Gå til innhold

X6, 530GT xd eller 530 xdat - innspill ønskes


Erik Haugland
 Share

Anbefalte innlegg

Jomfruinnlegget :smile:

 

Jeg har hatt mange biler de siste årene (noe min bedre halvdel irriterer seg noe over), blant annet en 525d 2004. Etter å ha vært innom blant annet Audi, Toyota LC og nå senest en V70 AWD er tiden inne for å "komme hjem" igjen. Det er noe helt spesielt med Bayerns stolthet og jeg trenger noen innspill for at nok fornuft spiller inn når beslutningen tas. Budsjett er max 560 000,-

 

Her er alternativene med egne betraktninger:

 

1. BMW X6.

Jeg kan ikke for det, men helt siden jeg så den for første gang utenfor Oslo fengsel (!) i 2008 så har jeg hatt en forelskelse for denne bilen. Den er, i mine øyne, så maskulin og kul. Praktisk for en barnefamilie på 4 (2 voksne og 2 barn)? Neppe, men 555 liters bagasjerom er ikke så dårlig. Her må det være en 5 seter.

 

Pros: Kul, mandig, høy

Cons: Få biler med 5 seter, blir en eldre bil med høy kilometer. 

 

2. BMW 530GT xd

Denne elsker eller hater man. Noen lovpriser mens andre peker på bilindustrien i Sovjet (!). God plass for alle i familien ettersom den er bygget på 7-serien. Ofte veldig godt utstyrt (HUD, soft close, DVD i baksetene ++). Skal være kanon på langtur.

 

Pros: Ofte godt utstyrt med comfortstoler og annet som gjør det til en fryd å kjøre langtur. Kan finne "nyere" biler (2011)

Cons: Mange synes denne er stygg og den er vanskelig å selge

 

3. BMW 530xdat

Dette er vel det "trygge og fornuftige valget". Utvalget er stort og muligheten for å finne en godt utstyrt bil med relativt lav kilometer er absolutt tilstede. 

 

Pros: Lett å selge når jeg nok en gang skal ha ny bil... 

Cons: Litt kjedelig?

 

Hvis noen har innspill eller sågar tips om fine eksemplarer så blir jeg glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. X6 så lar ikke fem seter seg kombinere med "eldre bil", da dette først ble tilgjengelig ved faceliften (muligens litt før, men ihvertfall endel senere enn lanseringsåret).

Det finnes uoriginale seter som kan monteres i midten, men det er ikke noe jeg ville satset på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle ville jeg ha gått for 5-serie GT, da jeg har den "vanlige" 5-serien og har hatt en god del feil med den bilen som ikke er en premiumbil verdig. Da tenker jeg på ulyder i interiøret. Har du tenkt på 7-serien? Jeg ville anbefalt deg den da det er en komfortmaskin av dimensjoner. 

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68567491&q=gran+turismo&model=1.749.2131&make=0.749&ref=fas (nydelig bil med meget pent interiør, mangler dog Xdrive)

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60426059&q=gran+turismo&model=1.749.2131&make=0.749&ref=fas (Meget pen bil med masse utstyr, mangler Xdrive den også. Denne har vært på finn veldig lenge så du har kanskje muligheten til å prute ned en god del)

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69690507&q=gran+turismo&model=1.749.2131&make=0.749&ref=fas (denne har Xdrive)

 

Jeg vet at du ikke har skrevet opp BMW 7-serie, men velger å ta med noen eksemplarer slik at du kan se hva du får for ditt budsjett :)

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65969573&page=2&model=1.749.2130&make=0.749&ref=fas (Meget tøff 740 Xdrive med 306 hk)

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65245781&page=2&model=1.749.2130&make=0.749&ref=fas (Facelift 730d xdrive)

 

Av disse bilene jeg har listet opp nå så ville jeg helt klart gått for 740d, da den ser helt rå ut, og har en motor som er helt herlig elastisk og sterk. 

 

Lykke til med bilkjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt 530d xDrive, den beste kombinasjonen av bilene du vurderer. Dette er også som du sier en bil som er lettere å både finne og selge igjen en gang, samt at du får nyere bil.

