Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor ille er denne tikkinga? Jeg tviler på at du får noe bedring når det gjelder tikking med oljeskifte på disse motorene. Det er jo mekaniske løftere..
Tikker alle ventilene, eller er det en og annen ventil som tikker?
Har vært bortfor at én ventil på en M30B28 hadde slitasje på toppen der vippearmen treffer nedpå. Noe som medførte at vippearmen "glei" til side når den gikk nedpå og traff skiva som ligger mot fjæra. Dette lagde en ganske intens tikkelyd.
Dette ble fiksa med å slipe ned flaten så den ble slett og fin igjen, og dette har holdt i en 10 års tid..
Justerte ventilene flere ganger på denne motoren, men måtte tilslutt fyre opp uten toppdeksel og se fysisk hva som skjedde. La en boks på hodet over registeret for å hindre den verste oljespruten.

Juster ventiler før komptest.

Det uroer meg litt at den har fått så omfattende arbeid utført på verksted. Det er fort mye slurving og feil folk som roter det til. Sånne ting gjøres best av en selv, i ro og mak. 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24 Takk for kommentar 😃

Den tikker mest nær sylinder 1 og det tikker mye.

Nå har ikke denne motoren vært så mye tuklet med da. Toppakning røk i 2015 og toppen fikk slip av ventiler og seter. Da ble det påpekt at kammen hadde en begynnende slitasje ved sylinder 1. Etter dette var fikset, ble ventilene justert noen måneder senere. Og en stund senere ble det oljerøret som smører kam, skiftet. Siden har ikke noe blitt gjort. Så den er ikke tuklet så mye med. 

Har hørt mye godt om firmaet som overhalte toppen. Nilsen Motor i Stavanger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Takk for det Jan 😃

Ja jeg synes den todelte fargen på dash og dørene er rett så fint 👍 

He he nei det er generelt pøst godt på flere steder også. Mest sannsynlig ikke for å skjule noe, men noe han har gjort primært for å ha håpet om å holde rusta på avstand. Men det har nok ikke klart på kanalene er jeg redd. Det ser ikke bra ut ved kanalen venstre foran. Har ikke fått sett noe mer andre steder. Først skal motoren ha fokusen. 

Ang tørr innvendig så har jeg heller ikke fått løftet teppene. Det står også på to-do-listen 👍

Er lov å håpe at den er tørr under teppene 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen etter "bomturen" til Grinder 😂

I dag har det meste så langt gått på skinner, bank bank i bordet 🙏

Ringte rørlegger på Kirkenær og jaggu kunne de sende en kar 😃 Så da var det bare å sette fra seg kaffekoppen og få på seg fillene.

Det første på programmet mitt ble å ta turen inn til Hamar sentrum og levere førerstolen til salmakeren. Deretter bort til Megaflis og få riktige slanger til dusjkabinettet og nytt blandebatteri. Så var det å stoppe innom Biltema på Elverum og kjøpe 24mm fastnøkkel og pipe. Greit å ha begge deler tenkte jeg. Så var det bare å kjøre utover til Grinder og garasjen hvor bilen min står. 

Da jeg kom frem var det en liten ventetid på rørleggeren og få vist fram elendigheten 😂 Ittno problem detta sa han gjøv løs. En halvtime senere var rør fikset og slanger og blandebatteri montert 😃👍

Imens han holdt på der, slang jeg på meg kjeledressen og fikk løsnet oljetrykkføleren og kobla på oljetrykksmåleren. Det var trangt, men gikk veldig greit 👍 Litt blod ble det men pytt pytt 😂

Så spenningen var stooor på hvordan denne motoren var på trykket sitt 🙏 

Fasiten ser du på videoene 😉

 

Dette er ved oppstart kald motor 👍

 

Og her, etter ca en halv times tomgang og god varm motor 😃

Dette ser veldig bra ut mtp oljepumpa 😃

Så nå skal toppdeksel av først og se etter åpenbare feil og la motor tusle for å se skikkelig hvor og hvordan det tikker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte updates her, morsomt å følge med på 👍 Håper du finner ut av dette med ventil tikkingen, hadde dette selv på min for noen år siden. Men siden M50 har hydrauliske løftere så byttet jeg dem bare 😉

Ser ut som den Coraen din er av sikkelig god gammel årgang, ser ikke mange slike lenger 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den måleren der var jo genial ,hvordan skaffet du den ?😀

Ja hører det at her er det tikking ,selv om det blir annerledes på film .😀.

Kan jo hende at en ventljustering vil hjelpe såpass at du kan la kamjobben vente.

Har hørt m20 og m30 som har vært sånn og blitt riktig så kjekke med litt adjustment.

Men igjen ,jeg er glad du velger å ha bil som den er ,det fortjener den .

Stå på Tore ,du er go 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Takk for det Fredrik 🙏

Siden det er påpekt fra Nilsen Motor at den har slitasje på første kammen, velger jeg nok å gjøre som anbefalt og bytter derfor til ny kam og vipper.

Men skal åpne lokket og fyre opp. Så får se selv hvordan det flyter med olje over kammen og se om jeg kan se det åpenbare i tikkingen. 

Corsaen er en 1985-modell og er knallbra 😃 Men den lille motoren er alt annet enn gjerrig på bensinen 😂 Er jo stort sett bare småkjøring og da vil den ha bortimot literen på mila 😉 

Men en herlig liten sak 👍

@sveigis Ja jeg kjøpte settet på Biltema. Koster 999 kr, så en dyr måte å finne ut hvordan oljetrykket er da 😂 Men da har jeg dette utstyret og kan jo være noen som trenger å låne. Det har også en sånn klype som stikker hull på oljefilteret slik at man kan måle direkte i filteret på modeller som har denne skru-på-typen 👍

Nå skal jeg ut i garasjen og vrenge av toppdeksel og visuelt sjekke oljeflyten over kammen og om det er noen åpenbar grunn til tikken. Har aldri justert ventiler før, men det er en oppskrift i Bentleyboka. Skal se om jeg skjønner det. Men hvis ikke så er det sånn at jeg har mest lyst til å vrenge av toppen og få bytta ut alt og få den 100%. Har budsjettert med dette. Det ble jo også justert ventiler for en tid tilbake. Får bare hive meg uti garasjen og se hvor mye jeg orker i dag. Har hele morgendagen også 😃👍

Ja jeg skal uansett ikke blinge denne bilen før alt annet er fiksa 😉 

Takk for hyggelige ord Jan 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen åpenbare feil da jeg demonterte toppdekselet. Men motor begynte å gå dårlig da jeg ikke hadde luftfilterboksen montert. Er det så lite som skal til for å få den til å gå ujevnt ?

Det kom olje ut av alle hullene på oljerøret. Mest flow kom det ut av de midterste hullene. Men det er kanskje normalt ? 

Ja ja, i morgen begynner jeg på jobben med å demontere toppen. Sitter og ni-leser prosedyren i Bentley-manualen 😂 

Wish me luck 🤞95FE215F-9B62-4E1E-9683-98E5D01776C4.thumb.jpeg.c937727bd0879463046872efe3fbd552.jpeg

Ser at det ikke er lenge siden denne toppen er overhalt. Rent, pent og blankt alle steder. Blanke og fine bolter på eksosmanifoldene er noe jeg aldri har sett før 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FredrikE24 skrev:

Du løsner egentlig bare mutteren på vippearmen og vrir den eksentriske skiva som går nedpå ventilen. Tight til og foreta måling. Søkerbladet skal ikke gå lett inn, men ikke tungt heller. Skal gå sånn passe trangt.

Hmmm, veit ikke om jeg skal bry meg med det. Siden Nilsen Motor har påpekt slitt kam, tenker jeg at det blir å bytte dette og vite at alt er tipp topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Hmmm, veit ikke om jeg skal bry meg med det. Siden Nilsen Motor har påpekt slitt kam, tenker jeg at det blir å bytte dette og vite at alt er tipp topp. 

Men altså, leste prosedyren i Bentley-manualen ang ventiljust. Det virker ikke så komplisert. Men i følge bokji så skal man ikke justere første, andre, tredje osv... men først ventilene på sylinder 1, deretter på sylinder nr 5, så nr 3, 6, 2 og til slutt nr 4. Og kammen skal peke så rett ned som mulig. Når kammen peker nedover så er ventilen helt lukket. 

Enig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til rekkefølgen er vel egentlig at når man begynner med lukkede ventiler(kamknastene peker motsatt vei av vippearmen) på sylinder en, og dreier motoren så følger du tenningsrekkefølgen(som står i støpen på toppdekselet 1-5-3-6-2-4?). Så neste sylinder som står med lukkede ventiler etter sylinder 1, er sylinder 5. Derfor manualen sier at du skal justere i den rekkefølgen.

 

når det gjelder tomgangen. M30 motorer går ikke som de skal når du skrur av oljepåfyllingslokket, drar ut peilepinnen, tar av toppdekselet osv. Helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...