Gå til innhold

Jimbo`s E39 520 Diesel 2002 -- En liten quick fix --


 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Otis skrev:

Høres ikke ut som det er rett. Den kjøler seg ned i 180 sekunder, kanskje det du hører? 

Det er ikke nødvendig med 32 grader på klima. 

Det er ingen ombygging, kun koding. 

Ok :) jeg satt i bilen på tomgang her og spise takeaway. Det var -1.5 grad ute. Bilen sto å puslet på tomgang. Jeg hadde den digitale temp greia i computeren oppe. Dalte til 73, 72 grader. Varmeapparatet sto på 21 grader. Det var tilfeldig jeg fant det ut. Fyrte opp til 32 grader på begge sonene og plutselig hørte jeg during i motorrommet og tempen steg etter 5-6 min opp til 86 grader. Jeg begyte å kjøre med varmeapprat stilt på 21 grader igjen og da holdt motortempen seg. Helt til jeg ble stående på tomgang igjen og vi hadde samme reduksjon i motortemp.

Burde ikke varmeren vært kodet til å oppdage fall i motortemp? Leser i en tidligere tråd at den varmer kun kupe og ikke motor. Jeg tolker det som at varmetapet i varmeapparatet stjeler varme fra motoren, og når varmeren starter opp, kan motoren fokusere på å gi varme kun til seg selv. I så fall kan det tyde på ok termostat i min bil, og heller det at motoren går veldig effektivt :) 

Hvis man bygger den om til parkeringsvarmer, starter varmeapparat/vifte samtidig da?

Vet ikke om jimbo92 har varme element i motor med defa støpsel i fangeren. Det har værtfall min. 3 timer med denne så kan man starte bilen med mmotortemp neste ute av det blå feltet :) 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du velger 32 grader så ber du om mer varme enn hva motor klarer å levere, dermed starter webasto. 

Din motor klarer nok ikke å holde seg varm på tomgang pga varmetap, kanskje litt dårlig termostater, litt kaldt ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Otis said:

Når du velger 32 grader så ber du om mer varme enn hva motor klarer å levere, dermed starter webasto. 

Din motor klarer nok ikke å holde seg varm på tomgang pga varmetap, kanskje litt dårlig termostater, litt kaldt ute. 

Nesten bedre og sjekke dette når våren kommer da med andre ord.

Veit ikke hva varme element med deffa støpsel er en gang så går ut i fra at jeg ikke har det. Men la merke til første gang i dag at jeg har en MAX knapp hvor ikonet av aircondition står.. er ikke det bare den du skal bruke for og holde bimmers god og varm mens du handler bare. Den bruker jo bare motorvarmen som ligger igjen etter kjøre turen.. mener jeg leste det her eller på en anen tråd. Har ikke noe med wabesto og gjøre vertfall etter som jeg skjønte

Endret av Jimbo92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Otis said:

Når du velger 32 grader så ber du om mer varme enn hva motor klarer å levere, dermed starter webasto. 

Din motor klarer nok ikke å holde seg varm på tomgang pga varmetap, kanskje litt dårlig termostater, litt kaldt ute. 

Nesten bedre og sjekke dette når våren kommer da med andre ord.

Veit ikke hva varme element med deffa støpsel er en gang så går ut i fra at jeg ikke har det. Men la merke til første gang i dag at jeg har en MAX knapp hvor ikonet av aircondition står.. er ikke det bare den du skal bruke for og holde bimmers god og varm mens du handler bare. Den bruker jo bare motorvarmen som ligger igjen etter kjøre turen.. mener jeg leste det her eller på en anen tråd. Har ikke noe med wabesto og gjøre vertfall etter som jeg skjønte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAX knappen er tidligere en REST knapp og sørger for maks nedkjøling av kupè på varme dager, eller tar varme fra motor for å holde motor varm når det er kaldt ute og motor er av.

Det er selvfølgelig visse forutsetninger for at begge deler skal fungere. Men ingenting av de to funksjonene har noe med webasto å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max funker dessuten ikke om du har knekt av sensoren for utetemp og kjører med -40 i displayet.

Webastoen er koblet på hele kjølesystemet, ikke bare kupeen.

Målte forbruket på tank idag, mest langkjøring, men noe tullekjøring nå som snøen hadde kommet på fredag = 0,73 L/mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, E.C. said:

Max funker dessuten ikke om du har knekt av sensoren for utetemp og kjører med -40 i displayet.

Webastoen er koblet på hele kjølesystemet, ikke bare kupeen.

