Gå til innhold

BMW 320 i 2002 lavt gearet - rar utveksling


Frankesen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg sier heller ikke at det er noe feil med bilen, men det er umulig å være enig eller uenig med deg når du ikke sier hva du mener er et høyt turtall for en gitt hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge BMW er maksfarten på en 2002mod E46 320i sedan M54B22 226km/t. Så det er vel naturlig at turtallet er i øvre sjikt når du nærmer deg 200km/t. En 2002mod E46 318i sedan N42B20 har oppgitt toppfart på 214km/t. Så om disse to kjører i 190km/t vil selvsagt 318i ha høyere turtall enn 320i. Vet ikke helt hva du siktet til, men som @E.C. poengterer er det vanskelig å være enig/uenig når det ikke oppgis turtallet du følte var høyt i den heller ikke oppgitte hastigheten du kjørte :) 

Endret av Marius2002
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 525 e 39 har 6000 rpm i 225 kmt, det gir ca 4000 rpm i 150. Toppfart er 237 kmt og da er jeg vel klint opp til turtallsperre på 6500. Teoretisk 244 kmt på 6500 rpm. Enig med deg som savner ett eller to gear. GPS brukes til desse fartsmålingene. Opererer i disse hastigheter for tiden siden jeg er i Tyskland. OK 237 har jeg ikke hatt, men at bilen går det er jeg ikke i tvil om. For å spore av: Oljeforbruk ikke målbart. M54B25.

Endret av orala
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier er det litt vanskelig å mene noe om hvorvidt turtallet er for høyt (altså i relativ forstand) på din bil når du ikke oppgir hvilken hastighet du kjørte og hva turtallet var. Det man kan si er at du oppnår topphastigheten nogenlunde på slutten av 5-gearet. Dette gearet er med andre ord ikke et slags overgear for å spare drivstoff som et 6-gear pleier å være på relativt alminnelige biler.

Du kan se data (motor, gear og hastigheter) for din bil her og evt. sammenligne med andre BMW modeller: http://www.automobile-catalog.com/car/2002/275255/bmw_320i.html

Som en liten digresjon. Min Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 har også kun 5 gear, men den når topphastigheten på 4-gearet og 5-gearet er derfor et rent overgir for å spare drivstoff. Topphastigheten er 182 Km/t og 4-gearet går til 183 Km/t, mens 5-gearet teoretisk går til 243 Km/t. Dette betyr at i norske motorveishastigheter er turtallet på motoren i 5-gear temmelig lavt (1750-1850 rpm i 110-120 Km/t). Offisielt gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring er 0,31 liter/mil. Jeg klarer imidlertid som best rundt 0,35 liter/mil, men det er ganske bra det også. C4 Cactus er bare for å ha nevnt det ytelsesmessig og kjøredynamisk mer eller mindre antitesen på en BMW... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv hvilket turtall du har i hvilket gir på ulike hastigheter, så drar du den til turtallsperra i 2. og ser hvor mye du klarer da. Kan jo være du har feil diff med for lett utvekslings.

Er jo bare å montere inn 6 trinns eller bytte til diff med lavere utveksling om du vil ha mindre turtall. Kjører selv med e36 m3 diff med 3,15 utveksling på min 318is som har org 3,45. Synes det fungerer bedre på egentlig alle måter.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng var egentlig bare å illustrere at BMW E 46 er veldig lavt gearet. Når man skal cruse i 140 km/t på Autobahn, så leter ihvertfall jeg flere ganger etter nytt gear. Leide en <Ford Focus i tyskland, 6 gear og behagelig turtall på motoren i 130-140 km. Min BMW ligger garantert minst 1000 til 1500 omdreininger i samme hastighet. Virker som BMW har bygget E 46 for tyske Alpeveier, og ikke for kjøring på flat Autobahn.

Vil tro man kunne spart motor for ekstra slitasje, mindre bensinforbruk og bedre komfort med annen utveksling. Mitt poeng er at på en 2003 modell, så må dette være veldig gammeldags og konservativt, og jeg forstår ikke at de har bygget de slik. 6 gear kom vel på serien etter E 46, og gar ut fra at dette blir mye mere behagelig på motorveihastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det også er forskjell på diesel og bensinmotorer når det gjelder gearutveksling. Min tidligere 2003 E46 318d Touring hadde også kun 5 gear, men turtallet på motoren var bare rundt 2450 rpm i 150 Km/t. Dagens bensinmotorer i ulike BMW modeller (i motsetning til f.eks på begynnelsen av 2000-tallet) har turbo og dermed et høyere dreiemoment... og kan derfor bedre klare et tungt 6-gear for å få ned drivstofforbruket.

Din M54B22 rekkesekser utvikler kun 210 Nm ved relativt høye 3500 rpm (altså en temmelig spiss dreiemomentkurve). Dagens F30 318i, som har en tresylindret motor på 1499 cm3, utvikler 220 Nm mellom 1250 og 4300 rpm (altså en sterkere motor og en flatere dreiemomentkurve). Slik ser rundt 15 års teknisk utvikling ut i praksis og man kan jo bare tenke seg hvilken som er mest lettkjørt og økonomisk.

