Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, EspenV skrev:

Enkelt fortalt ja.

Litt mer avanserte -

BMW laget disse bilene sånn at når du er i en sving og bilen krenger til siden vil også camber øke på hjulet som er utvendig i svingen. Dette gjør at du har større del av dekket i kontakt med bakken. Hadde ikke camber økt hadde bare utsiden av dekket vert i kontakt med bakken og det ville vert vanskelig og styre.

Du vil også kunne få bump steer. Som er fordi styrearmene (nedre, øvre og styring) ikke ligger direkte på linje. Disse er med vilje plassert sånn av BMW fordi det skal vere en endring i Toe(spissing) i tillegg til camber ved sving og bevegelse. Men vis bilen i en hard sving treffet en dump med utvendig hjul vil hjulet bevege seg oppover som den normalt skal men den vil også endre Toe mer en den normalt skal sånn at det i verste fall får hjulet til og svinge til siden selv om rattet står i ro.

Understellet er laget "riktig" i forhold til hverandre og når normal bevegelsen er flyttet til og begynne når vinkel endringen allerede er godt i gang blir det ikke mye vinkel endring igjen på bevegelsen du har nå.

Du spørte vel egentlig ikke om en forklaring men men😄🤗

Jeg er en enkel mann men skjønte da prinsippet 😅 Takk for utførlig forklaring. Må nok lese den et par ganger til før det sitter 🤣 Men takker så mye 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rune-K skrev:

Nå begynner du og bli ivrig med kopperpastaen. Bare pass på og ikke få noe på gjengene. Der skal du bruke locktite og husk riktig moment. Kjedelig hvis de løsner under fart.

Hvis du først skal være jålete og drive med den senkingen så synes jeg de spacerne virker som en god ide. Husk bare og få tak i sterke nok bolter Det skal være 12,2 bolter og ikke standard 8,8. Det er nok ikke de letteste og få tak i. For endel år siden så fikk jeg ikke tak i de andre steder enn originale bolter om det har blitt enklere nå vet jeg ikke.

Oi da har jeg driti godt på draget, for jeg trodde det var det som var viktigst, nemlig boltene 😅 Men jeg har dratt til med riktig moment i det minste. Dette skal snart opp igjen uansett da jeg venter på de nye topplagrene 👍 Er jeg heldig så kommer de på onsdag 🙏

Ja jeg får se om jeg får kjøpt de noen annen plass enn i utlandet. Dyre var dem også. Spesielt nå som dollaren er såpass skyhøy. Jeg tenker jeg kjøper etterhvert. Får velge vanlig justering av spissinga først. Ja skal jeg ha disse spacerene så må jeg vel ha tilsvarende lengre bolter også. Har du noen idé om hvor jeg kan få tak i disse 12.2-boltene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bimmerlorris skrev:

Oi da har jeg driti godt på draget, for jeg trodde det var det som var viktigst, nemlig boltene 😅 Men jeg har dratt til med riktig moment i det minste. Dette skal snart opp igjen uansett da jeg venter på de nye topplagrene 👍 Er jeg heldig så kommer de på onsdag 🙏

Ja jeg får se om jeg får kjøpt de noen annen plass enn i utlandet. Dyre var dem også. Spesielt nå som dollaren er såpass skyhøy. Jeg tenker jeg kjøper etterhvert. Får velge vanlig justering av spissinga først. Ja skal jeg ha disse spacerene så må jeg vel ha tilsvarende lengre bolter også. Har du noen idé om hvor jeg kan få tak i disse 12.2-boltene ?

Bruker du nye muttere med invendig låsing går det bra selv om du bruker kobberfett. (Ikke den som du ser plastik typen) du ser ofte på dem at de nesten ser skjeve ut i gjengene.

12.9 bolter for du i vanlige størrelser kjøpt løst på Tools. Vis det er fin gjenget må du som regel bestille. Jeg har bestilt en del sånt fra Fixaball i UK. Veldig fornøyd med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Jeg er en enkel mann men skjønte da prinsippet 😅 Takk for utførlig forklaring. Må nok lese den et par ganger til før det sitter 🤣 Men takker så mye 😃

😂 synes du gjør mye bra jeg.

Det er en grunn til at disse bilene føles så riktige på veien. BMW gjorde en god jobb når de designet understellet. Så god at det er nesten helt likt fram system på e28 fra 1982 og helt frem til v8 modellen av e39 fra 1998. Mellom e28.e24.e34.e32 kan man nesten bytte om alt av deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, EspenV skrev:

😂 synes du gjør mye bra jeg.

Det er en grunn til at disse bilene føles så riktige på veien. BMW gjorde en god jobb når de designet understellet. Så god at det er nesten helt likt fram system på e28 fra 1982 og helt frem til v8 modellen av e39 fra 1998. Mellom e28.e24.e34.e32 kan man nesten bytte om alt av deler.

