Ken Jone Eggen Skrevet Mai 9, 2016 Skrevet Mai 9, 2016 Hei. Først av beklager visst dette er feil plass på forumet å spør. Jeg er på jakt etter ny bil å har sett meg ut en E39 525dat. Så det jeg lurer på er typiske feil på disse bilene, (vett om rusten) Noen som kan hjelpe meg her? Tenker litt på typiske feil slik som på feks Volvo V70 hvor automatkassen er et stort minus.
Sand1 Skrevet Mai 9, 2016 Skrevet Mai 9, 2016 (endret) Gearkassene på bmw er generelt gode. Så disse er som regel flushing vis de gearer litt rart. Ellers over til det du lurer på Jeg ville ha sjekket Bmw Dieselmotor tråden som ligger klistret på tekninsk. Å sett på m51/m57 motoren Kommer ann på modell. Det har vært tilfeller av havari på dieselpumper. Spørs på km bilen har godt å hvor godt bilen er tatt vare på. Vis veivhusventilasjons filtert ikke er byttet på en stund, så er turbo havari ganske sannsynlig. Er turbo byttet så sjekk at veivhusventilasjonfiltret er byttet også(vis dette er tett/nesten tett så vil det genere trykk).Defekte dyser forekommer. Har den mye små kjøring så kan egr ventilen være sotet igjen. vært litt tull med lcm modulen. å komfor modulen da vinduer plutselig står åpene over natten. lcm modulen der blik lys og slikt blinker med kommer ikke opp i display. men der er det 3 forskjellige moduler. så det er lcm 1 som har hatt mest feil men der kommer den ann på årsmodell. Endret Mai 9, 2016 av Sand1
Ken Jone Eggen Skrevet Mai 9, 2016 Forfatter Skrevet Mai 9, 2016 Hei og tusen takk for svar. Er snakk om en 2001 modell facelift versjonen. Bilen er kjørt 274k km, hvor alle servicer fra den var ny er fulgt, siste service som var stor service var utført mai 2015. Så satser på at alt ble tatt da, eier eide ikke bilen da siste storservice var tatt, men han går ut i fra at girkassen også ble tatt da.
sondre Skrevet Mai 10, 2016 Skrevet Mai 10, 2016 Få sjekket at SwirlFlaps er fjernet/blendet. en løsnet på min ved ca 220K som medførte motorras. Kjøpte en brukt motor fra Danmark. Girkasse blir ikke tatt som en del av storservice, må bestilles som tillegg, anbefaler å gjøre det om det ikke er speisifsert i noen kvitteringer/servicehefte. Dieselpumpe/matepumpe som er under bilen ved førersetet er vel en kjent sak om du ikke får startet, ganske enkel å bytte. Viktig å passe på at drenering under luftinntak er åpent, legger det seg vann der kan bremsekraftforsterkeren eller hva det heter ruste i stykker, skjedde meg... Bremserør bak har en tendens til å ruste etterhvert, mine måtte byttes i fjor høst (men da var bilen over 13 år). Jeg har også måttet bytte dieselrør under bilen da det gikk i oppløsning til slutt. Bortsett fra det så er det stort sett slitedeler som på alle andre biler. At viskerarm på førerside slipper er vel muligens en gjenganger, spesielt om man har startet viskere når de er frosset fast en del ganger. Har selv byttet den lille armen til litt over 100,- et par ganger, til slutt borret jeg en hull gjennom og stakk inn en skrue og mutter for å unngå at den hopper så lett av.
Ken Jone Eggen Skrevet Mai 11, 2016 Forfatter Skrevet Mai 11, 2016 Hei og takk for svar! Blir å sjekke alle disse punktene, når jeg var å kikket så var det punkter jeg hadde satt meg opp, slik som rust på hjulbuer, at girkassen fungerte bra, servicehefte etc. Så tusen takk!
Otis Skrevet Mai 11, 2016 Skrevet Mai 11, 2016 Sjekk også rust i jekkefester. Dvs, ta bort den plastikken som man skal jekke på og se rundt hullene under de, der begynner det først.
Ken Jone Eggen Skrevet Mai 11, 2016 Forfatter Skrevet Mai 11, 2016 (endret) Når jeg prøvekjørte bilen fant jeg ikke noen feil unntatt litt rust på begge fremdørene og litt på bakluka. Girte silkemykt. Alle servicer fulgt. Usikker på om girkassen er flushet. Ellers malte motoren som den skulle, lå godt på veien. Greie spor på alle 8 dekkene (for min kjøring holder de minst 2 sesonger begge par) Vert avregistrert siden oktober 2015, men i følge eier så har den vert kjørt et par småturer for å få alt varmt og godt. Endret Mai 28, 2016 av Ken Jone Eggen
E.C. Skrevet Mai 11, 2016 Skrevet Mai 11, 2016 Du kan jo be henne komme med konkrete eksempler på dyre deler som er billigere på andre bilmerker? Det er helt i orden at hun ikke liker interiøret da det er en smakssak, men tilfeldig vås trenger man ikke å komme med Spørsmålet er kanskje hvor mye kan dere potensielt kan tape på en bil til under 30k.
sondre Skrevet Mai 12, 2016 Skrevet Mai 12, 2016 www.koed.no bruker jeg til alle deler jeg trenger, der kan du velge mellom original og alternativ vare som skal ha like "god" kvalitet, På en så gammel bil går jeg i 99 % av gangene for alternativ leverandør fremfor original. Prisen er da ca halvparten. Noen ganger er det også et tredje alternativ som er enda billigere, men med lavere kvalitet fra anerkjent leverandør som de skriver. Og i utgangspunnktet så er ikke originaldeler til BMW avskrekkende dyrt, min erfaring er at japanske og koreanske ligger godt over BMW i pris... Shattered reagerte på dette 1
Ken Jone Eggen Skrevet Mai 20, 2016 Forfatter Skrevet Mai 20, 2016 (endret) ------+- Endret Mai 28, 2016 av Ken Jone Eggen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå