Gå til innhold

scoot´s E36 M3 3.2 - jeg er en svak mann


scoot
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, scoot skrev:

Hehe ja, det måtte bare bli BMW etter den E34n jeg kjøpte av deg. Ble frelst da. Du er ikke den eneste som angrer på salget av den bilen, både jeg og neste eier ( @liffi ) angrer på det også. Jeg mener å ha sett den i en tråd her inne, men det begynner og bli en stund siden. Vet ikke om @liffi vet noe, han har jo "medium" kontroll på E34 markedet. 

Hehe artig at den gikk videre her på forumet! Blir gøy å høre mer. Søkte den opp nå og ser at sist eier bor på Senja og avregga den 27.12.16, til tross for å ha kjøpt den EU ok samme året. Satse på at den ikke er vrak 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, burny_ skrev:

Hehe artig at den gikk videre her på forumet! Blir gøy å høre mer. Søkte den opp nå og ser at sist eier bor på Senja og avregga den 27.12.16, til tross for å ha kjøpt den EU ok samme året. Satse på at den ikke er vrak 🤔 

Har en dårlig følelse, den så litt herja ut sist jeg så bilde av den. Synd, for den var virkelig fin! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal leve enda men variert stand de gangene jeg har sett den. Har også nå gått mye mindre :) mener den bare har gått 230.000 så har rygget mye.

sist jeg så den for salg var vel 2014-15 mener jeg oppi Tromsø. Tror den er inder området fremdeles. 
 

slik den så ut når jeg solgte den, var så av veien 2 ganger hos nye eier før den gikk til enda en. Fikk så M styling og nye kanaler etter det var det stille. 

593992F1-A734-4A30-99D5-4BEB3CCD4880.thumb.jpeg.817d2b2908b10d1011b4922d17eb36af.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, liffi skrev:

Den skal leve enda men variert stand de gangene jeg har sett den. Har også nå gått mye mindre :) mener den bare har gått 230.000 så har rygget mye.

sist jeg så den for salg var vel 2014-15 mener jeg oppi Tromsø. Tror den er inder området fremdeles. 
 

slik den så ut når jeg solgte den, var så av veien 2 ganger hos nye eier før den gikk til enda en. Fikk så M styling og nye kanaler etter det var det stille. 

593992F1-A734-4A30-99D5-4BEB3CCD4880.thumb.jpeg.817d2b2908b10d1011b4922d17eb36af.jpeg

 

Jøss gått nesten 100k mindre enn når jeg solgte den til deg ja. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, liffi skrev:

Den skal leve enda men variert stand de gangene jeg har sett den. Har også nå gått mye mindre :) mener den bare har gått 230.000 så har rygget mye.

sist jeg så den for salg var vel 2014-15 mener jeg oppi Tromsø. Tror den er inder området fremdeles. 
 

slik den så ut når jeg solgte den, var så av veien 2 ganger hos nye eier før den gikk til enda en. Fikk så M styling og nye kanaler etter det var det stille. 

 

 

Tøft! Skal la være å spamme ned mer her, men fy for ett savn etter den bilen! Overlot den nok ikkje i beste standen når Magnus tok over den, da eg var ein idiotisk 20 åring som ikkje skjønte heilt hva eg satt med 😂

De to eierne før meg hadde den under 1 år hver og var bekjente av meg, og alle oss tre fikk øvd godt på å sladde med den, og ha sine første lovbrudd med lappen i denne bilen 😂

Men eieren før er også fra samme bygd, og han (og familien forøvrig) er BMW entusiaster fra en annen verden. Han denne ble kjøpt av før den gikk på rundgang i vennegjengen var den som hentet denne fra Tyskland om eg ikkje husker historien feil. Han satt på OZ Deres felger bilstein dempere, moderat senk, m tech 1 ratt om det ikkje allerede sto på, hvite blinkers mm. Voksen mann. Husker det ble fortalt av bekjente at barna måtte ta av skoa og legge de på plastikkposer på gulvet før de fikk gå inn i bilen, og at det aldri hadde blitt spist en eneste baguett, eller drukket noe inni der. Han fortsatte visstnok med samme stilen på neste bil, lurer på om det var en E60. En mann eg kunne handler BMW av i blinde ihvertfall! De er vel 3 brødre som er glad i bil og BMW. Verpe er etternavnet, slår meg egentlig som rart om han ene ikke er her inne da han bygger om en del BMWer 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg en tur til indre Østfold etter jobb slik at @Netlandet ( Netlandet AS ) kunne ta en liten sjekk av motor.

20200922_172033.thumb.jpg.af7093e2e5831e247c939a542e6c9aff.jpg

På bildet er han i gang med Vanos-test via Inpa. Og ting stod heldigvis ganske bra til med motor! En kjøretur senere ble det riktig nok stadfestet at dempere foran begynner å bli en antydning slitt og litt andre småpirk. 

