Eivind320x Skrevet August 20, 2017 Share Skrevet August 20, 2017 Jeg er nok ikke den første til å skulle få byttet Integralforingene(knirkeforinger) på en Bimmer. Hvilke erfaring har folk med å bytte dette uten og ha spesialverktøy? Bilen er en 2009 E91 320xdat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 20, 2017 Share Skrevet August 20, 2017 Kanskje ikke så mye sammenligning, men på min gamle e39 så var jeg nødt til å slå ut innmaten sage innerringen og banke alt ut. Men det var jo gammelt da. Men tror at litt eksos deler eller en passende kopp fra verktøy og et gjengestag så går det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet August 20, 2017 Share Skrevet August 20, 2017 Jeg har oppskrift på spesialverktøy om du er interissert i å lage selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet August 20, 2017 Forfatter Share Skrevet August 20, 2017 @Alpejohn ja takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet August 21, 2017 Share Skrevet August 21, 2017 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Universalsett-for-demonteringmontering-av-foringer-og-lager-26-deler-2000023831/ Funker til alt av foringer på E39 ihvertfall. Også knirkeforingene, så med mindre E91 har noe mikkmakk foringer ala Mondeo, S-max, V60, V70 osv... bak så går det greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
And-reas Skrevet August 21, 2017 Share Skrevet August 21, 2017 Fungerte på e81 også, dette settet fra BT. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet August 21, 2017 Forfatter Share Skrevet August 21, 2017 Poenget mitt var å ikke kjøpe dyrt spesialverktøy som bare skal benyttes engang, og aldri mer. Jeg skrur ikke selv, å har fått noen som skal gjøre jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet August 22, 2017 Share Skrevet August 22, 2017 Alt er relativt, men noe spesialverktøy vil jeg ikke klassifisere dette som. Ei heller noe dyrt. Når vi snakker 10 000kr for bare noen smågreier for å bare bytte knirkeforinger (og traversforinger) så kan man snakke om dyrt spesialverktøy type Klann. Og då må man ha hydraulikk grunnsett i tillegg, 15000kr til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet August 22, 2017 Share Skrevet August 22, 2017 Er det slark i Foringen eller knirker den bare? Jeg satt hydraulikkolje i en sprøyte (type vetrinær) og smatt inn noen dråper.. Ikke hørt noe mer fra knirkinga. Ser at BMW verkstedet her i byen gjør samme sak. Så fremst at ikke foringen er ødelagt, da må den byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet August 22, 2017 Forfatter Share Skrevet August 22, 2017 @Trond H. OlsenPoenget med og gjøre en jobb hjemme istede for på et verksted, er at det er vesentlig billigere. Når du skal ha meg til og kjøpe verktøy til 2300kr pluss avtalt pris med mekaniker, blir det kun 100 lapper i forskjell. @Øyvind.J Det er slark i foringen, og foringene kjøpte jeg hos GS for endel mnd siden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet August 22, 2017 Share Skrevet August 22, 2017 (endret) Som Otis nevner så er du godt hjulpen med hylser og gjengestag. Her skrur man bare til foringen popper ut. Riktignok må du finne rett størrelse osv, men så lenge motholdet (delen som foring presses mot) er større enn selve foringen og hullet så bruker det å gå bra. Samt at du må få finne rett størrelse til delen som presser inn foringen, noe som heller ikke bør være umulig. Sjekk i verktøykassa hvilken hylse som passer best, 32mm? Endret August 22, 2017 av Øyvind.J Eivind320x reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet August 23, 2017 Share Skrevet August 23, 2017 13 timer siden, Eivind320x skrev: @Trond H. OlsenPoenget med og gjøre en jobb hjemme istede for på et verksted, er at det er vesentlig billigere. Når du skal ha meg til og kjøpe verktøy til 2300kr pluss avtalt pris med mekaniker, blir det kun 100 lapper i forskjell. @Øyvind.J Det er slark i foringen, og foringene kjøpte jeg hos GS for endel mnd siden Kanskje velge å betale en mekaniker som faktisk har verktøy til å gjøre jobben fremfor en som ikke har? Det koster fort timer å lage til verktøy i stedet for å kjøpe relativt rimelig og selge det etter jobben er ferdig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet August 23, 2017 Forfatter Share Skrevet August 23, 2017 @iittala Tror du virkelig det er så enkelt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet September 2, 2017 Forfatter Share Skrevet September 2, 2017 Da er jobben gjort og Biltema hadde alt vi trengte for å lage verktøyet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flua Skrevet September 28, 2017 Share Skrevet September 28, 2017 Jeg skal bytte knirkeforingene på min e91, og lurer litt på hvordan du gjorde det: - Løsnet du indre bolten på svingarmen (slik som beskrevet på http://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/BMW-3-Series-E90/SUSPEN-Rear_Ball_Joint_Replacement/SUSPEN-Rear_Ball_Joint_Replacement.htm), eller skrudde du kun ut bolten som går gjennom knirkeforinga? Tenkte selv å ikke løsne indre bolten for å slippe 4-hjulskontroll om mulig.. - Hvordan gjorde du det med fjæra? Står beskrevet i Haynes-boka at man ikke må demontere denne uten spesialverktøy, men kan ikke skjønne at det ikke skal gå ann å gjøre det med en jekk under svingarmen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå