Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du løser alt som henger i bakakslingen, dvs mellomaksel, HB wire inn i trommel, koble fra abs sensorer, nivå sensorer, sensor på bremseklossene, skru av kalipere og henge dem ut i siden, og skru ut skruen under hver luft belg så de henger igjen. 

Tror jeg har fått med alt. Eksosanlegget må også ned, men det er jo latterlig enkelt. Så er det bare og sette jekken  under diffen, og løse de 4 skruene som holder traversen. Og senke forsiktig ned. :)

Skrevet
On 27.5.2016 at 15.53, Alpejohn skrev:

Du løser alt som henger i bakakslingen, dvs mellomaksel, HB wire inn i trommel, koble fra abs sensorer, nivå sensorer, sensor på bremseklossene, skru av kalipere og henge dem ut i siden, og skru ut skruen under hver luft belg så de henger igjen. 

Tror jeg har fått med alt. Eksosanlegget må også ned, men det er jo latterlig enkelt. Så er det bare og sette jekken  under diffen, og løse de 4 skruene som holder traversen. Og senke forsiktig ned. :)

Jeg har voldsomt lyst å prøve dette, men jeg lurte på om noen har en DIY her. Å ta ned bakstilling høres jo voldsomt ut. men det er kanskje ikke det. Hvor lang tid bør jeg beregne på å ta ned bakstilling? 

Ting jeg har gjort før: Tatt løs ABS-sensorer, nivåsensor, sensor på bremseklosser, kalippere, jeg har skiftet bremsesko i trommel, men vet ikke om jeg har tatt løs HB-wire (?), skiftet luftbelger iallefall. 

Hva jeg ikke har gjort: løsne mellomaksel og travers. Ta ned eksos. Jeg bør vel beregne å bytte noe fester etc på eksos i samme slengen da? Jekk til travers, holder det med en sånn vanlig 2 tonns jekk fra biltema? Har selvsagt bukker til bilen osv.  

Spørsmålet blir: Hvor lang tid bør jeg beregne på å ta ned og hvor lang tid på å legge nye bremserør? Jeg beregner å bruke to dager på dette. Ikke fordi jeg trenger 2x24 timer, men fordi jeg vet at når jeg blir sliten så blir jeg ukonsentrert og det er da jeg lager det tidkrevende merarbeidet ved å gjøre noe feil. Er det realistisk at jeg får alt ned og byttet på for eks 2 ganger 5 timer? 

Skrevet

Og hva trenger jeg til mellomaksel og travers? REsten av verktøy vet jeg jo at jeg har. 

Har DIY og handleliste på bremserør, dette er ift å ta ned bakstilling! 

Skrevet

Og siste spørsmål: Feilen på EU er "Rør skadet eller sterkt korrodert, begge sider bakre". 

Betyr dette at jeg MÅ skifte alle rørene, eller kan jeg skjøte der jeg finner rust? Jeg vil at det skal være sikkert, men jeg er ikke keen på unødvendig mye arbeid heller. Altså, understreker at jeg ikke er ute etter en farlig snarvei, bare ikke ta på mer jobb enn jeg må. Jeg tar vel uansett ned bakstilling. 

Skrevet

Du kan skjøte rørene ja, men om du skal ta ned bakstilling kan du like godt lage nye rør frem til de orginale skjøtene under passasjersetet.

Dette har jeg selv gjort på min, rørene på bilen er laget av stål og vil før eller siden ruste, kobberør har du til bilen faller fra hverandre.

Skrevet (endret)
1 time siden, Haug523 skrev:

Du kan skjøte rørene ja, men om du skal ta ned bakstilling kan du like godt lage nye rør frem til de orginale skjøtene under passasjersetet.

Dette har jeg selv gjort på min, rørene på bilen er laget av stål og vil før eller siden ruste, kobberør har du til bilen faller fra hverandre.

kult og takk! Setter veldig pris på tålmodigheten til folk! 

Når jeg får roen på mellomaksel og travers og hva jeg gjør der (moment jeg må tenkte på?) så setter jeg nok i gang med dette. Må bare finne ut hvor jeg skal gjøre det. Frister å bare stå ute og fikse det men kommer litt an på hvor jeg skal stå isåfall. Garasjen på jobb blir tungvint om det skal ta mer enn to dager å få det unna. 