Målte forbruket på tank idag, mest langkjøring, men noe tullekjøring nå som snøen hadde kommet på fredag = 0,73 L/mil.

da vil jeg jo si du ligger godt an! er jo greit forbruk da i grunn! for det er 6`ern vi snakker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker nokk det men hvis jeg kommer til det punktet hvor jeg skal bytte motor så er vel ikke drivstoff forbruket det jeg tenker på da i grunn! :evillol: men kan værtfall prøve og gjøre det beste ut av den motoren jeg har i dag med og prøve og få ned forbruket :) noen snakket om at chiping kunne være en ide! men snakket med en på bil verksted i dag og han anbefalte heller programering fram for chiping men prisen for og programere var rundt 7000kr syntes det hørtes en smule dyrt ut.. men skal finne ut av hva efekten blir før jeg bestemmer meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jimbo92 skrev:

tenker nokk det men hvis jeg kommer til det punktet hvor jeg skal bytte motor så er vel ikke drivstoff forbruket det jeg tenker på da i grunn! :evillol: men kan værtfall prøve og gjøre det beste ut av den motoren jeg har i dag med og prøve og få ned forbruket :) noen snakket om at chiping kunne være en ide! men snakket med en på bil verksted i dag og han anbefalte heller programering fram for chiping men prisen for og programere var rundt 7000kr syntes det hørtes en smule dyrt ut.. men skal finne ut av hva efekten blir før jeg bestemmer meg

Programvare, også kalt softwareoppdatering, er det eneste man skal gå for på alle biler. Ikke chip, effektboks osv..

Optituning tok min :) skikkelig utført, god service og de er over hele landet. Effektkurven er nesten ikke endret heller. Bare mer av alt på hele registeret.

Til 5900 kr og økning fra 136/160hk og 280/350nm (påstått) så er jeg veldig fornøyd og føler ikke jeg trenger mer i hverdagen. Helt ærlig føles det mer som 150hk/330nm. Så ikke store økningen i forhold til pris, da en nyere 316d med 116hk får 190hk for samme sum, 5900 kr. Men du kan trøste deg med at veldig lite går galt på denne motoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Evopower said:

Programvare, også kalt softwareoppdatering, er det eneste man skal gå for på alle biler. Ikke chip, effektboks osv..

Optituning tok min :) skikkelig utført, god service og de er over hele landet. Effektkurven er nesten ikke endret heller. Bare mer av alt på hele registeret.

Til 5900 kr og økning fra 136/160hk og 280/350nm (påstått) så er jeg veldig fornøyd og føler ikke jeg trenger mer i hverdagen. Helt ærlig føles det mer som 150hk/330nm. Så ikke store økningen i forhold til pris, da en nyere 316d med 116hk får 190hk for samme sum, 5900 kr. Men du kan trøste deg med at veldig lite går galt på denne motoren!

det var jo veldig greit og vite! hadde hørt det motsatte i grunn om at den type motor jeg har var noe drit og det var derfor det var så få som gjorde noe med dem..

men ja ser at forskjellen fra ny til gammel bil er relativt mere lønnsomt og gjøre en softwareoppdatering på. men da tror jeg nesten jeg skal vurdere det litt godt før jeg gjør det i grunn. er veldig ivrig på og se om jeg kan smelt inn en 3L i den men finner jeg ut at det blir ALT for mye jobb så skal jeg nokk hive meg over software.. men har en liten tanke om at den kanskje alt er gjort noe med får tokk tiden på den fra 0-100 her om dagen og den gjorde 0-100 på 10.86 sekunder er ikke dette ganske til den motoren og være? trodde de skulle ligge på rundt 13 sekunder.. både stoppe klokke og GPS måling det var også på vått føre så fikk litt hjulspinn på igang tagningen

Endret av Jimbo92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Evopower said:

Interesant :) skal logge min 0-100 og så skal vi sammenligne. Er på jobb så får ikke testet det før til helgen. Hvis den går godt fra før så ville jeg ikke "sløst" pengene.

Ja det kunne vert artig og teste ut! Gleder meg til resultatet allerede!

Tenkte det samme selv at hvis den relativt har god kraft fra før er det like greit og spare det som spares kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg tatt noen interiør bilder av bilen siden det var en som la seg merke til at dette var glemt og legge ut! det sverre så er setene en smule skittene men skal prøve og ta rens på de siden det er noen flekker jeg ikke klarer og vaske vekk med god vanlig såpe! 

20170109_212753.jpg

20170109_212824.jpg

20170109_212855.jpg

20170109_212859.jpg

20170109_212908.jpg

denne kula skal jo byttes ut for og si det sånn! 

20170109_212925.jpg

20170109_212937.jpg

20170109_213116.jpg

20170109_212658.jpg

og sist men ikke minst varme rattet! helt nydelig nå om vinteren vil jeg si! har hat lenge lyst til og bytte til M ratt men er ikke enkelt og finne M ratt med varme i så har latt den tanken ligge fram til jeg finner varme i rattet! har blitt så glad i det at jeg vil ikke miste den goden!

20170109_212833.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...