Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg nok en gang kjøpt meg en E39. Fjerde gangen dette. 

Denne gangen er det en 2002 520iat. Bilen har fått EU-feil for bremserør bak. Jeg har aldri byttet dette før, men litt av grunnen til å kjøpe bilen var at det var en mulighet til å lære seg nettopp dette. 

Jeg er egentlig mest interessert i å høre tilbakemelding på hvilke deler jeg bør kjøpe. Schmiedmann og GS har noen ferdige kit? Hva MÅ jeg ha av verktøy? Jeg har tilgang på hevebukk. MEn jeg må bukke den med tanke på tid. Hvor lang tid trenger jeg på å gjøre dette første gangen jeg gjør det? 

 

Marius 

Skrevet (endret)

Selv kjøpte jeg rør, nipler og konings-verktøy på Biltema. Du trenger også en rørkutter for å få fine ender på rørene.

Kappet vekk rusten del av røret og skjøtet sammen. Går ikke mange timer. Du må være nøye med lengden på røret slik at du får brukt originale festepunkter til røret. Det er viktig på EU godkjenning.

Endret av MrBrum
Skrevet

kjøp koningsverktøy, nipler og rør på biltema du, i koningsverktøyet har du rørkutter.

 

Skrevet
1 time siden, D.Toft skrev:

kjøp koningsverktøy, nipler og rør på biltema du, i koningsverktøyet har du rørkutter.

 

De har noen ulike sett med koningsverktøy. Ett til 299 og et til 1299. Trenger jeg å bruke den ekstra tusenlappen? Jeg har ikke fått inspisert selv enda, men ifølge selger er det ikke så ille med rust, bare nok til å bli notert på EU. Så antar jeg slipper å styre med tanken osv. 

Skrevet

Jeg gjorde dette på min da jeg hadde nede bakstillinga. Forøverig veldig grei jobb og ta den ned, så tror jeg ville satsa på det. Da er det veldig enkelt og komme til, samt du får sjekket karosseriet under der om det er noe rust ellers.

Mine så værre ut en de var, var plasten som hadde revna og så helt jævlig ut. Men viste seg og være bare overflaterust. Så fikk pussa litt og behandla og montert røra igjen.

 

Gamlingen kjøpte rør hos GS, de kom i en kveil, da hadde dem altså kveila dem i hop. Dette var ikke bra i følge han, da røra blir svekket allerede ved første bøying. Så de var ubruklige. Sendte dem tilbake og kjøpte rette lengder på BMW.

Han tok ikke ned bakstillinga, og sleit med og bytte i flere dager, grusomt trangt og vanskelig og få ut. Han senka bakstillinga litt da, men det ble ikke så veldig mye bedre. :)

Skrevet

Har selv byttet bak på begge sider på min, brukte da kobberrør frem til koblingene under passasjersetet, jeg gjorde dette på garasjegulvet til svigerfar, jekket opp bilen på alle fire hjul og ja det var litt styr å få det til over tanken, men det gikk altså, anbefaler dog å ta ned bakstilling.

  • 2 weeks later...
Skrevet
On 7.5.2016 at 7.49, Alpejohn skrev:

Jeg gjorde dette på min da jeg hadde nede bakstillinga. Forøverig veldig grei jobb og ta den ned, så tror jeg ville satsa på det. Da er det veldig enkelt og komme til, samt du får sjekket karosseriet under der om det er noe rust ellers.

Mine så værre ut en de var, var plasten som hadde revna og så helt jævlig ut. Men viste seg og være bare overflaterust. Så fikk pussa litt og behandla og montert røra igjen.

 

Gamlingen kjøpte rør hos GS, de kom i en kveil, da hadde dem altså kveila dem i hop. Dette var ikke bra i følge han, da røra blir svekket allerede ved første bøying. Så de var ubruklige. Sendte dem tilbake og kjøpte rette lengder på BMW.

Han tok ikke ned bakstillinga, og sleit med og bytte i flere dager, grusomt trangt og vanskelig og få ut. Han senka bakstillinga litt da, men det ble ikke så veldig mye bedre. :)

Hva trenger jeg av verktøy og utstyr for å ta ned bakstilling? Var på vei til å sette bilen på verksted og betale dem 4-5.000 for det, men min indre gjerrigknark sier at dette klarer jeg da selv. 

Skrevet
On 7.5.2016 at 7.49, Alpejohn skrev:

Jeg gjorde dette på min da jeg hadde nede bakstillinga. Forøverig veldig grei jobb og ta den ned, så tror jeg ville satsa på det. Da er det veldig enkelt og komme til, samt du får sjekket karosseriet under der om det er noe rust ellers.

Mine så værre ut en de var, var plasten som hadde revna og så helt jævlig ut. Men viste seg og være bare overflaterust. Så fikk pussa litt og behandla og montert røra igjen.

 

Gamlingen kjøpte rør hos GS, de kom i en kveil, da hadde dem altså kveila dem i hop. Dette var ikke bra i følge han, da røra blir svekket allerede ved første bøying. Så de var ubruklige. Sendte dem tilbake og kjøpte rette lengder på BMW.

Han tok ikke ned bakstillinga, og sleit med og bytte i flere dager, grusomt trangt og vanskelig og få ut. Han senka bakstillinga litt da, men det ble ikke så veldig mye bedre. :)

Hvordan tar jeg enklest ned bakstilling? 

Skrevet

Gjorde denne jobben på damas 97 520 sedan, samt min E38 (meget likt) med biltema kobbernikkel rør og koningsverktøy. En veldig grei jobb, og trengte ikke ta ned noen bakstilling, må bare fikle litt for å få røret i plastfestene fra passasjer til førersiden over bakstillingen.

Skrevet
7 timer siden, stoltbmwelsker skrev:

Kosejobb å gjøre dette, i hvertfall om du ikke har luftfjæring. Kjøp verktøy og kobberrør på biltema og gi deg selv en helg så er det null problem. 

Jeg har luftfjæring.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...