Et annet aspekt er faktisk at noen reagerer negativt på den lett hylende turbinlyden en mindre bensinrekkesekser utvikler på høyt turtall. Den kan for noen være slitsom å høre på i lengden selv om bilen ellers går bra og er inspirerende å kjøre.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig som du päpeker, at BMWer med store bensinmotorer og höy toppfart er giret som du nevner. Det ble vel först rettet opp i fra E60 og E90 modellene.

Problemet med de gamle modellene er höyt turtall med manuell kasse. Er ikke sikker pä utvekslingen pä E46 320, men diffen har kanskje 3.45 utveksling slik som E36 320 har. Vet at 328 og 330 bensin har 2.93 utveksling. Det har E36 323 og 328 ogsä med manuell kasse. Disse bilene som jeg har nevnt har 5 trinns manuell kasse og 1:1 utveksling i 5.gir. En E36 320 kjörer med ca 3.000 omdr i 100 km/t. 323/328/330 har ca 2.350 omdr i 100. Det turtallet er til ä leve med her hjemme. I Sverige og Danmark gär det og bra, men det blir jo höye turtall när en kjörer i 150 km/t og fortere pä Autobahn. Forbruket gär og merkbart opp.

Noe annet er det när bilene har aut.gir. Da gär turtallet vesentlig ned. tror det er ca 500 omdr. i 100 km/t. Forskjellen ble vel större jo fortere en kjörer. 4. gir pä de eldre aut.kassene har 1:1 utveksling mens 5.gir ofte har 0.79. Det gir store utslag pä turtallet.

Lösningen er 6 trinns manuell kasse som har omtrent samme turtall som aut.kassene. Eller man kan montere diff fra en dieselbil. Det har jeg gjort pä en av mine biler, men ikke fätt testet enda. 2.56 utveksling pä min E36 328 ombygg gir omtrent identisk turtall i 4. og 5.gir som E36 M3 3.2 i 5. og 6.gir med 3.23 utveksling. Da kjörer man med ca 2.000 omdr i 100 km/t i 5 gir pä min 328 og 6. gir pä M3. Har selv kjört i Tyskland med en 320 som det ble satt inn 325 motor i. Fikk ikke tid til ä bytte diffen. 4.500 omdr i 150 med sportspotte. Det ble mye stöy. Med min gamle 7 serie kunne jeg kjöre i 150 med 3.000 omdr.

Jeg tenker alltid turtall pä bilene jeg bygger om. Vil heller ha en litt tregere diff, men ha mulighet til ä cruise i lave turtall när en önsker det. Sä det blir diff med lang utveksling pä biler med 5 trinns man. kasse eller 6 trinns man. kasse när utvekslingen kommer over 3.15.

Det skal vissnok finnes Getrag 260 kasser, som var vanlige pä M20B25, og som i noen tilfeller var brukt pä M50B25. Disse kassene har vinklingen som passer til de nyere moderne bensinmotorene. Men tror de er sjeldne. Turtallet pä disse kassene er omtrent likt som 5 trinns aut.

Hilsen Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffen på E46 320i med M54B22 motor (170 HK og 210 Nm ved 3500 rpm) har en utveksling på 3.38. Diffen på E36 323i (M52B25 motor på 170 HK og 245 Nm ved 3950 rpm) har en utveksling på 2.93. Diffen på E46 323i (M52B25TU motor på 170 HK og 245 Nm ved 3500) har 3.07 utveksling. 

Hvis man isolert tar utgangspunkt i disse tallene kan det virke som om E46 320i med M54B22 motoren er noe lavt gearet. På den annen side skal denne motoren piskes før den yter sitt beste og dette er vel også BMW's begrunnelse for valget av utveksling på diffen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 kom vel med kun 6 trinns på 320d og 330d som jeg vet om den siste tiden di bilene ble produsert.
En bekjent av meg har en 2004 320d med 6 trinns manuell.

En annen ting som jeg har lagt merke til er at bmw e60 med m54b22 for og ta et eksempel har jo også igjen 6 trinns manuell.
Har selv en 03mod 320i, og vil påstå at dem går høyt nok på turtall hvis du for eksempel ligger i 100km/t eller høyere. Samme gjorde en e36 320i jeg hadde en gang i tiden også. Men det er vel samme utveksling som har blitt nevnt tidligere.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du oppdatert pä E46er, Fredrik.

Jeg synes likevel at diffen til de fleste bensinmotorene har for höyt turtall med manuell kasse. BMW mä jo finne en middelvei. Kanskje justerer de diffen etter hvor mye kraft motoren har til ä dra bilen pä maks turtall? Flere biler har for lite kraft til ä fä toppfarten i 6.gir, og da blir turtallet for höyt i 5.gir. Sä fjerner en 6 trinns kasse og velger 5 trinns som kjörer med höyt turtall. Hadde man konsentrert seg om at bilen bare skulle hatt toppfart pä 180 eller 200 km/t hadde helt sikkert utvekslingen värt tilpasset lavere turtall. Det er fort nok, synes jeg.

