Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jo, men den skal kunne gi et godt skuv i bratt oppoverbakke(3-4km bare oppover) og fungere i regnvær og blest. Nå er ikke 20000,- mye det heller for El-sykkel, men testvinneren fra NAF er White fra XXL... CO sin streiket i regnvær.

https://www.naf.no/forbrukertester/i-trafikken/test-av-el-sykler/

Quattro har helt klart bedre fremkommelighet enn en rwd BMW, men quattrosystemet er så mye mer enn permanent 4x4 og kan ikke sammenlignes  med elsykkel med motor foran og kjededrift bak, selv om jeg skjønner hvor du vil :) Konkurranse er der ikke, men image vettu(det var en spøk ja). Les Holmekollen Cykleklubb sine regler, regel 1, 3 og 4... http://holmenkollenck.com/regler/klubbregler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt en god del el-sykler, og de som har et system som er verdt å satse på har utelukkende motor i kranken. Akkurat hvor batteriet sitter spiller nok liten rolle, men å trekk foran er lite gunstig. En del av disse elsyklene er faktisk ganske "spreke", og på løst underlag med lite vekt over forhjulet kan du faktisk risikere at det kan "spinne", noe som er lite heldig på en sykkel med så smale dekk. Jeg ville sett etter noe med enten Shimano STEPS systemet (mulig det har kommet noe nytt der og), eller Bosch. Panasonic har også kommet med gode systemer etterhvert nå. Shimanosystemet er ganske kult og nok det med minst vedlikehold. Det er "lukket" i form av at man ikke har mange drev som må skiftes, da alt er integrert i baknavet. Den har også elektronisk giring, bare å trykke på pluss/minus, og når du kommer inn i en bakke så girer sykkelen ned til riktig gir i forhold til farten din - ganske kult. Disse er også superenkle å trimme, bare å flytte magneten til en krankarm og feste hastighetssensoren 15 cm lenger bak.. Dermed går den glatt i 45 km/t på flatmark.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mrqlan takk for innspill! Vi har sett på XXLs White med Shimano steps(testvinneren fra NAF) og Haibike med Bosch. :) Shimano steps virker veldig bra, men vi har ikke prøvd noen enda så vi bare ser. Min far har Spesialized S-Works (vanlig trøsykkel) med elektronisk gir, har fått testet dette systemet og utrolig hvor lett og bra det fungerer! :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Marius2002 skrev:

@mrqlan takk for innspill! Vi har sett på XXLs White med Shimano steps og Haibike med Bosch. :) Shimano steps virker veldig bra, men vi har ikke prøvd noen enda så vi bare ser. Min far har Spesialized S-Works (vanlig trøsykkel) med elektronisk gir, har fått testet dette systemet og utrolig hvor lett og bra det fungerer! :) 

Da er du inne på de riktige systemene! :) XXL´s er vel ofte noe av de best prisede, Haibike er vel ofte "kule", men er veldig overprisede? Slik var det i det minste tidligere. Shimano systemet har jeg eid selv i et års tid, og det er bombesikkert. Suverent å styre alt fra en enhet, slik som lys osv på sykkelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Jeg syns hvertfall 20 000 er mye for en sykkel, el motor eller ikke..

At det er bedre enn alternativene (uten motor, å gå/ta buss) kan vi være enig i 🐵

Kommer an på hva man prioriterer det :) Har hatt flere sykler til pris mellom 60-95 000. Det kan selvsagt ikke forsvares, men fy så moro det kan være :) Fordelen er jo at man gjerne får seg en del trim med på kjøpet, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

Jeg syns hvertfall 20 000 er mye for en sykkel, el motor eller ikke..

At det er bedre enn alternativene (uten motor, å gå/ta buss) kan vi være enig i 🐵

Jeg synes det er mye penger jeg også, men jeg vet av erfaring det er bedre å spare litt og kjøpe det man ønsker seg enn å kjøpe det første og beste og bare være halvfornøyd :) Scooter er såklart også under vurdering så vi ser litt på det også, men Molde skal omringes med bomstasjoner slik at man ikke får inn i sentrum uten å måtte betale. Og Molde er veldig lite som alle som har vært der vet, så det blir fort at man må igjennom et par bommer for å komme hjem. Om el-sykkelen holder er nok den inntjent etter noen år(ingen avgifter, ingen drivstoff, gratis bom). Elektrisiteten er så billig idag at den regner jeg ikke med som en stor kostnad. Slekta mi er ihugga syklister og har sykler i verdiklasse som @mrqlan har de også. Noen bruker det på sykler og andre på bil, båt eller reiser, hytter o.l.. Noen sier det er dust å bruke 80000 på trøsykkel, samtidig som de bruker 7-900000 på bil.. Jeg forsvarer ingen av delene, men interesser er så forskjellige :) Og har man råa til begge dele derimot så hvorfor ikke...! Jeg har ikke det.

