Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Herlig småplukk  du fikk tatt der. og så kjekt at dette gav resultater.

Rimelig slitne di brillene der.

Kjipt å lese som sagt at du tenker å la denne gå, men lagring og økonomi er nå to viktige forutsettninger for å holde på med denne hobbyen. Det som er sikkert er at den som er så heldig å få ta denne videre får iallefall en bil som er meget godt behandlet de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mortenej skrev:

Herlig småplukk  du fikk tatt der. og så kjekt at dette gav resultater.

Rimelig slitne di brillene der.

Kjipt å lese som sagt at du tenker å la denne gå, men lagring og økonomi er nå to viktige forutsettninger for å holde på med denne hobbyen. Det som er sikkert er at den som er så heldig å få ta denne videre får iallefall en bil som er meget godt behandlet de siste årene.

Takk Morten 😃 Ja tre stk irritasjonsmoment Poff borte 🥳🎵 Digg. 😊

Tror nok bilen blir hos meg en stund til. Jeg har ikke LYST til å selge nå. Jeg tror jeg vil føle at jeg sender fra meg noe jeg ikke har gjennomført. Det er en uggen følelse som jeg vil føle anger for. Da er det bedre å få fullført de visjonene jeg har.

Nå ser det ut til at jeg kan få fikset kanalene 100% og det er viktig for meg. Greit nok. Koster meg 20 lapper. Men det er det verdt. Jeg må jo bare ta ansvar for å ha levert fra meg bilen til en som rett og slett var respektløs mot bilen min. Det var mitt valg. Og denne gangen blir det hos et firma og med garanti. Føles mye bedre.

Kan fortsette litt; jeg tenker å få byttet mellomaksellager og girkassefeste siden jeg blir mer og mer sikker på at disse er slitne og forårsaker vibrasjonen. Så med alt dette fikset så er det sånn jeg ser det, en lakkering om å gjøre for å få bilen i Mint Condition. Det hadde vært gøy. Foreløpig bare en drøm, men… 😉 Time vil sjåvv 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2022 den 22.25, Bimmerlorris skrev:

Ja men da skulle setet funket når den står i park 🤷‍♂️ Ja dersom det er funksjonen dens. Så fort jeg stakk en ledningsstump mellom disse to så ble det liv. Kanskje den ledningen tror at bilen står i drive eller revers ? 🤷‍♂️ Jeg orker ikke vente, men finner du ut av det så tar jeg såklart hjertens imot dine gode råd Rune 🥳🎵

Da har jeg studert koblingsskjemaer så øynene snart går i kryss.

Det korte versjonen er at den ledningen skal til jord, helt riktig. Det er den du viste meg et bilde av 7. mai som manglet en kontakt. Og den er brun og oransje ikke svart. Skal egentlig til et jordingspunkt ved rattet men det spiller ikke så stor rolle.

Hvis du vil ha den lange versjonen så kommer den her. Fant kun skjema til USA versjonen og på den så finnes ikke den brune/oransje og den røde/gule ledningen så jeg klødde meg fælt i hodet. Men så begynte jeg og sjekke ut E32 for de bruker stort sett det samme opplegget på mye og der fant jeg alt sammen. Det viser seg at de brukte den samme styreenheten til E32 og E34 i Europa og den kan også styre minnefunskjonen til evt. justering av rattet. Denne skal ha en ekstra jordledning og den bruker også en sikring ekstra som kommer i den røde/gule ledningen. I USA kunne man ikke få elektrisk justering av rattet så der brukte man en annen styreenhet til setet og den trenger ikke de ekstra ledningene. Synes BMW gjorde det unødvendig komplisert men de gjorde nå det da.

Det er hærlig og nerde litt innimellom og grave seg ordentlig ned i detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rune-K skrev:

Da har jeg studert koblingsskjemaer så øynene snart går i kryss.

Det korte versjonen er at den ledningen skal til jord, helt riktig. Det er den du viste meg et bilde av 7. mai som manglet en kontakt. Og den er brun og oransje ikke svart. Skal egentlig til et jordingspunkt ved rattet men det spiller ikke så stor rolle.

Hvis du vil ha den lange versjonen så kommer den her. Fant kun skjema til USA versjonen og på den så finnes ikke den brune/oransje og den røde/gule ledningen så jeg klødde meg fælt i hodet. Men så begynte jeg og sjekke ut E32 for de bruker stort sett det samme opplegget på mye og der fant jeg alt sammen. Det viser seg at de brukte den samme styreenheten til E32 og E34 i Europa og den kan også styre minnefunskjonen til evt. justering av rattet. Denne skal ha en ekstra jordledning og den bruker også en sikring ekstra som kommer i den røde/gule ledningen. I USA kunne man ikke få elektrisk justering av rattet så der brukte man en annen styreenhet til setet og den trenger ikke de ekstra ledningene. Synes BMW gjorde det unødvendig komplisert men de gjorde nå det da.

Det er hærlig og nerde litt innimellom og grave seg ordentlig ned i detaljer.

He he, godt å høre at du liker denne typen nerding og takk for at du deler 😃 Kult at jeg hadde rett her og at setet nå funker sammen med ledningsnettet.

Men jeg lurer på en ting. Jeg trykket på disse minneknappene og stolen havnet i to forskjellige posisjoner. Ingen av dem passet meg 😂 Så jeg lurer på hvordan jeg lagrer i minnet den posisjonen jeg ønsker 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at her skjer det og ting Tore 😊

Bra jobbet og godt med alt man får gjort så veldig bra 😊

Kanskje knirkeforingeene mine også er årsak til spjooing lyd bak på min?

Den som overtar denne får en særs bra e34 ,men og trist dette .

Men som du skriver så er det en solid egenkapital å ta med seg i hus og hjem .🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Ser at her skjer det og ting Tore 😊

Bra jobbet og godt med alt man får gjort så veldig bra 😊

Kanskje knirkeforingeene mine også er årsak til spjooing lyd bak på min?

Den som overtar denne får en særs bra e34 ,men og trist dette .

Men som du skriver så er det en solid egenkapital å ta med seg i hus og hjem .🙏

He he ja det glimter til med litt arbeidslyst innimellom 😅

Spjoing høres mer ut som noe med fjæra men er jo en enkel og grei oppgave å skifte disse foringene 😃 Veldig artig at ulyden forsvant 😃

Ang salg så får jeg til deg som til Morten, at jeg ikke helt ønsker å selge bilen sånn som den er nå. Da vil jeg føle at jeg ikke har gjennomført de planene jeg har hatt med den.

Nå venter jeg på å få et firma i Elverum til å se på og kanskje tar jobben med å fikse kanalene. Det er en lystfølelse der som overgår lysten til å selge. Dette er i såfall en hvit jobb med garanti og da vil det ihvertfall føles mye bedre dersom bilen selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he hva skal jeg si nå mon tro ?

Saved by the bell kanskje 😅 Jeg drev å søkte på vinterlagringsplass og hadde lagt ut søk på en del facebooksider da en kar som tilbød lagring, stilte en del spørsmål rundt bilen min og fortalte at han var på jakt etter en E34.

Det hele ble til et potensielt salg av bilen og vi hadde et hyggelig møte og prøvekjøring av bilen. Men etter litt fram og tilbake så ble det ikke "enighet" om pris og jeg må ærlig talt si at jeg ble veldig lettet 😅 Men hvem vet, kanskje han kommer på banen ved en senere anledning og kanskje salg da.

Uansett så ble jeg lettet som sagt og en ny energi har meldt seg 😃

Så er det sånn at jeg har vært i kontakt med et karosseriverksted i Elverum og i oktober får jeg reparert kanalene på en proff måte. Det er jeg trygg på etter å ha besøkt firmaet og eier av firma er utdannet karosseriarbeider med videreutdanning.

Jeg har fått tilbud på 20000 kroner som gjelder kapping av alle fire hjørnene og nytt stål dersom nødvendig. Arbeidet er også innklusiv midlertidig fiks sånn at kanalen ser fin ut frem til kanaljobben utføres og det er inkl lakkering. Det jeg mener med "dersom nødvendig" er at jeg synes sveisingen foran ser bra ut siden det er helsveiset her. Dersom det ikke er nødvendig å fikse foran, vil jeg forvente at prisen blir en del lavere.

Utover dette så bestiller jeg nå nytt mellomaksellagring og nye gummiputer til automatkassa sitt oppheng. Dette fordi jeg må prøve ut teorien min om at vibrasjoner i bilen kommer fra slitasje her. Dette er arbeid jeg kommer til å sette bort.

Så har jeg ordnet vinterlagring 🥳 Dette synes jeg var rimelig pris. 3000 kr for ca 5 mnd og lageret er helt nytt, har brannvarslingsanlegg og er oppvarmet.

Så da er alt klart og jeg kan senke skuldrene 👍

Når jeg kommer hjem fra Spania 23 august så håper jeg at energien er tipp topp og jeg skal da få montert disse utjevningsklossene. Det er det første jeg skal fikse.

Så har jeg jo dette Mtech2-rattet som jeg kjøpte av Andreas her i våres. Dette trenger ny farge og dette har jeg handlet inn.

