lagunilla Skrevet April 19, 2016 Skrevet April 19, 2016 Hei, Jeg har noen planer om å reise gjennom Europa i sommer og lurte på om noen har idé om hvordan det blir der nede mtp flykningene som strømmer gjennom hele Europa. Blir å reise gjennom Tyskland, Tsjekkia, Ungarn, Bulgaria osv i Juli, men hvordan blir det egentlig med grenseoverganger? Har de som reiser med bil egen grense?
Fredrik Skrevet April 19, 2016 Skrevet April 19, 2016 (endret) Det er i alle fall ID/passkontroller mellom Danmark og Sverige samt mellom Tyskland og Danmark. Ved mye trafikk bør man derfor regne med kødannelser. Såvidt jeg vet er det tilsvarende kontroller ved mange av de andre grensene nedover i Europa. Hvis flyktningekrisen kommer ut av kontroll (noe som dessverre ikke er usannsynlig) vil det være land som helt lukker grensene. Dette gjelder spesielt transittland som f.eks Østerrike og en rekke land på Balkan. Flyktningetrafikken går primært nordover og derfor er det f.eks grensekontroller fra Tyskland til Danmark og ikke den motsatte veien. I noen land som f.eks Østerrike har de imidlertid hatt grensekontroller også ut av landet for å hindre totalt kaos i f.eks München (som ligger relativt tett på grensen til Østerrike). Såvidt jeg har fått med meg er det spesielt Italia, men også Polen man antar at vil få den største flyktningetrafikken i år etter at ruten mellom Tyrkia og Hellas har blitt lukket. Polen kommer ikke under noen omstendigheter til å tillate en slik trafikk og kommer derfor til å stenge grensen til Ukraina og muligvis Slovakia relativt hurtig hvis situasjonen skulle eskalere. Eller vil jeg anbefale at du følger med på utenriksdepartementets informasjonssider i god tid før du skal reise/kjøre. https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/ Endret April 19, 2016 av Fredrik
awt Skrevet April 19, 2016 Skrevet April 19, 2016 De fleste bilene blir bare sluset gjennom på grensene i lav fart, pass blir ikke sjekket sånn uten videre.
Fredrik Skrevet April 19, 2016 Skrevet April 19, 2016 Det er korrekt slik det er idag, men situasjonen kan endre seg hurtig. Her i Danmark følger myndighetene situasjonen mer eller mindre fra time til time. Jeg tror ikke at man bør ta lett på denne problemstillingen. Dette kan utvikle seg til å bli en alvorlig og veldig kaotisk situasjon. Såvidt jeg forstår har den danske regjeringen allerede besluttet at militæret kan settes inn ved grensen mot Tyskland for å hjelpe politiet hvis situasjonen eskalerer.
Fredrik 90 Skrevet April 19, 2016 Skrevet April 19, 2016 Jeg har kjørt noen turer nedover siden flyktningkrisen brøt ut og jeg har så si ikke merker noe til dette. Eneste er at dansk politi sluser biler ifra Tyskland til Danmark, ikke noe ID kontroll. Inn og ut av Tyskland er det fritt frem, det gjelder inn i Frankrike, Belgia og Nederland. Grensene sør i Europa som grenser mot "østblokkland" kan nok ha noe strengere kontroll vil jeg tro.
Fredrik Skrevet April 19, 2016 Skrevet April 19, 2016 (endret) Mitt poeng er at dette kan endre seg veldig hurtig og at de ulike landene nå er langt bedre forberedt enn de var da krisen eskalerte i fjor. Det er ingen tvil om at f.eks de danske myndighetene ble tatt på sengen da en gruppe flyktninger plutselig kom gående inn i landet på motorveien fra Tyskland. Saken er imidlertid at slikt ikke skjer tilfeldig og at det på en eller annen måte må ha blitt regissert av noen andre enn flyktningene selv (les: Danmark ligger langt fra Hellas og flyktningene hadde ikke gått hele veien igjennom f.eks Tyskland på Autobahn). Generelt er den vestlige delen av Europa, som du nevner, mindre påvirket av krisen enn de sydøstlige landene. Østerrike har imidlertid begynt å forberede seg på at grensen til Italia kan bli en utfordring hvis mange flyktninger i sommer kommer til Italia fra Tunisia og Libya. De stoler ikke på at EU har kontroll og det bør de nok heller ikke gjøre. Endret April 19, 2016 av Fredrik
Daniel80 Skrevet April 20, 2016 Skrevet April 20, 2016 Burde ikke være noe problem med bilferie sålenge dere har med pass, og kanskje til og med har elektronisk kopi av passet som evt kan sendes til dere om originalen blir stjålet. Vi hadde planlagt og kjøre til Kroatia i sommer, og det virket ikke som om det skulle bli noe problematisk. Vi måtte dessverre droppe turen fordi vi pluttselig fant ut at hunden vår er forbudt hunderase i tyskland, så vi hadde ikke sluppet inn i landet med han :/
Fredrik Skrevet April 27, 2016 Skrevet April 27, 2016 On 19/4/2016 at 21.12, Fredrik skrev: Østerrike har imidlertid begynt å forberede seg på at grensen til Italia kan bli en utfordring hvis mange flyktninger i sommer kommer til Italia fra Tunisia og Libya. De stoler ikke på at EU har kontroll og det bør de nok heller ikke gjøre. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Osterrike-vedtar-asylinnstramming-8448008.html
Werther Skrevet April 27, 2016 Skrevet April 27, 2016 Sitér Unntaket er enslige barn, kvinner med små barn og andre sårbare grupper, samt de få som har nær familie i Østerrike. Så mye for den innstrammingen. De fleste flyktninger er menn mellom 13 og 25 som alle kategoriseres som barn, alle kvinner fra disse landene har 4-8 unger på slep og alle flyktninger er pr definisjon en sårbar gruppe. Så blir nok mye det samme som før ja...
lagunilla Skrevet April 27, 2016 Forfatter Skrevet April 27, 2016 Det var dårlige nyheter da jeg vurderte å kjøre gjennom Italia. Får planlegge en ny rute. Takk for info! Begynner å nærme seg, så best å få med seg mest mulig.
Fredrik Skrevet April 27, 2016 Skrevet April 27, 2016 37 minutter siden, Werther skrev: Så mye for den innstrammingen. De fleste flyktninger er menn mellom 13 og 25 som alle kategoriseres som barn, alle kvinner fra disse landene har 4-8 unger på slep og alle flyktninger er pr definisjon en sårbar gruppe. Så blir nok mye det samme som før ja... Jeg vet ikke hvordan det er i Østerrike, men her i DK betraktes man som voksen hvis man er over 18 år gammel og dette gjelder også for flyktninger. Det danske heimevernet skal forøvrig bistå politiet med kontrollen ved de danske grensene i tiden fremover og militæret er satt i beredskap. lagunilla reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå