Gå til innhold

M50 innsug til 1997 323i ?


Johnsen535
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg har lest at det går an å få mer ut av motoren i en e36 323i ved hjelp av m50b25 innsug. 

Spørsmålet mit er om det er lett å montere ? Er ikke veldig flink/erfaren til å skru.

Vil det passe rett over uten noen form for modifikasjon/adapter?

må man endre noe elektronisk også? Eller vil bilen gå rent/justere seg selv..?

setter pris på hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt rett fram. Du må chippe hjernen etterpå, samt at innsuget ikke passer rett på. 323i har også samme eksos som 320i, så med mindre du bytter eksosen i samme slengen vil du antaglivis havne litt under 325 i ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, E.C. skrev:

Det er ikke helt rett fram. Du må chippe hjernen etterpå, samt at innsuget ikke passer rett på. 323i har også samme eksos som 320i, så med mindre du bytter eksosen i samme slengen vil du antaglivis havne litt under 325 i ytelse.

Takk for svar.

Om innsuget ikke passer rett på, hva er anderledes ? Må jeg kjøpe inn eks. adapter ? Hvor får jeg tak i chip? pris ? Lett å gjøre selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ett søk, så vil du se at det har lite for seg å gjøre dette på en 323, hovedsaklig 328 som tjener på dette.

En org. 323 ligger som regel opp mot 185hk org, bare tull å begynne med dette visst det ikke er av andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Gjør ett søk, så vil du se at det har lite for seg å gjøre dette på en 323, hovedsaklig 328 som tjener på dette.

En org. 323 ligger som regel opp mot 185hk org, bare tull å begynne med dette visst det ikke er av andre årsaker.

OK, takk for innspill. Mulig du har rett i det. Synes den går godt allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.7.2016 at 12.18, CrZyWiz skrev:

Gjør ett søk, så vil du se at det har lite for seg å gjøre dette på en 323, hovedsaklig 328 som tjener på dette.

En org. 323 ligger som regel opp mot 185hk org, bare tull å begynne med dette visst det ikke er av andre årsaker.

Det er absolutt noe å hente på M50B25 innsug på en 323, men jeg hadde først skaffet meg 328 eksosanlegg. Hvis 323 skal ha 185 hk, noe jeg betviler med såpass nedstrupet innsug og eksos, skulle en orig.328 hatt 210 hk. 323 er jo omtrent en 325 vanos motor med alublokk, men mye mindre dimensjonert innsug og eksos. Forskjellene er merkbare når en begynner å nærme seg 5.000 omdr. Men 328 motoren lider enda mer under det mindre innsuget over 5.000 omdr. Du vil få merkbart mer effekt med større innsug når hjernen blir oppgradert samtidig. Men 328 eksosanlegg med doble katalysatorer og doble rør videre kan du begynne med på din 323.

Med 323 motor med m50 innsug og 328 eksos pluss modifisert hjerne er en realistisk effekt på i overkant av 200 hk mulig. Det lille m52 innsuget har fordelene med godt dreiemoment på lavere turtall.

Det er mye informasjon om M50 ombygde innsug på nettet. Tror Turner motorsport selger ferdig tilpasset kit og sikkert andre. Men det koster mer enn å mekke selv selvsagt.

Schmiedmann solgte tidligere sportseksos til 328 med grenrør, sportskat. og det har bekjente hatt gode erfaringer med. Det var på 2.8 motorer. Tror dette kostet 6.500 kr da og var en bra pris. Men vet ikke om effekten forsvarer kostnadene på en 323. Det må du avgjøre.

Hilsen Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Eirik Viste skrev:

Det er absolutt noe å hente på M50B25 innsug på en 323, men jeg hadde først skaffet meg 328 eksosanlegg. Hvis 323 skal ha 185 hk, noe jeg betviler med såpass nedstrupet innsug og eksos, skulle en orig.328 hatt 210 hk. 323 er jo omtrent en 325 vanos motor med alublokk, men mye mindre dimensjonert innsug og eksos. Forskjellene er merkbare når en begynner å nærme seg 5.000 omdr. Men 328 motoren lider enda mer under det mindre innsuget over 5.000 omdr. Du vil få merkbart mer effekt med større innsug når hjernen blir oppgradert samtidig. Men 328 eksosanlegg med doble katalysatorer og doble rør videre kan du begynne med på din 323.

