Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nevnt det før og nevner det igjen , når man driver med disse bilene , vil man alltid finne rust .

Vi må minne oss på at dette var hverdagsbiler som ble brukt til alt før .

Eiere av disse så skjelden på at e34 var klenodium og fikk kun vask og sikkert en polering av og til da de var nye , og utover .

Og tenk på alle disse årene hvor de er kjørt i salt og alle årstider ?

Tenker egentlig de har klart seg bra mtp rusten som er på de .😀

Det som derimot skremmer meg , er at nå har jeg jo pirket og rotet litt med disse bilene og mitt inntrykk er at e34 ruster mer og fortere enn e28.

Der har vært mer rust å sveise på min grønne , kontra den blå som er gått lengre og bare kjørt i salt osv .

Mulig en tilfeldighet alt dette men .😀

Men derfor godt at du fikser den skikkelig Tore .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er inne på noe der Jan. Det er utrolig mange andre bilmerker fra denne tidsepoken som man så og si aldri ser lenger. Så med det i minne så har vel denne klart seg veldig bra. Og du har nok rett i det at eldre bmw kanskje ruster mindre. Mener å ha hørt at det begynte å brukes dårligere stål på bila på nittitallet og mercedes var vel spesielt ille. 

Ja takk Jan. Når jeg har fått skrella vekk det verste av synlig rust, skal jeg oppsøke noen karosseriverksteder og få taksert. Jeg krysser fingre og tær for at jeg slipper unna med å bytte bare det ene jekkfestet 🤞😅🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småtteri gjort i dag også. Ikke store jobben, men en veldig kjekk ting å få gjort. 

Gassdemperene til panser og bakluke ble skiftet ut. De var fullstendig gåene og har mest sannsynlig sittet der siden bilen var ny. 

For tiden venter jeg på kollisjonsdemper-platen, varmeisolasjonen og noen bolter. Får ikke montert bakpotta og støtfangeren før jeg har dette i hus. Regner med å ha dette i hus på mandag.

Så nå blir det bimmerpause i noen dager, for nå reiser en kompis og jeg på fisketur i Østerdalen. Nærmere bestemt Åkrestrømmen Camping, hvor vi skal fiske og dorge i Storsjøen. Har leid oss en båt, men skal også fiske i elven Mistra som er kjent for å ha mye ørret 😃👍 Så jeg får samlet litt krefter og ny motivasjon når jeg står og fisker og nyter den herlige naturen 😍 

Ønsker dere en fin uke og god kommende helg !!

F33E0830-C1A3-4AD3-A7E8-F443FDA620EA.jpeg

FBB77D37-6BAA-4334-8E91-E8975187E619.jpeg

18F8B617-7540-445D-AF92-9AD2F474862F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her på Burger King og nyter en bedre middag etter noen strevsomme dager med fix og årn 😂👍

Ja hva har jeg fått til da tro ? 

Jo jeg ville sjekke ståa bak bakfangeren og da ble det full renovering og "tektylering" for å kalle det det. 

Kollisjonsdemperene var jo kast. Fulle av rust og den ene var det ikke noe igjen av rett og slett. Men jeg var heldig å ha en kompis som hadde to stk uten rust, men den ene plata var borte. Den fikk jeg kjøpt sammen med en del annet hos Sulland på Hamar. 

Varmedekslet over bakpotta var også fillete, så den ble også bestilt, sammen med nye blikkmuttere og nye eksosfester. 

Når alt dette allikevel var demontert, ble det rustjakt og jeg må si det var utrolig lite. Kun dette ene lille hullet som jeg har nevnt tidligere. Det lille som var, forsvant med stålbørsten på drillen. Og deretter penslet med Ferrobet, grunnet, lakket med no gammal blålakk jeg hadde stående. Og til slutt sprayet med tjukk understellsmasse. 

Så nå ser det jaggu fint ut der bak. Tok hjulhuset også, men bare den ene siden, siden det var der jeg jobbet mest. Skal få sprayet det andre hjulhuset når jeg starter på ferien min i uke 30. 