Denne typen forstilling kom først på E23 i 1977 men der er ingenting likt som de andre men prinsippet er det samme. De var veldig stolte når de lanserte denne typen og brukte en hel tettskrevet side i salgbrosjyren for og skryte av hvor avansert den var.

@EspenV Takk for en liten korrigering, mente selvsagt 12,9. Litt rart at de ikke følger med spacerne men hvis man bruker de i racing så kan man selvfølgelig sjekke de med jevne mellomrom, da holder det nok med vanlige bolter også hvis man bytter de innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppsummering så du ikke blir forvirret.

8.8 er vanlig. Det står 8.8 på hodet. De tåler sånn passe. Brukes som standard på det meste.

10.9 er noe sterkere. De tåler en del mer. Brukes der det må vere litt mer styrke. Dette er ofte ting som viktige understell deler som bare sitter i en bolt.

12.9 er den sterkeste vanlig folk får kjøpt. Den er veldig sterk. Den brukes der man styrke er viktig. Foreksempel Kronhjulet inne i differensialen eller boltene til drivakselene. Disse er som regel umbrako hode på.

Er det ikke merket er det vanligvis 5.8 eller svakere. Dette er dritt.

Rustfritt er eget system. Men kort fortalt er A4 80 tilsvarende styrke som 8.8

Pass på at du kjøper med riktig stigning. Stigning er tallet etterpå type M6 1.5 eller M6 1.0 der 1.0 er fingjennget. 

 

Låsing så skal i teorien alt på biler låses på en eller annen måte. Enten med låseskiven som lager et spenn. Låsemuttere som har motstand når du skrur det på eller flytende Locktight som du bruker på gjengene. Bruker du de med spenn eller motstand er det ok med kobberfett så lenge du har motstand når du skrur det sammen. Med Locktight må det vere reint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Rune-K skrev:

Denne typen forstilling kom først på E23 i 1977 men der er ingenting likt som de andre men prinsippet er det samme. De var veldig stolte når de lanserte denne typen og brukte en hel tettskrevet side i salgbrosjyren for og skryte av(...)

Min var fra 76, og hodene dreid av på enden og boret hull i. Så skulle man dra ståltråd gjennom alle og knytte de sammen for at det ikke skulle skru seg ut. Svartstål minnes jeg.

kan tro det var mye jobb å bore ut boltene som satt igjen i fjærbeina uten å skade gjengene. Satt med dremel og slipte i sikkert tre dager.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Min var fra 76, og hodene dreid av på enden og boret hull i. Så skulle man dra ståltråd gjennom alle og knytte de sammen for at det ikke skulle skru seg ut. Svartstål minnes jeg.

kan tro det var mye jobb å bore ut boltene som satt igjen i fjærbeina uten å skade gjengene. Satt med dremel og slipte i sikkert tre dager.

Det stemmer det, tidlig E24 har den samme forstillingen som E12 som igjen arvet den fra tidligere modeller slik som NK, E3 og E9 og der brukte man en ståltråd for og låse. Veldig spesielle skruehoder på de boltene så vidt jeg husker.

Men denne eldre forstillingen har en annen utforming av bærearmene, den har kun en vanlig bærearm også et støttestag som går forover. Det gir ikke like god kontroll over framhjuls geometrien i alle situasjoner som den nyere med 2 bærearmer pr. side. E21 har en litt enklere variant av E12 typen igjen. Der har man ikke noe støttestag som holder bærearmen på plass. I stedet så bruker man stabstaget til denne funksjonen. Billigere og lage men så var 3 serien billigere enn 5 serien også.

Har vi kommet langt nok ut på viddene nå eller skal vi nerde litt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha takk for alle innspill 👍 Masse å lære seg 👍 Nerding på høyt nivå er innafor 🥳

Men ang disse tre boltene som holder fjærbeinet fast nede; er det de såkalte 8.8-boltene ? Er de tettgjenga ? Såkalt 1.0 gjengehøyde ? Leste nå i Bentleyhåndboka at de skal festes med Locktite ja 🙈 Men da skal jeg få løsna de igjen og rengjøre og kline på litt av dette. Men skal jeg bruke den røde lille plastflaska ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rune-K skrev:

Det stemmer det, tidlig E24 har den samme forstillingen som E12 som igjen arvet den fra tidligere modeller slik som NK, E3 og E9 og der brukte man en ståltråd for og låse. Veldig spesielle skruehoder på de boltene så vidt jeg husker.