Utover dette så trenger jeg dekslene til setebeltene nede ved sofaen og på toppen av ryggen i svart. Så om noen av dere har dette så er jeg intr i å kjøpe 👍

Jeg trenger også nytt teppe i bagasjerommet da dette er stygt og kappet i. Så rop ut dersom du har eller vet om hvor jeg kan få tak i dette 😃23CA5C64-091D-43FD-8DD5-06C39500EEA2.thumb.jpeg.32facaad3c170ed7a4e37f7a24aae6da.jpeg

Rygget inn i garasjen og oppdaget at her var det rundt tall 🥳😅03D6AAE4-9D64-4D63-B9C5-83C48095A673.thumb.jpeg.55840001fcaa5af3e34a42b5aed2ae5b.jpeg

Tilbud svart på hvitt og kanskje blir det billigere dersom de synes sveisejobben foran er tilfredsstillende 🤞 Lov å håpe på det 😃089299F0-74B3-431A-9230-ADDD3CF9C9F8.thumb.jpeg.11baf72c05c788e82560f919838d67ea.jpeg

Her skal den få stå tørt og trygt i vinter. B19F29BE-BD08-4B55-ACFE-73A91D48D358.thumb.jpeg.b4059ba7f141c491e234b3b5866fcf59.jpeg

Rett fram her får han plassen sin 😃EED8C40A-B5CD-4652-BC2B-71E7338B120A.thumb.jpeg.8fb8e053e0e4af539d77039a819542e3.jpeg

Ikke veldig pent og jeg ønsker å få tak i et som er helt og fint dersom mulig. D9993050-4BAA-46CE-812B-7076B5DC572F.thumb.jpeg.644ff4ea3804ab715e50c055a42694c5.jpeg

Kappet i teppet og det er fire punkter under som ser ut som det har stått noe der ? 🤷‍♂️😅25CACA39-A515-4BC7-AC38-91146A9AB856.thumb.jpeg.7e6fa10b01fe066deb9a23825b152691.jpeg

Det er ikke et must at det er teppe med oppbevaringskasse, men hadde jo vært kjekt. DDBDB183-426C-4C89-8195-78650502DE2E.thumb.jpeg.0e506526628999dbe3489a1de3bded8b.jpeg

Trenger to svarte deksler her. 5711E0B4-209E-49F3-BAFB-53791849CFA8.thumb.jpeg.ecae16602e899507cf0f2ab6ea783109.jpeg

Og dekslene til beltefestet i svart hadde vært fint 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mer og mer glad jeg valgte å beholde bilen enn så lenge og at den potensielle kjøperen trakk seg denne gangen.

Skal forklare. Den dagen bilen selges, når enn det måtte bli, så må kjøper være en sann entusiast som ønsker å skru selv eller som har lommebok som tåler verkstedsregninger 😅 Trist hvis bilen ender opp hos noen som går lei og bare stuer bilen inn i en garasje 😩

Har fått bestilt litt deler  Gummiklossene til automatkassa, mellomaksellager og kanaler 😃

Å bytte dette føler jeg blir for heavy for meg, så blir å få dette gjort på verksted. Håper også denne gangen at vibrering forsvinner med dette nytt 🤞😅

I dag har jeg kjørt bilen bort til karosseriverkstedet som skal fikse kanalene. Nå skal de legge på noe midlertidig over den dårlige sveisen slik at det ser pent ut frem til kanalene skal repareres. Så nå blir bilen stående innendørs hos de frem til jeg kommer hjem fra Spania. Selve kanaljobben blir gjort i oktober.

Reiser på tirsdag og gleder meg til to uker med sol og varme 🥳

223D7C67-25A6-420D-9BFF-EC6A2D1487F9.jpeg

7013C22B-381F-4D79-A44C-26BFC8D70BC3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har ikke fått svart på de siste oppdateringene her ,men det er makeløs innsats det legges i her ,både karr.messig og alt annet Tore 😊😊

En annen ting er at jeg støtter deg fullt ut i det du nevner angående salg .

En kjøper må vite hva dette er og kan innebære ved kjøp av en sånn bil .

Idag tør man jo omtrent ikke selge bil ,da man kreve oppheving av kjøp bare det er en sprekk i reservedekket sånn satt på spissen 😖😖.

Jeg håper du velger å beholde den så lenge som mulig selv om jeg skjønner ditt ståsted .

Men nå får du orden på den både kanal og div andre ting ,samt du skal på tur .😎😎

Nå har du mye å se frem til .

God tur Tore 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Ja har ikke fått svart på de siste oppdateringene her ,men det er makeløs innsats det legges i her ,både karr.messig og alt annet Tore 😊😊

En annen ting er at jeg støtter deg fullt ut i det du nevner angående salg .

En kjøper må vite hva dette er og kan innebære ved kjøp av en sånn bil .

Idag tør man jo omtrent ikke selge bil ,da man kreve oppheving av kjøp bare det er en sprekk i reservedekket sånn satt på spissen 😖😖.