Sammenligner man E39 530i, 540i med 6 trinns man og M5 sä er der fölgende forskjeller: Ikke ekspertuttalelser. Ca omdr. etter ä ha kjört med lignende utvekslinger pä E34 540 6 trinns 2.93 utv. og E39 528 med 5 trinns man. og 2.93 utveksling.

530i tror jeg har 2.93 utv. og bare fem gir. Ca turtall i 100 er 2.250 omdr. Det skal gi 4.500 omdr. i 200 km/t og gjetter opp mot 260 km/t hvis sperren er pä 6.400 omdr. Der mangler det kanskje litt kraft(231 hk og 300 Nm) til at motoren klarer motvirke luftmotstanden og dra bilen opp til maks turtall. Lurer pä om toppfarten er 245 km/t?

E39 540 har 2.81 utveksling pä bäde 6 trinns man. og 5 trinns aut. Der er oppgitt effekt 286 hk og 420-440 Nm. Har ikke fätt kjört med min E39 som er under ombygging til 540 nonvanos og 420Nm. 2.81 utveksling gir kanskje 2.100 omdr. i 100 og 4.200 omdr. i 200 km/t i 5.gir. Siden bilen er elektronisk sperret ved 250 km/t vet man ikke toppfarten.  Alpina B10 3.2 med 260 hk og 330 Nm har 2.93 utveksling med 5 trinns ZF kasse. Toppfart er oppgitt til 265 km/t. Tror at den motoren har sperren pä 7.000 omdr. Der klarer nok motoren ä dra bilen närt opp til maks turtall i forhold til 2.93 utveksling. 540 med 2.81 utveksling har nok toppfarten i 5.gir og tror ved 6.400 omdr. Motoren har mer kraft enn Alpina og lavere utveksling, men ökt turtall pä Alpina gjör at den trolig gär like fort som 540. Men höyere turtall og mer stöy. Kjörer man  mellom 150 og 200 km/t vil en 540 i 6.gir sikkert ha 1000 omdr lavere turtall enn Alpina 3.2 og 530i. Og enda mer forskjell i turtallet jo lenger motoren klarer ä dra 540en pä 6.gir.

När det gjelder M5, sä har den samme girkasse som 540 6 trinns, men 3.15 utveksling. Det er nok en ideell utveksling i forhold til motorkraft, utveksling og turtallsomräde. En kar i Tyskland sa at hans M5 gjorde 290 km/t med sperren fjernet. Hadde diffen hatt höyere utveksling kunne den nok hatt over 300 km/t, men for höyt turtall til vanlig kjöring. En kompis har M5 og han kjörer med 2.000 omdr i 100 km/t.

M3 3.2 (321 hk og 350Nm) med 3.23 utveksling gär og närmere 290 när sperren er fjernet, som Dirty har testet selv i Tyskland med GPS for noen är siden.

Jeg har to E90 335i kasser som planlegges brukt pä to av mine prosjekter. Der er utvekslingen slik at motoren kan kjöres litt lengre ut pä girene i 1. og 2. spesielt, men en har litt höyere turtall i 6.gir. 0.87 utveksling pä 6.gir i forhold til 0.83 pä Getrag kassene til 540/M5/M3. Det höres ikke mye ut, men oppe i sä store hastigheter kan bilene kjöres lenger pä 6.gir. Kanskje gir denne kassen10 km/t höyere toppfart? Men litt höyere turtall när man skal kjöre langt i höye hastigheter.

Siden jeg ogsä bor i Österrike med min kone kjörer jeg mye gjennom Tyskland. Har de siste ärene bare kjört Transit med höyt turtall og maks 130 km/t. Men när jeg snart skal kjöre E39 eller E60, skal turtallet tas hensyn til. E60 har jo 6 trinns man., men med E39 blir valgt bil eller ombygget slik at jeg kan kjöre med lavt turtall fra 140-180 km/t.

Dere har sikkert skjönt at dette temaet interesserer meg. Og BMW lagde E36/46 og E39 biler med manuell giring som mest passer til norske hastigheter.

Kom pä en ting til slutt. Klarer motoren dra bilen höyere i fart selv om maks effekt ligger ved ca 5.700 omdr og sperren er ved 6.400 omdr?

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, vegard89 skrev:

E46 kom vel med kun 6 trinns på 320d og 330d som jeg vet om den siste tiden di bilene ble produsert.
En bekjent av meg har en 2004 320d med 6 trinns manuell.

En annen ting som jeg har lagt merke til er at bmw e60 med m54b22 for og ta et eksempel har jo også igjen 6 trinns manuell.
Har selv en 03mod 320i, og vil påstå at dem går høyt nok på turtall hvis du for eksempel ligger i 100km/t eller høyere. Samme gjorde en e36 320i jeg hadde en gang i tiden også. Men det er vel samme utveksling som har blitt nevnt tidligere.

ikke for å spore helt av så kommer også E46 M3 med 6trinns :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...