Hastverk er lastverk, så sliten og fæl på tampen da jeg trodde jeg var ferdig og hadde montert fangeren, oppdaget jeg at jeg hadde glemt å montere disse aludekslene som står festet på sidene bak fangeren. Men da orket jeg bare ikke å demontere fangeren på nytt. Fikser dette når jeg starter ferien. Nå er jeg skikkelig sliten. Har holdt på siden i morges 😉👍 

Jeg fikser da ihvertfall det jeg kan. Så nå skal jeg starte jakten på et karrosseriverksted som kan fikse kanalene bra, men så rimelig som mulig. Skal sjekke ut to tre stk og sammenlikne takstene deres. Skal deretter høre litt rundt på forumer og slikt, om noen dyktige kan fikse dette for halvparten eller noe slikt, av det som blir ca-taksten vurdert hos de proffe. Uansett, dette skal fikses 😉👍

C9907829-298C-4A07-B264-42113F0461B9.jpeg

96F46F74-6DF5-401F-AA4D-E6B866CAF610.jpeg

00A36C7A-798A-4CF8-8CFB-EAD081AC1123.jpeg

E02D4CAD-8542-4820-9881-A829D3B3CD04.jpeg

AB97E63C-59AA-4F6F-A2E5-AD35E2B7A20F.jpeg

A1185039-9288-49BF-AE15-18342002F7F7.jpeg

73AED832-A775-4B0E-A06E-B4150E92D7BE.jpeg

3B2F25E2-1187-4FE0-B62C-F0DD2D66A04B.jpeg

4C2F6C9E-3457-4DFF-AAAE-2D535612C67A.jpeg

3C6FEF5E-29C1-46AE-899C-3D812FC5ED2B.jpeg

BA71DF22-17AC-4074-A531-82291AB069B7.jpeg

E3AE17BD-150C-4D3B-95C4-AF0DB5E40E3D.jpeg

1A7A02D0-CA11-4195-856E-210A47123E9A.jpeg

F0333480-9505-4DE2-A25D-111805A267E4.jpeg

F476CBF2-7207-4554-9A7F-6C281142090E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig oppdatering Tore.

Først må jeg takke for oppmuntring på tråden min. Godt å få tilbakemeldinger og råd.

Kjipt å finne rust, men ikke ille det du har funnet her. Som Jan skriver, så er disse tross alt gml biler og har vært hverdagsbiler de første årene av sitt liv. Selv om de ble godt stelt, så tærer tiden på dem.

"Båtfiks" må være lov for småting. Gjorde det samme på ene framskjermen. Det viktigste er å stoppe rusta og gjøre en skikkelig jobb, så dette ikke kommer tilbake.

Fantastisk å se hvordan du setter denne tilbake i stand.

Lykke til videre og stå på. Denne har absolutt komt i rett hender.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer småtteri ble gjort i går 😃

Jeg synes ikke bilen går helt rent på tomgang, så tenkte jeg måtte forsøke å se om dette kunne fikses med enkle grep. 

Hadde jo faktisk glemt å montere den nye fordeleren 😂 Så fikk røska av den gamle. Men da kom jeg på at den plast-oringen som sitter mellom fordeler og fordelerhuset var delt i to og datt av og ned på bakken da jeg demonterte. Jeg er litt usikker på om den har noen direkte påvirkning dersom den ikke er i orden. For jeg tenkte jeg skulle forsøke å lime den med superlim, akkurat nok til at den satt fast og kunne monteres tilbake på den nye fordeleren. Men da jeg skulle tørke den ren, så knakk det av en bit til og da ga jeg faen. Får heller bare bestille en ny. Nok om det 😂 Fikk uansett montert den nye fordeleren 

Da jeg holdt på med dette, demonterte jeg også tomgangsregulator og Lmm. Tomgangsregulatoren fikk et par solide dusj med WD40 og deretter spylt med bremserens og brukte Q-tips til å gnikke og gnukke inni. Lmm fikk spylt seg med bare bremserens. Turte ikke å spraye WD da jeg er usikker på om den føleren tåler slike middel. 

Deretter la jeg belgen mellom innsug og Lmm i varmt grønnsåpevann og lot dette ligge å godgjøre seg en stund før jeg vasket den med en oppvaskkost og tørket den. 

Den ble bøyd og klemt på for å se etter sprekker, men den var hel og fin. 

Så da var det bare å montere alt sammen igjen. Var spent på om dette utgjorde noen forskjell, men nix 😡 Ingen forandring. Null og nix. Går fremdeles helt likt. 

Senere på kvelden, da trafikken hadde roet seg, tok jeg en tur med den for å få blåst ut litt. Det er et parti på ca 5 km med flere langstrekker rett utpå vegen her jeg bor, så med minimalt med biler, fikk jeg strekt ut beina på denne frøkna. I begynnelsen så virket det som den holdt igjen litt. Usikker på om dette var motoren eller automatkassa. Den ville liksom ikke noe særlig over 4500 omdr. Drev og tok en del kickdowns og etterhvert gikk den lettere og lettere oppover i turtall, helt til jeg nærmet meg det røde feltet på turtelleren. 

Da jeg kom hjem og parkerte, var det samma nøden. Den går ikke silkemykt på tomgang, slik den forrige 535’n min gjorde. Ikke faen !! Jeg er helt sikker på dette. 

Nå hadde jeg riktignok kjørt denne lille turen ganske hardt, men har tenkt på dette tidligere også, nemlig at det blir jævlig varmt på bakpotta. Den knitrer godt hver gang jeg har vært ute og kjørt. Kjente etter med hånda da jeg kom tilbake fra turen og det er glohet eksos som kommer ut 🤔 Mener med å si dette, at jeg har hørt at tett katalysator forårsaker veldig varm eksos. Sjekket haugen med kvitteringer for å se om katalysatorpotta var skiftet. Mente jeg leste en kvittering om dette, men det viste seg at det var mellompotta som var bytta. Så her KAN det jo være snakk om tett katt 🤔 Men når det er sagt, mener jeg at jeg hadde noe likt ang E39’n min. Mener å huske at den også var veldig varm og luktet nesten krutt etter hver tur. På den så hjalp det å bytte lambdasondene. 

Ja ja får sjekke ut videre. Skal alltid være noe 😉 

Før testturen demonterte jeg pansermatten og fikk spylt den og motorrommet. Det var mye gørr bak pansermatten og området mellom radiator og grillen, så godt å få bort det verste der. Deretter en solid håndvask og felgrens. 

Fikk også fjernet det fæle bremselyset i bakruta. Og er det noe jeg hater, så er det klistremerker. Æsj !! Det var flere slike rundt om. På bakruta og sidevinduene. Slike varsel-klistremerker om alarm og slike ting, samt noe om rustbeskyttelse og bilfirma i bakruta 🤮 Godt med slike smådetaljer fikset 😃

Ja ja blei en lang avhandling som det ofte blir med meg 😂 Håper kanskje noen av dere har noen gode tips til noen av utfordringene jeg har med denne bilen 🙏034437BB-0728-4751-9AF7-114406666B2F.thumb.jpeg.4e4cdac89c0e295775dde2ff1a9fbb82.jpeg

Ble ikke til at jeg skiftet reimene da. Blir gjort fortløpende ved neste anledning 😉9D7892C4-287D-4832-8475-53387B245D86.thumb.jpeg.039aeb8cea7fe074dba469cf9a838137.jpeg

Rengjøring av Lmm og tomgangsregulator 😃F23CB2C9-4DA7-4EB5-9515-4C0BD5111EBE.thumb.jpeg.519c77e0734d06bad73263a0e2a8251f.jpeg

No gammal guffe som jeg sliter med å fjerne. Sitter relativt løst noen plasser, men noe hinsides helvete andre plasser 🤮 Fått tips om parafin på en Detajlerside på FB. 163D0F2A-3CCC-4ADD-9727-0BAFDAEB8D2F.thumb.jpeg.0d7780e4c05d4acefe577506bf87c9bd.jpeg

Fjernet masse seigt fett som var klint på baksiden av pansermatten. Er fremdeles noe igjen, men det synes nesten ikke. 

B8F1EC7F-5F56-4BCF-BE1C-E4DD5FEA3D40.jpeg

65F6A82B-3A02-4534-8459-C016017E9EF1.jpeg

04C063A8-31D5-4DD7-8F77-6E7B23785E6B.jpeg

6CB2E0D5-2AFF-4BD3-930D-BF9F858ADA25.jpeg

D7FBBBD2-286D-4562-9DAA-41898B07DD78.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mortenej skrev:

Gøy å følge med Tore. Blir ikke arbeidsledig når en har gammel bil :) Altids et eller annet som må fikses.

