Gabz Skrevet Oktober 12, 2016 Share Skrevet Oktober 12, 2016 Hei og hopp. Ser ut til at jeg skal kjøre E39'en min i vinter da økonomien foreløpig ikke tillater en vinterbil samt vinterlagring av nåværende E39. Det er litt trist og skummelt med tanke på at jeg akkurat har fått fjernet rust og lakkert store deler av bilen. Dermed tenkte jeg at jeg hvertfall burde få til noe form for rustbeskyttelse. Hva anbefales? Uten at det koster en formue. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErikTveit Skrevet Oktober 13, 2016 Share Skrevet Oktober 13, 2016 Fluid film skryter det veldig av. Fantastisk krype evne og drypper visst ikke. "Problemet" er vell at bilen lukter våt sau 🐑 i noen uker etter behandling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Oktober 13, 2016 Share Skrevet Oktober 13, 2016 Det du kunne gjort i hjulbuene er å legge på noe Bengalack eller Hammerite på kanten du har fått valsa. Gjorde det på min. Kan males på uten å forberede området og du kan kline det på eksisterende rust Ellers så ville jeg gjort som foreslått over her. Ta en prat med Funderud antirust. De kan det de driver med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Oktober 13, 2016 Share Skrevet Oktober 13, 2016 Funderud kan også montere fettlister i bakre hjulbuer mot et pristillegg ifbm oljebehandling. Behandlingen vil beskytte understellet mot alvorlig rust, men du må nok forvente at det kan dukke opp rustblemmer på skjermer/dører/bakluke etter en vinter med mye saltkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Oktober 13, 2016 Share Skrevet Oktober 13, 2016 Har brukt oljebehandling og sau noen ganger. Lukta fra sauefett var ikke noe problem. Har behandlet både E 39 og Chevrolet Tahoe, men er usikker på om dette er bra. BMW har vel klart seg bra, men den hadde sin første vinter 2015/16 så den har hatt et et enkelt liv. Tahoen har jeg nettopp behandlet med Mercasol og olje/sau blir ikke brukt mer av meg. Olje/sau har blitt så dyrt og må gjentaes stadig vekk, så i mitt hode er det billigere å la bilen ruste og så reparere. Kanskje satt på spissen, men kanskje ikke helt feil heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Oktober 13, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2016 Hmm, takk for tips! Hva koster en sånn behandling da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Oktober 13, 2016 Share Skrevet Oktober 13, 2016 Tok full tectylbehandling på e46, polerte den to ganger i vinter samtidig som jeg spyler den av saltet, og gikk over bilen med svamp og lampeolje hver uke. Funket meget bra for min del hvert fall, men så har den nesten ikke gått i salt fra 2002 til 2014. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
And-reas Skrevet Oktober 14, 2016 Share Skrevet Oktober 14, 2016 7 timer siden, Werther skrev: Funderud kan også montere fettlister i bakre hjulbuer mot et pristillegg ifbm oljebehandling. Gjorde dette på min tidligere e46. Alltid vært nøye med å spyle og skrubbe rent inni hjulbuene på bilen, og så ingen grunn til å slutte med dèt. Listene løsnet dessverre på min under vask. Kan godt hende de har noe for seg der rusta allerede har kommet for dagen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 14, 2016 Share Skrevet Oktober 14, 2016 22 timer siden, tennbrikket skrev: Tok full tectylbehandling på e46, polerte den to ganger i vinter samtidig som jeg spyler den av saltet, og gikk over bilen med svamp og lampeolje hver uke. Funket meget bra for min del hvert fall, men så har den nesten ikke gått i salt fra 2002 til 2014. Bare tull å polere noe som helst, visst du går med lampeolje på bilen ukentlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Oktober 14, 2016 Share Skrevet Oktober 14, 2016 3 timer siden, CrZyWiz skrev: Bare tull å polere noe som helst, visst du går med lampeolje på bilen ukentlig Har ikke så greie på dette, men tærer nok litt på polishen, men bilen blir jo så jævlig blank og ren av det. Er bare fattern som hadde blitt anbefalt det av noen eldre karer innen detailing(kan fort hende dette er en gammel og sær måte å gjøre det på, men funker som faen. ) Bruker som regel å polere bilen to ganger iløpet av vinteren. En før jul og en etter jul. Ikke alt av saltet som går av uten avfetting. Og da bruker jeg rimelig sterk avfetting som tar endel av polishen, så