Med 323 motor med m50 innsug og 328 eksos pluss modifisert hjerne er en realistisk effekt på i overkant av 200 hk mulig. Det lille m52 innsuget har fordelene med godt dreiemoment på lavere turtall.

Det er mye informasjon om M50 ombygde innsug på nettet. Tror Turner motorsport selger ferdig tilpasset kit og sikkert andre. Men det koster mer enn å mekke selv selvsagt.

Schmiedmann solgte tidligere sportseksos til 328 med grenrør, sportskat. og det har bekjente hatt gode erfaringer med. Det var på 2.8 motorer. Tror dette kostet 6.500 kr da og var en bra pris. Men vet ikke om effekten forsvarer kostnadene på en 323. Det må du avgjøre.

Hilsen Eirik.

Takk for svar. Supersprint grenrør ligger klart til montering. TA-technics bakpotte på vei fra Tyskland. Desverre er dette med et rør bakerst, da du påpeker dette. Er egentlig mest opptatt av lydbildet, ønsker den metalliske 6er-lyden ved pådrag. Håper å oppnå dette! Om jeg skulle skaffe innsug fra m50, er det mye arbeid å chippe? Pris på slikt utstyr?

 

IMAG2161.jpg

Endret av Johnsen535
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bare bestilt grenrør eller sportskatalysatorer og? Jeg vil hevde at doble kat'er jeg mer effekt på din 323 motor enn grenrør med 320 eksos. Du risikerer å smelte 323 katalysatoren ved hard kjøring selv med vanlige eksosmanifoiler. Originale M52 eksosmanifoiler er ikke så dårlige som man skal tro. F.eks har Alpina sin 3.2 motor i E36 265 hk med grenrør og 3.2 motoren i E39 har helt vanlige manifoiler som 2-2.8 motorene bruker og effekten er 260 hk. Men Alpina bruker store skikkelige katalysatorer og det er derfor jeg anbefaler et godt eksosanlegg fra kat og bakover. Grenrøret gir bare 5 hk ekstra på en godt tunet 3.2 motor.

Du får spørre om det er noen i ditt nærområde som kan hjelpe deg eller avertere etter delene som du trenger. Fekzen tror jeg tar ca 2.500 for å omprogrammere hjernen.

Prøv en annonse om noen har ferdig modifiserte M50 innsug for salg. Jeg skal få en kamerat til å fikse innsug for meg.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare Supersprint grenrør, ikke kat. Blir fort dyrt.. Tror broren min har noen eldre schmiedeman sportskatter liggende, brukt på e39-530. Usikker om disse er passende..

Det som er vesentlig for min del er om man virkelig vil merke effekten ? Ser at orginal 0-100 tid er lik for 323 og 325.. ? Altså 8 sek.. Ikke at jeg er veldig opptatt av specs, men den må gå god nok til at det er gøy å ta seg en kveldstur. Det gjør den jo idag. Personlig synes jeg det er kjekt å modifisere litt, bare det ikke blir for komplisert. Derfor lurer jeg på omfanget. Om jeg forstår deg rett er omprogrammering en tjeneste du anbefaler å få kjøpt. 

Bilen er kjøpt som et leketøy :)

takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen vits i grenrør med vanlig 323 kat. Først når du får de doble kat'ene blir det mening med grenrør. Og M50 innsug hadde og kommet tidligere på min liste. Det koster å tune på denne måten og jeg tenker at det er mer vits i med en 328. Men du kan for all del fikse en ting om gangen.

Jeg er litt tvilende til om 323 er like rask som en 325 til 100 km/t. Men kanskje pga lengre diff som gjør at du kan kjøre på 2.gir helt til 100 uten å gire en ekstra gang. 325 har kortere utveksling på diffen(3.15) enn 323/328 som har 2.93 for det meste, og den vil nok vinne de fleste akselerasjonstestene mot en 323.

E39 530i er dobbelvanos motor med katalysatorene integrert i eksosmanifoilen, og de passer ikke på 323 motoren.

Du får gjøre noen undersøkelser for å se hva som gir mest valuta for pengene. Jeg hadde begynt med eksosen, så M50 innsuget. Du må ikke omprogrammere hjernen med en gang, men en tunet hjernen skal gi bedre bunndrag og mer ytelse oppover i turtallet. Du kan oppleve å få mindre bunndrag med M50 innsuget med original hjernen på din 323, men friskere motor oppover.