Jeg håper du velger å beholde den så lenge som mulig selv om jeg skjønner ditt ståsted .

Men nå får du orden på den både kanal og div andre ting ,samt du skal på tur .😎😎

Nå har du mye å se frem til .

God tur Tore 😊

Takk for svar Jan 😃

Jeg har heldigvis aldri opplevd at noen vil heve kjøp av bil jeg har solgt, men kan tenke meg det er irriterende og frustrerende å oppleve sånne folk.

Det som er viktig for meg den dagen jeg evnt velger å selge, er å få solgt den til noen som jeg har god magefølelse på at kommer til å fortsette å holde den i god stand 😃

Ja nå blir det proff rep av kanaler og det er en stor trygghet som er viktig for meg. Så håper jeg at frisk girkassegummi og nytt mellomaksellager gjør susen 🤞😅

Takk Jan 😃 Nå avslutter jeg sommeren med å tilbringe den i glovarmen og samle krefter til litt småfiks av bilen utover høsten frem til vinterlagring og forberede meg på å jobbe så mye jeg orker frem mot neste vår 😉 Koster å ha E34 som hobby 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra lesing dette her. Gledes til å se resultatet av kanal rep. Har samme jobb som kommer opp på min, dessverre. :P

 

Følger med videre, jeg!

PS: Ikke selg. Aldri selg. Du blir bare å angre. Jeg solgte. Jeg angret. Heldigvis fikk jeg kjøpt den tilbake etter 5 år, men bilen i mye dårligere stand enn når jeg ga den fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk lesning her Tore.

Veldig bra at du finner et verksted som kan ta jobben med kanalene, slik at du blir fornøyd.

Og ang salg er det veldig hyggelig å lese at det ikke blir noe av. Viktig at det føles riktig når det skal gjennomføres og at den som overtar her, også overtar stafettpinnen rundt vedlikehold. Denne bilen har du brukt mye energi og penger på å fikse, og da må den til noen som vet hva dette er viderefører ansvaret.

Får håpe at bytte av lager på mellomakselen er det som skal til for å fikse risting.

Kos deg med 14 dager i solens rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nyheim skrev:

Bra lesing dette her. Gledes til å se resultatet av kanal rep. Har samme jobb som kommer opp på min, dessverre. :P

 

Følger med videre, jeg!

PS: Ikke selg. Aldri selg. Du blir bare å angre. Jeg solgte. Jeg angret. Heldigvis fikk jeg kjøpt den tilbake etter 5 år, men bilen i mye dårligere stand enn når jeg ga den fra meg.

Takk takk Nyheim 😃👍

Ja får ha troen på at dette karosseriverkstedet gjør en god jobb. Tipper de gjør det. De har en facebookside og legger ut bilder av prosessen. Det skal jeg be de gjøre når de fikser kanalene på min også.

Det er ikke mange E34 som går gjennom livet sitt med rustfrie kanaler 😅 Så håper du får fikset de. Hva slag 34 har du ?

Jeg kommer nok til å selge den. Men akkurat nå vet jeg ikke når. Jeg tar stilling til det når jeg har fått bilen slik jeg har planlagt det. Om det blir neste sommer eller ikke, vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Kjekk lesning her Tore.

Veldig bra at du finner et verksted som kan ta jobben med kanalene, slik at du blir fornøyd.

Og ang salg er det veldig hyggelig å lese at det ikke blir noe av. Viktig at det føles riktig når det skal gjennomføres og at den som overtar her, også overtar stafettpinnen rundt vedlikehold. Denne bilen har du brukt mye energi og penger på å fikse, og da må den til noen som vet hva dette er viderefører ansvaret.

Får håpe at bytte av lager på mellomakselen er det som skal til for å fikse risting.

Kos deg med 14 dager i solens rike.

Ja jeg er veldig glad for at jeg blir å beholde den en stund til 😃 Det hadde garantert føltes som jeg hadde solgt en uferdig bil og sånt liker jeg ikke. Om jeg taper 10 eller 40 lapper på salg, spiller egentlig ikke så mye. Det som er viktig for meg er at den er "fullført"

Har heldigvis slutta å tenke kroner og øre tap eller vinn. Bilhobby er kostbart uansett.

Dette karosseriverkstedet har selvtillit nok til å legge ut arbeidet sitt på facebooksiden deres så det betrygger jo.

Takk takk, det skal bli veldig godt å få 14 dager i solens rike 😃 Så når jeg kommer hjem så håper jeg at jeg har litt futt til å få gjennomført litt småtteri før den skal kanalfikses i oktober 😅🤞

Krysser også fingrene for resultatet av ny kassegummi og mellomaksellager 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...