Gå til innhold

Eiriks E38 740iL


eirikbg
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Session skrev:

Hvordan beskytter folk metall på steder det ikke er godt å få grunnet i etterkant? For eksempel inni kanaler osv? 

det jeg hadde gjort:

sveist oppi dørkarmen og i underkant kanal leppen, så hadde jeg limt med 3m karosserilim alle andre plasser der man ikke kommer til på bakside av sveis. skulle jeg ha skjøtet kanalen, såp hadde jeg brukt falsetang og falset slik at man får en overlapp der man kan lime delene sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, D.Toft skrev:

det jeg hadde gjort:

sveist oppi dørkarmen og i underkant kanal leppen, så hadde jeg limt med 3m karosserilim alle andre plasser der man ikke kommer til på bakside av sveis. skulle jeg ha skjøtet kanalen, såp hadde jeg brukt falsetang og falset slik at man får en overlapp der man kan lime delene sammen

Smart. Det hadde jeg ikke tenkt på 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe fan av "skjulte" sveisepunkter selv, så da er lim ett godt alternativ.

mangen av dagens biler er limt i dag, med noen få sveisepunkter i forhold til gammal bil.

vet at mangen verksteder limer på hele hjulbuer når dem bytter buer, blir bare noen få sveis i hver ende, mens midt delen blir limt.

bare husk at limen skal limes bart stål mot bart stål, og på begge flater.da er det bare å klime på med lim så det dekker bart stål. dette kommer jeg til å gjøre på min egen når den skal på operasjonsbordet igjen.

limen koster noen kr, men er verdt det.

er 2komp lim, krever egen limpistol til dette, om man ikke lager ett verktøy, presser ut lim og herder, blander dette selv og smører på med hard pensel eller lignendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke skjedd så fryktelig mye da jeg vrei kneet i påsken og har dermed hinket rundt på krykker i en uke (ikke stå ned alpinbakken på langrennski med 17 i promille ;) ).

I dag var første dag uten krykker. Foten er ikke bra, men fikk begynt litt allikevel.

Fikk montert de nye nyrene som ble kjøpt billig fra e-bay. Disse skal byttes ut med originale i chome etterhvert, men det hjelper litt på arbeidslysten når det ikke mangler en nyre.

Ellers fikk jeg demontert alt på framfangeren og påbegynt våtsliping. Det er litt slepp i klarlakken noen steder etter tidligere lakkering så jeg sliper med 400 våt i første omgang. Må handle sparkel på wurth for å ta ubersmå søkk før jeg sliper 600 vått og lakkerer. Holder meg til filosofien at jeg jobber meg fra fangeren og bakover så når jeg har slipt ferdig fangeren skal jeg sandblåse noen rustflekker på framskjermene før disse går gjennom samme slipejobben (rett på 600 papir da lakken her er original).

Det går sakte akkurat nå da jeg ikke har planer om å få skilt på bilen før til neste vår.

Bilder:

20170420_170044.thumb.jpg.0d14e816d5bd20b99a398e36071883aa.jpg20170423_164947.thumb.jpg.7137baef6fafd23b3c14516d799f3e9f.jpg

20170424_202727.thumb.jpg.9c6435f988e1902b9c50879d9f28a91a.jpg 

Endret av Session
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Off topic for at det ikke skal dø helt ut her:

Mens jeg sparkler og pusser ned de nye delene baler jeg også med litt 3D modellering. Selv om det ikke har noe med prosjektet å gjøre så er det iallefall bil relatert. Målet er å kunne modellere hele bilen og dermed kunne bytte ut felger osv i den digitale verden.

Så her er hva jeg har laget foreløpig som trening før jeg begynner på selve bilen.

airbag.thumb.png.def615faae5cd7f26fa5502f0be65abc.png

rotiform3.thumb.png.4435d5e1d3471bfa09ee86c7a632caba.pngrotiform3.thumb.png.801284835edd3c512496a517026e2e84.png

 

Endret av Session
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk meg en kort økt i kveld for å sjekke kanalen fremme. Ser Egentlig greit ut. Kun et punkt som gjør meg usikker på om sandblåsing er nok eller om jeg må bytte noe stål. Hva er liksom tegn på at det må byttes? Testet med et skrujern og fikk det ikke gjennom.

received_10158762757045650.thumb.jpeg.049ed21308f8ee087754a6ca956796db.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Del en svamp på langs, slik du sitter igjen med 2 lange deler.

Så stikker du den bare oppi 4-5cm, så har du andre enden å bevege på, så strekker du den motsatt veg av den du blåser på sånn du kommer til rundt hele. evt om du jobber en plass som har sånne svamper til å blåse igjennom tubing med trykkluft for å få vekk spon og skitt, dem også er fine. Bruker det mye selv når jeg sandblåser motordeler o.l.

men eg blir overaska om du klarer (eller bør) berge dette uten sveising, ser ut som det har komt langt. Vinkelsliper med stålbørste er forøvrig greit å gå over med først grovt. bodystoff er så pass seigt at sandblåsing ofte ikke biter så veldig bra på det :)

på hulromsveising bruker jeg selv volvo sin sveisegrunning, så etter det er sveist enten bruker jeg org hull, eller borrer selv og sprøyter inn 2k epoxygrunning med rein/ny tectylsprøyte med 360 graders dyse i enden av slangen.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, hsd skrev:

Del en svamp på langs, slik du sitter igjen med 2 lange deler.

Så stikker du den bare oppi 4-5cm, så har du andre enden å bevege på, så strekker du den motsatt veg av den du blåser på sånn du kommer til rundt hele. evt om du jobber en plass som har sånne svamper til å blåse igjennom tubing med trykkluft for å få vekk spon og skitt, dem også er fine. Bruker det mye selv når jeg sandblåser motordeler o.l.

men eg blir overaska om du klarer (eller bør) berge dette uten sveising, ser ut som det har komt langt. Vinkelsliper med stålbørste er forøvrig greit å gå over med først grovt. bodystoff er så pass seigt at sandblåsing ofte biter så veldig bra på det :)

på hulromsveising bruker jeg selv volvo sin sveisegrunning, så etter det er sveist enten bruker jeg org hull, eller borrer selv og sprøyter inn 2k epoxygrunning med rein/ny tectylsprøyte med 360 graders dyse i enden av slangen.

Godt tips med svamp 👍 Det kan godt hende jeg må sveise her ja, men tenker å slipe vekk med vinkelsliper først for å få undersøkt skikkelig. Det virker ikke å være såå dypt, men nytt metall er vel å foretrekke. Jeg ringte Volvo for å få tak i den grunningen en gang og da fikk jeg beskjed om at det ikke finnes 😂 Har den et delenummer jeg kan oppgi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Fikk tid til å skjære ut rusten under jekkfestet. Det viser seg at det er noe gul fett gugge inni der så det er ikke noe rust på selve festet i det hele tatt. Noen som vet hva det gule er for noe?

 

20170918_173235.thumb.jpg.c8966900ae981bb5b190ca12dff4c1e9.jpg20170918_194436.thumb.jpg.7ed0870082517d87ed21e1eda3163ae3.jpg

 

Ellers fikk jeg påbegynt ny plate. Går med en del tid i banking og filing.

Men, jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Vurderer å sveise igjen jekkfestet å droppe gummi puten. Jeg bruker aldri jekk uten pute uansett. Tenker det da blir mindre sjans for rust igjen. Noen som har noen for og i mot her?

 

Edit: Laget hull til festet så blir det "originalt".

 

20170918_194515.thumb.jpg.44f2986509ff8f6c3be821b104c57a9b.jpg
 

20170918_194450.jpg

20170919_182945.thumb.jpg.bfddb7d215d3c3a2b970876cccdb3e0a.jpg

20170919_200158.thumb.jpg.5f4e5ea40d9321bbe2fb73d004c830ce.jpg

Endret av eirikbg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...