Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke mye respons å få for han gamle bimmerlorriz 🤣 (bitter latter 😏) Neida, jeg legger ut her like mye for egen dokumentasjon. 

Av og til leser jeg gjennom og ser hva som er gjort i den tiden jeg har hatt den og det er jaggu en god del. 

Bilen er i sinnsykt mye bedre stand nå 👍

Nå er det snart dags for roadtrip til Tromsø 😃 Det gleder jeg meg stort til. Har aldri vært fristet av å reise nordover i landet vårt. Og det handler mest om at jeg ikke er noe glad i kaldt og vått vær. Har alltid hatt som moral at skal jeg kose meg noe sted så må det være i områder syd for Hamar 😉

Men jeg har en sambo som elsker nordnorge og som har så lyst til å reise til Lofoten igjen. Så jeg har latt meg overtale og sant nok; skal jeg kunne mene noe om nordnorge, ja så må jeg jo reise dit og få egen erfaring. Blir det kaldt og surt, så har jeg noe å slå i bordet med og jan få bekreftet at nordnorge er helt meningsløst for min del 😉 Nesten så jeg håper på det vettu 😂 

Vel vel, i forbindelse med turen så har jeg bestilt en del nytt til bilen. Husker ikke om jeg har skrevet det tidligere i tråden, men brilleforingene var utslitt og knirket så det var flaut å kjøre med den. Dessuten var en bærearm også utslitt, samt slitte dekk. 

Så da delene kom (lambdasonde, kamsensor, bærearm, brilleforinger, motorrens, olje/filter, bensinfilter og bensinslanger) reiste jeg ut til faren min som har romslig garasje med smøregrav og gjøv løs på oppgavene. 

Startet med brilleforingene. Det gikk lett. Plug off/plug on 👍

Deretter skulle bærearmen byttes. Da jeg skulle bruke bærekule-presseren så knakk den som en fyrstikk. Funker slltid på endeledd og mindre kuler, men på bærearmkula holdt den ikke mål. Så da måtte jeg bare skru mutteren på igjen og dælje løs med en diger hammer. Da mutteren omtrent var blitt flat, glapp faenskapet ut av festet sitt. Puhhh !! Så da var det bare å få montert den nye armen. Pis åff keik 😂

Neste gjøremål var å rense motoren. Fikk tips av Stig Linløkken. I fleng faktisk. Men landa på biltemas renseolje. Tømte av den gamle olja og helte på renseolja. Først da så jeg at renseoljen skulle helles på varm motor. Æsj typisk meg å forhaste meg. (Skulle gjøre det flere ganger den helga 😂) men skitt la gå. Starta opp motoren med renseoljen og lot den gå i en halvtime i stedet for 10 min som det sto på kanna. (Tips fra Linløkken)

Da jeg tømte ut renseoljen så var det ihvertfall kølsvart det som kom ut, så noe må den da ha renset. 

Så på med ny olje. Denne gangen valgte jeg biltema sin delsyntetiske 10w40 for å se om okjeforbruket reduseres noe av tykkere olje. Turen til tromsø skal være pekepinn på hvor mye olje den bruker etter rens og med tykkere olje. 

Så var det kamsensor som skulle byttes. Av med vanos-stemplet siden kamsensoren sitter gjemt bak den. Dette var også plug&play. Gikk også ganske lett å koble av/på kontakten. Delvis fordi jeg ikke har enorme hender 😉 

Så skulle lambdasonden skiftes. Hadde kjøpt inn lambdapipe på biltema og skred til verks. Men det var lettere sagt enn gjort. Jeg hadde marinert skruefestet i rustløser, men sonden var ikke til å rikke 😤🤥 Tok i så hardt at pipen, som er delt for å kunne la ledningen gå gjennom, bare utvidet seg og glapp på mutteren. Møkkadrit !!!!! Så dette gadd jeg ikke styre mer med. Blir å ta det på verksted. De får dette løsnet på null komma nix med skikkelig verktøy. 

Så da anså jeg meg for ferdig for denne gang og skulle kjøre hjem igjen. Satte bilen i gir og reiste. Da jeg hadde kjørt noen hundre meter, føltes bilen alt annet enn ok å kjøre. Føltes nervøs på styringa og rattet sto skjevere enn vanlig.