Utrolig kunnskapsrik mann, kan varmt anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid godt å få en status på bil sånn at en vet hva som evnt må gjøres 😀.

Har du noen planer for bilen i vinter eller er det bare å pakke ned godbilen?

Så må jeg bare si det igjen for ørtende gang ,altså e36 det er noe heeelt eget med disse altså.

Jeg har bestandig likt de veldig godt .

Så du er en heldig mann som kan ratte e36 m3 👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sveigis skrev:

Alltid godt å få en status på bil sånn at en vet hva som evnt må gjøres 😀.

Har du noen planer for bilen i vinter eller er det bare å pakke ned godbilen?

Så må jeg bare si det igjen for ørtende gang ,altså e36 det er noe heeelt eget med disse altså.

Jeg har bestandig likt de veldig godt .

Så du er en heldig mann som kan ratte e36 m3 👍👍

Veldig greit med en input fra folk med mye kunnskap, slik at man kan være føre var og fikse litt før det ryker helt. ( Der føler jeg vi er litt like, @sveigis;-) ).

 

Jeg og madammen er midt i husbygging, så i vinter er jeg usikker på hvor mye jeg rekker/har råd til. Jeg har jo et par ting jeg vet jeg må gjøre i løpet av kommende år, men det er inget prekært. Olje og filtre til vinterens service har jeg allerede liggende, så den blir jo gjennomført som vanlig. :-).

Takk for hyggelige ord, jeg smiler fortsatt hver gang jeg ratter rundt i denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Her har det ikke skjedd mye i vinter, som nevnt i siste innlegg har det vært hektisk med husbygging. Men nå er det endelig i boks, så jeg har puslet litt med bilen.

Det første som skjedde i år var egentlig at jeg gjorde noe stikk i strid med det jeg egentlig skulle etter stereoprosjektet mitt. Det hele begynte jo med at mye vil ha mer, og jeg syns det var synd at de nye høyttalerne hadde så lite forsterkerkraft. Den originale forsterkeren er jo relativt tam, så jeg handlet inn en PlugAndPlay Alpine forsterker ( link ). I første omgang koblet jeg denne inn samtidig som den originale - det ble bare støy, bokstavelig talt støy. Jeg innså derfor utover vinteren at jeg nok må gå inn for å fjerne den originale forsterkeren.

IMG_20210511_193356.thumb.jpg.0451fe46775bf827fd960d7ebf94f41b.jpgIMG_20210511_193358.thumb.jpg.6dd637120853348d9f238cf6ae61101f.jpg

Som sagt - så gjort. Klipping i originalt ledningsnett er ikke noe jeg er spesielt glad i, men det lages ikke noe til E36 som kan erstatte original forsterker direkte. I den originale forsterkeren sitter det delefilter, så da bestemte jeg meg for å lage en plate til å feste nye delefilter på i bagasjen.

IMG_20210511_193405.thumb.jpg.3e64e911b7164c651de389adc4c8165d.jpgIMG_20210511_194850.thumb.jpg.f0880c8899a2cce7969e116cbe93f382.jpgIMG_20210511_194853.thumb.jpg.0b22284cde1d54016ac4bf4f40c026ff.jpg

Ikke verdens peneste resultat, men jeg tenkte jeg skulle få lagt på litt volvolist på denne så kantene blir mer hyggelige.

IMG_20210512_202039.thumb.jpg.24f4061a54411e569550afd40ba5c646.jpg

Delefilter ble koblet opp og festet med dobbeltsidig teip, strips om "ekstra sikkerhet". 

IMG_20210512_202209.thumb.jpg.a5b152339fa5a1d390340a2596297f8a.jpg

Og det passa veldig fint på den originale plassen. slipper at trekket i bagasjen buler. 

Etter dette testa jeg anlegget både med og uten den nye forsterkeren ( som jeg i bannskapens hete glemte å fotografere montasje av, pyttpytt ). Det morsomme er at kun ved å fjerne den originale forsterkeren så får man vesentlig mer lyd, så denne gjør nesten motsatt jobb hvis man har en OK head-unit. Neste "problem" ble nå at alle dørpanel skrangler hvis man prøver seg på litt tøff justering av equalizer. Ikke direkte sjokkerende med tanke på hvor høyttalerne er montert, og at interiøret i E36 fort blir litt knirkete. 

Dermed ble "verdens minste" aktive subwoofer neste steg. 

IMG_20210512_211110.thumb.jpg.b105abd266f4fe87a16148607c7b7ca9.jpgIMG_20210512_211116.thumb.jpg.35c41b214900f38607d4dc62fcc0dddf.jpg

Denne er LITEN, og det som er litt morsomt er at det føles ikke som en subwoofer når den drar i gang. Den gir ikke nok trykk til å gi den følelsen, men den gir mer enn nok trykk til at man tror man har et skikkelig frontsett. Vesentlig mer trykk, men langt i fra overdrevent. Veldig godt kompromiss, og siden den ikke er montert bak noen paneler så slipper man skrangling. 

