Gå til innhold

Resultat av saltet vei


Rope
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge slitt med sørgerander på bildørene mine etter jeg har vasket bilen. Mens bilen står å tørker så drypper det vann fra speilene ned på dørene, vannet blir til lyse grå striper når det tørker. Jeg har prøvd å skylle speilene ekstra godt med vann, men uten hell. Til slutt så tokk jeg å smakte på vannet som dryppet ned for å kjenne om det smakte såpe, men det smakte kun salt.

Jeg bestemte meg derfor for å demontere speilene for å se hvordan de så ut inni. Speilene er forøvrig med automatisk avblending, varme og elektrisk innfelling.

Speil på førersiden var verst. Jeg fikk faktisk en gufs gjennom kroppen når jeg så hvordan det så ut:

IMG_1285.JPG

Passasjersiden var noe bedre. Jeg tror dette skyldes at det er mindre salt i utkanten av veibanen, samt at det er mindre av saltet som blir virvlet opp av motgående trafikk:

IMG_1286.JPG

Jeg renset så godt det lar seg gjøre uten å demontere den elektriske mekanismen (tidsklemme). Jeg brukte avfetting, anti-oksidering, WD-40, olje, børste, klut og Q-tips. Jeg pollerte også innsiden av speildekslene i håp om at vann lettere skal prelle av og ut fra speilhusene:

IMG_1288.JPGIMG_1287.JPG

 

Dersom flere sliter med sørgerander etter bilvask kan dette være en årsak. Jeg bor i Oslo.... Veisaltens hjemby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observerte liknende selv i helga. Korrosjon på metallramma til sidespeilet på E60. Fjerna speilet for å prøvemontere nye og ble rimelig overraska da jeg så mengden av dritt der. Lakken på ramma hadde begynt å flasse så når jeg uansett skal bytte speil straks begynte jeg å pirke vekk flakene. Og akkurat som du har sett, store mengder saltlake overalt. På førersida er det så ille at speilet ikke lar seg foldes inn lengre. Skal gå over nøye med voks når jeg får de nye speilene tilbake fra lakkering, håper det kan hjelpe litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også observert lyse rennmerker under speilen etter vask og tørk og lurt på hva det kom av, så nå er det vel stor sannsynlighet for at speilhusene er fulle i salt.

Er det rett frem jobb å ta av speilkåpene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Rope said:

Jeg har lenge slitt med sørgerander på bildørene mine etter jeg har vasket bilen. Mens bilen står å tørker så drypper det vann fra speilene ned på dørene, vannet blir til lyse grå striper når det tørker. Jeg har prøvd å skylle speilene ekstra godt med vann, men uten hell. Til slutt så tokk jeg å smakte på vannet som dryppet ned for å kjenne om det smakte såpe, men det smakte kun salt.

Jeg bestemte meg derfor for å demontere speilene for å se hvordan de så ut inni. Speilene er forøvrig med automatisk avblending, varme og elektrisk innfelling.

Speil på førersiden var verst. Jeg fikk faktisk en gufs gjennom kroppen når jeg så hvordan det så ut:

IMG_1285.JPG

Passasjersiden var noe bedre. Jeg tror dette skyldes at det er mindre salt i utkanten av veibanen, samt at det er mindre av saltet som blir virvlet opp av motgående trafikk:

IMG_1286.JPG

Jeg renset så godt det lar seg gjøre uten å demontere den elektriske mekanismen (tidsklemme). Jeg brukte avfetting, anti-oksidering, WD-40, olje, børste, klut og Q-tips. Jeg pollerte også innsiden av speildekslene i håp om at vann lettere skal prelle av og ut fra speilhusene:

IMG_1288.JPGIMG_1287.JPG

 

Dersom flere sliter med sørgerander etter bilvask kan dette være en årsak. Jeg bor i Oslo.... Veisaltens hjemby

Du er dyktig! Meget godt utført jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg en gang får meg en ganske ny bil, frister det lite og bruke den på vinteren. Tenk for en gevinst det blir på bilholdet og alt sammen.. Tror jeg blir og gjøre det. :)

Jeg er ikke villig til og ofre en fin bil fordi staten absolutt skal salte. Da ofrer jeg heller et gammelt forurensende vrak i stedet.
Staten bryr seg ikke om miljøet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Weltzin skrev:

Har også observert lyse rennmerker under speilen etter vask og tørk og lurt på hva det kom av, så nå er det vel stor sannsynlighet for at speilhusene er fulle i salt.

Er det rett frem jobb å ta av speilkåpene?

Ja det er ganske rett frem. Jeg fant en film på youtube bare: 

 

Jeg ser faktisk at lakken har blitt veldig matt der hvor det pleier å renne, fikk bort dette med maskin og polish med høy cutt.


Dessverre forstår jeg noe av regjeringens saltingsregime, det er nok flere som ikke klarer å kjøre på glatte veier en det er folk som er interessert i holde bilen i god stand.
Men jeg kan ærlig innrømme at i Oslo så starter de salting når yr.no melder 3 grader og kaldere...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...