Håper du finner ut av tomgangen.

Takk for det Morten 😃 He he nei det er alltids noe. Selv om det til tider kan være litt frustrerende, har det også en stor sjarme å holde på med disse bila 😂👍

Skal ikke påstå. Har kjørt for lite, men fikk en følelse av at bilen gikk litt bedre etter en skikkelig utblås der jeg dro den nesten til turtallssperra 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tutla litt i dag. Har jo hatt denne ristinga spesielt i det jeg nærmer meg 80 kmt og oppover. 

Har jo tenkt at det har vært pga ubalanse en eller annen plass, så har balansert felga uten at det hjalp og fikk vite at det var høydekast i ett av dekka. Så jeg spanderte på to nye dekk, men neiiida, hjalp null og nix 😡

Men så tenkte jeg at jeg tar "høgge foten på bremsen"-varianten og skal si det smalt godt 😂

Så da vet jeg ihvertfall at casterstaga var utslitt. Så da bestilte jeg to nye hos Koed og regner med å ha de i morgen ettermiddag 🙏

Da var det bare å forberede montasje av disse, så jeg heiv meg rundt etter frokost i dag. Men svarte heiteste hvor dette satt nede ved fjørbein. 

Jeg slo og slo og slo, men ikke faen !! Fant fram ei diger øks, og slo og slo og slo, men nope 😂 Så jeg reiste på biltema og handlet sånn kulebryter som man skrur på enden av bolten, men den fikk jeg fanken meg ikke plassert godt nok, så det var bare å glemme....

Kjøpte ei lita slegge på tema også, 1,5 kg hode. Og fortsatte å slå. Like før jeg var sikker på at arma skulle ramle av skuldra, så slapp faenskapet og da skreik jeg rett ut så naboene sikkert fikk bekreftet at han bmw-idioten faktisk er gæærn 😂

Kjente jeg grudde meg til å gjøre samme jobben på andre siden, men takk Gud for st den der slapp etter ca halvparten så mye slåing 🙏❤️

Den som gir seg er en dritt sa en god kompis av meg, og det mantraet bruker jeg mye når jeg skrur på disse bimmers 😉

Da jeg var ferdig med denne drittjobben som jeg tror tok en del timer, var det å få i seg litt mat og deretter ut og demontere bakfangeren igjen. Jeg glemte jo som skrevet tidligere, å montere plastdekslene i hjulhusene, disse alulistene og også den varmebeskyttende matten som jeg frykter skal sitte delvis under varmedekslet jeg kjøpte nytt og som sitter over bakpotta 🙈

Da jeg demonterte bakfangeren rengjorde jeg den skikkelig på baksiden og så også at disse stålforsterkede platene som sikkert er for å holde plasten stabil, hadde rusta noe jævlig. Så disse har jeg marinert med ferrobet og skal få på noe bengalakk eller liknende. Får se om jeg kanskje bestiller de nytt dersom de ikke er for dyre.

Marinerte underside av motor og automat, samt resten av forstilling med avfetting og fikk spylt rent 😃 Så at det var litt oljebløtt under på bunnpanna, så fant ut at jeg ikke hadde skrudd igjen skruen til tappinga godt nok. Så fikk gjort dette og tipper det holder seg tørt og rent under der nå 😃

Ja ja, så fikk da styra litt i dag også 😃 

Blir visst ikke arbeidsledig med denne bilen heller 🤣 Neste på programmet når jeg får montert sammen, blir å skru ut setene og foreta teppeløft. Eller rettere sagt så skal teppene ut og alt skal sjekkes for rust. Har funnet ut at gulvet ved passasjersiden, inne ved føttene, ihvertfall er i behov for sveising. Tipper det er sånn på førersiden også. Men greit å få det sjekka hundre prosent og se den jele og fulle sannhet. 

Planen min ang rustfix, er å forberede så godt jeg kan, slik at de som skal gjøre sveisejobben, bare kan begynne å skjære, tilpasse og sveise. Ikke måtte bruke masse tid på å lete etter rust. Tipper jeg kan spare meg for en del tusenlapper bare der. 