Faen tenkte jeg. Har jeg glemt å stramme bærearmen ?? Så snudde og kjørte tilbake. Opp på rampene og da ser jeg det renner olje under bilen 😳💨 I hælvette !! Har ikke motoren tålt rensen mon tro ?? Kjente panikken bre seg iskaldt gjennom brystet og så tromsøturen brafre med sitt fravær. 

Så jeg la meg under bilen og sjekket først om jeg hadde strammet bærearmen. Joda det hadde jeg gjort. Så var det fram med tørkerullen og få vekk alt oljeklinet for å se hvor lekkasjen kom i fra. Starter så opp motoren igjen og la meg under. Hmmm, nei. Ikke noe mer som kom silende ned. Klødde meg fælt i huggu og tenkte så det knaket. Det ER jo en lenkasje her. Hvofor kommer det ikke noe mer olje nedover motoren ? Så jeg la på en del gass og lyste nedi for å se. Kanskje pakningen til peilepinnen har slått lekk igjen ? Den har jo vært årsak en gang tidligere. Nei, tett der. Så lyste jeg på oljefilterhuset. Nei, ikke noen lekkasje der heller. Kan det være vanos-stemplet ? Hmmm, da så jeg det. Det lakk som faen ut av kamsensoren !! Ahaaaa !! Selvfølgelig !! Oringen !! Jeg hadde glemt å montere den 😂 Aldri har jeg vært så glad for å se en oljelekkasje 😂 Puuuhhh !! Bagatell !! 

Og aldri har jeg vært så glad for at styringa føltes møkk 😃 Hadde den ikke føltes dritt så hadde jeg ikke snudd og oppdaget lekkasjen. Og jeg hadde ikke hatt verktøy til å få gjort noe med det heller, siden jeg har alt verktøyet mitt hos far, 10 mil hjemmefra. Så dæven så flaks jeg hadde der !!

Da jeg skulle reise hjem etter å ha montert oringen på kamsensoren og reist hjem, kom jeg også på at jeg hadde glemt å bytte bensinfilteret og slangene. Så nå tar jeg en samlefix av dette på verkstedet. Jeg må uansett ha hjulkontroll og justering pga bærearmbyttet, så da koster jeg på meg dette.

Når dette er fikset så er bilen teknisk klar for tur til tromsø 👍 

Men jeg er ikke ferdig skjønner du 😂 Neida. Når lorriz først oppdatere på bimmers så blir det avhandling 😂 

Nå over til det mer kosmetiske. 

Jeg trengte no småtteri som har manglet. Dette har jeg nå fått tak i. En på facebook skulle selge deler av bilen sin før den går på dynga, så jeg reiste opp til han. Og han kunne vise frem ei hattehylle i god stand. Hel, men falmet i fargen så den var nærmest lilla 😂 Og bilen var også utstyrt med mørkt antrazit gulvteppe i god stand samt de tøydekslene nede ved beina/varmeapparatet. Jeg manglet også dekslene til setebeltelåsene bak. Har disse selv men de er blå. Så de går nå på på søpla.

Teppet har jeg ikke plukket ut enda, men det skjer i nær fremtid. Har kjøpt en kraftig teppekniv og skal kutte det pent ut ved varmeapparatet. Gidder ikke å skru løs varmeapparatet. Det synes uansett ikke når jeg får på tøydeksla. Så da blir det mørkt teppe i bilen også 😃

i dag har jeg kjøpt sort vinyllakk og få lakket hattehylla. Den står nå til tørk og skal monteres etterpå. Derfor jeg satte meg ned og skrev denne oppdateringen.

Fikk også tak i "nye" dekk til felga mine. En kompis hadde to stk 255/40-17 og to stk 235/45-17 som jeg fikk for en femhundrelapp. Disse dekka har mye mønster igjen og er heller ikke gamle. Produsert i slutten av 2015. Så disse har jeg vært og fått montert i dag. Så nå begynner det virkelig å nærme seg komplett og klart for tur 😃 Eneste jeg mangler nå, er dekslet rundt sveiva til takluka og solskjermfestet med kontakt til sminkelys. Har fester men men de er uten strømkontakt. Dette ordnes snart. En kompis har og jeg skal hente dem snart. 