Jeg har selv 530d uten xDrive og jeg er superfornøyd, vil absolutt anbefale F10/11. Velkjørende bil som skjuler sin vekt og størrelse på en imponerende måte når svingene kommer, samt at den sluker mil på langkjøring. Mitt inntrykk er at kvaliteten er svært god, bilen er godt sammenskrudd og det er generelt sett svært få om ingen store feil med F10/11. Denne modellen var en stor forbedring på dette i forhold til forgjengeren E60/61. N57 motoren er herlig kraftfull samtidig som den kan kjøres ned mot halvliteren på mila på pen langkjøring. Dieselsekseren i denne er svært driftsikker og solid, det er så si ingen kjente store feil med denne motoren. Eneste jeg har hatt her er oljesvette ifra oljefilterhus, ellers så har det ikke vært noe som helst på straks 30 000 km. Bilen er komfortabel å kjøre, jeg vil på det sterkeste anbefale å finne en bil med Adaptiv drive, det gjør veldig mye med kjøreopplevelsen. Ellers så er Sportautomat ett must, raskere og mer behagelig automatkasse finnes ikke. Videre anbefaler jeg komfortseter, disse er det umulig å ikke finne en god sittestilling i. Jeg kjører nedover i Europa noen ganger i året og det er liksom litt sånn "Jøss, er vi i Hamburg alt" når man kjører F10/11. Er så gal at jeg hiver den rundt Nurburgring, utrolig nok funker den til det også. Men noen banebil er det selvsagt ikke, men det er sikkert ikke hensikten din heller. Men er artig å vite at det går å ha det gøy hvis man vil :)

De to andre modellene skal jeg ikke si noe stort om da jeg ikke har eiet dem. GTen er forferdelig stygg men det er en inviduell sak, ellers så er det jo en bil du ikke møter hver dag. X6 er kjempekul, men synes interiøret er utdatert nå og den innvendige plassen står ikke i stil til bilens størrelse. Er jo egentlig ett luksusproblem du har, lykke til med å finne rett bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innspillet om 7-serie var bra. Bruktprisene på disse er vel ofte sammenlignebare med 5-er av samme årgang motorisering. Noen ganger billigere og med mer utstyr også? Men antar at trådstarter selv har vurdert 7-serie og ikke funnet den relevant.

Selv ville jeg valgt F11 530XDAT da det rett og slett er den peneste bilen av de som trådstarter foreslår. Ville ikke kalt den kjedlig, bare litt mer vanlig:) Synes F10/F11 utseende er et av de mest vellykka til BMW.

5-Serie GT har ikke den peneste rumpa, men ellers virker jo bilen veldig bra. Spesielt baksetene ser gode ut sammenlignet med vanlig 5-serie. Finner man et godt kjøp så hvorfor ikke. Men kan jo være greit å parkere den slik at man alltid møter fronten nåpr man går til bilen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for at dere har tatt dere tid til å svare og gi gode tips. Jeg er absolutt ikke uinteressert i en riktig utstyrt 7er, men med xdrive så blir prisen fort litt stiv. Fortsår det slik at X6 først kom med 5 seter i 2011 modellen og at denne nok også blir for dyr, særlig når man vil ha Dynamic Drive og EDC som jeg tror er ganske viktig for denne. Så da gjenstår GTxd og datxd. Hvis ikke jeg skulle ramle over en 7er med xdrive til god pris uten at den har rundet 100´ på triptelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2013 modellen 7'eren jeg linket til har ikke gått mer en 64000km, og er meget gunstig priset for å være en facelift. :) Jeg ville ikke ha bekymret meg for å ha kjøpt den 740xD jeg linket til heller,da N57 motoren til BMW er kjent for å være meget solid. Jeg anbefaler deg å prøvekjøre en 7-serie før du tar valget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det denne:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70194369&year_from=2011&model=1.749.2000085&make=0.749&ref=fas

Budsjettet røk, plutselig var ikke 5 seter så viktig lengre... Handler ikke bil med fornuft, men herregud som jeg gleder meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...