Endret av Mariuse34
Skrevet

Last ned rheingold fra min signatur for å få alle fakta på bordet og se over hva som anbefales å skifte i samme slengen, slik som skruer/pakninger etc...

Skrevet
18 minutter siden, Otis skrev:

Last ned rheingold fra min signatur for å få alle fakta på bordet og se over hva som anbefales å skifte i samme slengen, slik som skruer/pakninger etc...

Du jeg har ikke 70-80 gb ledig på den gamle datamaskinen, så det tror jeg blir vanskelig. Det var det jeg fikk oppgitt av plassbehov sist jeg forsøkte. 

Skrevet

Hmmm. Du kan bruke en nyere pc om du har altså. Du trenger ikke være koblet til bilen en gang for å bruke det! 

Ellers må du kanskje vurdere å ha en oc med dette, du som skrur såpass mye. 

Skrevet

Det var ISTA på den PCen jeg hadde med bort til deg, så det går på windows 10 64-bit. Om ikke annet bare for å slå opp ting.

Skrevet

Jeg grudde meg litt til og plukke ned hele bakstillinga, men jeg ble overasket over hvor enkelt det egentlig var. :)

Det som var mest dritt i mine øyne var og demontere skivene for og få ut wire til håndbrekket. :P

Mine rør så svært dårlige ut også, men etter jeg plukka dem av bilen og inspiserte så viste det deg at det var gummi belegget som var hull på, sånn det så ut som rust. Så fint ut når jeg gjorde rent. Så behandla godt å monterte det igjen. :)

Eksosanlegget var sinnsykt enkelt! Det verste var og jekke opp bilen. :P

Skrevet
4 timer siden, Otis skrev:

Hmmm. Du kan bruke en nyere pc om du har altså. Du trenger ikke være koblet til bilen en gang for å bruke det! 

Ellers må du kanskje vurdere å ha en oc med dette, du som skrur såpass mye. 

Hehe, jeg har en fem år gammel Mac. Jobber med å få jobb til å ta deler av regningen for ny laptop. Regnet med å ha det på plass ila juni men antagelig etter jeg har tatt bremserør :)

Så en siste gang må jeg be om detaljer ift verktøy til bakstilling! 

Skrevet
3 timer siden, Alpejohn skrev:

Jeg grudde meg litt til og plukke ned hele bakstillinga, men jeg ble overasket over hvor enkelt det egentlig var. :)

Det som var mest dritt i mine øyne var og demontere skivene for og få ut wire til håndbrekket. :P

Mine rør så svært dårlige ut også, men etter jeg plukka dem av bilen og inspiserte så viste det deg at det var gummi belegget som var hull på, sånn det så ut som rust. Så fint ut når jeg gjorde rent. Så behandla godt å monterte det igjen. :)

Eksosanlegget var sinnsykt enkelt! Det verste var og jekke opp bilen. :P

På min del er rusten på skrufestene. Ikke rør. Etter hva jeg kan se da jeg hadde bilen på bukk. 

Tusen takk for oppmuntring. Takket være bimmers at jeg kan mer enn å skifte til sommerhjul :)

Skrevet

København i morgen, så Biltema når jeg er tilbake fredag: 

Ting jeg trenger til selve bremserør: 

- endestykke/Nippler - 11 stk

- skjøtestykke - 3 stk

- rør - en lengde (5 meter)

- rørkutter (veldig liten for å kutte der det er trangt om plassen)

- flenseverktøy

Verktøy jeg har ellers:

Fullt sett av fastnøkler fra 8 til 20. 

Skraller med bits, men kan være en og anne bits som mangler frykter jeg. Har bits til calippere og skive. 

gummihammer

skrujern

2 stk 2 tonns jekk

2 stk Bukk

Wisegrip-tang

Par nebbtenger

Latmannsarmer

Noe mer jeg trenger? Forlengere til skraller? Spesielle bits? Større eller mindre fastnøkler? WD40? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...