Ja ja, da fikk jeg skrevet en god del om det siste på fix-fronten. Er kjempespent på oljeforbruk og krysser fingra for at vi kommer oss tur/retur tromsø uten noe som går skeis 🤞🙏 

Slenger på noen bilder jeg har tatt 👍57902F06-07EC-4B10-BCCC-33DA948FAB72.thumb.jpeg.f2adc4b3eea4db7c3ffb00bec1f6e584.jpeg

Brilleforinger montert. Såååå deilig og stille i bakstillingen etterpå 😍F6B92FD4-75BA-415E-B238-5D3CC30BB270.thumb.jpeg.2804864ea50709fdee577e1650f2c919.jpeg

Klar for skifte av brilleforinger. EF583A39-5FA2-471F-8579-FDC8836B235F.thumb.jpeg.96e887f89d88ce72a0ae58373781fc41.jpeg

Stæsjet som skulle skiftes/monteres 👍D5155264-3CA7-4141-8B1B-EC2FABB9083D.thumb.jpeg.2f5a78f1fff02d3c884ff0a19ef32ce9.jpeg

Viktig å jekke opp slik at brillene sto plant ved montering. 2E8A59D6-557A-4B17-993B-7CE6E80DF6D2.thumb.jpeg.000d1361aa06a542ae648547c909ca91.jpeg

Fikk endelig somla meg til å montere senterkoppene over hjullagerene. BA8CA15A-515B-4318-8F25-C85B23CE05B3.thumb.jpeg.5c9271f7561727a1db6bff767fdbdad8.jpeg

Ett stk utslitt bærearm 😉06A3F188-8401-4249-B703-19A4EFAD6404.thumb.jpeg.c9a7ef8de43f83cec28dd9dc203ebcef.jpeg

Bærearm klar for montering 👍EE5C4A3D-7A5F-4D11-9388-5816DCE1A110.thumb.jpeg.70c8b3e7b4701f92d65e289d730b0a06.jpeg

Ny bærearm montert 😃6C17D065-3855-4CE5-8258-482EF9D69ABE.thumb.jpeg.52bddb550887459bcfc21b977043e3be.jpeg

Motor klar for rens 👍AE2EAC8E-B816-4918-9EA6-2062079886BE.thumb.jpeg.6002f21f2a518a3cdc79209692d5249c.jpeg

Ny kamsensor UTEN oring var montert 😂 Gjør ikke det igjen 😉65DCEF08-AC97-4C68-AEDE-48A9ADA489B7.thumb.jpeg.d264feb70e0896438190b16fed6a46ed.jpeg

Nye hattehylla nylakkert og snart klar for montering 👍E9AD7A08-ED06-4E90-BECA-46E9599901CB.thumb.jpeg.6dd1c9c07b6c721b43e0d249dcdd9320.jpeg

Ser bra ut nå ihvertfall. Håper den ser jevnt farga ut når jeg skal montere den 🙏21D7F18C-354F-4228-A834-1453FE3DDFE4.thumb.jpeg.542f70b7c569ebb542b6e3f194e5e773.jpeg

100 kr boksen. Aner ikke om det er no kvalitet på denne da. Men verdt forsøket 😉73D12B45-DFE0-4C1E-85EF-8AE1FC6B1B54.thumb.jpeg.cacef687dcef86f216bee53284e0b410.jpeg

Ett stk 255/40-17 med bra mønster. Nankang tror jeg merket heter. Sikkert greit nok. ACEA3F9D-C655-4EFC-81DA-98BFED5B94E7.thumb.jpeg.0fefa114cebd20040c27eba28011365c.jpeg

Ett stk 235/45-17 med bra mønster. Har ikke hørt om merket før. Superspeed. Skal kjøre noen mil før tromsøturen og føle litt på de. Er de ikke noe gode, kjøper jeg nye og da i 225/45-17. Verdt forsøket synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hattehylla montert og jeg må si meg fornøyd 😃 Det ble jevnt og pent svart 👍 

Nå gjenstår det bare å hente teppet jeg skal ha i så er bilen mer eller mindre ferdig og klar 😃 109A4580-F96B-45BE-AB23-5501AD0AF694.thumb.jpeg.c60d49ab30cdc8a227fede14acd548eb.jpeg