IMG_20210515_134740.thumb.jpg.0408eab638cda49288d1b1d7ab176682.jpg

Denne ble festet med dobbeltsidig teip på passasjersiden, den veier nesten ingenting og kommer med braketter med teip. Fjernes på under 2 minutter, og etterlater ingen skruehull i bilen. Tipp topp. 

Bilen ble toppa opp med full tank, så nå satser vi på noen finværsdager fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker løsninger som dette .

Moddinger som samtidig gjør at det føles originalt .

Den subben var fiffig helt klart 😊.

Nå får du ut og få brukt litt fuel på den røde perlen din .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • scoot changed the title to scoot´s E36 M3 3.2 - Teknisk spm vedrørende clutchbytte!

I går ble jeg kvitt enda et irriterende problem, nemlig dårlig foring i clutchpedalen slik at den konsekvent går litt mot venstre. Ganske irriterende jobb egentlig, den fjøra som sitter nedi der er ganske grusom å få på plass igjen. Alt i alt gikk det og, men såpass mye knot at jeg komplett blåste i og ta bilder. Ikke er det særlig interessant og se heller. Når det er sagt så gir det en fantastisk mye bedre følelse når slike små ting er unnagjort.

I anledning at jeg begynte og fikle med dette så planlegger jeg et clutchbytte til vinteren, da denne neppe er byttet før og ved aktiv kjøring slurer det litt ved harde girskift innimellom. Det jeg lurer på er om svinghjul også må/bør byttes samtidig?

Jeg skjønner jo at det virker logisk å bytte alt når man først er i gang, men så har jeg jo eid flere biler med langt mer kilometer på telleren uten at svinghjulet har vært et problem? Det er jo fort 5000kr ekstra i delekostnad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se en oppdatering på denne røde M3en igjen .

Kjekt å få unna sånne momenter som du nevner her 😊

Men angående svinghjul ,så lenge ditt er helt og du ikke har planer om noe lettere svinghjul ,trodde jeg fint du kunne bruke det du hadde .😊

Jeg byttet clutch på min e34 som var gått over 300 og svinghjul var jo akkurat som det skulle .

Nå skal jo sant sies at jeg vet jo ikke om dette er noe som er en ekstra slitedel på M bil men .

Og som du nevner blir jo fort litt ekstra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sveigis skrev:

Godt å se en oppdatering på denne røde M3en igjen .

Kjekt å få unna sånne momenter som du nevner her 😊

Men angående svinghjul ,så lenge ditt er helt og du ikke har planer om noe lettere svinghjul ,trodde jeg fint du kunne bruke det du hadde .😊

Jeg byttet clutch på min e34 som var gått over 300 og svinghjul var jo akkurat som det skulle .

Nå skal jo sant sies at jeg vet jo ikke om dette er noe som er en ekstra slitedel på M bil men .

Og som du nevner blir jo fort litt ekstra .

Tror nok vi tenker likt. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å gjøre noen endringer i form av lettere svinghjul etc - men samtidig kjipt å måtte ned med kassa to år senere for å gjøre samme jobben på nytt hvis det ryker senere. Samtidig tenker jeg "if it aint broken dont fix it", er jo ikke nødvendig å kaste penger på den bare for morro, den er jaggu dyr nok i drift fra før 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, scoot skrev:

"if it aint broken dont fix it

Enig i det hvertfall når det gjelder dette .

Preventivit vedlikehold i motor osv det er jo greit nok .

Haha ja tenker og den koster og holde i drift ,men pokker hadde jeg hatt m bil den skulle og fått go deler 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jaja det er ikke mye tid til bruk om dagen, men noe har skjedd siden sist.

Bilen har fått ny clutch og stålomspundede bremseslanger. Må si at ny clutch virkelig gjorde sitt, pedalen er nå helt perfekt. Jeg passet på å be de bytte det som byttes kan i giroverføringa, så nå er bilen en ren fryd og kjøre. 

I tillegg har jeg byttet taktrekk da det gamle slapp på midten, jeg nevner ikke pris på originalt nytt taktrekk fra bmw.....for jeg våkner fortsatt på natten av mine egne tårer. Dette skjedde selvfølgelig to dager før den skulle inn og få ny clutch. Hyggelig! 

Pusla litt i helgen, så nå har jeg ikke lenger "saggy" hanskerom som er en gjenganger på E36, nå er det ordnet det og :-)

 

Men jeg vurderer å selge, ikke fordi jeg vil eller må - men bilen blir for lite brukt. Samtidig har vi begynt å leke med tanken om en familiebåt da guttungen storkoste seg på sjøen i sommer, så jeg er litt i tenkeboksen. Orker ikke tanken på finn.no enda, så hvis noen her inne vurderer E36 M3 så si i fra. Kanskje vi blir enige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • scoot changed the title to scoot´s E36 M3 3.2 - jeg er en svak mann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...