Gå til innhold

Kjøpsråd rundt E90


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Skal etterhvert som jeg får solgt nåværende bil, handle en annen. Hovedplanen er E39 igjen. Men tenkte samtidig å se litt rundt hva annet som kan være av alternativer. En av de jeg da så på, er E90. Har kjørt en slik, og sittet på med noen andre. Og er jo veldig gode biler å kjøre, så hadde vært utrolig deilig med litt med "nybilsfølelse" for en gangs skyld. Er jo tøffe biler uansett, så kommer ikke til å angre om jeg hadde kjøpt en. Blir da å øke budsjettet fra 40k tiltenkt E39, til 70-80 lapper. Om det eventuelt blir lengre sparing eller et lite lån vet jeg ikke enda. 

Men lurer på litt rundt disse. For hvis jeg skal ha en slik, så må det bli en av de billigste av dem. Da blir det naturligvis de første årsmodellene, samt med liten motor og mindre utstyr. Men det gjør meg ikke så veldig mye, for jeg vil uansett ha så lavt forbruk som mulig. Aller helst diesel. Så eneste kravene mine til en slik bil blir da som sagt; holdbar og grei modell, manuell, sedan, lite forbruk, maks 70-80 tusen. 

Se denne for eksempel da. 318D, svart sedan, manuell, EU til 2018 osv. Ser jo veldig hel og grei ut til 75k! Men har jo gått litt. Er vel da en M47d20. Hvordan er disse? Kan de fint gå langt slik som eldre modeller med normalt vedlikehold, eller er det litt sketchy å kjøpe noe med slik km-stand? 

De billigste modellene på bensinsiden blir da 316i som regel. Eksempelvis denne til 69k. Hvordan er disse? Er de veldig stusselige?

Og som nevnt er jo de fleste i denne prisklassen litt magre på utstyr. Men hvor mye er greit å ettermontere? Skinnseter og slikt er jo selvsagt enkelt og greit. Men hva med navigasjon og iDrive? Altså skjermen på dashbordet og knotten på midtarmlenet? Er det veldig mye styr å montere det? 

Og hva mener dere generelt om E90? Holdbare og greie biler? Dum investering? Kom med innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermontering av iDrive vil vel kreve nytt dash og basert på [url=http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=611032]dette ser det ut til å være en ganske plagsom jobb.

Slår meg som en dårlig idé å kjøpe en spartansk utstyrt bil for så bruke mange tusen på ettermontering. Hvorfor ikke utsette kjøpet i et par måneder ekstra, til du finner noe som matcher alle dine ønsker? Bilen du har taper seg jo ikke nevneverdig i verdi lengre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i grunn ikke noe ærfaring med hverken E39 (utrolig nok) eller E9x serien, men siden du ser ut til å kun få råd til en smule "basic" utgave av E9x, så ville jeg heller holdt meg til E39 til jeg hadde fått råd til en bedre utstyr/motorisert E9x. Dessuten begynner du jo å bli godt kjent med E39. Dessuten er de fleste E39 finere enn pre-lci E9x.

Jeg er nok ikke mye til hjelp, men #yolo :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke så begeistret for 1-serie, nei. Skal jeg bruke rundt 70-80k skal det være E90. Skulle jeg brukt enda mer - E60. 

 

Og mente ikke å bruke masse penger på ettermontering, lurte heller på hva man burde ha når man kjøper og hva som er enkelt og greit å montere. 

 

Og hvis det også var uklart, så gidder jeg ikke bruke 70-80k hvis jeg skal ha E39. Da blir innkjøpsbudsjettet på ca 40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, 1-serie må jo være perfekt. :D

Hint, hint, hint.

...men sånn litt tilbake til topic så er jeg redd du får en ganske trist e90-opplevelse om du ser på de aller, aller billigste på finn.no. De har normalt null og ingenting av utstyr, og selv "elementære" ting som automatisk klima, xenon-lys og sportsseter mangler. De har gjerne også litt mindre defekter/skader, har gått langt og ser generelt slitne ut. Man kan naturligvis gjøre et godt kjøp, men man bør helst opp i rundt 100K før man finner en bil som ser grei ut, både når det gjelder generell stand og utstyr.

