Gå til innhold

Div. spørsmål til e34 kjennere

Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Var å tittet på en e34 tidligere i dag, hvor bilen hadde (i følge eier) original startsperre fra produksjon. 
Noen flere av dere som har dette på disse bilene? Hvordan ser den ut?

Har bagasjerommet egen nøkkel? Eller bruker du selve bilnøkkelen som går i tenningen?
Her var det egen, typ "husnøkkel" som kun gikk til bagasjerom. Eier mener at den kom sånn originalt, men jeg er vel egentlig i sterk tvil og vil trå låsen har blitt byttet?
Eller kommer det egen nøkkel kun til bagasjerom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startsperre (+alarm) på min 1994 modell (produsert sent på året så regnes vel som 1995 mod). Vet ikke hvordan startsperren ser ut.

Jeg bruker samme nøkkel på tenning, dører og bagasjeluke. Så låsen har sikkert vært byttet en eller annen gang ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kom startsperren (EWS) på 94 modeller først, så om den er eldre enn det har den ikke original startperre. 

Se om det er en svart plastrunding rundt tenningslåsen, dette er antennen til startsperren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Peak skrev:

Har bagasjerommet egen nøkkel? Eller bruker du selve bilnøkkelen som går i tenningen?
Her var det egen, typ "husnøkkel" som kun gikk til bagasjerom. Eier mener at den kom sånn originalt, men jeg er vel egentlig i sterk tvil og vil trå låsen har blitt byttet?
Eller kommer det egen nøkkel kun til bagasjerom?

Det er mulig jeg husker feil nå men jeg tror det er riktig med 2 nøkler, slik var det i vertfall på bl.a. E23. En som går til alt og en annen som går til alt bortsett fra kofferten og evt. lås på hanskerommet. Tanken var at man kunne levere bilen på verksted og låse kofferten separat slik at man slapp og tømme den for verdisaker.. Det var spesielt praktisk hvis man var på ferie og bilen måtte på verksted.

Denne ekstranøkkelen ble som regel igjen i skrivebordskuffen til første eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ingen dum forklaring på hvorfor det er slik.

-Når du sier det, har jeg faktisk kommet over noe lignende tidligere, så det gir fulstendig mening Rune.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎04‎.‎06‎.‎2016 at 15.27, Kennethe34 skrev:

Forøvrig kom startsperren (EWS) på 94 modeller først, så om den er eldre enn det har den ikke original startperre. 

Se om det er en svart plastrunding rundt tenningslåsen, dette er antennen til startsperren. 

Uten at jeg er et BMW-leksikon mener jeg at EWS kom før det. Hadde en bil produsert i mai 1992 med original EWS. Ikke en av BMW sine bedre oppfinnelser på 90-tallet...den topper vel listen sammen med ledningsnettet i baklukene på touringene og E39 sine ABS-sensorer :lol:

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4. juni 2016 at 23.30, Rune-K skrev:

Denne ekstranøkkelen ble som regel igjen i skrivebordskuffen til første eier.

Ja, alle eldre BMWer ble solgt med slik nøkkel etter hva jeg vet, selv min mors E36 316i har denne nøkkelen. Min E24 hadde det, og min brors E28 har det. Er vel ment for verkstedbruk, ikke minst hotell hvor du selv ikke parkerer bilen. Min BMW motorsykkel har også slik nøkkel, den passer ikke i koffertene, får ikke fjernet dem fra sykkelen, eller åpnet de med den nøkkelen.
Når jeg tenker meg om, har jeg slik nøkkel på min S124 Mercedes også, men har aldri brukt låsene i den bilen da de er fulle av salt og skit :P

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik som på bildet under er det i bilen jeg nevnte, sterk tvil om at dette er original startsperre. 
Jeg vet at det er slik @kenntheE34 sier etter et viss årstall, prøvde en 1995 modell 540i med det du nevner i helgen.

8a24de70e6030c89.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sterk tvil selv. Skulle gjerne ha fjernet den dersom bilen blir min, men er nok en hel del mer jobb enn hva jeg ønsker å legge i det. Holde den inntil i 5 sekunder før du starter bilen hver gang blir neppe gøy i starten, men sikkert noe å venne seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...