Edit: For meg hadde en trøsykkel på XXL til 4-5000 gjort nytten mer enn godt nok! 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pokker er vitsen med en sykkel hvis man ikke skal få noe mosjon og trening? Da kan man enten kjøre bil eller kjøpe seg en scooter, så kan man i det minste kjøre på veien. 

Menmen, jeg kjører bil over alt...regner det så tar jeg elbilen til postkassa (vil ikke starte og stoppe BMWene på kald motor). I kveld var vi og handlet og da gjorde seg som jeg alltid gjør, parkerer lengst unna de andre bilene. Madammen synes jeg overdriver :P 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Hva pokker er vitsen med en sykkel hvis man ikke skal få noe mosjon og trening? Da kan man enten kjøre bil eller kjøpe seg en scooter, så kan man i det minste kjøre på veien. 

 

Veldig mange som ikke har parkering på jobb, eller mye tunge bakker som ønsker å kunne komme seg frem og tilbake uten å være avhengig av full dusj når man kommer på jobb som setter pris på El-sykkel. Samtidig er det mange eldre, eller folk som har skader/sykdommer som gjør at de ikke orker/er i stand til å sykle en vanlig sykkel. Har hatt mange innom da jeg jobbet med det som fortalte at nå kunne de endelig være med familien på sykkeltur, da de faktisk klarte å henge med selv om helsen var dårlig. Jeg har selv vært toppidrettsutøver, men satt pris på å ha en El-sykkel til diverse småting hvor bilen var unødvendig. Perfekt til festligheter i nærområdet f.eks ;) hehe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 vitsen er å komme raskt frem 3-4km med svært bratt oppoverbakke hele veien, det er en kabal som skal gå opp, rekke barnehagen før den stenger :) Mosjon har vi masse av, fjellet rett bak(vi bor også på fjellet) og madammen går til og fra byen med barnevogn nå nesten hver dag. Scooter vurderer vi, men jeg nevnte bomringer osv. i forrige innlegg. Hun har ikke billappen. Da er det å se på mulighetene... El-sykkel eller scooter.. 

Edit: Du overdriver ikke med parkeringen! Det er slik det skal være ;) 

Edit 2: Har jo BMW el-sykkel også http://www.dinside.no/motor/bmw-cruise-el-sykkel/61202748 veil. 26000,-. Litt dyr for oss, men var fresh da :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det "bare" er til å prioritere. Jeg har selv mine interesseområder det går en del kronasjer på som ikke akkurat er fornuftig, men gleden er absolutt til stede😎

Jeg kan ikke huske at tohjulinger har betalt bompenger på over 20år.. 

 

Elsykkel har klart sine fordeler. Litt av poenget er jo at man skal få hjelp når det trengs litt ekstra+øke rekkevidde og fart slik at sykkelen kan brukes i stedet for bil. Sånn sett spares jo 20 000 inn ganske kjapt. Litt avhengig av hvor jeg får jobb etterhvert har jeg tenkt tanken på elsykkel. Til nærmeste butikk/kommunesentrum er det over 11km en vei. Med elsykkel er det en fin tur uten for mye anstrengelser. Jeg burde spare rundt 70-80kr pr tur med sykkel. (3,50-4kr km)

 

Fordelen med sykkel kontra scooter er at man kan velge mellom fortau og vei etter behag. Selvsagt slipper man årsavgift også. Ganske greit å alltid kunne ta kjappeste rute+parkere akkurat hvor man vil..

Når dama di ikke har lappen på bil, går jeg utfra at hun har mopedlappen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde moped/motorsykkel betalte bompenger. Om de ikke gjør det, så må jeg klart trekke den påstanden :) Mopedlappen har hun, hun er 28år så vi er like gamle. Men har ikke kjørt siden 17-årsalderen. Vi får se hva det blir til, det er ingen hast før våren/sommeren 2017. Derfor begynner vi å spare nå. Grunnen til at hun ikke har tatt lappen er at hun ikke hadde råd før hun flyttet inn til meg og at hun bruker linser da hun har dårlig syn -7,5 eller noe og er lysømfintlig når det blir mørkt og møter på andre biler selv om hun ser veldig godt med linser/briller. Derfor vil hun også ikke ha lappen på bil fordi hun føler hun utgjør en fare for seg selv og andre, selvinnsikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes lager "allroad"-utgave av E-klasse: http://www.dinside.no/motor/endelig-kommer-ogsa-mercedes-med-en-allroad/63296888

Hva synes dere? Tror du de kjenner presset i München og sporenstreks klargjør hjulbuer i plast og bunnplater i aluminium til 5-serien...?

Og i samme åndedrag: Jeg er en av dem som synes nye Volvo S90/V90 ser ganske bra ut. Så kommer denne: http://www.dinside.no/motor/sjekk-prisene-pa-volvo-v90-cross-country/62934145

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med hva cross country-stylingen og hevingen gjør med de ganske lekre linjene til V90...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...