Gå til innhold

Pussig lyd fra motor

Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo

Har fått en rar lyd fra min motor, som jeg ikke kan forstå hva er.
Oppdaget ulyden ifbm oljeskift, vet dog ikke om lyden var der før oljeskift, men det kan man anta da jeg ikke åpner oljepåfyllingslokket så veldig ofte.
Jeg har skiftet olje på hver 10-12kkm i mitt eie i 2 år og 3 mnd. Lyden har definitivt ikke vært der før.
Brukte eni i-sint 5-30w olje nå sist.

Merker ikke noe på motor, den går presis likedan hele tiden. Lyden er der hele tiden, uansett varmt/kaldt, lavt turtall, høyt turtall. 

Tenkte selv at det kanskje var tett veivhusventilasjon, men det så veldig pent ut oppi der, men skiftet uansett. Ingen endring.
Tenkte kanskje det var for mye olje etter skifte, men i følge peilepinnen så er det akkurat på maks. Fylte forøvrig på 7,5 liter etter tapping, så det bør være greit mtp at motor tar 7,8 liter.

Link til video med lyden. Du hører lyden når jeg åpner lokket.
https://drive.google.com/file/d/0B-5KtFtiv6tFRGp2UWIyOGZNRmc/view?usp=sharing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke noe poeng å spørre om du har kjørt diagnose :P

Det er den dunke/smellelyden som kommer med jevne mellomrom du tenker på? Den er hørbar med lokket igjen også, men blir mye tydeligere når du åpner lokket.

Det kan ikke være en dårlig dyse/injector som gjør at den tenner dårlig på en av sylindrene? 
Har en litt lignende lyd på min (du har også N47?), men har også en annen ulyd som kommer iblant. En av mekanikerne på bavaria var 90% sikker på at den andre ulyden kom av dårlig dyse, så skal få sjekket det hos et Bosch verksted i begynnelsen av mars. Om ulyden som ligner din også kan ha samme forklaring vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan høres ut som ventil løfterrne klaprer. Det er jo hydrauliske løftere, men det kan jo være et eller annet som gjør at dem ikke fylles helt med olje eller holder dårlig på den slik at det tikker ved belastning.

Kan det ha noe med dette å gjøre mon tro?

http://www.quirkyuncle.com/2013/04/12/diy-quieting-the-infamous-bmw-lifter-tick/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mjukas Setter pris på svar! Joda, lyden høre bittelitt med lokket på, men ja, den er mye kraftigere med lokket av.
Om det er en dårlig injektor kan så være, så jeg venter på nærmere svar fra deg om du får sjekket din motor.
Jeg tror uansett ikke at dette er noe farlig.

@MrBrum Jeg kan jo forsøke å lufte løftere slik det var beskrevet på den siden du linket til, men det gjaldt jo bensin motorer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tipper på løfter eller ei dyse som ikke er som helt i humør, men siden det ikke varierer fra varm til kald osv, vil jeg faktisk holde en liten knapp på en injector som jobber litt mer en det den vil.

har bilen gått langt da ? 

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått 110902km i dag.

Tja, synes faktisk at jeg merket at den var litt bråere med å stabilisere tomgang når man feks ruser opp motoren.
Den rykker nesten litt når den når rett tomgang etter en rusing. Men det kan være litt innbilning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Aha. Nå skjønner jeg @Marcuse61bmw!

Neida. Den lyden er der enda. Og alle andre motorer med m57 har samme lyden utfra hva jeg vet. Eller som jeg har sjekket. Så dette legger jeg meg ikke opp i lenger. Jeg er svært sikker på at den lyden skal være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det, var bare veldig tilfeldig at det skjedde med oljeskift. Hadde sølt litt olje som hadde rent ned mellom pluggen og coilen så pakningene som sitter på coilen hadde blitt dårlige. Så pakningene hadde blitt dårlige overtid som resulterte i at coilen lå og dunka. 
Litt rens og ny coil så forsvant lyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...