Gå til innhold

e39 facelift, brekt lyktejustering


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

hei.  har en 2002 modell e39 facelift.

lyktejusteringene er knekte, og det lyser utrooolig dårlig.   dette er med xeonon.   kjøpte nye pærer men det lyser såvidt fordi..   min e38 med halogen har fenomenalt lys i forholdt. 

-så jeg tente å kjøpe bi-xenon linser da sikkert linsene er slitene, og bytte justeringsarmene samtidig.    

 

men leste at 02 lyktene ikke kan åpnes så da har jeg ett problem.     kan jeg kjøpe nye halogenlamper og sette inn bi-xenon linser i de?    kan de nye åpnes?    er lite med brukte lykter til salgs også,  og nytt med xenon koster jo skjorta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er xenon er det vel automatisk lysjustering i lykten, og så er det 2 følere under bilen (en forran og en bak) som måler helling på bilen og justerer lyset utifra det. Hvis en av følerene knekker tor jeg lyset automatisk justeres så langt ned det er mulig, for å unngå å blende møtende trafikk.. Vet ikke om dette er problemet i ditt tilfelle, men var no bare ett innspill :) 

*med justering av lyset mener jeg opp og ned altså. Ikke lys styrken :P

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på hva som egentlig er feil her.? Ifølge overskriften din så tenker jeg du mener selve justeringsmekaninsmen inne i lykta.? Kan du kjenne at selve pæreholderen er veldig løs er dette en tegn på det ja. (Skal være litt slakk men ikke riggaløse) 

en enkel video av dette:

om ikke kan det jo være en av sensorene. En foran og en bak. Diagnose vil vise det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.  Ha er slik du skriver ja gullsakar.  Innmaten i lykta er helt løs.  Så går ut ifra at sensorene under bilen er ok.

 

de lyser ikke rett ned men de lyser sykt svakt.  Lykteglassene kunne trengt en polering, men trur ikke det har all skylden.

 

 

vet dere hvem som fikser de i tønnsberg da? :D pris på noe slikt?   Passer jo perfekt å sette inn bixenon samtidig da :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte forresten e39 side om side med min e38 med org xenon da jwg hadde den.  Det var som natt og dag forskjell på de.  E38 var skarpt og markert lys med klare "linsekutt" der lyset stoppet.  E39n så hadde ett mer diffust lys, og myye svakere.

 

var og tok ett par bilder nå.  Tydelig at set lyser litt mye rett fram for bilen ja.image.thumb.jpeg.2321cb7aa7fcbc301ec92ffimage.thumb.jpeg.1c4227c9127d3b06c5c5220

Endret av space-ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke pærer kjører du med da?

Justerer lyktene seg hvergang du starter bilen/slår på xenon lysene?

Sensorene på aksling foran og bak har lite og si da disse kun slår inn hvis bilen er lastet mye i bagasjerom for eks. Det er justeringsmotorene inni lykten som styrer lyset til vanlig hver gang.

Det er også ett kjent problem på E39 at armene inni lykten knekker av sprø plastikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen billige philipspærer fra ebay bare. 

 

har nå sjekket litt mere.   det er bare justeringen på passasjersiden som er knekt.  men de flytter nå på seg når man starter bilen.

fikk også varmet litt med varmluftspistol og det så ut til at det går greit å dele lykten faktisk.  så da tar jeg en sjangs og bestiller  justeringsstag,  bi-xenonlinser, og nye pærer.  kjøper alt fra theretrofitsource.com .   ser de sier at deres morimoto pærer gir 3500lm, som er meget bra. koster bare 50 dollar også.  

 

vurderer og kjøpe xenonkit til fjernlysene også.  trur dere det trengs når det blir bi-xenon linser? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant så sant!  da tar jeg bare xenon på fjernlysene også.   så de selger adapter så man får inn d2s pærer der også.  så  kjøper jeg noen brukte orginale tennere på ebay bare. 

funker sikkert fjell det i.o.m  at linsene blender opp så raskt, så da har det ikke så mye å si om fjernlysene har litt forsinkelse :)

 

blir spennende og prøve!  skal komme med tilbakemeldinger her når det er gjort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

denne saken ble litt glemt i mars siden det gikk mot lysere tider.   fikk nå sjokk nesten når jeg måtte på langtur i helgen med regn..

 

har nå bestilt nye stag til lyktene, h7->d2s adapter (i tilfelle led-pærene er noe dritt),   h7 led pærer fra bygghobby.no (e-merkede),  bixenon linser og nye ds2 pærer til nærlysene. 

er h7 pærene søppel, så går de i retur, så prøver jeg og finne noe orginal xenon og sette i langlysene.   

 

nå bør det bli bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører E39 1999 mod. Bilen har originalt xenonlys, men er byttet til facelift før jeg kjøpte bilen. Det er veldig godt lys i lyktene, selv om den ene lykten har brukket feste inni.

Kan feilen ligge en annen plass? Ballastene eller noe annet? Noe må være alvorlig galt når du har så dårlig lys.

Jeg synes at fjernlyset har vært sterkt på alle biler som jeg har hatt. Så har aldri hatt behov for xenon der. Problemet er ofte at biler kommer i mot hele tiden og en får ikke brukt fjernlyset. Men å kjøre på våte veier i mørket og ha dårlige lykter i tillegg er direkte farlig utenbys.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det er reflektor som er dårlig, det ser jeg vell ikke før jeg åpner lykten.    

langlysene ble helt ok, etter at jeg stripset fast lykten i en høyere innstilling. tidligere gikk de i bakken rett foran bilen hehe. 

hvor viktige er reflektorene på linselyktene da? 

tennerene er orginale bmw ser jeg, og de tenner nå raskt, så da går jeg ut ifra at de er i orden? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...