Når det er sagt så hadde jo den du linket til 2/3 av disse, men det er stort sett alt den har også. I tillegg er den tross alt kjørt et godt stykke, men utover det så den jo grei nok ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gabz skrev:

Og hvis det også var uklart, så gidder jeg ikke bruke 70-80k hvis jeg skal ha E39. Da blir innkjøpsbudsjettet på ca 40. 

Regner med den var rettet mot meg..

Du kan da få en rimelig grei E39 for 40k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 318d veier bare 60kg mindre enn E39 520d også. 

Samtidig er det jo noe positivt med å kjøpe en 2004+ modell, 12 års rustgaranti. Pluss at de ikke ruster like fælt som E39/E46 og eldre. Personlig hadde jeg aldri sett meg om etter den billigste modellen av E60/E90, men heller betalt hva det koster for en jeg hadde blitt fornøyd med - både motormessig og utstyrsmessig. Tanken din rundt E39 er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, får en grei E39 til 40k, Daniel. Tenkte bare du mente noe i duren om at jeg får en veldig bra E39 til samme prisen som en basic E90. Men E39 er som sagt hovedplanen enda :)

 

Og ser hva dere mener, boys. Men jeg har jo ikke så mye andre biler å sammenlikne med, så jeg tror ikke jeg hadde vært så misfornøyd med utstyrsmengden med det første hvertfall. Selv de basic E90'ene som ligger i det prisområdet har jo ofte MF-ratt, autoklima, cruisekontroll, xenon og sånne ting. Det er jo så å si samme som min har nå, og jeg er jo fornøyd med det. Den 318 jeg linket til hadde jo dette. Og interiør er jo det letteste å ettermontere. Kjøpe et fint sportsinteriør og koble opp el-justering, så får man et totalt annerledes inntrykk av interiøret. Kan jo selvsagt klare meg uten ting som navi og iDrive om dette er dritt å ettermontere. Jeg har en sterk følelse av at jeg hadde blitt veldig glad i bilen min om jeg hadde kjøpt en E90. Da får jeg den gode følelsen av en såpass mye nyere bil, og som er økonomisk og fin å kjøre. Hadde ikke gjort meg noe å påkoste litt stæsj da, og beholde lenge. (Ja, dette sier du med hver jævla bil, Gabz..")

 

Burde vel egentlig vente ekstra lenge til jeg får kjøpt en bedre bil i innkjøp, men jeg kjenner meg selv godt nok til å si at tålmodigheten ikke strekker helt til. Men dette blir jo eventuelt en bil jeg har i et par år før jeg kjøper meg en bil i høyere prisklasse. Planen er jo å ha heltidsjobb til sommeren og utover, og da tjener jeg jo mye mer. Nå sitter jeg med noen få vakter i måneden med timelønn på 130.. Så akkurat nå for tiden så blir det å handle noe litt mer basic og billig. Men vil fortsatt ikke si at en slik bil vil være noe jeg vil kvitte meg med. Sånn den 318 jeg linket til var, virket det som om den hadde det meste jeg trengte.

 

Utenom at den har mye mindre sjarm, så ser jeg ikke hva jeg vil savne i denne som jeg ellers ville fått i E39'en jeg har sett for meg å kjøpe. Og apropos vekt/ytelse så er jeg ikke så opptatt av det. Om den er komfortabel og digg å kjøre, har manuell gir og bruker lite, så driter jeg i ytelsene sånn sett. Verste fall går det sikkert å få ordnet litt magi hos TRF ellerno. 

 

Eneste jeg kan komme på da som kan være litt sketchy er da kilometerstand. Jeg er ikke så kjent med disse motorene og vet ikke hva de er gode for. Eksempelvis den jeg linket til hadde jo gått 262.000 kilometer. Jeg synes ikke dette virker mye, da E39 o.l. fint kjører 400k, men jeg er jo som sagt ikke så kjent med disse motorene. Ingen her som har noe erfaring med dette? Alt kan jo gå langt med riktig vedlikehold.
 

Og angående 1-serien, så er jo din utrolig fin, men er mest glad i sedan. Alltid hatt noe spesielt sans for kombi, dessverre.. Dog får man nok mye bil for pengene når det gjelder 1'ere. Ligger ofte noen billige ute. 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...