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg chipet min 528, og må si at det merket jeg omtrent ingenting til. Vurderte også 525 innsug som jeg hadde liggende, men lot det vær da jeg fikk informasjon om at motoren blir treger på det turtallet man normalt bruker. Så skal man få noe merkbar effekt på dissemotorene så koster det mer enn hva som er fornuftig. i beste fall henter man kanskje ut 15-20hk til en høy kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har formidlet salg av flere tunete hjerner til 2.8 motor med M50 innsug. Kjøperne har vært veldig fornøyd med effektøkningen. En av dem med 528ia opplevde spesielt god effektøkning da han byttet til Schmiedmann grenrør og eksos. Bedre ytelse og lavere forbruk fikk han. En skal heller ikke se bort fra at en katalysator som er i bil med 200-250.000 km kan være litt tilstoppet og redusere effekten. En kompis kjøpte 2.8 motor av meg med tunet hjerne og M50 innsug. Han hadde den i en E30 cab. Men E30 325 eksos uten kat, men ganske tynne rør målte han 223 hk og 285 Nm. Den hadde ikke mindre bånndrag enn en original 328, men mye mer drag oppover til 7.000 omdr. Så det er forskjell på mapping til de motorene. Flere med 328 med M50 innsug, tunet hjerne og sportseksos sier de har holdt bra følge med 3.0 M3, og effekt opp mot 240 hk er blitt målt. Det blir en del kostnader av tuning. Men ca 6.000 kr kostnad på en original 328 for omtrent 30 hk ekstra er gunstig for en sugemotor synes jeg da. Det er og helt vesentlig at vanosenheten fungerer som den skal. Mange kjører med enheter som skulle vært overhalt. Pakningene er veldig dårlige originalt. Virkningen når vanosenheten er overhalt er mye mer bunndrag pluss mer effekt oppover i registeret. Spørsmålet er jo hvor mye penger en skal legge i en 323. Siden eksosen bør byttes drar det på seg mer kostnader i forhold til 328.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.7.2016 at 10.31, Eirik Viste skrev:

Det er absolutt noe å hente på M50B25 innsug på en 323, men jeg hadde først skaffet meg 328 eksosanlegg. Hvis 323 skal ha 185 hk, noe jeg betviler med såpass nedstrupet innsug og eksos, skulle en orig.328 hatt 210 hk. 323 er jo omtrent en 325 vanos motor med alublokk, men mye mindre dimensjonert innsug og eksos. Forskjellene er merkbare når en begynner å nærme seg 5.000 omdr. Men 328 motoren lider enda mer under det mindre innsuget over 5.000 omdr. Du vil få merkbart mer effekt med større innsug når hjernen blir oppgradert samtidig. Men 328 eksosanlegg med doble katalysatorer og doble rør videre kan du begynne med på din 323.

Med 323 motor med m50 innsug og 328 eksos pluss modifisert hjerne er en realistisk effekt på i overkant av 200 hk mulig. Det lille m52 innsuget har fordelene med godt dreiemoment på lavere turtall.

Det er mye informasjon om M50 ombygde innsug på nettet. Tror Turner motorsport selger ferdig tilpasset kit og sikkert andre. Men det koster mer enn å mekke selv selvsagt.

Schmiedmann solgte tidligere sportseksos til 328 med grenrør, sportskat. og det har bekjente hatt gode erfaringer med. Det var på 2.8 motorer. Tror dette kostet 6.500 kr da og var en bra pris. Men vet ikke om effekten forsvarer kostnadene på en 323. Det må du avgjøre.

Hilsen Eirik.

Hva du tror, og betviler er ganske urelevant all den tid tidligere bremsetester gjort på bla BMWCCN treff viser dette.

Nedstrupet eksos? Tror ikke du helt har kontroll på effekten de forskjellige delene har på en motor. Skal ganske langt opp på effektstigen før eksos etter manifold faktisk blir en signifikant flaskehals. En 328 får ikke automatisk 210hk iflg. teorien din, all den tid den ikke får luft til mer enn det den har oppgitt org.

 

323 og 325 går så og si identisk, så bare tull å gjøre dette visst det ikke er planlagt større modifiseringer senere. Dette alene koster mer en det smaker.

 

 

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...