da polerer jeg den opp igjen i januar-februar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 15, 2016 Share Skrevet Oktober 15, 2016 12 timer siden, tennbrikket skrev: Har ikke så greie på dette, men tærer nok litt på polishen, men bilen blir jo så jævlig blank og ren av det. Er bare fattern som hadde blitt anbefalt det av noen eldre karer innen detailing(kan fort hende dette er en gammel og sær måte å gjøre det på, men funker som faen. ) Bruker som regel å polere bilen to ganger iløpet av vinteren. En før jul og en etter jul. Ikke alt av saltet som går av uten avfetting. Og da bruker jeg rimelig sterk avfetting som tar endel av polishen, så da polerer jeg den opp igjen i januar-februar. Lampeolje tærer ikke litt, den stripper lakken for beskyttelse. Ofte er det dummeste en gjør å høre på "gamle verdensmestere", som opererte før det fantes fullgode løsninger. Dropp dette, og anskaff en skikkelig avfetting istedet. F.eks Prickbort hsd og uglefossen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Oktober 15, 2016 Share Skrevet Oktober 15, 2016 (endret) 8 timer siden, CrZyWiz skrev: Lampeolje tærer ikke litt, den stripper lakken for beskyttelse. Ofte er det dummeste en gjør å høre på "gamle verdensmestere", som opererte før det fantes fullgode løsninger. Dropp dette, og anskaff en skikkelig avfetting istedet. F.eks Prickbort Hørte litt idag, og lampeolje tærer på polishen, men alle de fettsyrene som blir lagt på lakken beskytter ganske bra. Fattern hadde snakket med en som jobbet i meguiars, han likte ikke å innrømme det selv, han skal jo så klart selge produktene sine. Eneste han sa var vell at det ikke var så bra å få det på plastikken rundt om bilen, og man skulle bare tilføye moderat mengder olje. Så fattern/min vintervaske rutine er følgende. Skyll av bilen og vask over med svamp og såpe. Finn deretter en ny svamp og smør lampeolje rundt om hele bilen. Oppskriften fattern bruker på w124,w210, passaten til søstern og bmwen min for å holde de rustfrie. Spent på hvor lenge det varer. Fins sikkert mange andre måter å gjøre det på, men denne funker veldig bra så langt, så får jeg heller finne på noe annet hvis det skulle oppstå rust. Endret Oktober 15, 2016 av tennbrikket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 16, 2016 Share Skrevet Oktober 16, 2016 21 timer siden, tennbrikket skrev: Hørte litt idag, og lampeolje tærer på polishen, men alle de fettsyrene som blir lagt på lakken beskytter ganske bra. Fattern hadde snakket med en som jobbet i meguiars, han likte ikke å innrømme det selv, han skal jo så klart selge produktene sine. Eneste han sa var vell at det ikke var så bra å få det på plastikken rundt om bilen, og man skulle bare tilføye moderat mengder olje. Så fattern/min vintervaske rutine er følgende. Skyll av bilen og vask over med svamp og såpe. Finn deretter en ny svamp og smør lampeolje rundt om hele bilen. Oppskriften fattern bruker på w124,w210, passaten til søstern og bmwen min for å holde de rustfrie. Spent på hvor lenge det varer. Fins sikkert mange andre måter å gjøre det på, men denne funker veldig bra så langt, så får jeg heller finne på noe annet hvis det skulle oppstå rust. Da er din måte ett eksempel på hvordan man IKKE skal vaske en bil. Om bilen er rustfri eller ikke, er ikke fasit på om vaskemetoden er skånsom eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Oktober 16, 2016 Share Skrevet Oktober 16, 2016 Til vask når bilen er ekstremt skitten så kjører jeg først en runde med Prick Bort avfetting, spyler av og påfører Surfex HD i svak blanding, spyler av igjen og så tar jeg en runde med Iron X til slutt. Er den ikke veldig skitten bruker jeg bare foam kanon og vaskehanske. Til beskyttelse etter polering kjører jeg voks og det holder helt greit. Å begynne med lampeolje har jeg ikke mye tro på. Trikset er å holde ting rent så det ikke ligger mye guffe som kan tære på lakk/beskyttelse etter min mening. Iron X kan virke svært godt mot rust siden man får løst opp metallpartikler som setter seg i lakken og ruster "utenpå" lakken. Om disse får ligge lenge nok så tror jeg de tar lakken og ruster i karroseriet etterpå. Den er ganske dyr i innkjøp, men man har en slik flaske ganske lenge siden den ikke brukes ved hver vask. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå