Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis en ventil har fått en skade så vil kompresjonene være alt for lav uavhengig av om det er innsug eller eksos.

Du kan også ta en kraftig skrutrekker og manøvrere vippearmen med den. Da ser du fort om ventilen går helt tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Rune-K skrev:

Hvis en ventil har fått en skade så vil kompresjonene være alt for lav uavhengig av om det er innsug eller eksos.

Du kan også ta en kraftig skrutrekker og manøvrere vippearmen med den. Da ser du fort om ventilen går helt tilbake igjen.

Ok, får bare håpe det beste. Ang å fylle den lommen ved kjedestrammer; nå er motor fylt opp med olje. Kommer det ikke olje dit når motor startes ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Ok, får bare håpe det beste. Ang å fylle den lommen ved kjedestrammer; nå er motor fylt opp med olje. Kommer det ikke olje dit når motor startes ? 

Joda, den vil bli fyllt etter vært men for og få luftet strammeren så må du ha olje der. Hvis du ikke lufter den er det ikke sikkert den klarer og holde kjedet stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Rune-K skrev:

Joda, den vil bli fyllt etter vært men for og få luftet strammeren så må du ha olje der. Hvis du ikke lufter den er det ikke sikkert den klarer og holde kjedet stramt.

Åja, ok, må jo løsne strammeren for å lettere løsne og lempe kjedet over et hakk eller to. Det renner fort ut litt olje nå jeg skrur ut den skruen. 

Men en annen ting. Det kom ikke noe olje opp til toppen da vi dro motor på starteren. Vi dro kanskje fire fem forsøk på starteren for å lokalisere ulyden. Men det er forhåpentligvis ikke nok til å hente opp oljen kanskje ? Den har jo stått rolig og oljetom siden februar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok kinne noen minutter for og fylle oljefilteret. Skru ut tennpluggene så belaster du ikke startmotoren unødvendig. 

Men det var noe med en ventil i oljefilterhuset på e34 som kunne sette seg fast i åpen stilling. Jeg husker bare vagt at det var ett eller annet der. Ta et søk så finner du antagelig noe mere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykk kommer etterhvert, tar litt tid da du har bytta olje og filter også. Ventil som rune viser til er en check ventil i filterhuset, bytta hus grunnetdette på min og. Men først må du kinne ei god stund før det fylles og videre kommer olje rundtom. 

Juster register og tøm litt olje over kam å prøv gjenn, det vill vel vise seg når du tørner motor om ventil henger eller ikke. Blir bra dette Tore :bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rune-K skrev:

Du må nok kinne noen minutter for og fylle oljefilteret. Skru ut tennpluggene så belaster du ikke startmotoren unødvendig. 

Men det var noe med en ventil i oljefilterhuset på e34 som kunne sette seg fast i åpen stilling. Jeg husker bare vagt at det var ett eller annet der. Ta et søk så finner du antagelig noe mere informasjon.

Ok, kan jo selvfølgelig har truttna i pljefilterhuset i løpet av vinteren men tror nok i grunn ikke det. 

En annen ting jeg syntes var veldig positivt, var at det er veldig godt oljetrykk i motor. Målte før jeg demonterte toppen. 

Ja ja jeg får nå bare håpe på suksess og at litt justering på kamdrevet gjør susen 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, viggo E34 skrev:

Oljetrykk kommer etterhvert, tar litt tid da du har bytta olje og filter også. Ventil som rune viser til er en check ventil i filterhuset, bytta hus grunnetdette på min og. Men først må du kinne ei god stund før det fylles og videre kommer olje rundtom. 

Juster register og tøm litt olje over kam å prøv gjenn, det vill vel vise seg når du tørner motor om ventil henger eller ikke. Blir bra dette Tore :bmw:

Ja den har jo stått helt tørr siden februar, og den lille kinninga vi har gjort var sikkert ikke nok 🤔

Ja nå håper jeg at det å justere registeret vil føre til suksess 🙏 Takk for støtten 😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore,

Først, alltid trist å høre om forhold som ryker,  selv om det virker som du tar det greit.

 

Ønsker deg virkelig lykke til med motoren, ser at det er flere her som har gode tips om hvordan du kan løse dette. Håper at det ikke er verre enn å vri kammen over i rett posisjon og montere igjen. Er virkelig imponert over pågangsmotet og jobben du legger ned for å få retta på denne motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mortenej skrev:

Hei Tore,

Først, alltid trist å høre om forhold som ryker,  selv om det virker som du tar det greit.

 

Ønsker deg virkelig lykke til med motoren, ser at det er flere her som har gode tips om hvordan du kan løse dette. Håper at det ikke er verre enn å vri kammen over i rett posisjon og montere igjen. Er virkelig imponert over pågangsmotet og jobben du legger ned for å få retta på denne motoren.

Takk for det Morten 🙏 Relasjoner er ikke bestandig like lett, men skilles som gode venner og det er flott 😃

Og takk for oppmuntring ang bilen 🙏 Den har bydd på litt utfordringer, men den som gir seg er en dritt 😉👍 Får bare brette opp erma og håpe det beste 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Phua !!

Da har jeg endelig klart å få motor opp og gå 🥳

Fikk en mekaniker hos Meca Kirkenær til å komme til garasjen og justere kamkjedet og det er jeg utrolig glad for.

Men jeg må få si at han gjorde nøyaktig det jeg tenkte måtte gjøres 😂👍 Nemlig å løsne kamdrevet og bikke over ei tann og smokk så var alt der det skulle være 😃👍

Det hele tok en snau time og fyren var grei og ville ikke ha ei krone for jobben 😃

Så da startet jobben med å montere alt sammen igjen og det gjorde jeg selv. 

Jeg sitter med en jævlig god følelse nå altså 😃 Jeg kan jo si at denne jobben har jeg gjort helt selv og det gir en veldig god mestringsfølelse. 

Fikk riktignok hjelp av en kompis å plassere toppen på blokka, men det var helt nødvendig. 

Så da har jeg montert overhalt topp på både opel’n og bimmer’n 😍 

Men nå håper jeg etter en ny justering av ventilene, at det ikke trengs å fikses noe særlig. Den har den klassiske 80 og 100-ristinga da. Så noe er slitt i forstilling eller ubalanse i felga. Skal få sjekka ut det. 

Dæven steike då digg det var å kjøre E34 igjen 😍 Koste fletta av meg de ti milene hjem i nattens mulm 🥳

Skal fremover nå, reise litt rundt og få karosserifolk få se på og evnt finne mer rust slik at alt ligger til rette for fiks til vinteren. Håper virkelig den rusta som foreløpig er lokalisert, er det eneste som trengs å sveises 🙏 Uansett så skal alt finnes og fjernes, for denne bilen skal jeg faen meg ha lenge !! 

Først fikse rust og evnt slitedeler. Deretter får jeg se om jeg spanderer på litt snaks, i form av moderat senk, sorte hella og noen digge felger. Men det blir ikke prioritert i første omgang. Jævlig digg å kjøre usenka firråtredve 😉👍

Ja ja, slenger ut litt bilder fra dagen 😃5B98E631-3A91-4498-AECA-9D4259F9272B.thumb.jpeg.b62af583107a3350dc9a9f387736dc3b.jpeg

En hyggelig mekaniker fikser kamkjedet så det står korrekt 😃3A9563FF-72EE-474B-BAC4-138A4AA641E8.thumb.jpeg.d346f3d0549fec431fcde24cff70d3fc.jpeg

Etter oppstart, lot jeg motor gå de anbefalte 25 minutter og deretter etterstrammet jeg topplokksboltene med 35 grader. 50516D3B-5B5F-40AA-B4E0-B834AACA54D9.thumb.jpeg.a0544f9c5271694b9ec2eef991c50d86.jpeg

Endelig er gullet hjemme på gårdsplassen 😍

9C1AD3E3-20C1-4615-8397-D19E30266F1C.jpeg

38DC403D-0684-46FC-B7AA-C94B05D89878.jpeg

681933B9-F55B-4E39-A0EF-ACF680CF52FA.jpeg

92A08BE8-27EE-4EAC-A355-D3D94E8314DE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo må også si at det var nydelig å se oljen spyle jevnt og pent ut av alle de små hullene i oljerøret. Før jeg demonterte toppen, la jeg merke til at det sprayet ujevnt ut av oljerøret. Det var mye olje som kom ut ved bakre del av røret og rundt bakerste banjobolt. Så det er tydelig at noe var galt. Før jeg monterte oljerøret, lot jeg det ligge et par timer i whitesprit-bad og blåste godt i alle de små hullene. Så antar at de var nyttig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...