Så dette skal begynnes på så fort som mulig. Da får jeg også rengjort teppene skikkelig også. 

Sånn, da var dagens doku-blogg unnagjort 😂

0AACAB70-F6EB-4520-8238-1E578C54B291.jpeg

0F4B9BC9-C260-4372-BE5C-0F8B3D4A56EA.jpeg

0CFCF0CB-A860-489E-8210-5EE97E9DF78A.jpeg

2EB6E92F-37E1-4B93-BBEE-653F8DFAEBD9.jpeg

86F03C1E-56A7-435D-ABB1-4820BCCBA1F3.jpeg

FCA3E00C-2D87-4C83-A799-06C7F0E638B4.jpeg

F9FA4127-38EB-4FE3-8608-2BA5CD2FC3E0.jpeg

E8B00942-8E45-4718-AD27-889B120AB6D5.jpeg

D8BBF1A9-6529-4D4E-BF1B-CCA26E4241E8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd mye uten tvil og dette blir som i byen 😀

Knallbra .

Ser du nevner det belegget og dette er vel som nevnt et lag som skal beskytte lakk.

Og enig ,ikke pent når det er gammelt .

Har selv dette ,men mitt er enda 😀

Blir spennende å se hvordan den blir nå tenker jeg på styringen etter bytte av div stag.

Gidder ikke å si stå på ,da jeg vet du gjør det .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk Jan, ja det blir da gjort litt her og der. Detaljer er gøy å få forbedret 😃 Fikk mld fra posten at casterstagene er ankommet og videresendt fra Oslo i sekstiden i morges, så det er et lite håp om at jeg får dem i dag 🙏

Jeg demonterte det ene fangerfestet i går og pusset og behandlet det med ferrobet. Hva slags lakk/malingskombo ver det du benyttet Jan ? 

Ang det belegget, fikk jeg tips om at parafin var fint til å mykgjøre dette. Så tenker jeg forsøker dette. Hadde vært fint å fått det vekk slik at jeg kan få motorrommet slik jeg ønsker det 😃 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 17.15 hentet jeg ut to stk nye casterstag og fikk montert disse 😃 

Så nå er jeg rimelig sikker på at ristingen er historie 👍

Man lærer så lenge man lever og med det mener jeg at jeg har lurt litt på hvorfor slitte casterstag blir årsak til risting. Svaret på det skjønte jeg godt da jeg hadde demontert dem og så at de faktisk holder fjørbeinet fast i lengderetning. Dette visste jeg ikke, men vet det nå 😉👍 Ikke no rart det rister når foringene har blitt slappe. 

Vel vel, mens jeg ventet på casterstagene i dag, benyttet jeg litt av ventetiden til å montere aludekslene bak bakfanger, pusset eksostuttene med Autosol og pusset, grunnet og malte det ene bakfangerfestet med Bengalakk. 

Etter montering av casterstaga, tenkte jeg å montere plastdekslene i skjermhusene bak. Men så oppdaget jeg at det bak ene skruefestet til dekslet oppunder, kunne noe tyde på rust bak tecktylen. Og det var det også. Så her blir det også en liten 5*5 cm båtfix-lapp før tyktflytende. Veldig greit å oppdage slikt før en peiser på 😉 Så fikk slipt det rent og behandlet med Ferrobet. I morra grunner og lakker jeg før tyktflytende og på med dekslet. 

Så på med bakfanger og jobben gjort 👍 

 

2AFDC721-0231-42C1-ADE1-CB0F2C745314.jpeg

72DAC507-00FD-4884-98E8-CC9370BD59F6.jpeg

0BBD704F-FAAF-4DF8-AEF6-3EF5B495B55E.jpeg

D25CE272-7D62-4C90-9314-54ECF1358EB4.jpeg

1A9A8AAD-E238-4E05-92FC-BC625E35B096.jpeg

D763383B-50E8-4B28-91B9-5687FF44CF11.jpeg

10078D09-BA5B-4AF2-905E-1C752F5A6676.jpeg

23F60FAD-927F-4FFB-B3A0-EEE1FA8C8BCD.jpeg

3C42E644-9BCD-4EF9-88D6-0CB2CEC76B1D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...