Gå til innhold

E39 "løs" bakende

osteper
 Share

Anbefalte innlegg

On 14.6.2016 at 12.24, Trond H. Olsen skrev:

Kan tenke meg at grunnen til at det ikkje står så mye på nettet om det, er at orginalt får man kun tak i hele bærebroer.
Foringene på mine bærebroer er sliten, og man ser slipp i ytterkantene
Polyforinger selges hos en del, de jeg kommer på i farten er;
www.qwt.no
www.autobua.no
www.brakes.no

Man får tak i jo, men ikke orginalt.

Amazon selger, blant annet.

https://www.amazon.com/33326755472-Bushing-Lower-Control-Febest/dp/B00DM9V6NQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Da er det jo ikke mer å skifte. Da må hjulstillingen være helt feil. 

Nei var det jeg og tenkte, så kan tro jeg ble skuffa da jeg prøvekjørte etter å ha byttet bærearmene. :?

Er kanskje verdt å bytte de foringene Trond H. Olsen nevnte tidligere i tråden, før jeg tar den på 4-hjulskontroll?

Kan den virkelig bli så ille i svinger pga. feil hjulstilling? Sporing forstår jeg, men virker rart at den oppfører seg slik i svinger pga. det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sebb9 skrev:

Hjullager? Men er rart at det kun er slakk en vei. Eller dårlige dekk?

Hjullager ble byttet for under 3 år siden, originaldel. Burde da holde mye lenger en dette? Hører ingen ulyder/rumling heller. 

Endret av osteper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme fenomen på min e36 coupé for en tid tilbake, skiftet da bakre bærebro -foringer, dette gjorde susen og bilen ble fast og fin igjen.
Ganske store og kostbare foringer.

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, osteper skrev:

Hjullager byttet under 3 år siden, originaldel. Burde da holde mye lenger en dette? Hører ingen ulyder/rumling heller. 

Tenker du da på foringene som er ved 16 og 19 på dette bildet? 16525
Vurderer å bytte disse i powerflex. :) Får vel trå til med brekkjern og sjekke om disse har mye slakk i seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal det bevege seg når man tar tak i hjulet bak kl 09 og 15 og vrikker? 

Er ikke mye bevegelse, noen mm. Men burde det ikke sitte bom fast, spesielt når såppas mye er nytt? Har bare brukt kvalitetsdeler og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, osteper skrev:

Hvor mye skal det bevege seg når man tar tak i hjulet bak kl 09 og 15 og vrikker? 

Er ikke mye bevegelse, noen mm. Men burde det ikke sitte bom fast, spesielt når såppas mye er nytt? Har bare brukt kvalitetsdeler og.

Nei, for når du gasser på vil det gi seg litt og da retter hjulene seg opp, er sikkert 20 år siden jeg har holdt på med hjulstillingskontroll å sånnt men lurer på om det ikke var noe med Toe in og Toe out. 

På Forhjulsdrevne biler blir det litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Haug523 skrev:

Nei, for når du gasser på vil det gi seg litt og da retter hjulene seg opp, er sikkert 20 år siden jeg har holdt på med hjulstillingskontroll å sånnt men lurer på om det ikke var noe med Toe in og Toe out. 

På Forhjulsdrevne biler blir det litt annerledes.

Ah skjønner, ja heter toe når hjulet beveger seg den retningen slik jeg har forstått det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bakdekk kjører du på og hvor slitte er de? Jeg hadde noe lignende opplevelse noen år tilbake på en 530 touring.  Opplevdes veldig gele og slapp av og til i svinger der det ikke burde sluppet. Jeg bytta bl.a dempere bak og sjekket opp alt stag og foringer uten å finne noe.

Har en kamerat som har vært i dekkbransjen hele livet og han mente det kunne være bakdekkene som gjorde dette. Jeg må innrømme at jeg var skeptisk men jeg kjørte på noe ganske slitte Yokohama Advan Sport som nærmet seg skifte uansett og da disse ble bytta i nye Nokian så var problemet borte vekk.  Jeg må innrømme at dekkene var det siste jeg tenkte på fordi det opplevdes på en måte ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Hpi skrev:

Hvilke bakdekk kjører du på og hvor slitte er de? Jeg hadde noe lignende opplevelse noen år tilbake på en 530 touring.  Opplevdes veldig gele og slapp av og til i svinger der det ikke burde sluppet. Jeg bytta bl.a dempere bak og sjekket opp alt stag og foringer uten å finne noe.

Har en kamerat som har vært i dekkbransjen hele livet og han mente det kunne være bakdekkene som gjorde dette. Jeg må innrømme at jeg var skeptisk men jeg kjørte på noe ganske slitte Yokohama Advan Sport som nærmet seg skifte uansett og da disse ble bytta i nye Nokian så var problemet borte vekk.  Jeg må innrømme at dekkene var det siste jeg tenkte på fordi det opplevdes på en måte ikke slik.

Har 235/35-18 bak, var et billigmerke Vianor hadde i fjor, Champiro eller noe lignende heter de. Fortsatt masse gummi igjen. Har tenkt litt på dekka jeg og, men den oppfører seg likt med vinterdekk også, bortsett fra at den ikke sporer like mye bak siden de er mindre. 

Edit: Den sitter og veldig godt i svinger, det føles bare veldig unaturlig og ubestemt i svinger. Enkleste måten å forklare det på er at bakenden føles "løs" rett og slett i svinger, og sporer når det er asfaltskjøter, spor og humper i veien. Virker som bakstillinga sitter på gelè.

Endret av osteper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen billige drit dekk, de var løse i den forstand at når jeg entret en sving, kunne det kjennes ut som ræva på bilen kom ut til siden, for så og stoppe. Var liksom litt slakke om du skjønner.. Akkurat som der var 5 cm den kunne vandre fritt på, og da slingra den mellom der i hver sving. Kjentes helt grusomt ut.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Alpejohn skrev:

Jeg hadde noen billige drit dekk, de var løse i den forstand at når jeg entret en sving, kunne det kjennes ut som ræva på bilen kom ut til siden, for så og stoppe. Var liksom litt slakke om du skjønner.. Akkurat som der var 5 cm den kunne vandre fritt på, og da slingra den mellom der i hver sving. Kjentes helt grusomt ut.. 

Ja er akkurat sånn jeg føler det er nå og, du må liksom "legge den i sving" og så sitter den relativt tight, samtidig som det føles som den overstyrer. Hva slags merke hadde du?

Vet om flere som kjører på samme dekk som jeg har, og det har gått helt fint. Men kan jo selvfølgelig være individuelt fra bil til bil og hvordan de oppleves. 

Kan jo være dekkene som gjør at min er slik, men er litt i tvil da den er akkurat sånn med vinterdekka på og. (Som forøvrig er Hakka R2 så er jo skikkelige dekk)

Endret av osteper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...