Må si bildet lyver en del. Kanskje ta bedre bilder når det mørkner litt mer ute. Hattehylla er mye mørkere i virkeligheten. "Flekkene" på hylla er bare møkk på vinduet som skaper skygge. BC10D68C-A618-4446-AF9A-0ADBE5DEC6B7.thumb.jpeg.b3c1eb2c78a75bb01d64b34c52b2b03d.jpeg

Trekket har sluppet litt i liminga men pøsj a gitt. Jeg bryr meg ikke. B7165FC0-3BA4-428E-AA14-6A72474AEA2A.thumb.jpeg.6bc4053545fc1e98baf6a44ec3ed278e.jpeg

Planen var å få skifta ut framdørene og forskjermene, men dette rekker jeg ikke før ferieturen, så det får bli tur med patina 😂👍DC80ED72-1F46-4CB9-8D56-81AF21E6A18C.thumb.jpeg.74e3d0c6e7f79921022c82394e1850c5.jpeg

Må si jeg liker fargen på denne bilen. Men den er slitt. Kanskje de verste stripene i lakken døyves med en skikkelig rubbings og polish. Får se om jeg kanskje spanderer på dette litt senere i sommer. 

0F4D8658-DAF2-49F6-8C67-C5E1716A9B87.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Tore ,du står på ser jeg og igjen blor det reultater.

Knallbra:).

Det der å kjøre e34 på langtur må være noe å glede seg og ønsker deg en kjempeflott tur .:)

De brilleforingene,var det vanskelig å bytte ?

Ellers tilslutt,fader ,nå ser den bilen bra ut .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Takk takk Jan 😃 Det ble mye mindre arbeid med bilen i vinter da den sto vinterlagret, enn jeg hadde tenkt. Vet ikke helt hvorfor. Men får se hvordan sommeren utvikler seg. Jeg får fremdeles vondt i sjela når jeg tenker på å kjøre denne året rundt.

Så driver og lusker på finn. Vurderer å kjøpe meg en billig åttitaller 80-88. For da har jeg relativt gratis bil å eie gjennom vinteren. 

Ja jeg er veldig spent på 350+ mil med denne bilen. Så krysser fingra for at den går smertefritt og fint 🤞 Skal på verksted å få bytta lambdasonden på mandag også reiser vi nordover på tirsdag eller onsdag. Så her jobbes det helt fram til avreise 😂👍 Men nå føler jeg at bilen nærmer seg slik jeg vil ha den for i år 😃

@viggo E34 Takk for det Viggo 😃 Ja det blir mye røkk&napp-jobbing med denne bilen 😂 men blir da gjort noe. Skapte en del økonomisk hodebry for meg den e39’n så glad jeg fikk solgt den unna 😉 Så nå håper jeg å kunne ha rent fokus på 525’n og få den slik jeg ønsker. 

Ja vi får se hvordan tidsskjemaet ser ut når vi nærmer oss trøndelag. Passer det slik så skal du ikke se bort i fra en mld med spørsmål om en kaffekopp 👍 Kunne vært hyggelig det 😃

@316 Jo takk, jeg syntes også det ble pent og digg med ny hylle baki vinduet der 🎉👍 Det så helt forjævlig ut uten 😤 

Reisebrev 🤣 Ha ha men joda, tipper jeg kommer til å spæmme e34-norge med bilder av e34 i solnedgang, på fjellet, ved sjøen osv 🤣🤣🤣 Håpet er jo å kunne gjøre det i stedet for å legge ut bilder av bilen med åpent panser og rykende motor, bedende om hjelp fra lokale e34-entusiaster 🙏

Nå ser ikke værmeldingen veldig lovende ut, så kan se ut som turen går langs e6 på veien noedover og heller kjøre lofoten og rikskystveien på hjemturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg endelig napp hos et verksted ang å få løsna den fastbrente/rusta lambdasonden. Herlig !! Nå kan jeg senke skuldrene og fokusere på de mer trivelige jobbene med bilen før avreise Nordnorge på onsdag 👍

Så jeg tar turen til min fars garasje på fredag tenker jeg. Da skal jeg bytte bensinfilter og slangene som går til/fra dette. I tillegg skal jeg forsøke litt mer å finne ut av fjusk, heng og nøkk i denne motoren 😉

Så nå blir det å plukke litt fra motoren jeg kjøpte i vinter. Skal se om det kan hjelpe å bytte gasspjeldet. Så se om coilene er årsak. Så bensintrykk regulatoren og så tomgangsregulatoren. Motoren jeg kjøpte var jo komplett, så da får jeg bare prøve meg frem.

