Gå til innhold

Får jeg godkjent disse spacerne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spacere på bilen som ikke er godkjent i vognkort og ble stoppet i teknisk. Tenkte å få godkjent dem framfor å bare ta dem av da jeg har papirer på dem. Men er vel andre regler i Norge i tillegg, så lurte på om noen her har dreisen på sånt? Er 17x8 foran og bak med 20mm spacere bak og 15mm foran. Felgene er ET20. Får jeg godkjent dette?

Skrevet

Maksimalt avvik på ET er 15 på et hjulpar, altså 7,5 per hjul. Så hvis e39 har ET18 i vognkort så kan du gå 7,5 ene eller andre veien. Hvis du har felger med et40 så vil en 20mm spacer gjøre at det ender opp på et20 og avviket blir 2mm (godkjent) 

Så med felger som er et20 og 20mm spacere så blir totalen et0. Det er for stort avvik i forhold til vognkort og ikke godkjent desverre.

Skrevet
1 minute ago, Evopower said:

Maksimalt avvik på ET er 15 på et hjulpar, altså 7,5 per hjul. Så hvis e39 har ET18 i vognkort så kan du gå 7,5 ene eller andre veien.

Dette er vel bare det som er tillatt uten å fremstille bilen for kontroll? Jf. kjøretøyforskriften §13 del 6.1-6.2 ser det ut som at det er mulig å få godkjent mer om man har dokumentasjon fra bilprodusent eller TÜV.

6.2    Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

Se også her.

Skrevet

Er det nå ikke slik at spacerne må være godkjent i kombinasjon med den aktuelle felgen og eksakt bilmodell? Tror ikke man får godkjent spacere bare man har et random TUV-papir på de.

Skrevet (endret)

Aaah, okei. Så hvis jeg har TÜV-papirer på dem så går det fint?

Edit: med mindre det er slik Walkabout sier da, da bare viser jeg uten..

Endret av Gabz
Skrevet
3 minutter siden, ^B^M^W^ skrev:

Joda, men søknadsgrunnen blir jo "for å fylle ut hjulbuene bedre sånn at det ser finere ut" og det er norge vi snakker om her.... Tror det blir tynt grunnlag for godkjenning. Men går jo an å prøve :) 

Skrevet
40 minutter siden, Walkabout skrev:

Er det nå ikke slik at spacerne må være godkjent i kombinasjon med den aktuelle felgen og eksakt bilmodell? Tror ikke man får godkjent spacere bare man har et random TUV-papir på de.

Stemmer dette, @Walkabout

Skrevet (endret)

fikk du seriøst mangellapp kun på en 5mm spacer?

spacer skal være i.h.t karroseri og hjul, men kontrollør kan fravike dette ved praktisk vurdering. Samme gjelder når man skal godkjenne uoriginale felger på bil med senkesett. Så lenge det ikke er i konflikt med 7.5 effektiv et endring og ikke er fare for at dekk/felg og karroseri toucher ved fjæring er dette somregel null problem med tüv. f.eks SSC har dette.

Endret av hsd
Skrevet

15mm foran og 20mm bak. Men han spurte ikke hvor mye de spacet, han bare sa at det var spacere og at de ikke var i vognkort. Også har jeg 5mm mer bak enn foran så han trodde det var større sporvidde bak. 

Men siden det er innenfor hjulbuen, ikke subber og jeg har papirer så burde det vel gå da, eller? Skal jeg drite i det?

Skrevet (endret)

jeg kjører på min e36.

235.35.19  8.5 et 15 MM spacer FK02110z     edit:20 mm (hvis man googler FKxxxx)

265.30.19 9.5 et 22 MM spacer FK02120z     edit: 40mm 

dette er stemplet og godkjent i vognkort.

Endret av Naitsirk
Skrevet

Hadde forsøkt å få det godkjent. Du har allerede fått teknisk etterkontroll på denne bilen 2 ganger(?). De har altså noe på deg, og sjansen for at din bil blir valgt ut i mengden er til stede.

Om dette stemmer er jeg ikke sikker på, men har hørt at gjentakende overtredelser av det samme kan i verste fall medføre forelegg/anmeldelse. (Hadde vært fint om noen kunne bekrefte/avkrefte dette). 

Skrevet

Sliter med å finne igjen papirene nå, men skal prøve. Om det ikke går så bare tar jeg dem av mens jeg er på kontrollen der, så regner jeg med det går fint som en plan B, haha :)

Skrevet
28 minutter siden, hanzhe skrev:

Hadde forsøkt å få det godkjent. Du har allerede fått teknisk etterkontroll på denne bilen 2 ganger(?). De har altså noe på deg, og sjansen for at din bil blir valgt ut i mengden er til stede.

Om dette stemmer er jeg ikke sikker på, men har hørt at gjentakende overtredelser av det samme kan i verste fall medføre forelegg/anmeldelse. (Hadde vært fint om noen kunne bekrefte/avkrefte dette). 

Jeg kan bekrefte dette. Jeg ble stoppa i Østfold i fjor sommer med hjul som stakk utenfor hjulbuene. Patruljen hadde ikke med seg seddel for innkalling til teknisk kontroll, fikk derfor beskjed om at, om jeg blir stoppet en gang til ville jeg bli anmeldt. Så du har helt rett i dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...