Gå til innhold

F10 523i med klimafeil


Dr. E
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med klimaanlegget på min 2010 523i.

Klimaanlegget slutter å fungere etter ca 1 times kjøring, og vil ikke våkne til liv igjen før neste dag.

Når ac slutter å virke, kvitter det seg med kondensen, slik at rutene dugger til. Vifta fungerer fortsatt, og det blåser godt gjennom ventilene, men luften er varm og fuktig. Uansett hva jeg gjør på klimakontrollpanelet, lar ikke feilen seg rette før bilen har stått i mange timer, som regel over natten.

Bilen har nå vært flerfoldige ganger på verksted for å rette problemet, uten at de har klart dette.

Først ble kondensatoren byttet, da dette var den "åpenbare" synderen, og et svært utbredd problem, I følge verkstedet.

Etter å ha kjørt 1 time var det samme problemet tilbake. Denne gangen mente de det heller måtte være en elektronisk "junction box", og byttet denne.

Bilen har vært flere uker på verksted, problemet er fortsatt ikke løst, og det virker som om verkstedet ikke aner hva feilen kan være, men bare fortsetter å bytte komponenter.

Har noen opplevd lignende problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg hørt tilbake fra verkstedet. De skal ha 20.000 kr for å skifte kompressor, i tillegg til alt annet som er gjort tidligere.

Kompressoren i seg selv koster 12.000 eks mva.

Jeg finner kompressorer på nett fra Denso, og Hella til rundt 5000kr, og "Kina" kompressorer til ca 1500.

Ripped off på delepriser, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min fikk nylig beskjed om at det lå en PUMA inne på klimaanlegget når han var på service. Han fikk ny og oppgradert kondensator. Var visst et kjent problem at kondensatoren kan begynne å lekke.

Han har en 520 diesel (2013).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Makky123 skrev:

Broren min fikk nylig beskjed om at det lå en PUMA inne på klimaanlegget når han var på service. Han fikk ny og oppgradert kondensator. Var visst et kjent problem at kondensatoren kan begynne å lekke.

Han har en 520 diesel (2013).

hva er symptomene på dårlig kondensator ? rutene mine dugger litt i regnvær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være mulig å diagnostisere om kompressoren er aktiv eller ikke. Det er jo tydelig at den kobles ut når AC slutter å blåse kaldt. Sikker på at det ikke er selve panelet som er defekt? Regner med at feilen ligger i kommanderingen av kompressoren, ikke i selve kompressoren. det kan også være en motorstyreenhetsfeil!

Endret av Clipictrial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel hadde det samme på sin F10 525d, da var det kondensatoren som var gåen. Ser ut til at dette blir en mer vanlig svakhet på F10/11. 

Men hvis det ligger inne en aksjon på dette så ville jeg jo anbefale folk å ta kontakt med sitt merkeverksted å få sjekket dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.8.2016 at 16.54, Makky123 skrev:

Broren min fikk nylig beskjed om at det lå en PUMA inne på klimaanlegget når han var på service. Han fikk ny og oppgradert kondensator. Var visst et kjent problem at kondensatoren kan begynne å lekke.

Han har en 520 diesel (2013).

Hvilket verksted var det han brukte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Det kan virke som at ekspansjonsventilen på ac anlegget ditt kan være synderen her. 

Ta ett kjapt søk på google så kan du lese om virkningen til denne. Dette problemet har jeg vert utefor på flere alneggsmaskiner, og der er det som regel ekspansjonsventilen som ikke åpner skikkelig og fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...