Uansett, det å kjøre rens på motoren hjalp ikke på det at oljen renner sakte tilbake i bunnpanna. Og nok heller ikke på oljeforbruk. Selv med tykkere olje. 10w-40. Når motoren blir skikkelig varm, så har den en raklelyd. Nesten litt dieselmotor 😂 Så mistenker at ventilløfterene ikke får nok olje eller oljetrykk på tomgang. Jeg har ikke lyttet til dette på høyere turtall. Huff, denne motoren har nok hatt et hardt liv med lite omsorg. Det ble snakket om at denne motoren ikke har fått så forferdelig langt. Godt under 300k. Så der ser man altså hvor mye ugagn dårlig vedlikehold medfører. Men den skal få masse omsorg av meg i 2018 ihvertfall Så får jeg se hvordan det blir senere. 

Jeg får hjertesorg hver gang jeg tenker på å skulle bruke den til vinteren 😢 Tenker jo på det faktum at det rustfixaebeidet jeg har utført på denne bilen, ikke er proffesjonelt. Og rust som er reparert og behandlet, kommer før eller siden tilbake uansett hvor godt grunnarbeid man har lagt ned. Så frister lite å se alt arbeid og timer jeg har lagt ned i denne bilen, bare korumpere og komme tilbake fordi jeg tuter rundt i vinter og saltlake 😤

Derfor vurderer jeg å kjøpe meg en billig bruksveteran til høsten og ha en "gratis" vinterbil allikevel. Skal gruble litt på dette gjennom sommeren og ta en avgjørelse på sensommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vertfall anbefale å kjøre trollstigen og geiranger, å evt svinge oppom dalsnibba mellom der. Men er jo så mange plasser man skulle svingt innom. 

Ja må bare gi en lyd når du passerer, bor ett par mil utenfor e6 men svinger lett bort å treffes for en kaffe :bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Jeg får hjertesorg hver gang jeg tenker på å skulle bruke den til vinteren 😢 Tenker jo på det faktum at det rustfixaebeidet jeg har utført på denne bilen, ikke er proffesjonelt. Og rust som er reparert og behandlet, kommer før eller siden tilbake uansett hvor godt grunnarbeid man har lagt ned. Så frister lite å se alt arbeid og timer jeg har lagt ned i denne bilen, bare korumpere og komme tilbake fordi jeg tuter rundt i vinter og saltlake

Her kjenner jeg meg veldig godt igjen. Gjorde samme på Hellrat'en min i fjor, prøvde virkelig å gjøre det skikkelig. Men det har kommet tilbake etter vinteren. Dog i veldig mye mindre grad, men må ta en runde til i år. Rett og slett for å holde det i sjakk.  Det er så ille at jeg faktisk vurdere å ikke bruke bilen så veldig mye som DD til vinteren.  Konklusjonen er vel at hvis man bruker disse gamle godbilene på vinteren, så vil ting ruste uansett forarbeide.  Klart man vil minimere rusten vesentlig med litt forarbeide, men utrolig hvor salt og dritt klarer å snike seg inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@viggo E34 Viskal ikke kjøre den veien hverken oppover eller nedover, så det blir ikke aktuelt i år. Men nå har det seg sånn at jeg har vært i geiranger og dalsnibba mange ganger opp gjennom årene :-)  

@fxslin Ja jeg tror jeg har gjort ganske grundig arbeid (uten rustsveising) under bilen og planen er å marinere den med fluidfilm, men tror allikevel ikke at dette holder mot den jævla saltsørpa de bruker på veiene her i landet. 

Men har ikke helt bestemt meg. Jeg kjører uansett svært lite om vinteren og vasker og spyler bilen ofte i vintermånedene. Dessuten har jeg garasje som den står i. Får se om jeg kommer over en billig (5-10000 kr) veteran som kan få ta jobben med å frakte meg rundt til vinteren ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Ang brilleforingene så var det en veldig enkel jobb. Satt bilen på bukker og brukte jekken som vist på bildene til å jekke opp bakstillinga slik at brillene står plant og ikke klemmer på boltene. Viktig å stramme boltene med moment mens brua står i denne posisjonen. Såkalt "rideheight" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...