de). Jeg er vel strengt tatt ikke en koder/modder selv heller, så noen måtte gjort jobben for meg. Så da blir det jo en eller annen ettermarkedsløsning. Vil det gå an å sette datoen tilbake på denne - og montere inn mobridge? Kjenner at jeg har veldig lyst til at dette skal være så originalt som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mObridge fungerer ikke på noen F-modeller. Alternativet ditt når det gjelder uoriginale løsninger er Kufatec som kommer som CD-veksler eller Dension som kobles til USB.

Det er ikke mulig å få en original eller en tilnærmet original løsning på din bil uten å bytte hovedenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod det slik på gutta på bavaria at Kufatec trenger koding for å fungere, og dersom man senere koder noe annet vil kufatecen måtte kodes inn på nytt. Stemmer det? Jeg prøvde forøvrig Dension, og liker den løsningen, bortsett fra dama som snakker, går det at å få henne til å holde kje...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD-veksler-funksjonen må legges til hovedenheten/iDrive. Hvorvidt dette forsvinner ved senere koding kommer helt an på hvordan det blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

noen som kan hjelpe meg

Jeg har en 2008 E61 med følgende opsjoner

S5DF Active cruise control+Stop&Go function
S609 Navigation system Professional
S610 Head-up display
S620 Voice control
S677 HiFi System Professional DSP
S698 Area-Code 2 for DVD
S6FL USB/Audio interface
S704 M Sports suspension
S710 M leather steering wheel
S715 M Aerodynamics package
S760 High gloss shadow line
S761 Individual sunshade glazing
S775 Headlining anthracite
P7A7 Innovation Pack+Comfort Pack+Editions
P7MF Sports Edition

Har ikke CD Veksler.

Har MULF2 så vil gå for en montasje bak i bilen

 

Som jeg har skjønt har jeg tre valg for integrert løsning:

Dension DAB/DAB+ (Halvintegrert)

Kufatec DAB/DAB+ 40148

mObridge BAD+ MOST Adapter

Jeg vil gjerne ha sang info opp på skjerm (har skjønt dette ikke er mulig med Dension)

Hva kan jeg velge for å få best integrering?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fungerer greit når man ikke har andre alternativer, men hadde aldri i verden montert den der når man får helintegrerte løsninger.

En annen ting er prisen, Kufatec koster jo nesten det samme om man handler der. Man får derimot Autodab til ca. halve prisen på ebay.co.uk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har forsket litt på dette med DAB+ i forbindelse med import av en nesten ny 2017 BMW F31. Skal til Sverige å hente den om få dager. jeg kjøpte den til tross for at den ikke har DAB/DAB+. Hovedenheten kan byttes, men det er jeg ikke interessert i. Jeg velger KufatecFistune men ønsker å unngå den stygge antennen i vindusruten. I beskrivelsene av Fistune ser jeg at original antenne kan benyttes dersom bilen har DAB. Det fikk meg til å tenke at jeg kan oppgradere antennen. Jeg har nå søkt på EKT hos GS Bildeler både på denne bilens chassisnr og en tilsvarende bil med DAB. Det ser ut til at haifinnen er tom på min bil. Den andre bilen har en antenne nr 65209350089 til kr 1214. Antenneforsterkeren i baklukespoileren er forskjellig. Min beskrives som "AM/FM (original)" og bilen med DAB har antenneforsterker nr 65209231515 som beskrives som "AM/FM (Original) (DAB)" til en pris på kr 1596. Jeg tenker at en original antenneløsning både er bedre og mer elegant og verdt et par tusen ekstra. Spørsmålet er om denne ombyggingen begrenser seg til å installere de 2 komponentene? Er det plug and play? Må hele antennekabelen frem til radioen trekkes om eller må noe kodes? Jeg håper at noen er på forumet kan hjelpe meg litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...