Gå til innhold

Hvordan gå fram ved svindel?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. For et par uker siden avtale jeg kjøp av et interiør til bilen min via en fyr her på forumet. Jeg var smart nok til å overføre pengene på forhånd til han, og markerte bankoverføringen med "Betaling for interiør til E39". Levering skulle skje noen dager etterpå men ble utsatt da ene sjåføren han skulle bruke for levering trakk seg. Dermed skulle det være her i går eller idag klokken 20, i følge han. Spurte gjentatte ganger om han visste noe sikkert enda og fikk ingen svar. Sendte SMS og han svarte at han skulle høre med sjåføren. Enda ikke hørt noe fra han, har sendt mange meldinger. Ringer han, men kommer rett til svarer. Sikkert blokkert. Sendt melding her på forumet og på Facebook også. Har også sagt at han skal svare eller refundere pengene hvis han vil unngå en anmeldelse. Men ingen svar. 

Dermed lurer jeg på hvordan dere ville gått fram her. Forbrukerrådet? Politiet? Hva er best? Regner med at samtaleloggen på forumet her og på SMS, samt kvittering på bankoverføring er bevis nok da det forklarer alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden du har hørt noe fra han? Gi han noen dager på å svare for seg. Hvis ikke så ville jeg politianmeldt det. Eventuelt kan det fungere å kontakte arbeidsgiveren hans - var en fyr som ikke betalte for en frontfanger som jeg solgte en gang, pengene kom rimelig kjapt på konto da han fikk beskjed om at jeg ville troppe opp på arbeidsplassen og orientere sjef og kolleger om oppførselen hans dersom pengene ikke var på konto påfølgende virkedag :) 

Også har du vel lært å ikke overføre penger på forhånd til totalt ukjente mennesker. Forhåpentligvis blir ikke denne lærepengen altfor kostbar for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med walkabout. Gi han til over helgen. Hører du ingenting, går du til politiet med saken. Hvor i landet bor personen? Kanskje noen på forumet kjenner til vedkommende også. Anbefaler å ikke oppgi navn eller brukernavn på forumet eller på facebook før du først har gått til politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hørte fra han var i går klokka 16. Skal hvertfall gi han litt tid sånn at sjåføren ikke plutselig dukker opp i kveld eller at det er noen faktisk grunn her. Var dumt å forhåndsbetale, ja, men avtalen var at jeg fikk det til en bedre pris ved rask overføring. Og jeg skjønner jo at folk som skal sende store ting tvers over landet vil ha penger på forhånd. Er snakk om 3000 kroner, så er ikke verdens undergang, men blir forbanna på folk som skal drive på slik, så han fortjener konsekvenser om jeg ikke hører noe. Arbeidsgiver kan være en god idé, ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000kr. er penger det også. :) Hadde lignende tilfelle selv her ved kjøp av interiørlister for et års tid siden. Kun 1000kr. det, men det er penger det også. Jeg ga vedkommende en tidsfrist på 2 dager på å overføre pengene, eller gi meg en bekreftelse på at varen var sendt. Hvis ikke ville jeg kontakte politiet, og ofentliggjøre navnet hans. Fikk kvittering fra vipps 20 minutter etterpå om at 1000kr var overført :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, hanzhe skrev:

 

Skal gi han tid før jeg utgir noe som helst. Han bor i nærheten av Ålesund. Ganske fersk og uaktiv bruker. 

14 minutter siden, Bækkmann skrev:

 

Absolutt! Trenger penger nå for tiden, så er ganske surt. Sendte sms tidligere idag og sa at jeg enten skulle ha svar eller pengene tilbake, ellers anmeldte jeg han. Ingen tegn enda..

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, må vel det. Synes bare det virker i overkant shady når jeg flere ganger har spurt om telefonnummeret til frakteren uten svar. Liker også at han avtalte med fraktere uten å ha spurt om adressen min.. Så har mine tvil, men skal gi karen litt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står jo på profilen min "Follo, Akershus", så kan jo være at han har sett det men fortsatt litt skeptisk. Vi får se :) Får jeg ikke svar innen et par dager så er det politianmeldelse og eventuelt kontakt med sjefen hans da jeg vet hvor han jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Løste seg etterhvert. Fikk kontakt med karen etter at jeg fikk tak i nummeret til stemora hans. Kødden hadde vært på festival og drukket bort pengene mine så de fikk jeg ikke tilbake. Ble avtalt at jeg skulle få igjen pengene når han fikk lønn, men det hadde jeg mine tvil om siden han først sa "en ukes tid" og deretter "tbh fikk jeg lønn på fredag (tre dager før). Fikk senere tilbud om å få interiøret likevel så de ble faktisk levert til frakteren etter en ukes tid. Frakteren har det nå og skal levere det hit på søndag. Gadd ikke gjøre noe mer ut av det så venter nå bare på å få det levert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...