Men denne eldre forstillingen har en annen utforming av bærearmene, den har kun en vanlig bærearm også et støttestag som går forover. Det gir ikke like god kontroll over framhjuls geometrien i alle situasjoner som den nyere med 2 bærearmer pr. side. E21 har en litt enklere variant av E12 typen igjen. Der har man ikke noe støttestag som holder bærearmen på plass. I stedet så bruker man stabstaget til denne funksjonen. Billigere og lage men så var 3 serien billigere enn 5 serien også.

Har vi kommet langt nok ut på viddene nå eller skal vi nerde litt til?

Aldri langt nok ut på viddene. Burde nesten vere et egen tråd for forskjellen på singel pivot og dobbel.

Ja låsetråd er morsomt. Brukte det selv på banjoboltene til oljesmøringen i toppen siden de har en tendens og løsne og at der skal man ikke bruke Locktight.

20180914_200855.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Ha ha ha takk for alle innspill 👍 Masse å lære seg 👍 Nerding på høyt nivå er innafor 🥳

Men ang disse tre boltene som holder fjærbeinet fast nede; er det de såkalte 8.8-boltene ? Er de tettgjenga ? Såkalt 1.0 gjengehøyde ? Leste nå i Bentleyhåndboka at de skal festes med Locktite ja 🙈 Men da skal jeg få løsna de igjen og rengjøre og kline på litt av dette. Men skal jeg bruke den røde lille plastflaska ? 

M12X1,5X25 orginalt.

som vil si M12 med 1.5 gjengestigning i 25mm lengde.

tror den orginalt er 8.8 ja men ikke helt sikker. Men skal du bruke spacer så er det en god idé og gå opp i styrke til 10.9 eller 12.9

idielt bruk Locktight 260. Den låser sterkt. Tror biltema sin rød er samme tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hva som står på skruehodet, det er det sikreste. Husker ikke styrken på E34 men det er sterkere enn 8,8 på E23. Kjøper du nye bolter hos BMW så er det ferdig smurt inn med gjengelåsing.

Det finnes mange typer av locktight med forskjellige fargekoding. Det er bare og lese seg opp. Du trenger ikke den typen som du må varme opp for og løsne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i dag hadde jeg en avtale om å hjelpe min far med å hente hans kjære 1957 Imperial som sto hos min søsters garasje på Jessheim  Så turen gikk fra Hamar og til min far som bor i Grue kommune. Derfra til Jessheim via Kongsvinger. Og samme tur tilbake igjen for å være følgebil hjem til han. Han er blitt 75 år og syntes det føltes trygt å slippe å kjøre helt alene tilbake i tilfelle noe skulle skje.
 

Og noe skjedde etter noen mil. Plutselig blinker han av veien og inn på en rasteplass og jeg var litt uoppmerksom og rakk nesten ikke å slenge meg etter 😅 Vi stopper og han forteller at det er en forferdelig ulyd som bare ble høyere og høyere ved gasspådrag. Vi åpnet panseret og jeg ser det er olje på bakken. Ruser opp motoren for å provosere frem ulyden og da hører jeg noe som høres ut som et dårlig lager. Lokaliserer lyden til å være servopumpa og ser at det spruter servoolje når jeg ruser motor. Faen hva skjer tenker jeg 🤔

Så kjenner jeg på påfyllingslokket og det er løst. Jeg åpner og ser at det skummer oppi der. Da ber jeg han stenge av motor. Deretter får jeg strammet lokket og han starter opp igjen og vipps så er lyd og lekkasje borte 😅 Aldri opplevd noe så rart. Men den lyden måtte komme pga noe trykkreduksjon da lokket var løst 🧐

Etter dette gikk resten av turen smertefritt heldigvis. Ikke så lett å få mekka langs vegen og heller ikke så lett å få satt dette dråget på en bergingsbil heller 😂 Den er jo nesten 6 meter lang, 206 cm bred og veier 2500 kg 🥳🤣 
 

Men så er det min da 🙈 Må si at bilen er så og si ubrukelig nå. Den tåler omtrent ikke en liten dump før den slår rett i bånn av demperen og jeg hadde jo selvfølgelig også glemt å montere på disse Bumpstop også 🙈

Og det ene stabstaget er dønn gåent så denne gir jo også fra seg godlyder 🤮😅 Og jeg banket heller ikke hardt nok i bordet da jeg sa at den hadde sluttet å riste. Ved 90 kmt så er den helt grusom og det er jo liksom den hastigheten man som oftest ligger i på de store veiene 🤬

Nei huttetu, det var stusselig å kjøre med denne senken. Så ber til høyere makter at det hjelper betraktelig med de nye demperene, bumpstop og nye topplagre. Samt nytt stabstag 🙏🙏🙏 For dette var ikke moro å kjøre med. Nå står den på verkstedet. For i morra skal den ha firehjulskontroll så jeg ihvertfall slipper å slite ut et par sett dekk i løpet av sesongen 😂🥳

Ingen bilder av turen da dette ikke ble noen kosetur 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...